Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Svindel?

NYTT TEMA
nadajan
nadajanInnlegg: 10052
11.11.17 09:04

Ville ikke la seg lime inn, men det var en mail merket som Skatteetaten som påstod at jeg hadde fått refundert over 3000,-. Det stod "klikk her" for å fylle ut et skjema for å få pengene tilbake, og hvis jeg ikke gjorde det kunne jeg gå glipp av framtidige refunderinger. 

Logget meg inn på Altinn "Min meldingsboks", og der hadde jeg ikke fått noen beskjed.

Klikket heller ikke på "klikk her" fra mailen for å se hva som var der :)

(Innlegget ble redigert 11.11.17 09:13)

fargerik
fargerikInnlegg: 46531
11.11.17 09:22

Alltid godt å høre at folk ikke lar seg lure.

Moralen er : Ikke klikke på linker, men slette dritten.

(Innlegget ble redigert 11.11.17 09:24)

petterG
petterGInnlegg: 9366
nadajan
11.11.17 09:40

Takk. Videresendte mailen til phishing@skatteetaten .no og sletter den nå.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
11.11.17 15:57

Er svart på...

Men tilgode fra skatteetaten vil jo alltid havne på din registrerte konto uansett. Og selvsagt stå under altinn.

På pc'n til muttern spratt det opp slik greie om å få en iphone X til 5 kroner . Så helt ut som beskjed fra get, og henvendte seg som ny til get sitt fiber net. (Noe som stemmer)

Så muttern prøvde seg, men hele transaksjonen blei sperret av dnb. Godt noen der følger med ;)

nadajan
12.11.17 04:21

Ja det tilbudet fra Get har jeg også sett et par eller tre ganger, men det er jo en popup variant. Bare å kaste det også. Bra at i alle fall én av bankene er informert.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
13.11.17 15:09
nadajan: Bra at i alle fall én av bankene er informert.

Jupp. Det skumle var jo att infoen som stod der stemte som gjorde det troverdig for muttern.
Dem har jo nettopp gått fra get kabel til get fiber.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 14040
13.11.17 19:33

Kjeltringene er oppfinnsomme.  Men offentlige etater er ikke dumme de heller.  Man bør aldri svare på eposter som lover penger eller gratisvarer.  i det hele tatt bør man være kritisk til ALT som kommer på epost, med mindre man får kontraverifisert det.

tinnyme
tinnymeInnlegg: 10576
16.11.17 09:33
TomPadang: Kjeltringene er oppfinnsomme.

De er ihvertfall ikke spesielt intelligente, det jeg har sett av slike skriftlige meddelelser opp gjennom årene skriker mot deg med skrivefeil og dårlig ortografi. Du behøver bare et sekund for å se hva det er for noe.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg