Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kan ikke aksessere enkelte nettsider

NYTT TEMA
TomPadang
TomPadangInnlegg: 14040
13.11.17 10:39

Huset har en eldre laptop med Windows 7.  Den har noe tid begynt å oppføre seg selik at nettleser ikke vil aksessere alle nettsider.  Dette gjelder ikke spesielt https-sider, men også http.  Problemet er ikke nettleseravhengig, det er samme problem på IE, Chrome, Opera og andre. Jeg har også koblet ut brannmur og virusprogram uten at det endret noe.

Det finnes forskjellige fikser på dette på nett.  Ingen av de har hjulpet. 

Så da spør jeg ekspertisen på VGD - forslag til hva dette kan skyldes?

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
13.11.17 15:07

Kan være DNS problem.

https://no.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System

Det du kan prøve er og endre dns server  Som beskrevet her  (Engelsk)

https://www.lifewire.com/how-to-change-dns-servers-in-windows-2626242

Er selvsagt ikke garantert att feilen er her, men verdt og prøve.
Noter det som står før du endrer noe, for da kan du jo alltid gå tilbake.

Google sin er like greit å prøve: https://developers.google.com/speed/public-dns/

(Innlegget ble redigert 13.11.17 15:07)

TomPadang
13.11.17 17:15

Jeg har vært inne og prøvd DNS-løsningen.  Ingen bedring.

Torotto
TorottoInnlegg: 11922
13.11.17 17:59
TomPadang: Huset har en eldre laptop med Windows 7.

Er det bare på denne du ikke kommer inn?  Funker på mobil etc. 

Hvis ja så kan du ihvertfall begrense feilsøking til maskin. 

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 313
13.11.17 17:59

Det enkleste først: Har du prøvd å koble til med kabel eller kun WiFi? Gjelder det bestemte sider som du aldri får lastet inn eller er det mer tilfeldig?

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
13.11.17 18:01

Kunne kanskje prøve å se på laptop produsenten sin hjemmeside, om det er noen driver oppdatering til nettverkskortet.

Eller kanskje prøve kabel vs wifi. Om det er noen forskjell.

Utover det må jeg melde pass.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7247
13.11.17 18:09
TomPadang: forslag til hva dette kan skyldes?

Først: Får du feilmelding i nettlesar på sidene du ikkje kan aksessera?

Siden DNS har blitt nemnt: For å sjekka DNS: I kommandovindu:

nslookup navn.på.nettsida

Denne skal gi IP adresse for nettsida. Dersom du får IP adresse, er det ikkje eit DNS problem.

TomPadang
13.11.17 18:33
Torotto: Er det bare på denne du ikke kommer inn?  Funker på mobil etc.  Hvis ja så kan du ihvertfall begrense feilsøking til maskin.

ja, bare denne.

TomPadang
13.11.17 18:34
Sevens7ar: Det enkleste først: Har du prøvd å koble til med kabel eller kun WiFi? Gjelder det bestemte sider som du aldri får lastet inn eller er det mer tilfeldig?

Denne laptopen har fått denne feilen nylig.  Wifi fungerer som det skal.

Sevens7ar
13.11.17 18:41
TomPadang: Wifi fungerer som det skal.

Da mener du på andre enheter enn laptopen? Spørsmålet var om du har prøvd å koble laptopen til nettverket med en kabel for å utelukke at det er et problem med WiFi-nettverkskortet i laptopen.

Torotto
TorottoInnlegg: 11922
13.11.17 19:04
TomPadang: ja, bare denne.

Kjører du VPN?

Har du forsøkt denne? 

(Innlegget ble redigert 13.11.17 19:05)

TomPadang
13.11.17 19:12
Sevens7ar: Da mener du på andre enheter enn laptopen? Spørsmålet var om du har prøvd å koble laptopen til nettverket med en kabel for å utelukke at det er et problem med WiFi-nettverkskortet i laptopen.

Siden den har fungert der den står fint på Wifi tidligere og signalet er det samme-  og andre fungerer bra (telefoner og Ipad) over hele huset, så har jeg utelukket Wifi.  Ingen forskjell ved kabeltilkobling.  Som sagt - feilen ligger i laptopen.

TomPadang
13.11.17 19:16
Torotto: Har du forsøkt denne?

Ja, den og andre fixer.  Har prøvd tipsene jeg har funnet på nettet.

Feilen kan være banal, eller avansert.  Det kan være noe man overser, eller et eller annet som har endret seg.  DNS og alt rundt det var det første jeg prøvde etter å ha testet to nettlesere utenom IE og Chrome.

Sevens7ar
13.11.17 19:25

Nettverkskort kan begynte å svikte selv om de har fungert før, eller du kan få driverkonflikter, eller en rekke andre ting. Men i og med at problemet er det samme med en ethernetkabel så ligger nok problemet et annet sted, ja.

Har du installert mange nettleserutvidelser? Enkelte slike kan skape problemer. I så fall kan du forsøke å avinstallere dem en etter en til du eventuelt finner en syndebukk.

Gå gjennom listen i lenken som Torotto postet før du feilsøker nettleserutvidelsene.

TomPadang
13.11.17 19:29
Sevens7ar: Har du installert mange nettleserutvidelser? Enkelte slike kan skape problemer. I så fall kan du forsøke å avinstallere dem en etter en til du eventuelt finner en syndebukk.

Svært få.  2 stk. De har vært der hele tiden.  I det hele tatt har jeg rensket vekk alt som kan influere.  Uten resultat.

Sevens7ar
13.11.17 20:07

Jeg begynner å gå tom for forslag, særlig hvis du allerede har forsøkt disse:

1) Klikk på Start og skriv inn cmd, høyreklikk på programmet og kjør som administrator. Skriv inn ipconfig /flushdns og tast return/enter. Skriv inn netsh winsock reset catalog og tast return/enter. Skriv inn netsh int ip reset reset.log og tast return/enter. Restart maskinen og sjekk om det hjalp.

2) Hvis ikke det hjalp, klikk på start og skriv inn Nettverks- og delingssenter. Velg Endre innstillinger for nettverkskort i listen på venstre side av viduet. Høyreklikk på nettverkskortet ditt og velg Egenskaper, markér TCP/IPv4 og velg Egenskaper, velg Bruk følgende DNS-serveraddresser og skriv inn 8.8.8.8 og 8.8.4.4 som er Google sine. (Alternativt er OpenDNS sine også bra, om du ikke stoler helt på Google. Addressene deres er 208.67.222.222 og 208.67.220.220)

Hvis ingen av forslagene som er postet her fungerer så vet jeg ikke om jeg har andre forslag enn å avinstallere nettverkskortdriveren og laste ned og installere på nytt.

TomPadang
13.11.17 20:43

Sevens, dette var de to første ting jeg forsøkte etter å ha testet to nye nettlesere.  Prøvde begge - OpenDns og Googles.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg