Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Restarte huawei uten å vite passordet

NYTT TEMA
Charlotte0
Charlotte0Innlegg: 5
20.11.17 20:16

Jeg har fått en huawei P9 av min stefar. Problemet her er at personen telefon tilhørte opprinnelig er død, så jeg har jo ingen mulighet for å kunne høre med eieren hva passordet til telefonen er. Er det noen som har peiling på hva jeg kan gjøre for å få brukt telefonen? 

Bitterman
BittermanInnlegg: 1158
20.11.17 22:18

Det kommer litt an på hvordan den er låst.

Men prøv, og det burde funke, å skru telefonen helt av. Hold inn volume up og power-knappen samtidig i noen sekunder og slipp etter hvert når den durer og booter.

Mulig du må prøve et par ganger. Men dette skal slippe deg inn i boot-menyen til android. Herfra bruker du volume opp og ned for å velge i menyen og power for enter knapp.

I denne menyen skal du kunne velge fabrikkinnstillinger og da er telefonen satt tilbake som den var i butikken.

Prøv det å se om det funker. Jeg var litt eplekjekk og gjorde dette på en telefon for en kunde, og så viste det seg at den fortsatt var låst til opprinnelig google konto selv etter factory reset.

Men det får bli neste problem :) Akkurat på den samsungen klarte jeg å bypasse det også, men prøv en standard factory reset først.

Pass forresten på og ha nok strøm på batteriet, hvis den bryter midt i factory reset kan den bli grinete å ha med og gjøre.

(Innlegget ble redigert 20.11.17 22:20)

Eu-Lars
Eu-LarsInnlegg: 156
20.11.17 22:44

Testet det Bitterman skriver her, og det funka som beskrevet på android 7.01MEN jeg må jo si at jeg river meg i håret over hvor enkelt det er å få igang en stjålet Android telefon....hva er vitsen med koder og slikt når dette går????

Bitterman
20.11.17 23:20
Eu-Lars: Testet det Bitterman skriver her, og det funka som beskrevet på android 7.01MEN jeg må jo si at jeg river meg i håret over hvor enkelt det er å få igang en stjålet Android telefon....hva er vitsen med koder og slikt når dette går????

Det er muligheter til å unngå akkurat det, og det er innebygd i systemet.

Du kan snu på det, som jeg gjorde i frustrasjon, over at en kunde som akkurat har kjøpt seg en flunkende ny galaxy telefon uten å bry seg så mye om å huske passordet og glemmer det, skal måtte kaste telefonen og kjøpe seg en ny en. Det var faktisk det han fikk beskjed om på Telenor butikken han gikk til først.

Det er en egen funksjon for å kryptere all data. Den ligger under sikkerhetsinnstillinger. Da kan telefonen brukes men dataene er "sikret". Den kan også låses til en google konto, så selv etter factory reset må man kunne dette passordet, ellers fungerer ikke telefonen. Men at den type sikkerhet skal være forhåndsaktivert (som det var på tlf jeg snakket om) er totalt meningsløst for mannen i gata og spesielt bestefar i gata.

Som svar på spørsmålet ditt. Grunnen til passord er i utgangspunktet å beskytte dine private data. Og ved factory reset blir den borte. Jeg mener at det er helt overkill at vanlige brukere skal måtte kaste telefonen hvis de har glemt sitt eget passord.

(Innlegget ble redigert 20.11.17 23:22)

Bitterman
20.11.17 23:46

En annen grunn, som er det morsomste i alle fall, er at på android kan du lage (da skal du være flink) eller installere "custom roms"

Det er masse grupper der ute som lager egne android OS med både ny funksjonalitet og fjernet funksjonalitet og det er så mye rart. Mye apper også som kun fungerer på helt åpne telefoner (root) fordi man har full tilgang til maskina.

Og da trenger man også tilgang til recovery (som vi brukte over).

Eu-Lars
Eu-LarsInnlegg: 156
21.11.17 00:14

Er helt enig at det er fint å få låst opp tlf, men da jeg låste den jeg testa med passord som også skulle hindre oppstart, så var det bare å følge det du skrev over her, og jeg ble litt satt ut da den restarta fult ut brukbar, trodde faktisk ikke at det var så enkelt, eneste grunn til at jeg gidder å låse tlf er å hindre andre i å kunne bruke/selge den, har ikke mer på tlf enn jeg kan legge ut på vg.......Vil vel tro at funksjonen som "finner" telefonen også blir satt ut av spill....men skal nå forske litt på dette. Lærer stadig noe nytt....

Bitterman
21.11.17 00:30
Eu-Lars: Er helt enig at det er fint å få låst opp tlf, men da jeg låste den jeg testa med passord som også skulle hindre oppstart, så var det bare å følge det du skrev over her

Er du helt sikker på det?

Du kan ikke bare ha fulgt innstalleren og skrevet inn det riktige google passordet? 

Den jeg var borti med google lås etter factory stoppet opp når jeg ikke kunne passordet.

Torotto
TorottoInnlegg: 12383
21.11.17 01:40

Til Bitterman.  

Her er en metode å komme forbi Google. 

Har ikke prøvet det. 

http://www.hardreset.info/devices/huawei/huawei-p9/faq/skip-frp/

Bitterman
21.11.17 14:14

Det var noe tilsvarende jeg gjorde for å komme rundt det på en samsung s7 tror jeg det var.

Charlotte0
Charlotte0Innlegg: 5
26.11.17 11:13

Takk for hjelpen! Jeg fant ut reset funksjonen, men hadde ikke wipe valget av en eller annen grunn(virket til at jeg måtte opptattere telefonen først men det gikk ikke). Helt til jeg tilfeldigvis prøvde i går igjen, og da hadde jeg plutselig den muligheten.

Og da kom Google problematikken inn i bildet, men skal følge linken du la ut torotto, takk! Jeg Har et håp om å få det til nå :) 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg