Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Switch eller router

NYTT TEMA
VivaLV
VivaLVInnlegg: 30191
15.12.17 21:43

Nå har jeg holdt på ett par timer, men enda ikke kommet i mål.

Vi har Altibox/Vikenfiber. Sentralen er i kjeller. Der har jeg kablet opp til stasjonær PC og har også en trådløs router.

Nå ønsker vi å bruke sentralen i kjelleren og kable opp til rommet til sønnen min. Men får det ikke til å fungere.

Kjøpte en Jensen 5 Port Gigabit Switch. Koblet internett inn i port 1. Kabel opp til min PC i port 2 og kabel til min sønns PC til port 3, men ingenting fungerer da.

Noen tips til hva jeg skal gjøre for å få det til å fungere?

petterG
petterGInnlegg: 9419
15.12.17 23:50

Koble opp en PC i gangen,
prøve andre porter,
teste med nye kabler.

Defekt switch er også en mulighet.

Jallaskar
JallaskarInnlegg: 7221
18.12.17 19:08
VivaLV: Noen tips til hva jeg skal gjøre for å få det til å fungere?

Du har kanskje fått dette til å fungere nå?

VivaLV
18.12.17 19:18
Jallaskar: Du har kanskje fått dette til å fungere nå?

Nope! Ikke forsøkt noen dager. Tenkte å ringe til Altibox og evnt. få noen tips. Så tips taes imot med takk!

Jallaskar
18.12.17 19:23
VivaLV: Nope! Ikke forsøkt noen dager. Tenkte å ringe til Altibox og evnt. få noen tips. Så tips taes imot med takk!

Jeg tenker du må forsøke å utelukke hva som er problemet. Du sier du hadde PC og trådløs ruter koblet opp mot sentralen i kjelleren tidligere.

Var PC koblet direkte mot Altibox-utstyret, eller var PC koblet til trådløs ruter som igjen var koblet mot Altibox?

VivaLV
18.12.17 19:27
Jallaskar: Jeg tenker du må forsøke å utelukke hva som er problemet. Du sier du hadde PC og trådløs ruter koblet opp mot sentralen i kjelleren tidligere. Var PC koblet direkte mot Altibox-utstyret, eller var PC koblet til trådløs ruter som igjen var koblet mot Altibox?

PC har først vært direkte koblet til Altiboxsentralen (fungerte). Så installerte jeg i tillegg trådløs router for noen år siden. Så nå er den trådløse routeren koblet via kabel til Altiboxsentralen og så er det kabel fra den trådløse routeren til den stasjonære PCen (fungerer også).

Jallaskar
18.12.17 19:33
VivaLV: PC har først vært direkte koblet til Altiboxsentralen (fungerte). Så installerte jeg i tillegg trådløs router for noen år siden. Så nå er den trådløse routeren koblet via kabel til Altiboxsentralen og så er det kabel fra den trådløse routeren til den stasjonære PCen (fungerer også).

OK. Jeg antar litt av målet er å få den trådløse ruteren opp fra kjelleren også?

1) Jeg ville først sjekket at det fortsatt fungerer med PC koblet direkte til Altibox. Og sjekk gjerne med 2 kabler så du vet at du har to kabler som er ok.

2) Så tar du Jensen-switchen med deg i kjelleren, kobler en av portene til PC og den andre til Altibox. Kommer du på nett med PC da?

(Hvilken modell er switchen forresten?)

(Innlegget ble redigert 18.12.17 19:33)

VivaLV
18.12.17 19:35
Jallaskar: OK. Jeg antar litt av målet er å få den trådløse ruteren opp fra kjelleren også? 1) Jeg ville først sjekket at det fortsatt fungerer med PC koblet direkte til Altibox. Og sjekk gjerne med 2 kabler så du vet at du har to kabler som er ok. 2) Så tar du Jensen-switchen med deg i kjelleren, kobler en av portene til PC og den andre til Altibox. Kommer du på nett med PC da? (Hvilken modell er switchen forresten?)

Takker for tips. Skal gjøre det en dag (blir ikke i dag).

Jallaskar
18.12.17 19:40
VivaLV: Takker for tips. Skal gjøre det en dag (blir ikke i dag).

Dersom du kommer på nett direkte koblet til Altibox (med 2 forskjellige kabler), men ikke om du kobler deg via switchen (med de samme kablene), så høres det ut som om switchen er defekt.

Du kan også ha kommet borti tilfellet der du må benytte en Ethernet Crossover-kabel mellom Altibox og Jensen-boksen. Dette er imidlertid lite trolig da det meste av utstyr som selges i dag setter portene i riktig modus av seg selv. I riktig gamle dager måtte man tenke på å bruke riktig kabel når man skulle koble en switch mot en annen switch (som er det du i praksis gjør her).

Torotto
TorottoInnlegg: 12383
18.12.17 22:17
VivaLV: Sentralen er i kjeller

Hvilken type?

Torotto
TorottoInnlegg: 12383
19.12.17 00:15
VivaLV: Så nå er den trådløse routeren koblet via kabel til Altiboxsentralen og så er det kabel fra den trådløse routeren til den stasjonære PCen (fungerer også).

Switch skal koples til den trådløse routeren.  LAN port.

VivaLV
21.12.17 12:16

Da har jeg klart å finne problemet/feilen med mine begrensede datakunnskaper.

Jeg koblet switch til Altibox sentralen og videre til den stasjonære PC. Det fungerte.

Koblet så ut stasjonær PC og koblet til Playstation. Det fungerte også.

Problemet er altså når de står i begge. Dvs. stasjonær PC på port 2 og Playstation på port 3. Da fungerer ikke port 3.

petterG
petterGInnlegg: 9419
21.12.17 13:18
VivaLV: Problemet er altså når de står i begge. Dvs. stasjonær PC på port 2 og Playstation på port 3. Da fungerer ikke port 3.

Er for trøtt akkurat nå til å tenke helt klart nå, men det tyder vel på en IP-adressekonflikt?

VivaLV
21.12.17 16:04
petterG: Er for trøtt akkurat nå til å tenke helt klart nå, men det tyder vel på en IP-adressekonflikt?

Trur det fungerer nå. Endel problemer og forsøk her og der. Endte opp med at ingenting fungerte og ringte Altibox/Viken Fiber som tilbakestilte routeren. Da fungerte det plutselig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg