Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan reinstallerer jeg hele pcen på nytt?

NYTT TEMA
McLovin
McLovinInnlegg: 8633
15.09.08 00:29
Først: Jeg har en Dell Inspiron 9300 bærbar, ca tre år gammel. All programvare var fabrikkinstallert, men jeg har brent ut en cd rom med xp fra et program som lå på pcen

Problemet begynte med at jeg prøvde å installere IE8 Beta, noe PCen nektet å gjøre. Prøvde deretter en feilsøkingsguide som ble lagt på skrivebordet mitt, men jeg må ha gjort ett eller annet helt feil ettersom noen drivere og/eller registerendringer har blitt gjennomført.

Har nå feilsøkt på pcen i flere dager uten hell, og jeg har kapitulert såpass at jeg vil reinstallere alt og begynne på scratch, saken er bare at jeg vet ikke hvordan jeg gjør det på en sikker måte.

Har nå prøvd alt jeg kan komme på, men det virker nesten mer som at maskinen bare blir mer og mer bortreist.

Prøvde å sette xp cden inn og laste inn xp på nytt, men lite endret seg egentlig, kan hende jeg har gjort noe feil? Det burde vel vært grei skuring antar jeg.

Systemopprettingspunktene er borte pga dette og service pack 3 er også borte. Microsoft Update fungerer ikke lengre og jeg klarer ikke å finne feilen.

Sitter som sagt kun med xp cden jeg brant ut, men å bruke den har heller ikke hjulpet.

IE7 forsvant også i disse operasjonene så jeg sitter med en IE6 versjon plutselig.

Har også prøvd å endre brukerrettigheter i registrene for at alle brukere skal kunne gå inn og installere, men det hjelper heller ikke. Flere programmer vil heller ikke åpnes lengre...

Vel, jeg kommer inn på nettet, på outlook, office etc. så jeg ønsker vel egentlig bare å reinnstallere pcen til slik den var for tre år siden ettersom jeg kan legge alle data verdt å samle på på en ekstern harddisk

Noen tips om hvordan jeg gjør dette?

Vurderer også å bare levere fra meg pcen til et eller annet firma og be dem fikse problemet men det er litt nederlag forbundet med det....
WastedYears3
WastedYears3Innlegg: 2544
15.09.08 00:48
format c: funker supert ;) bare husk å ta kopi av alt du trenger av viktige filer først. dokumenter, musikk og sånn og legg det på en egen cd eller minnepenn eller
noe.
så installerer du xp på nytt og vips så har du en ny pc. Kan også være greit å dele opp hardisken din. Sånn du kan installere xp på den ene delen. og ha den andre delen til dokumenter, filer musikk og sånn. så hvis du må formatere igjen og installere xp på ny så har du fortsatt alt på den andre delen av harddisken ;) men bør vel kunne et minimum av data for å gjøre det. men prøving å feiling har alltid funka for meg. selv om det har blitt noen feilskjær hehe
oggen
oggenInnlegg: 2322
15.09.08 01:23
Legg XP CDen i CD/DVD drevet og restart. Trykk F12 like etter Dell logoen. Arbeider du lynraskt klarer du å starte maskina, åpne CD/DVD drevet, legg i cden å tast F12;)
VivaNorwegen
VivaNorwegenInnlegg: 1089
15.09.08 09:13
Jeg ville først prøvet å reinstallere winows fra C:\windows\I386 katalogen.
Start winnt32 fra windows eller winnt fra dos.

Velg å reparer din windows instalasjon da skal du beholde alt slik det var :-)
Det er i alle fall verd forsøket.

Her er en god forklaring på engelsk:

http://www.easydesksoftware.com/I386.htm

Ikke bry deg om "switches" de er for mer avanserte brukere.

Du kan og lese om Automatisert installasjon på ITpro, som er mer omfattende og også for avanserte brukere.

http://itpro.no/art/1150_printable.html

Du får kopiere/lime inn linkene.

Setter pris på tilbakemelding
McLovin
15.09.08 11:28
Takker for svar, skal prøve dette, må ta noen sikkerhetskopier først. Rekker det vel neppe før tidligst imorgen.

Fordelen med dette er jo at jeg lærer mye om pc utover normal bruk....
McLovin
15.09.08 11:31
Er forresten xp cden alt jeg trenger for å få nødvendig programvare opp og stå igjen?

Tenker på explorer, andre fabrikkprogrammer etc som fulgte med PCen da jeg kjøpte den?

Er særlig opptatt av at Windows Update fungerer normalt etter reinstallering, det er et mareritt at den funksjonen ikke er oppe og står nå

Office og Norton har jeg på CD så de bør funke greit, det meste annet kan jo lastes ned (CCleaner, ITunes etc etc)
VivaNorwegen
15.09.08 13:14

Du skulle klare deg lenge med XP cd'en, husk å ha MS nøkkelen klar, er gjerne klistret på PC'en av fabrikanten.

Bruker du min "oppskrift" så ligger i386 folderen med winnt.exe for DOS eller winnt32.exe for windows i C:\windows (går ut fra at windows ligger her på din PC, hvis ikke korriger) på harddisken din. Søk gjerne etter winnt32.exe, men den ligger og på XP cd'en. Det går betraktelig raskere å reinstallere fra windows.

Utfører du en reperasjon av windows ligger de andre programmene som ikke er ødelagt/slettet der som før. Explorer er en del av Windows. Foretar du en nyinstallasjon må de andre instaleres på ny, f.eks Works og eventuelt andre programmer Dell hadde lagt inn.

Men prøv reperasjonsmuligheten først.

Jeg foretok nettopp en reinstallasjon av XPpro m/SP3 og alle programmer var intakt etterpå :-)

Lykke til.
Pekka2813
Pekka2813Innlegg: 10989
16.09.08 02:07
Jeg måtte reinstallere pc`n min for litt siden. Dette er vel noe en del her inne har gjort før, og det er sikkert flere måter å gjøre det på. Selv har jeg ikke visst at man kan gjøre det fra i386 mappen, men jeg la alt inn på nytt, helt fra bånn av fra cd`n.

Jeg skiftet ut harddisken til en større fordi jeg hadde plassmangel, og ville ta vare på alt jeg hadde fra før, så jeg kopierte alle dokumentene, bilder, og ikke minst, adresseboken til Outlook.

Før du gjør noe som helst mer, bør du opprette en eller flere mapper på en minne pinne. En mappe kaller du for adresseboka, og en annen for mail.

Hvis du bruker Outlook, tipper jeg at du har adresseboken på C: der XP legger den. Hos meg lå den på C:\Documents and Settings\Navnet ditt\Local Settings\Application Data\Microsoft\Outlook (Jeg har engelsk utgave av XP).

Adresseboken, og alle mailene dine, kan du legge inn på en minnepinne, og du gjør som følger:

Åpne Outlook. Klikk på Fil-Importer og Eksporter. Nå får du opp et bilde, og du velger Eksporter til en fil, og klikk på Neste.

Her merker du Fil med personlige mapper. (.pst), Neste.

Nå kommer det opp en dialogboks hvor du ser alle mappene du har i Outlook. Merk Kontakter, og deretter huker du av i ruta under som heter Inkluder undermapper. Dette er v.e.l.d.i.g. viktig. Klikk på neste.

Her blar du deg igjennom til du kommer til minnepinnen, og lagrer kontaktene i mappen adresseboka. Nå er den berget, og du har alle kontaktene dine.

Nå gjør du det samme igjen, Fil-Importer og eksporter, velg Eksporter til en fil, og klikk på Neste. Nå velger du hele mappen som heter Personlige mapper, Husk å huke av på Inkluder undermapper.!!!!! Klikk neste og bla deg til minnepinnen og lagre i mailmappa. Nå skal alle mailene dine være kopiert og dermed reddet, inkludert adresseboka.

Når du først er i gang med kopieringen, kan du kopiere favorittene du har i webleseren din. Den mappa ligger på C:\Dokumenter og innstillinger\Navnet ditt\Favoritter. Favoritter kan du kopiere over til minnepinnen.

Nå er det neste berget. Dokumenter, bilder og annet, legger du over på minnepinnen.

Nå legger du inn XP. Det er bare å legge inn cd`n og følge instruksjonene. Nå vet jeg ikke om harddisken din er partisjonert, det vil si at du har C og D disk. Du vil nemlig få spørsmål under innstalleringen om hvor stor C skal være. C bør være så stor som mulig, fordi XP trenger litt plass for å ”puste”. La C være på rundt 40Gb, og D tar resten. (Regner med at du har 120-160 Gb disk) Du må også bestemme størrelsen på D, men pc`n kommer med et forslag, som er resten av plassen.

Jeg for min del installerer alle programmer på D. Jeg lager en mappe som heter Programfiler, og legger alle programmene der. Dette fordi jeg ikke vil at C skal bli for stor. XP har godt av at det er plass på C. Så installerer jeg Office og alt annet på D.

Kopier mappene med adresseboken og mailene fra minnepinnen til D.

Nå er det Outlook. Nå skal du hente inn mailer og adresser.

Fil-Importer og Eksporter-Neste-Importer fra et annet program eller fil-Neste-Fil med personlige mapper-Neste.

Bla deg igjennom til minnepinnen, åpne mappen mailer og filen som ligger der. Det er bare en. HUSK Å INKLUDERE UNDERMAPPER-Neste.

Hvis alt går bra nå, kommer alt du hadde dit det var.

Hvis adresseoka ikke er med, har du den uansett i en egen mappe. Importer derfra.

Så går du inn i utforsker til C:\Dokumenter og innstillinger\Navnet ditt\Favoritter. Slett Favoritter, og hent inn den fra minnepinnen.
Når du åpner IE nå, skal du ha favorittene dine.

Nå kan du hente inn resten du kopierte.

Nå kan du installere antivirus, oppdatere den, FØR du går inn på noe annet på nettet, og deretter Windows update.

Det tar litt tid, men jeg lærte alt dette underveis. Skrev alt dette etter husken, så jeg garanterer ikke at alt er 100% slik. Men sånn ca er det :-)

Like greit å skrive ut dette innlegget slik at du har det liggende.

Lykke til!
VivaNorwegen
16.09.08 09:30
Hensikten med å installere fra i386 mappen er at i mange tilfeller har ikke folk windows CD'en eller CD ROM stasjonen blir utilgjengelig, noe som skjedde ofte tidligere når en bootet PC'en fra diskett uten CD ROM drivere. Fordelen er at det går raskere.

Ellers kommer Pekka2813 med mange viktig punkter om backup som er viktig å få med seg.

McLovin
16.09.08 10:37
Her står det mye bra. SP3 ble borte da jeg reinnstallerte sist, lastet nedSP3 fra Windows Catalog funksjonen, men den ville ikke installere seg på nytt, ble kun pakket ut og deretter fikk jeg en feilmelding.

Vil dette gjøre at jeg får reinstallert SP3 uten videre problem?

Jeg vet ikke når jeg rekker å gjøre dette, men lover å gi tilbakemelding etterpå (såfremt pc fungerer da, men regner med at den gjør det!), satser på i løpet av uka
McLovin
16.09.08 10:43
Har forresten ikke en C og D harddisk, kun C. Den er vel på 100 GB tror jeg.

Det jeg stusset over ved forrige forsøk på installering var at etter at XP cden hadde gjort seg ferdig virket det som at alt var som det var før jeg installerte den på nytt.

De samme brukerne var der, de samme dokumentene på desktopen og de samme feilene ikke minst.

De samme programmene var fremdeles installert, slik som Norton og ITunes. Jeg stusset litt på dette og lurte på om jeg hadde gjort noe feil eller ei, men jeg fikk jo beskjed om at XP hadde installert seg (på nytt)
Pekka2813
16.09.08 11:45

Når du innstallerer på nytt, fjerner du det som var på harddisken, bortsett fra mappen Mine dokumenter som ligger først i utforsker. (Før C). I den mappen ligger Min musikk, mine bilder, mine hva som helst. Det du legger inn der, er beskyttet, og blir.
Derfor regner jeg med at det var grunnen til at du beholdt dokumenter og annet du hadde.

En reinnstallasjon, betyr at alt på disken, bortsett fra Mine dokumenter, blr slettet og lagt inn på nytt. Alt på C blir slettet, mens D forblir urørt. Derfor legger jeg alle programmer på D.

Jeg for min del er ikke så glad i bærbare maskiner. Man er begrenst i å bygge ut minne, sette inn harddisker, pci kort og aennt.
Mitt forsla er at du skaffer deg en ekstern disk, og bruker den bærbare som C, har en D, og lageret et annet sted,

McLovin
16.09.08 14:54
Pekka2813 skrev:
En reinnstallasjon, betyr at alt på disken, bortsett fra Mine dokumenter, blr slettet og lagt inn på nytt. Alt på C blir slettet, mens D forblir urørt. Derfor legger jeg alle programmer på D.

---------

Jeg skjønner ikke helt dette ettersom etter reinnstallasjonen så ligger det fremdeles programmer på start-->programmer for bruk, eksempelvis ITunes eller CCleaner som det bare var å gå inn i som normalt igjen.

Burde ikke disse forsvunnet under reinnstallering av XP og evnt måtte lastes inn igjen?

Vel, jeg skal uansett forsøke rådene i tråden og evnt i verste fall formatere hele PCen og deretter innstallere alt på nytt etter å ha overført vitale data til ekstern harddisk.

Dette må vel virkelig renske opp alle problemer antar jeg
Pekka2813
16.09.08 15:50

Slik jeg skjønner det, er det ikke alt som blir borte ved en reinnstallasjon. Hvis du formaterer disken før du reinnstallerer, forsvinner alt, og du begynner på ny frisk.

Kanskje like greit, for da fjerner du all rusk som skaper problemer.
VivaNorwegen
16.09.08 16:19
Når du har fått reinstallert Windows kan/må du isnstalere SP3 på ny. Da behøver du ikke laste ned noen oppdateringer fra Microsoft, før SP3 er installert, da den inneholder mange av oppdateringene.

Så oppdater etter at du har installert windows og SP3.

Backup og antivirus er så selvfølgelig at jeg nevner det normalt ikke.

Lykke til.
McLovin
20.09.08 14:07
Vel nå er det gjort. Maskinen ville ikke reinnstallere fra windows, trikset du nevnte, og jeg ble så lei hele skiten at jeg tilslutt la alle dokumenter, mail, kontakter etc over på en ekstern 500gb harddisk og tok en format c: på maskinen.

Dette tok en evighet og jeg holdt vel på i fire fem timer med dette tipper jeg.

Det er endel drivere etc som har gått med i dragsuget, blant annet fungerer ikke scrollefunksjonen på touch paden og visualisering av volum etc som dukker opp på skjermen har også blitt borte. Regner med at det er en smal sak å finne tilbake til dette.

Vel, etter å ha innstallert Norton på nytt gikk antall søkefiler ned fra ca 700 000 til 70 000 og var gjort på fem minutter, det tok to timer forrige gang jeg gjorde det. Pcen har også blitt lynrask plutselig så det er sikkert ikke så dumt alt i alt.

Det er mye å legge inn på nytt, fordelen er at jeg den siste uka har lært mer om pc enn på flere år.
McLovin
20.09.08 14:09
Ja også har IE7 og Update kommet tilbake da....! Noen ganger er nok the hard way egentlig the easy way
VivaNorwegen
20.09.08 20:23

Gratulerer, da gikk det bra til slutt.
Drivere og andre ting finner du nok ut av etter hvert.

Kan sikkert hente det du trenger av spesielle ting på Dell support. :-))
Pekka2813
21.09.08 00:11

Hvordan gikk det med Outlook?

Fikk du inn kontakter og mail?

McLovin
23.09.08 21:05
Jada, jeg brukte din fremgangsmåte. Takker så masse for dette! Pcen fungerer utrolig godt nå. Særlig merker jeg vesentlig forskjell på hastigheten.

Dell Support sørget også for nødvendige drivere, ex touch pad etc.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg