Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Internettproblem

NYTT TEMA
VCC
VCCInnlegg: 138
05.10.10 15:13

Heisann. Er ikke no teknisk begavet når det kommer til PC, og nå lurer jeg på en enkel ting. Har nemlig en internettkabel fra boksen min, og inn i den stasjonære pcn. Problemet er at jeg gjerne skulle hatt en inn i PS3en min også. For jeg er lei av å bytte frem og tilbake med den ene kabelen hele tiden. Så da fant jeg en Switch, og koblet kabelen inn i denne, før jeg koblet 2 kabler, hvor den ene gikk videre til PCn mens den andre gikk til PS3n. Nå kommer problemet, jeg får ikke internett.. Når jeg feilsøker på PCn, kommer det bare "Lokal tilkobling har ikke gyldig IP-konfigurasjon". Har jeg plugget noe feil? Hva må jeg gjøre?

- Beklager hvis det ligger en helt lik tråd der ute, men var for slapp til å lete.

Torotto
TorottoInnlegg: 4661
05.10.10 15:58
VCC: Så da fant jeg en Switch, og koblet kabelen inn i denne, før jeg koblet 2 kabler, hvor den ene gikk videre til PCn mens den andre gikk til PS3n. Nå kommer problemet, jeg får ikke internett.. Når jeg feilsøker på PCn, kommer det bare "Lokal tilkobling har ikke gyldig IP-konfigurasjon". Har jeg plugget noe feil? Hva må jeg gjøre?

Du trenger en router.  Switcher gir ikke ut IP adresser, men jeg!

(Innlegget ble redigert 05.10.10 16:02)

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4631
05.10.10 16:49

Man kan vel også sette fast IP-adresse?

Torotto
06.10.10 08:48
joaruls_1: Man kan vel også sette fast IP-adresse?

Trodde faktisk man må ha en router.  Den har er  jo utstyrt med program, slik at man kopler seg opp mot Wan. (gateway til inet)

Switch har ikke denne egenskapen og brukes vel vanligvis, bare til å utøke antall Lan koplinger i ett nettværk?

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4631
06.10.10 09:14

Jeg har aldri testet dette selv, og er litt usikker. (Derfor avsluttet jeg mitt forrige innlegg med et spørsmålstegn.)

Usikkerheten ligger i at vi ikke vet hva slags modem trådstarter har. (H*n omtaler det som "boksen".) Hvis modemet ikke er i stand til å håndtere mer enn én enhet, holder det ikke med en switch. Og har dette modemet bare én port, er det vel en viss sannsynlighet for at det ikke kan håndtere mer enn én enhet. Da må man ha en router.

Torotto
06.10.10 10:42
joaruls_1: Usikkerheten ligger i at vi ikke vet hva slags modem trådstarter har. (H*n omtaler det som "boksen".) Hvis modemet ikke er i stand til å håndtere mer enn én enhet, holder det ikke med en switch. Og har dette modemet bare én port, er det vel en viss sannsynlighet for at det ikke kan håndtere mer enn én enhet. Da må man ha en router.

Trådstarter snakket om skifting av kabel mellom PC og PS3. Derfor regnet jeg me at han i dag bare hadde 1 port.

Dvs ikke hadde modem med routerfunksjon innebygget.

Ettersom det da normal ville være 4 Lan porter og behovet for switch ikke ville være tilstede.

VCC
06.10.10 12:43
Torotto: Dvs ikke hadde modem med routerfunksjon innebygget.

Routerfunksjoner? Vil det si at man har trådløst nettverk osv? Hvis det har noe å si, så har jeg altibox. Vi har trådløst nettverk i huset, i og med at alle laptopene har nett. Det kunne vært greit til PS3n og, men jeg vil gjerne bruke kabel, da jeg har opplevd problemer med det trådløse. - Faller ut i et par sekunder, noe som holder til at diverse spill som krever internett klikker..
Har jo vært på lan osv, og da bruker man en switch, gjør man ikke..? Hvorfor skal da ikke det fungere her hjemme?

Torotto
06.10.10 12:53
VCC: Routerfunksjoner? Vil det si at man har trådløst nettverk osv? Hvis det har noe å si, så har jeg altibox. Vi har trådløst nettverk i huset, i og med at alle laptopene har nett. Det kunne vært greit til PS3n og, men jeg vil gjerne bruke kabel, da jeg har opplevd problemer med det trådløse. - Faller ut i et par sekunder, noe som holder til at diverse spill som krever internett klikker..
Har jo vært på lan osv, og da bruker man en switch, gjør man ikke..? Hvorfor skal da ikke det fungere her hjemme?

Bak på Wi Fi routeren skal du da normalt ha, 4 lan porter.   Disse kan du bruke til kablet ethernet forbindelse.LAN

Har du ikke flere ledige?

Switcher på ett LanParty brukes for å betjene ett X antall brukere på samme subnet.  Forbindelsen til Wan (Internett) skjer via routere.  Eksempel  DNS server 68.127.2.1 er IP adresse for Internett forbindelsen subnett har kan være 255.255.2555.254   I ditt lokale nettverk vil forekempel 192.168.X.X  være IP adresser. Lokal gateway (router) vil ha foreksempel IP adresse 192.168.1.1 og subnett vil være 255.255.255.0  Det er via denne adressen, du kommuniserer med  internett på alle dine maskiner.

(Innlegget ble redigert 06.10.10 13:04)

VCC
06.10.10 13:22
Torotto: Bak på Wi Fi routeren skal du da normalt ha, 4 lan porter.   Disse kan du bruke til kablet ethernet forbindelse.LAN Har du ikke flere ledige?  

Nei, fordi denne "boksen", hvor tv og internett går inn i, tror jeg fungerer som router, slik at vi har trådløst nett i huset, men den boksen har bare en port til "PC". Og den bruker jeg til kabelen som byttes mellom PCn og PS3n. Så for å løse problemet, så må jeg benytte en router, og ikke en switch?

Takk for hjelpen forresten

petterG
petterGInnlegg: 8061
06.10.10 15:38
VCC: Nei, fordi denne "boksen", hvor tv og internett går inn i, tror jeg fungerer som router, slik at vi har trådløst nett i huset, men den boksen har bare en port til "PC". Og den bruker jeg til kabelen som byttes mellom PCn og PS3n. Så for å løse problemet, så må jeg benytte en router, og ikke en switch?

Hvis du har trådløst nett i huset, har boksen din innebygd router. Da skal en switch være nok.

Torotto
06.10.10 15:58
VCC: Nei, fordi denne "boksen", hvor tv og internett går inn i, tror jeg fungerer som router, slik at vi har trådløst nett i huset, men den boksen har bare en port til "PC". Og den bruker jeg til kabelen som byttes mellom PCn og PS3n. Så for å løse problemet, så må jeg benytte en router, og ikke en switch?

Nei den boksen du henviser til er Altibox sin interfacebox mellom fiber og din TV/Telefon/Internett.

Men du sier du har WIFI og da skal du ha en boks med 1 -2 eller 3 antenner på.

Bak på den boksen, som er en WIFI router, skal du ha 4 stk porter merket LAN.

Her kan du kople til PS3. 

Torotto
06.10.10 16:18

Korrigering hvis du har CPL4  så skal du bruke Switch inn på PC utgang og kople de andre utstyret inn på Switchen. 

Se side 3 i denne veiledningen.

Link

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg