Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Windows 7 - 64 eller 32 bits

NYTT TEMA
finanskisen
finanskisenInnlegg: 3799
25.11.10 09:17

Har en HP Pavillion dv5 Notebook PC med AMD Athlon(tm) X2 Dual-Core  QL-62 2 GHz prosessor.

Hva anbefaler dere 32 eller 64 bits OS ?

Er det evt. problemer med å installere 64-bit ?

HusebyD
HusebyDInnlegg: 1959
25.11.10 09:20

32 bit, 64 bit er bare nyttig for den vanlige bruker om du har over 3.25 GB ram, pga at ellers får du ikke utnyttet resten.

Har brukt 64bit OS i et år nå, og har aldri hatt noen problemer, grunnen til at jeg bruker 64 bit OS er fordi jeg har 8 GB ram.

finanskisen
25.11.10 09:33
HusebyD: 32 bit, 64 bit er bare nyttig for den vanlige bruker om du har over 3.25 GB ram, pga at ellers får du ikke utnyttet resten. Har brukt 64bit OS i et år nå, og har aldri hatt noen problemer, grunnen til at jeg bruker 64 bit OS er fordi jeg har 8 GB ram.  

Takk for svar. I systemoppsettet mitt står det oppført 3 gb ram, men det står også noe om ubenyttet internminne). Har fått windows 7 - produktnøkkel gjennom arbeidgiver, og lastet ned OS som ISO-fil. Når jeg lastet ned via linken jeg fikk, står det 64-bits OS. Jeg synes dette er rart. Vanligvis får du jo valgmulighet.

Dersom det viser seg at ISO-filen kun inneholder 64-bits versjon, vil dette være et problem ?

Spydrister
SpydristerInnlegg: 18
25.11.10 12:07
finanskisen: Dersom det viser seg at ISO-filen kun inneholder 64-bits versjon, vil dette være et problem ?

Veldig skjelden.

Jeg har brukt Vista 64 bit i lang tid. Det er noen problemer med gamle spill og gamle programmer. Men ellers er det bare en fryd. Maskinen blir også raskere med 64 bit OS.

-Eneste 'store' problemet jag har hatt, er av Nikon ikke har 64 bit RAW converter til sine eldre kameraer. Men dette får du altså kun problemer med hvis du har et gammelt nikon kamera.

-Vil anbefale deg å installere 64 bit versjonen, og løpe i butikken å kjøpe deg mere RAM.. Maskinen blir så kjapp at det er helt..... FaNtAsTiSk.. :-)

(Innlegget ble redigert 25.11.10 12:08)

Diego10Maradona
Diego10MaradonaInnlegg: 1507
25.11.10 13:57
Spydrister: Det er noen problemer med gamle spill og gamle programmer.

Det har jeg ikke merket i Windows 7 64 bits, og jeg spiller abandonware spill fra midt på 90-tallet rett som det er.

finanskisen
25.11.10 14:14
Spydrister: -Vil anbefale deg å installere 64 bit versjonen, og løpe i butikken å kjøpe deg mere RAM.. Maskinen blir så kjapp at det er helt..... FaNtAsTiSk.. :-)

Er det komplisert å øke RAM på en slik maskin. Sist jeg gjorde noe slikt, var noen år siden, med en 256 mb brikke  på en stasjonær pc.  Har du noen tips til ram-brikke utvidelse, pris, leverandør og hvor på maskinen en "går inn" ?

HusebyD
HusebyDInnlegg: 1959
25.11.10 14:34

Når jeg oppgraderte fra 4 til 8 GB ram, kjøpte jeg 2 x 2 GB brikker til 700 kroner, så dyrt er det lagt i fra.

Er ikke så veldig sikker hvordan det står til med å oppgradere minne på en liten notebook, googlet bare bitte litt på maskinen din, fant ikke ut maks ram(hovedkort har en begrensing i seg selv)

Monomachos
MonomachosInnlegg: 2974
25.11.10 17:27
finanskisen: Er det komplisert å øke RAM på en slik maskin. Sist jeg gjorde noe slikt, var noen år siden, med en 256 mb brikke  på en stasjonær pc.  Har du noen tips til ram-brikke utvidelse, pris, leverandør og hvor på maskinen en "går inn" ?

Leverandør er det stort sett Crucial og Corsair som gjør, og prisen er helt grei - RAM er den delen av maskinen som er billigst å oppgradere ifht pris. Det sagt, så har jeg ingen peiling på bærbare, men det er garantert noen her inne som har gjort det før deg.

Spydrister
25.11.10 19:54
Diego10Maradona: Det har jeg ikke merket i Windows 7 64 bits, og jeg spiller abandonware spill fra midt på 90-tallet rett som det er.

Når sant skal sies, har jeg ikke opplevd problemer med det selv, har bare hørt det kan forekomme.

-Eneste er Crysis som surrer litt med grafikken, men det kan ha andre årsaker også.

Spydrister
25.11.10 20:07
finanskisen: Er det komplisert å øke RAM på en slik maskin. Sist jeg gjorde noe slikt, var noen år siden, med en 256 mb brikke  på en stasjonær pc.  Har du noen tips til ram-brikke utvidelse, pris, leverandør og hvor på maskinen en "går inn" ?

Det er som regel ganske enkelt. Og har du gjort det før, er det samme prinsippet på bærbare.

Finn først og fremst ut om du har plass til mere RAM. Kan hende alle RAM-plassene er opptatt. Da må du bytte ut de eksisterende med større, ellers er det bare å legge til tilsvarende til det som står der fra før.
Det enkleste er bare å snakke med HP og fortelle dem hva du ønsker å gjøre. De har langt bedre greie på dette enn meg. :-)

Ring eller send e-post. HP - Kundestøtte

RAM er en billig og veldig effektiv måte å få skikkelig fart ut av maskinen.
-Lykke til

oggen
oggenInnlegg: 2322
25.11.10 20:46
finanskisen: Har du noen tips til ram-brikke utvidelse, pris, leverandør og hvor på maskinen en "går inn" ?

Komplett.no har en grei minnevelger.

Speca
SpecaInnlegg: 10011
27.11.10 21:07
finanskisen: Hva anbefaler dere 32 eller 64 bits OS ?

Jeg ser ingen grunn til å kjøre noe annet enn 64-bit, men du kan lese dette, så vil du få god forståelse av det.

http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/taking-the-mystery-out-of-64-bit-windows

script92
script92Innlegg: 1159
30.11.10 21:42

Har du 4gb ram eller mer = 64 bit,

har du mindre enn 4gb = 32 bit,

enkelt og greit

Kanun2_0
Kanun2_0Innlegg: 1131
02.12.10 23:51

Er det mulig å installere 32-bit os på en laptop med 64-bits prosessor ?

futureline
futurelineInnlegg: 3896
03.12.10 07:08
Kanun2_0: Er det mulig å installere 32-bit os på en laptop med 64-bits prosessor ?

Uten at jeg skal påberope meg ekspertise på det, så er det vel slik at du kan innstallere 32bit os på 64bit prosessor, men ikke omvendt, altså ikke 64bit os på 32bit prosessor.

Forskjellen er selvsagt at du ikke kan benytte deg av de fordelene 64bit-teknologien gir når deg gjelder prosessering av data, når du bruker 32bit os,  og du vil heller ikke kunne utnytte mer enn ca. 3,2gb RAM.

(Innlegget ble redigert 03.12.10 07:11)

Kanun2_0
Kanun2_0Innlegg: 1131
03.12.10 09:59

Takk, futureline 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg