Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

No bootable device

NYTT TEMA
WelshWizard
WelshWizardInnlegg: 65
12.05.11 11:18

Da jeg sto opp i dag morges, og åpnet min HP fikk jeg plutselig opp en blå skjerm med noen feilmeldinger. Jeg prøvde dermed å restarte hele maskinen, men hver gang jeg prøver å skru den på nå får jeg følgende beskjed ''No bootable device -- insert boot disk and press any key''. Veldig irriterende, og jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå.

Hva er galt? Kan maskinen fortsatt reddes, og hva må i så fall gjøres for å fikse den? Setter stor pris på hjelp da jeg ikke kan sies å være spesielt kyndig på data. 

(Innlegget ble redigert 12.05.11 11:18)

bbonga
bbongaInnlegg: 3999
12.05.11 12:43

Jeg ser for meg 3 muligheter:

1. Det sitter en cd i cd-rom spilleren.

2. Det sitter en diskett i diskettstasjonen (som du sikkert ikke har).

3. Hardisken din har tatt kvelden. Evt. diskkontroller.

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4636
12.05.11 13:24

Står det en ikke-bootbar CD i CD-stasjonen, bør man heller få "Non systemdisk or disk error", så jeg tror ikke det er det som er problemet.

Jeg tror at enten har disken tatt kvelden, eller så har PC-en mistet kontakten med den. Gå inn i BIOS, og sjekk om du ser disken der.

Jeg finner ikke noe entydig svar på hvilken tast man skal trykke for å komme inn i BIOS på HP-maskiner. Det kan være esc, F1, F2, F10, F11, F12. Dette står på skjermen tidlig i oppstarten.

Er disken virkelig gåen, blir det trolig vanskelig å få reddet ut filene dine. Er det bare et kommunikasjonsproblem, bør det være mulig å få reddet dataene.

Torotto
TorottoInnlegg: 5310
12.05.11 17:54
joaruls_1: eg finner ikke noe entydig svar på hvilken tast man skal trykke for å komme inn i BIOS på HP-maskiner. Det kan være esc, F1, F2, F10, F11, F12. Dette står på skjermen tidlig i oppstarten.

Pavilion er det som følger:

Trykk ESC under oppstart og du kommer inn i menu.

F1 System Informasjon

F2 System Diagnose

F9 Boot Device Options

F10 Bios Setup

F11 System Recovery

System diagnose menu

F1 System Informasjon

F2 Start-up Test

F3 Run-In Test

F4 Hard Disk Test

(Innlegget ble redigert 12.05.11 17:58)

WelshWizard
12.05.11 22:09

Takker for hjelp så langt, har klart å komme meg inn på denne Bios-menyen, men nøyaktig hva skal jeg se etter/gjøre?

Torotto
12.05.11 22:40
WelshWizard: Takker for hjelp så langt, har klart å komme meg inn på denne Bios-menyen, men nøyaktig hva skal jeg se etter/gjøre?

Hvis du har en Pavilion så kan du først  Trykke ESC når det kommer tekst om dette ned til høyre under oppstart.

Da får får du opp diverse valg . Trykk F2 

System diagnose

Her kan du velge ulike tester  F11 gir vel feilmeldinger.

Kjør så Start Up Test. Da sjekkes minne  - Hardisk Self Test.

De samme testene finnes under Diagnostic i Bios menu. 

joaruls_1
12.05.11 22:47

Sitter med en bærbar HP-maskin nå, og når jeg trykker F10, kommer jeg inn i BIOS. Den har et anderledes menysystem enn hva jeg har sett før, men går jeg på Systemdiagnoseverktøy, kan jeg velge Harddisktest. Da får du testet disken. Har ikke PC-en konktakt med disken, antar jeg du får en feilmelding.

WelshWizard
12.05.11 23:04

Når jeg skal kjøre ''Primary Hard Disk Self Test'', får jeg bare opp ''Hard Disk Not Exist''.

'' Secondary Hard Disk Self Test'' får jeg dog kjørt, men maskinen skrur seg av etter bare noen minutter, så jeg får aldri fullført testen.

Hva er forskjellen på de to?

Torotto
12.05.11 23:14
WelshWizard: Når jeg skal kjøre ''Primary Hard Disk Self Test'', får jeg bare opp ''Hard Disk Not Exist''.

Sansynlig er det  HD som er defekt / eller kontroller.   Sjekk med HP om type hardisk Pata eller Sata.

Bytt Hardisk.  Bestill DVD  fra HP med operativsystem, det gamle lå på hardisk som Recovery Partisjon, hvis du ikke har kopierte ut ett eksemplar

Secondary er DVD/Blu Ray spiller.

(Innlegget ble redigert 12.05.11 23:16)

joaruls_1
12.05.11 23:15

Du har tydeligvis to fysiske harddisker da. Uansett burde du ha en som primary.

Hvilken PC har du? Navn og modellnr. Kan du gi oss spesifikasjonene, eller en link til den? Snakker vi bærbar eller stasjonær?

WelshWizard
13.05.11 00:47
Torotto: Sansynlig er det HD som er defekt / eller kontroller. Sjekk med HP om type hardisk Pata eller Sata. Bytt Hardisk. Bestill DVD fra HP med operativsystem, det gamle lå på hardisk som Recovery Partisjon, hvis du ikke har kopierte ut ett eksemplar Secondary er DVD/Blu Ray spiller.

Er det med andre ord ingen som helst mulighet i å redde det jeg har av filer? Verken på C- eller D-disken?

WelshWizard
13.05.11 00:52
joaruls_1: Du har tydeligvis to fysiske harddisker da. Uansett burde du ha en som primary. Hvilken PC har du? Navn og modellnr. Kan du gi oss spesifikasjonene, eller en link til den? Snakker vi bærbar eller stasjonær?

Det er en bærbar.

HP Pavilion dv7-1195eo

joaruls_1
13.05.11 09:25

Denne PC-en har i følge Komplett TO harddisker ja.

Om det er disken(e) eller diskkontrolleren som er problemet, er foreløpig usikkert. Så du trenger ikke få panikk enda. Det at du ikke finner disk1, og at kontrollen av disk2 feiler etter en stund, kan tyde på at diskkontrolleren som er problemet. Og det er i så fall bra. For da kan du ta ut diskene og sette dem inn i en annen PC, eller i en harddisk-dockingstasjon.

Har du uerstattelige data på PC-en, som du absolutt vil redde, er første bud å koble diskene til en annen PC, og få tatt backup. Deretter kan du finne ut hva som skal til for å fikse PC-en.

Hvor gammel er PC-en? Husk at garantien varer i 1 år, mens reklamasjonen er på 5 år.

Torotto
13.05.11 13:04
joaruls_1: Denne PC-en har i følge Komplett TO harddisker ja.

Ja du hadde rett!

Her er beskrivelse på å ta ut hardisker. 

WelshWizard
13.05.11 17:39

Fikk etterhvert skannet den andre disken, og det var visst ingen problemer med den.

Er Disk 1 C-disken, mens Disk 2 er D-disken?

Torotto
13.05.11 18:03
WelshWizard: Er Disk 1 C-disken, mens Disk 2 er D-disken

Bokstavene C, D osv. er Partitsjoner på en Hardisk.   Det vil si at du kan ha C,D osv på  1 Hardisk eller fordelt på 2.

Hvis du åpner opp lokket og tar ut den ene, så vil du lett finne hvem som er hvem. 

Sjekk også om hardiskene står ordentlig inn i sloten.  Ta ut og skyv dem  inn igjen

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg