Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Flytting av gamle mailer til f.eks. Word

NYTT TEMA
Litotes
LitotesInnlegg: 32409
08.06.12 20:41

Jeg har en bunke gamle mailer som gjør outlook.pst filen større enn nødvendig, men har ikke lyst til å slette dem. Ideelt ville være å få alle sammen inn i en Word-fil. Er det mulig? Jeg kjenner så klart til muligheten for å klippe og lime innholdet fra én og én av gangen, men lurte på om det fantes en raskere løsning. Vi snakker firesifret antall. Også snakker vi Office 2003.

Alle tips til hvordan en kan konservere disse på utsiden av outlook.pst uten å bruke altfor mye tid på det tas imot med takk.

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4535
08.06.12 20:59

Opprett en ny PST-fil, og lagre dem her. Fil - Ny - Datafil for Outlook. Denne kan du åpne og lukke som det passer deg. Det blir som en arkiv-fil, som du kan slå opp i når det måtte passe. Det går også an å la Outlook åpne denne hver gang du starter programmet.

jumpman
jumpmanInnlegg: 1558
08.06.12 21:00

.

(Innlegget ble redigert 08.06.12 21:01)

Litotes
08.06.12 23:11

Takker for tipset, jeg fikk opprettet en ny PST-fil. Så flyttet jeg en diger haug med filer dit. Men det eneste jeg oppnådde var å få en ny svær PST-fil. Størrelsen på den opprinnelige er like stor som den var før flyttingen. Har jeg gjort det på gal måte?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 2714
08.06.12 23:16
Litotes: jeg fikk opprettet en ny PST-fil. Så flyttet jeg en diger haug med filer dit. Men det eneste jeg oppnådde var å få en ny svær PST-fil. Størrelsen på den opprinnelige er like stor som den var før flyttingen. Har jeg gjort det på gal måte?

Problemet er at PST fila ikkje vil få redusert størrelse automatisk. Det er ein funksjon in Outlook som skal fjerna tom plass, men min erfaring er at den ikkje fungerar spesielt godt. Så vidt eg veit er beste måten å redusera størrelsen å bruka "scanpst.exe" programmet. Det programmet ryddar opp i PST fila.

Reint teknisk så blir det laga ei ny fil med innholdet i den gamle detr feil er retta og størrelsen tilpassa til innholdet.

Litotes
08.06.12 23:40
InnocentBystander: Så vidt eg veit er beste måten å redusera størrelsen å bruka "scanpst.exe" programmet. Det programmet ryddar opp i PST fila.

Dette begynner så smått å bli parodisk. Jeg fant filen du snakker om og kjørte den. Resultatet ble at jeg nå har to filer med originalstørrelse (962 267 kb) siden den automatisk laget en sikkerhetskopi, i tillegg til den nye fila (388 881 kb). Dermed har jeg hittil brukt 1,35 GB uten å oppnå noe. Primærplass er ikke noe problem, da, så sånn sett går det bra. Men håpet om å få mindre størrelse på den biten jeg sikkerhetskopierer hele tiden er forløpig ikke oppnådd.

joaruls_1
08.06.12 23:42

Sikker på at du har FLYTTET e-poster, og ikke KOPIERT dem?

Går du inn på innstillingene for PST-fila i Outlook, kan du komprimere den.

Litotes
08.06.12 23:47
joaruls_1: Sikker på at du har FLYTTET e-poster, og ikke KOPIERT dem?

Nei, det er jeg ikke. Det jeg gjorde var å opprette en ny datafil for outlook. Den la seg som nederste mappe i outlookbildet mitt. Så flyttet jeg en undermappe over til denne mappen. For alt jeg vet om dette (som alle skjønner ikke er all verden) kan det innebære en kopiering heller enn flytting. Spørsmålet da er hvordan jeg kan flytte i stedet for kopiere.

Litotes
08.06.12 23:55

Jeg kjørte "opprydding i postboks" og "vis størrelsen på postboksen". Der har jeg tydeligvis fått til en flytting, for der er det vesentlig mindre kb nå enn før. Og på den detaljerte oversikten finner jeg ikke den nye mappen.

Litotes
09.06.12 00:02

Det her skjønner jeg lite av. Flyttet noen relativt få filer over til den nye mappen. Resultat - outlook.pst ble 8 MB mindre og den nye filen 8 MB større. "Opprydding i postboks"-størrelsen ble også 8 MB mindre. Så flyttet jeg en mye større bit tilbake igjen fra den nye til den gamle. Resultat - "Opprydding i postboks"-størrelsen ble 117 MB større. outlook.pst og personlige mapper.pst var uforandret begge to.

Litotes
09.06.12 00:12

Haha, nå flyttet jeg absolutt alt tilbake igjen. Resultat - outlook.pst er 8 MB større enn da jeg begynte, og den nye fila - som nå er tom - er på 396 MB. Morsomt. Jeg har i alle fall lært noe. Fortsetter i morgen og ser om en kan lære noe mer.

Speca
SpecaInnlegg: 10012
09.06.12 06:43
Litotes: Men håpet om å få mindre størrelse på den biten jeg sikkerhetskopierer hele tiden er forløpig ikke oppnådd.

Istedetfor å sikkerhetskopiere den lokalt, hvorfor overfører du ikke alt til gmail? Selv har jeg mine 5 eksterne mailadresser (eget domene) hos gmail. Det virker sømløst sammen med outlook. Da har jeg til enhver tid mailene mine lagret lokalt, samt hos gmail. Jeg har i tillegg primærmailen liggende på en hotmailkonto, bare for sikkerhets skyld. Med dette oppsettet, så slipper jeg å tenke på å ta sikkerhetskopier av .pst filen.

Litotes
09.06.12 08:30
Speca: Istedetfor å sikkerhetskopiere den lokalt, hvorfor overfører du ikke alt til gmail?

Jeg sikkerhetskopierer den ikke lokalt, men på Dropbox. Der er det 2 GB total kapasitet, derfor ønsket om å få pst.filen litt slankere. Er andre ting jeg har der også.

Tviler ikke på at gmail ville være en god alternativ løsning, men jeg vet ikke hvordan den fungerer og satt i gang med det jeg antok ville være greieste løsning for meg.

Kan også nevne at den nye - tomme - pst.filen som var på 396 MB i går nå er nede i en relevant størrelse. Kan det være at så enkelt som at det en stund før den nye relevante størrelsen synes når en gjør store endringer, men at det går mye raskere med små endringer? Selv om tidspunktet på disse filene er helt oppdatert hele tiden? Skal teste ut den der ved å kjøre over noen filer og vente en time eller så før jeg sjekker størrelsen igjen.

joaruls_1
09.06.12 10:18

Drar du e-postene med høyre musetast, skal du få valget mellom å kopiere eller å flytte.

Det kan hende Outlook ikke er spesielt flink til å holde det ryddig. Derfor er det ikke sikkert at du merker stor forskjell på filstørrelsen etter en flytting av data. Men kjører du en manuell komprimering av filen, bør det bli bedre.

Det er flere måter å ta backup på. Når det gjelder e-poster i Outlook, mener jeg at det å lage en ny PST-fil er det beste. Å videresende alt til Gmail eller en annen konto er tidkrevende, upraktisk, og du vil stå som avsender på alle mailene. Dermed blir det ikke like ryddig, oversiktlig og søkbart i Gmail-kontoen.

Ulempen ved å bruke en PST-fil er at du binder deg til Outlook. Du må bruke Outlook for å få tak i e-postene ved en senere anledning.

Speca
SpecaInnlegg: 10012
09.06.12 10:21
Litotes: Jeg sikkerhetskopierer den ikke lokalt, men på Dropbox. Der er det 2 GB total kapasitet, derfor ønsket om å få pst.filen litt slankere. Er andre ting jeg har der også.

Da kan du også alternativt bruke Google Drive som har 5 gig kapasitet, eller Hotmail Skydrive som har 7.2 gigs kapasitet. Jeg kjører Dropbox, og de 2 nevnte. Har dog oppgradert Google Drive til 25 gig, mens Dropbox har jeg 18 gig gratis grunnet at jeg har vervet folk.  Har i tillegg en 100 gigs backup hos ett backup selskap. 

Kan det være at så enkelt som at det en stund før den nye relevante størrelsen synes når en gjør store endringer, men at det går mye raskere med små endringer?

Vet ikke. Grunnen til at jeg gikk over til en imap løsning mot gmail, var at jeg opplevde at pst filen ble korrupt hele tiden. Nå hadde riktignok jeg en pst fil komprimert på 4 gig. Når den var under 1.5 gig, så var det aldri noe problem.

(Innlegget ble redigert 09.06.12 10:22)

Litotes
09.06.12 12:36
joaruls_1: Det kan hende Outlook ikke er spesielt flink til å holde det ryddig. Derfor er det ikke sikkert at du merker stor forskjell på filstørrelsen etter en flytting av data. Men kjører du en manuell komprimering av filen, bør det bli bedre.

Takker for tipset.

Hva er ulempen ved å komprimere? Noe må det vel være, selv om det ikke er avgjørende, ellers ville vel alt blitt komprimert i utgangspunktet?

Litotes
09.06.12 12:39
Speca: Vet ikke. Grunnen til at jeg gikk over til en imap løsning mot gmail, var at jeg opplevde at pst filen ble korrupt hele tiden

Jeg kan informere at nå - et par timer etter at jeg holdt på - har outlook.pst "slanket" seg med 150 MB. Det er omtrent 1/3 av størrelsen på den nye fila, og det monner i alle fall noe.

Videre plan blir nok å komprimere, hvis ikke det har konsekvenser som passer dårlig for meg, men jeg må jo først finne ut om det skjer noe mer med størrelsen uten at jeg gjør noe spesielt.

Litotes
09.06.12 12:42

Fascinerende. Ved å se på filen i utforsker kan jeg konstatere at den slanker seg omtrent 2 MB i minuttet. 811 MB 12.39, 809 MB 12.40 og nå 807 MB 12.41. Uten at jeg gjør noe annet enn å se på. Da ordner det seg nok av seg selv etter hvert.

Litotes
09.06.12 12:43

Måtte vente til 12.43 før den sank fra 807 MB til 805 MB (ingen mellomstasjon).

joaruls_1
09.06.12 13:33

Jeg tror ikke det er noe negativt ved å komprimere. E-postkontorer med stor aktivitet får jo nytt innhold både ut og inn hele tida. Da er det ikke gunstig at en storjobb med komprimering foregår samtidig. Derfor har de laget en manuell mulighet for dette.

Microsoft har jo et rykte på seg for å lage diskplasskrevende programmer. Der Linux og OSX (Mac) i større grad klarer å holde ytelsen oppe selv om PC-en brukes i flere år, har Windows-registrert en tendens til å vokse og bli stort og tungt. Diskene blir fragmenterte.

Jeg ville ikke stolt på de målingene du gjør på filstørrelsen. Dette er noe som Windows/Outlook styrer etter behov. Først etter en komprimering er det interessant å sjekke filstørrelsen. Har du flyttet over en god del mailer, bør originalfila reduseres med samme antall megabytes som den andre PST-fila øker.

Litotes
09.06.12 14:10
joaruls_1: Jeg ville ikke stolt på de målingene du gjør på filstørrelsen. Dette er noe som Windows/Outlook styrer etter behov.

Kan godt hende du har rett i at de ikke er pålitelige, men morsomme er de. Den talte seg ned til 773 MB før den stoppet opp kl. 13.02. Når jeg satt meg foran maskinen igjen for fem minutter siden og kikket innom outlook så startet den igjen. Nå er den nede i 767 MB. Den "bør" gå ned til 540 MB så det er lenge igjen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg