Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forringelse av bilder

NYTT TEMA
annmag
annmagInnlegg: 6371
12.11.16 21:59

Jeg har nå overført bilder fra mac til ekstern harddisk.  Jeg opplever at antall overførte GB er langt lavere i den mappen som nå ligger på den eksterne harddisken, enn i den mappen jeg overførte fra på mac'n.  Antall filer er det samme.

Jeg har tidligere overført bilder fra windows-pc til ekstern harddisk uten å oppleve slik forringelse.  

Noen som vet hva en slik forringelse skyldes?  Jeg vil jo ikke ha det sånn.

petterG
petterGInnlegg: 9157
12.11.16 22:02

Sjekk heller størrelse på enkeltbilder, og ikke totalen. Det kan være ulike måter å regne dette på.

annmag
12.11.16 23:13
petterG: Sjekk heller størrelse på enkeltbilder, og ikke totalen. Det kan være ulike måter å regne dette på.

Enkeltbildene er mindre også.

kansas00
kansas00Innlegg: 18061
12.11.16 23:39
annmag: Noen som vet hva en slik forringelse skyldes? Jeg vil jo ikke ha det sånn.

Ulik formatering på den eksterne harddisken og den du har i macen din. Ulike formateringer har også ulike måter å regne filstørelser på. I MacOS regnes vel 1GB = 1.000.0000.000 bytes  mens den i f.eks en NTFS formatert disk (som det kan hende den eksterne harddisken din er formatert som) vil 1GB = 1.073.741.824 bytes. Så filene dine er neppe forringet, men deres størelse beregnes på ulik måte på macen og på den eksterne disken din.

Som det heter seg så har GB både en binær og desimal definisjon som du jo lese litt om i wikipediartikkelen om nettopp gigabyte.

(Innlegget ble redigert 12.11.16 23:48)

annmag
12.11.16 23:56
kansas00: Ulik formatering på den eksterne harddisken og den du har i macen din.

Ok, betyr det at GB vil bli den samme som på MacBook Pro når jeg overfører bildene fra den eksterne harddsiken til iMac?

annmag
13.11.16 00:00

Formatet på den eksterne harddisken er: "Mac OS Extended (journalført)"

kansas00
13.11.16 00:09
annmag: Ok, betyr det at GB vil bli den samme som på MacBook Pro når jeg overfører bildene fra den eksterne harddsiken til iMac?

Det bør det bety ja..

kansas00
13.11.16 00:12
annmag: Formatet på den eksterne harddisken er: "Mac OS Extended (journalført)"

Tja... mulig mitt tips til forklaring ikke er riktig da.. får se om det  dukker opp noe bedre svar.. lykke til. Klarer uansett ikke helt å komme utenom at det må være ulik definisjon på GB på din mac og din eksterne disk. Kan du sammenligne størrelsen på det du har overført til disken med det du hadde på macen. Kan den forskjellen sammenfalle med binær/desimal definisjon av gb ?

Her er nå en side som kan være til hjelp en slik sammenligning.

(Innlegget ble redigert 13.11.16 00:21)

kansas00
13.11.16 00:40

For å dra en analogi, så bør det med bildene og macen din og det hele bli litt som hvis du går på vekta i norge og nåla peker på 75... og du drar til england og den peker på 165... da bør den peke på 75 igjen når du kommer tilbake til norge... med mindre du har spist mye fish and chips og drukket mye øl. Ulike enheter/definisjoner på vekt... men fremdeles samme innholdet/kvaliteten. .Du er ikke blitt feitere av å dra til england, og neppe blitt slank av å komme hjem igjen fordi om vekta viser ulike tall i de ulike landene. Filene din er nok av samme kvalitet med mindre du har åpnet de i et program hvor du kan endre kvaliten på disse.

annmag
13.11.16 00:55
kansas00: For å dra en analogi, så bør det med bildene og macen din og det hele bli litt som hvis du går på vekta i norge og nåla peker på 75... og du drar til england og den peker på 165... da bør den peke på 75 igjen når du kommer tilbake til norge... med mindre du har spist mye fish and chips og drukket mye øl. Ulike enheter/definisjoner på vekt... men fremdeles samme innholdet/kvaliteten. .Du er ikke blitt feitere av å dra til england, og neppe blitt slank av å komme hjem igjen fordi om vekta viser ulike tall i de ulike landene. Filene din er nok av samme kvalitet med mindre du har åpnet de i et program hvor du kan endre kvaliten på disse.

Overfører et bilde til stasjonær i morgen og sjekker.

Takk for all hjelp. :o)

Wigarth
WigarthInnlegg: 46
15.11.16 21:54

Forklaring 1:

Har du "eksportert" bilder fra eks IPHOTO til en mappe så kan billedkvaliteten endres noe og derfor bli større og mindre om hverandre. litt ettersom hva slags alternativer du har valgt. Noen kameraer legger også til noe HDR info på bildene som kan gjøre at de krymper litt når de eksporteres. Dette betyr ikke at bildene nødvendigvis har blitt dårligere bare så det er sagt.

Forklaring 2:

Noen eksterne disker er satt opp til å kjøre ting som  kryptering av data og komprimering som også vil kunne forårsake temaet du beskriver. Eksterne disker er jo gjerne "Lagringsdisker" som ikke er avhengig av den "raske" tilgangen til ting som der programmer og operativsystemet ligger.

Håper dette hjalp noe

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg