Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Excel - Autmatisk utfylling

NYTT TEMA
Wigarth
WigarthInnlegg: 48
15.11.16 14:43

Hei!

Har forenklet eksempelet her litt for å enklere illustrere hva jeg har problemer med, men prisnippet blir likt

Jeg har ett ark (ark1) hvor jeg taster inn masse data i rader

a=Navn b=Sjokolade c=Potetgull d=Brus 

a1=Ole b1=1 kasse c1=2 kasser d1=3 kasser

a2=Robert b2=1 kasse c2=Tom celle d2=3 kasser

a3=roger b3=1 kasse c3=2 kasser d3=3 kasser

Jeg ønsker å lage en tabell for hver person i denne listen. (Merk at Robert ikke hadde potetgull på listen sin) Målet blir da at Excel ikke skal bruke unødvendig plass i denne tabellen. (Roberts tabell skal derfor på en måte automatisk få to kolonner og ikke tre sånn som de andre vil få)

Jeg har rotet litt med Pivot-tabell. Men må innrømme at jeg ikke kom så langt. Er det dette man må bruke her eller finnes det en enklere metode?

(Innlegget ble redigert 15.11.16 14:45)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 6883
15.11.16 18:29
Wigarth: Målet blir da at Excel ikke skal bruke unødvendig plass i denne tabellen. (Roberts tabell skal derfor på en måte automatisk få to kolonner og ikke tre sånn som de andre vil få)

Dersom du brukar kolonne til å skilla varetypene, så må nødvendigvis alle få likt antall kolonner.

Elles så brukar ikkje Excel plass på å lagra tomme celler.

Wigarth
15.11.16 22:15

Nja, jeg tror du missforstår meg litt.. jeg får utdype litt

Eksemplet over er veldig forenklet fra det faktiske skjemaet... det er snakk om mange navn og varegrupper her, og det er visuell plass jeg er bekymret for, ikke antall megabyte filen vil ta.

La oss si at det er 30 varegrupper og en persongruppe på 6 personer (Denne kalles gruppe 1)

I Tabellen eller utregningen til gruppe 1 er det nå eksempelvis bare 10 varegrupper som har data i seg, så er det dumt å ha en tabell som viser alle 30 varegruppene...

Her er det også snakk om lister som må printes ut i tillegg så det visuelle oppsettet er alfa-omega.

Det må da være en løsning på dette et sted i excel?

petterG
petterGInnlegg: 9242
15.11.16 23:24
Wigarth: Det må da være en løsning på dette et sted i excel?

Så det du egentlig mener er at hvis hele varegruppen er tom skal den skjules?

FlGARO
FlGAROInnlegg: 1532
16.11.16 06:32

Fint om du kunne ta en printscreen fra eksempelet (eller et fiktivt et), det blir veldig mye enklere å se hva det spør etter.

Høres nesten ut som det er en oppgave for en Access-database fremfor Excel slik jeg tolker det, men kan jo være jeg tolker det feil.

InnocentBystander
16.11.16 07:28
Wigarth: Det må da være en løsning på dette et sted i excel?

Dersom du skal ha person/varegruppe som rad/kolonne i eit ark, så er det ikkje mulig. 

Med 30 varegrupper og 6 personar blir det uansett ikkje meire enn at det får plass på eit ark: 6 kolonner og 30 rader.

Wigarth
16.11.16 11:30

(Innlegget ble redigert 16.11.16 11:36)

InnocentBystander
16.11.16 13:47
Wigarth: Fortsatt ett meget forenklet eksempel

Dette vil vera mulig om du brukar makroar for å overføra data frå ark 1 til ark 2. Problemet er at dersom dette eksempelet er "meget forenklet", så vil du snart komma opp i andre problemer.

For meg ser dette ut til å vera eit system for å holda oversikt over salg, og der finst det vel massevis av ferdig programvare?

tarsen
tarsenInnlegg: 874
18.11.16 10:24

Jeg antar at hele poenget ditt er at dette skal skje helautomatisk.

Hvis ikke er det jo veldig enkelt å manuelt skjule eller gruppere 0-kolonnene dine før du skriver ut.

Wigarth
21.11.16 09:43

Det stemmer.

Veldig kjedelig å manuelt skjule linjer på sånn rundt 100 ark

InnocentBystander
21.11.16 10:18
Wigarth: 100 ark

Dersom du har 100 ark, så brukar du feil verktøy. Du bør heller leita etter ferdig programvare for å holda orden på salg.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg