Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

pdf-skrive-program

NYTT TEMA
TomPadang
TomPadangInnlegg: 13338
15.11.16 21:28

Jeg søker etter et program som man kan bruke til å redigere pdf i.  Ja, kjenner til Adobe Acrobat - men det er jo svindyrt å ha for å fylle ut et par skjemaer i pdf.

Finnes det et alternativ i freeware/shareware?

Wigarth
WigarthInnlegg: 48
15.11.16 21:46

Microsoft Word har muligheten til å lagre som pdf. Denne er nok den enkleste og beste.

Alternativt hvis du ikke har lisens på Word eller office fra Microsoft så kan du bruke vanlig tekstbehandlingsprogrammer og konvertere filen til pdf.  gratis online konvertering fra Doc til pdf finner du her:

https://www.freepdfconvert.com

(det er også mulig og konvertere begge veier)

Gratis tekstbehandlingsprogram, regneark osv finner du her:

https://www.openoffice.org/no/

Mvh

Wigarth

TomPadang
16.11.16 10:19

Jeg bruker OpenOffice.  Men saken er altså ikke å lagre som pdf, men å redigere eksisterende pdf-filer.  Dette brukes bla.a. når man skal fylle ut skjemaer i pdf.

petterG
petterGInnlegg: 9242
16.11.16 14:52
TomPadang: Dette brukes bla.a. når man skal fylle ut skjemaer i pdf.

Å fylle ut skjemaer i PDF-filer er en ting, det kan man gjøre i de fleste PDF-lesere, for eksempel FoxitReader.

Å redigere PDF-filer er noe helt annet...

TomPadang
16.11.16 16:04
petterG: Å fylle ut skjemaer i PDF-filer er en ting, det kan man gjøre i de fleste PDF-lesere, for eksempel FoxitReader. Å redigere PDF-filer er noe helt annet...

Klar over dette.  Derfor må jeg altså ha en editor som KAN gjøre begge deler.

pusur44017
pusur44017Innlegg: 571
16.11.16 16:22
TomPadang: Klar over dette.  Derfor må jeg altså ha en editor som KAN gjøre begge deler.

Kan dette være til hjelp?

-pusur

petterG
petterGInnlegg: 9242
16.11.16 17:05
TomPadang: Klar over dette.  Derfor må jeg altså ha en editor som KAN gjøre begge deler.

Da må det vel bli denne kanskje?

TomPadang
16.11.16 17:09
pusur44017: Kan dette være til hjelp? -pusur

Har søkt slik

Bitterman
BittermanInnlegg: 1106
16.11.16 21:44

Det her vet du sikkert, men det kommer veldig an på pdf dokumentet du vil redigere da.

Hvis pdf'en egentlig er et bilde i pdf fil så er du kjørt med tanke å redigering. På jobb har jeg inne i mellom konvertert med ocr funksjon til word/excel for å prøve å få noen ordentlige tall og bokstaver ut av det.

Kan egentlig ingenting om pdf, men ordentlige redigerbare pdf'er må vel være skrevet på en egen måte.

Som Petter skriver kan du jo prøve trial versjon av foxit/phantom pdf -> https://www.foxitsoftware.com/download og se om det er det du er ute etter.

(Innlegget ble redigert 16.11.16 21:51)

TomPadang
17.11.16 16:59

Har testet. Funket ikke på alt.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 6882
17.11.16 17:25
Bitterman: Hvis pdf'en egentlig er et bilde i pdf fil så er du kjørt med tanke å redigering. På jobb har jeg inne i mellom konvertert med ocr funksjon til word/excel for å prøve å få noen ordentlige tall og bokstaver ut av det. Kan egentlig ingenting om pdf, men ordentlige redigerbare pdf'er må vel være skrevet på en egen måte.

For å ta litt teknisk informasjon om PDF: PDF er enkelt sagt basert på skrivarstyringsspråket PostScript. Altså er ei PDF fil eigentlig ei utskrift til fil.

Filene kan bestå av både tekst og bilder, men teksten blir ikkje gjort om til bilder, og kan redigerast til ein viss grad. 

Min erfaring er at redigeringa bør begrensa seg til enkel korrektur. Større endringar er for alle praktiske formål umulig.

I utgangspunktet er PDF filer meint som eit sluttresultat, på same måten som ei utskrift. Tanken er/var at endringar blir gjort i kildedokumentet, og at det så blir laga ny PDF fil.

Det kan også leggast inn begrensningar i PDF fila mot endring, tekstkopiering eller utskrift.

No kan du litt meire om PDF filer :-)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 14257
19.11.16 09:50
TomPadang: Har testet. Funket ikke på alt.

Har ikke testet noe selv, men les igjennom dette.

Bitterman
BittermanInnlegg: 1106
20.11.16 18:45
InnocentBystander: No kan du litt meire om PDF filer :-)

Takk for det :)

Tenkte mest på scannede dokumenter jeg, hvis du scanner noe til pdf er vel hele dokumentet inkl. tekst bare et bilde konvertert til pdf?

(Innlegget ble redigert 20.11.16 18:47)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 6882
20.11.16 21:41
Bitterman: Tenkte mest på scannede dokumenter jeg, hvis du scanner noe til pdf er vel hele dokumentet inkl. tekst bare et bilde konvertert til pdf?

Heilt korrekt.

Med ein liten reservasjon:

Fullversjonen av Adobe Acrobat har OCR (tekstgjenkjenning), så også scanna dokumenter kan ha teksten inkludert (dersom teksten er tydelig osv...). Eg vil anta at det meste av scanneprogrammer som lagar PDF ikkje har OCR, så for scanna dokumenter er det nok mest sannsynlig at dokumentet kun er bilder av teksten.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg