Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

MS Access: Summere uttregning

NYTT TEMA
FlGARO
FlGAROInnlegg: 1286
18.11.16 13:38

Er det slik at hvis man har et felt i et skjema som er en uttregning, så er det umulig å få summert disse tallene? Jeg har en uttregning som gjengir enten tallet 1 eller 0. Jeg har også et annet felt hvor jeg fysisk skriver inn 1 eller 0, altså ingen utregning. Her er det ikke noe problem å få til å summere i en spørring.

Jeg har prøvd med både ubundet og bundet felt i skjemaet.

Edit: Man klør seg i hodet i noen timer uten å finne ut av det. Så legger man inn det her og så prøver man på egenhånd litt til og får det til.

Løsningen ble en spørring med kun det feltet, slik at man fikk frem alle registreringene. Så måtte jeg lage enda en spørring basert på den første som summerte dette igjen.

Access er og blir et forbanna tungvint verktøy til tider, hvor nesten identiske problemstillinger må løses på helt forskjellige måter.

(Innlegget ble redigert 18.11.16 13:47)

parrotkiller
parrotkillerInnlegg: 943
18.11.16 20:08

Alt som ikke kan løses med standard SQL i Access blir litt tungvint.

Det er jo nærliggende å spørre om det er et krav at MS Access benyttes, eller om det ikke hadde vært bedre å bruke en ordentlig database med et businesslag oppå....

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg