Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Laptop som ikke lader helt opp

NYTT TEMA
plesknerbaletten
plesknerbalettenInnlegg: 3
25.11.16 21:54

Hei.

Har et spørsmål jeg lurte om noen hadde noen tips på . Min laptop vil ikke lade helt opp til 100% lenger. Laptopen er en HP Pavilion G6 kjøpt i 2012. For et år siden gikk strømmen i området vårt og jeg brukte laptopen med strøm i veggen akkurat da og etter det har den ikke ville lade seg helt opp. Har kjøpt nytt batteri også og prøvd med det men den lader seg fortsatt ikke helt opp.

Hadde satt veldig pris på noen tips. På forhånd takk.

petterG
petterGInnlegg: 9368
25.11.16 21:59

Tipper det er en innstilling. På min Toshiba heter det "eco charge mode" og lader bare til 80 %. Dette programmet(Toshiba Battery Manager)brukes når PC er tilkoblet strøm hele tiden, og skal visstnok forlenge levetiden på batteriet.

Sjekk om du har noe tilsvarende.

(Innlegget ble redigert 25.11.16 22:01)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62175
25.11.16 22:00

Du benytter den orginale strømforsyningen? 

Og ikke minst: Sjekket at den faktisk yter det den skal? 

Mange av disse strømforsyningene har det med å miste både strømstyrke og spenning med årene. 

Nå var vel ikke HP de værste på dette med krav om helt original strømforsyning, men enkelte Laptoper har sperre på andre enn originale. Du kan gjerne kjøre PCn på ekstern strømforsyning, men den lader ikke batteriene på den. 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15462
25.11.16 23:43
plesknerbaletten: ar et spørsmål jeg lurte om noen hadde noen tips på . Min laptop vil ikke lade helt opp til 100% lenger. Laptopen er en HP Pavilion G6 kjøpt i 2012. For et år siden gikk strømmen i området vårt og jeg brukte laptopen med strøm i veggen akkurat da og etter det har den ikke ville lade seg helt opp. Har kjøpt nytt batteri også og prøvd med det men den lader seg fortsatt ikke helt opp.

Kjøpte du originalt batteri, eller 3. part?

Har du siste BIOS på maskinen? Du sier ikke hvilket OS du bruker, men her finner du informasjon for Win7. Hvis du bruker Win10 kan du google samme for Win10.

HP Notebook PCs - Testing and Calibrating the Battery (Windows 7)

plesknerbaletten
26.11.16 16:10

Hei igjen.

Jeg bruker fortsatt Windows 7 på laptopen. Batteri og lader/strømkable er originalt som fulgte med da jeg kjøpte den ny.

Jeg ser at det er et slags program der jeg kan justere strømalternativer, men har ikke brukt det til nå så mye så alt står vel på fullt tenker jeg.

Jeg gjorde den testen med batteriet og fikk kun dette til svar: Battery Test: Primary - Passed (30).

Takker nok en gang for tipsene.

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4755
26.11.16 18:17

Jeg ser i farten ikke at trådstarter skriver noe om når PC-en slutter å lade. Er det på det samme prosentnivået hver gang?

Som vanlig, når vi ikke helt vet om det er et maskinvare- eller programvare-problem, kommer jeg trekkende med Linux. (Det kan også være en BIOS-setting, uten at jeg noen gang har vært borti det.)

Boot med en Linux Live CD, og se om PC-en lader til 100 % da. Det er jo interessant i seg selv, men like interessant er det å da boote Windows igjen, og se hva prosenten ligger på.

plesknerbaletten
29.11.16 15:56

Heisann.

Jeg er ikke kommet noe videre med problemet med at batteriet ikke lader helt opp hverken på mitt originale batteri eller det nye jeg kjøpte hos Batterieksperten.

Hvis jeg starter opp min laptop samtidig som jeg starter opp min samboers 3 år gamle HP Pavilion ... laptop med Win8 og lar disse to pcen stå på i ca 45 minutter, merker jeg at min laptop er mye varmere enn hennes på undersiden og ved viften.

Jeg synes det er litt merkelig at det skal være sånn forskjell.

Håper å høre om noen har noen tanker om dette. På forhånd takk.

pusur44017
pusur44017Innlegg: 571
29.11.16 20:10
plesknerbaletten: Håper å høre om noen har noen tanker om dette. På forhånd takk.

Dette kan være et sammensatt problem.

Din PC er 4 år gammel og hennes er 3 år. Kanskje din PC er mindre en hennes? Mindre volum = mindre lufgjennomstrømning og derfor mer varme. Kanskje du har brukt din anderleses og den inneholder mer støv?

Det har også sammenheng mellom hva som er installert på PCen og derfor hvor mye ressurser som brukes og derfor hvor mye varme som utvikles. Jeg har mange utvidelser på Chrome og derfor brukes mye RAM uten at jeg har kjørt Chrome når jeg har skrudd PCen på.

Det kan være kombinasjon av disse tingene, men selvfølgelig også feil på temperatur sensor og/eller vifte men har ikke så mye erfaring der og holder meg unna...

-pusur 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg