Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Får ikke skrevet alfakrøll i word eller mailtekst

NYTT TEMA
pellegutt
pelleguttInnlegg: 3703
12.12.16 16:05

Når jeg skal skrive en mail så får jeg ikke skrevet tegnet alfakrøll i selve mailteksten. Jeg får skrevet tegnet i mailadressen og subject-feltet, men altså ikke i selve mailteksten. Da kommer det bare "lø" opp. Jeg får heller ikke skrevet alfakrøll i worddokumenter.

Alle andre tegn som skrives ved hjelp av "Alt gr" og en tall-tast fungerer fint.

Noen forslag til hva dette kan skyldes?

petterG
petterGInnlegg: 9157
13.12.16 00:02

Copy og paste kanskje som en quick fix?

Kan det være autokorrektur som gjør det siden det kommer helt feil tegn?

nostalgikern
nostalgikernInnlegg: 8114
13.12.16 11:50
pellegutt: Da kommer det bare "lø" opp.

Sikkert det ordet som nettopp er kåret til nr. 2 av årets nye "moteord" av Språkrådet.  Man hører det over alt, og nå popper det vel opp i slike tilfeller også :-) ...  

JudasT
JudasTInnlegg: 4936
14.12.16 02:26

For meg er Tegnkart (charmap.exe, i Windows 3-10) uunnværlig når jeg skriver, siden det gir gir adgang til hundrevis av spesialtegn i hvert tegnsett, ikke bare de vanlige jeg husker kodene for.

Selmorder
SelmorderInnlegg: 3186
15.12.16 23:37

Bruker du en nedlastet mail-klient eller nett? Aldri hørt om noe slikt før.

FlGARO
FlGAROInnlegg: 1350
11.01.17 13:20

Hva skjer hvis du holder Alt-knappen inne (ikke Alt Gr) og samtidig trykker 0064 på nummerpaden på høyre side?

Hvis du skriver mailen i Outlook, så høres det ut som en felles autokorrekt-funksjon hvor Outlook og Word henter opplysninger fra samme ordliste.

Mulig det er forskjellig på versjon til versjon, men på Word 2013 så går du på Fil -> Alternativer -> Korrektur -> Alternativer for autokorrektur.

Da får du en liste hvor venstre kolonne består av tegn/ord og høyre kolonne består av hva førstnevnte skal rettes til. Finner du @ der og det står "lø" i neste kolonne så har du nok problemet der. Og løsningen, for da er det bare å fjerne autokorrekturen.

Nyttig redskap, men også gøyalt når man har en - ikke datakyndig kompis - som het Birger til fornavn med etternavn som begynner på B. Jeg endret dette til at Birger ble endret til Bøgballe og etternavnet hans til Balledunst.

Han var ikke blid på "jævla Word, jeg heter for faen ikke det der" i noen timer :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg