Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

PC'en restarter i hytt og vær.

NYTT TEMA
Dimmi
DimmiInnlegg: 6916
01.01.17 14:06

Har jeg fått et virus? Eller er det andre ting som forklarer dette? Og hvordan løser jeg det?

Spiller Football Manager på en bare 2 år gammel pc. Den siste tiden har jeg opplevd stadig oftere at pc'en restarter seg selv, midt i spillet.

Det er ingen forklaring i logg eller feilmeldinger, og gjentatte virussøk/sjekk har ikke avdekket noe som helst.

Forsøkte først å bruke de valgene som lå inne i operativsystemet om å beholde alle filer, men re-sette alt på maskinen til fabrikksinnstillinger. Det hjalp ikke.

Så forsøkte jeg å fjerne alle filer, og legge inn apper på nytt. Det hjalp heller ikke.

Siste mulighet nå er å fjerne alt. (Reformatere?) Som det står i beskrivelsen er dette bare for når man skal kaste eller resirkulere pc'en.

Men, da fjerner jeg vel hele operativsystemet også?

Og er det noen måte å evt. legge det over på cd, og så legge det inn på nytt fra scratch gjennom en ekstern dvd/cd-spiller?

Eller er det andre måter å løse dette på?

Har en litt utdatert kunnskap på området selv (falt av lasset for en 10-12 år siden...), men kjenner grunnprinsippene godt og har tidligere alltid klart å fikse evt. problemer selv.

Belønner all velfungerende hjelp med en skriftlig takk her i tråden.

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4748
01.01.17 15:28

Er det Windows 10 du har?
Stasjonær eller laptop?
Kan den være full av støv? Jeg tenker overoppheting.
Skjer det bare i forbindelse med spilling?

Når du sier at den restarter, så blir skjermen brått svart, og så starter PC-en opp igjen? Det er ikke slik at den bruker tid på å skru seg av (som når du skrur den av på vanlig måte)? 

For Windows 10: Høyreklikk på Start-knappen, velg System. Velg Avanserte systeminnstillinger. Velg Innstillinger under Oppstart og gjenoppretting. Fjern avkrysningen ved Start på nytt automatisk. Klikk OK til du er ute av alle dialogbokser og vinduer.

Hvis PC-en gir  blåskjerm, skal du nå kunne lese det som står.

Dimmi
01.01.17 17:04
joaruls_1: Er det Windows 10 du har?
Stasjonær eller laptop?
Kan den være full av støv? Jeg tenker overoppheting.
Skjer det bare i forbindelse med spilling? Når du sier at den restarter, så blir skjermen brått svart, og så starter PC-en opp igjen? Det er ikke slik at den bruker tid på å skru seg av (som når du skrur den av på vanlig måte)?

- Nei, Windows 8.

- Laptop.

- Neppe. Den støvsuges regelmessig, og viftene støyer minimalt.

- Ja, men kun Football Manager (Har ingen andre spill som krever ytelse.) Sjakk og bridge går helt fint.

- Jepp. Det er akkurat som den bare bråstopper, og så går den umiddelbart over til å bli "slått på" igjen. 

Har fjernet haken på "Start på nytt" i samme meny, så da får vi se om det kanskje hjelper i morgen.

Takk for god hjelp så langt iallefall!

TomPadang
TomPadangInnlegg: 13326
01.01.17 22:52

Umulig å besvare Dimmi.  Det er alt for lite informasjon fra deg.

nlc
nlcInnlegg: 331
01.01.17 22:58
Dimmi: Siste mulighet nå er å fjerne alt.

Det er da slett ikke siste mulighet.

Har du sjekket om du har de nyeste driverne, bios? 

I utgangspunktet "høres" det ut som overoppheting siden det er laptop, er det Acer?

Dimmi
02.01.17 13:43
joaruls_1: Fjern avkrysningen ved Start på nytt automatisk.

Det ser ut som dette gjorde susen, du.

Takk for tipset. Det var en meny jeg ikke hadde vært innom ennå.

Dimmi
02.01.17 13:43
nlc: I utgangspunktet "høres" det ut som overoppheting siden det er laptop, er det Acer?

Det er en Acer, ja.

Er det noen spesielle overopphetingsproblemer med de, siden du spør?

TomPadang
TomPadangInnlegg: 13326
02.01.17 14:54
Dimmi: Det ser ut som dette gjorde susen, du. Takk for tipset. Det var en meny jeg ikke hadde vært innom ennå.

*stønn*

Dimmi
02.01.17 15:39
TomPadang: *stønn*

Hva skyldes frustrasjonen, min gode mann?

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4748
02.01.17 18:27
Dimmi: Det ser ut som dette gjorde susen, du. Takk for tipset. Det var en meny jeg ikke hadde vært innom ennå.

Dette er ikke en løsning på problemet. Tipset om å deaktivere automatisk restart løser ikke noe problem. Det gjør bare at blåskjerm-meldingen blir stående, slik at du rekker å lese den.

Dimmi
02.01.17 18:34
joaruls_1: Dette er ikke en løsning på problemet. Tipset om å deaktivere automatisk restart løser ikke noe problem. Det gjør bare at blåskjerm-meldingen blir stående, slik at du rekker å lese den.

Akkurat.

Vel. Noe har iallefall hjulpet på noe, for nå har jeg latt spillet gå i hele dag uten noen som helst avbrudd.

De siste ukene har det knapt vært mulig å spille en liten halvtime engang før maskinen plutselig startet på nytt.

Muffens.

pusur44017
pusur44017Innlegg: 568
03.01.17 20:32
Dimmi: Muffens.

Endret plassering på PCen?

-pusur

Dimmi
03.01.17 20:47

Nei, pc'en står på samme sted og brukes på samme måte.

Men, etter jeg fjernet haken for automatisk restart, så har den sluttet å skru seg av. 

Fungert lytefritt i flere dager nå.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg