Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Access: Delskjema med to rullegardiner

NYTT TEMA
FlGARO
FlGAROInnlegg: 1310
11.01.17 13:30

Jeg sliter litt med en database for registrering av noe. Gir en annet eksempel her enn det jeg skal bruke for å gjøre det litt lettere å forklare.

La oss si at en bilforretning skal ha en oversikt over hvilke biler som er solgt til ulike datoer. Det er ganske mange biler i forretningen, så det blir en del biler hver dag, og de fører også veldig mange ulike merker.

Jeg vil da lage et skjema med delskjema hvor man i hovedskjemaet fyller inn merke og deretter modell i delskjemaet. På den måten registrerer man for eksempel Porsche én gang, mens alle modellene vil bli tastet inn i delskjemaet.

Fint og flott, ikke noe problem å lage det. Da har man oversikt over bilmerker og tilhørende modeller.

Så skal man begynne å registrere dette. Jeg vil da ha et nytt hovedskjema hvor blant annet datoen står og så et delskjema hvor jeg kan skrive inn hvem som har solgt bilen, hvilken pris den er solgt for og antall solgte. I tillegg så er det da ønskelig at den ut fra databasen henter bilmerkene som er registrert i det første skjemaet. Altså at det kommer en rullegardinliste med bilmerkene som er registrert.

Også dette er ikke noe problem å få til. Problemet kommer først ved neste post som er hvilken modell det er snakk om. Her burde egentlig valget i bilmerke-postet sile ut bilmodeller som ikke samsvarer med bilmerket.

Så om jeg velger Porsche som bilmerke, så skal den kun vise Panamera, 911 og andre bilmodeller fra Porsche. Dt får jeg ikke til. Den viser hele listen med bilmodeller på tvers av merkene.

Jeg har prøvd ulike ting, men selv om bilmodellene er koblet opp mot bilmerke via relasjoner og alt det der, så viser den fortsatt alle postene hver gang.

Kan sikkert lage en grafisk fremstilling av dette etter hvert, så det er lettere å se.

(Innlegget ble redigert 11.01.17 13:30)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg