Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøling stasjonær PC

NYTT TEMA
Kulumuli
KulumuliInnlegg: 3524
15.06.17 20:06

Min gamle i7 950 prosessor får kjørt seg nå, og det er med en standard kjøler. 

Jeg skal oppgradere prosessor+ hovedkort snart. 

Jeg har et Fractal Define R3 kabinett. Vil tro det er bra og jeg har et GTX 970 skjermkort. Jeg har én vifte inn foran og en vifte bak ut. Burde jeg ha flere? 

Slik jeg har forstått det burde jeg selv på den gamle CPU'en hatt en bedre kjøler. 

Jeg er på litt budsjett så jeg tror vannkjøling ikke er noe for meg. 

Ny CPU vil være i5 6600k, 7600k eller i7 6700k eller 7700k. Det blir sannsynligvis en i5 7600k siden jeg belaster maskina mest på gaming. 

Med utgangspunktet i en i5 7600k så lurer jeg på hva jeg får best kjøling av- og mindre støy ikke minst. Vil en slik være bra nok eller er jeg bedre tjent med å gå for noe råere? En litt dyrere en her. Vil det gjøre mye forskjell? Burde jeg ha flere vifter? På Fractal Define R3 er det 2 vifteplasser foran, én bak og to på toppen. De er vel rundt 120-140mm. 

Jeg vil tro kabinettet mitt er greit nok. Jeg kjøpte en GTX 970 (MSI) først da det er begrensede midler her. 

Dustin selger sine oppgraderinger uten CPU kjølere men komplett inkluderer en billig en ser det ut som. Det ser ganske likt ut i pris. Dog Dustin har fortsatt i5 6600k og i7 6700k. Er fristet på de to sistnevnte da jeg har lest at det er lite forbedring med 7- serien. 

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6056
15.06.17 20:15

Nochtua nh-d15s er utrolig stillegående.. Anbefales..

Kjører den på en i7-4790k på lga1150 socket i R2 kabinett..

Det er nok skjermkortet som bråker mest, siden den får mesteparten av belastningen ved gaming.

har gfx-980ti msi, dette kortet er også ganske stillegående..

Nochtua'n har også støtte for flere socket'er, hvis du senere skulle bytte..

Hvis du sammenligner vekta mellom Cooler master sine 386g og Nochtua's sine 1,15 kilo, så gir det en pekepinn på klumpen som skal ta til seg varmen fra CPU'en..

Ser nå at d15 veier faktisk 1,32kilo..

(Innlegget ble redigert 15.06.17 20:23)

Kulumuli
15.06.17 20:28
_roffe_: Det er nok skjermkortet som bråker mest, siden den får mesteparten av belastningen ved gaming.

Det er nok sant. Jeg haddet GTX 570 før. Dét kjørte Fallout 4 det og. Men med litt stotring. Jeg har dette skjermkortet nå. 

Jeg tenkte å legge litt penger i kjøleren. 

Men på R2- kabinettet; har du ekstra vifter (jeg har 2 på min R3)? 

_roffe_
15.06.17 20:35
Kulumuli: Men på R2- kabinettet; har du ekstra vifter (jeg har 2 på min R3)?

Jeg Kjører med 3..

1 BAK, 1 UNDER  (ved psu) og 1 FRONT

kimkong_8
kimkong_8Innlegg: 16419
16.06.17 00:19
Kulumuli: Vil en slik være bra nok

Ja, men Nochtua som du linker er helt klart mye bedre, dog er den veldig stor så bare være helt sikker på at den passer.
Og hvis du skal overclocke så er det nok anbefalt med litt oppgradert vifte.

Men sånn "straight up" så holder den simple fint.

Kulumuli
16.06.17 08:38

Med et noenlunde standard ATX hovedkort burde vel denne Nochtua passe? Kjører ikke noe sli og det blir vel to RAM brikker på tilsammen 16GB. 

Må man sette inn RAM først? 

Går utifra at plasseringen av RAM slots i forhold til CPU er noenlunde lik på de fleste ATX hovedkort. 

_roffe_
16.06.17 17:46
Kulumuli: Med et noenlunde standard ATX hovedkort burde vel denne Nochtua passe? Kjører ikke noe sli og det blir vel to RAM brikker på tilsammen 16GB.
Må man sette inn RAM først?
Går utifra at plasseringen av RAM slots i forhold til CPU er noenlunde lik på de fleste ATX hovedkort.

Du kan jo sjekke om hovedkortet ditt er på denne listen..

Men den gamle CPU'en du har nå er vel en "gammel socket"?

(Innlegget ble redigert 16.06.17 17:48)

Kulumuli
16.06.17 22:28

Jeg har en gammel 1366 socket, så den skal byttes ut. Jeg har hatt noe feil med RAM og en del feilmeldinger. Så det er på tide nå. Det blir full oppgradering med CPU, hovedkort og RAM. 

Speciale
SpecialeInnlegg: 5064
17.06.17 02:09
Kulumuli: Ny CPU vil være i5 6600k, 7600k eller i7 6700k eller 7700k. Det blir sannsynligvis en i5 7600k siden jeg belaster maskina mest på gaming.  Med utgangspunktet i en i5 7600k så lurer jeg på hva jeg får best kjøling av- og mindre støy ikke minst. Vil en slik være bra nok eller er jeg bedre tjent med å gå for noe råere? En litt dyrere en her. Vil det gjøre mye forskjell? Burde jeg ha flere vifter? På Fractal Define R3 er det 2 vifteplasser foran, én bak og to på toppen. De er vel rundt 120-140mm.

Spørsmålet er hvorvidt du skal overklokke eller ei. Selv har jeg en i5-2500k i gamingriggen, som er kraftig overklokket(@4.34 ved gaming, @4.71 de sjeldne gangene den blir brukt til videoredigering).  For lett overklokk, så kan man bruke nesten hva som helst. Selv bruker jeg CM 212 Evo for tung overklokk, uten at prosessor går over 60 grader, men så har jeg også ett (10 år gammelt) maxitower med 12 vifteplasser(4 foran, 2 mellom diskrack og hovedkort, 6 bak)

Hvis ikke du skal overklokke, så ville jeg satset på en kjøler som var så stille som mulig, fremfor å kjøpe en stor Noctua som du ikke har bruk for. Er man flink til å kable, så ikke kablene kommer i veien for luftflyten i kabinettet, så kan man få en svært god opplevelse med Fractal R3. Forøvrig så er det flere vifteplasser på r3, det er beregnet en i sidedøren og 1 i bunnen.

Dog, en ting du bør tenke på er at fler og fler spill før støtte for flere kjerner. Selv har jeg ikke hatt noen maskin med AMD siden 2002, men i dag hadde jeg ikke vært i tvil om jeg hadde vurdert 7600k, med mindre jeg ikke hadde brydd meg om DX12. AMD Ryzen 5 1600x knuser 7600k på desktopbruk, og ligger ikke langt bak på gaming. Med nyere spill, og optimalisering for Ryzen, så er det stor grunn til å tro at Ryzen med flere kjerner vil være langt bedre rustet for fremtiden. 

Se og døm selv:
http://www.pcworld.com/article/3186811/computers/ryzen-5-review-vs-core-i5-ryzen-5-1600x-wins-for-best-mainstream-power-cpu.html

Edit: Har du tenkt til å overklokke, så kan du like gjerne kjøpe Ryzen 1600 (uten X). Der medfølger det også en bra kjøler i prisen, og med overklokking, så får du i prinsippet en 1600x.

(Innlegget ble redigert 17.06.17 02:20)

Kulumuli
18.06.17 14:03

Tror ikke det blir overklokking. Så jeg tenkte at en i5 7600k er grei. Med en kjøler bedre enn standard. Kanskje CM sine kjølere er greie nok for mitt bruk. 

Speciale
18.06.17 18:11
Kulumuli: Tror ikke det blir overklokking. Så jeg tenkte at en i5 7600k er grei. Med en kjøler bedre enn standard. Kanskje CM sine kjølere er greie nok for mitt bruk.

Hvorfor skal du ha en bedre kjøler enn standard, hvis du ikke skal overklokke? Du har ett kabinett med god luftfly, og som er støyddempet. Det er kun en årsak til at det er behov for en annen kjøler, hvis man ikke skal overklokke, og det er støy.

Og at du er intel-fanboy får jo ikke jeg gjort noe med, selv kjøper jeg det som er best for meg, ikke hvilket merke det står på den... 

kimkong_8
18.06.17 19:51
Speciale: Og at du er intel-fanboy får jo ikke jeg gjort noe med, selv kjøper jeg det som er best for meg, ikke hvilket merke det står på den...

Ligger nok mer i at folk vet at det funker og er mer enn utprøvd. Ikke alle som liker å kjøpe mindre merker.

Og sånn det ser ut nå så er Intel sin i5 bedre for gaming.

Så ikke nødvendigvis noe med fanboy å gjøre.

Kulumuli
19.06.17 21:15
Speciale: Og at du er intel-fanboy får jo ikke jeg gjort noe med, selv kjøper jeg det som er best for meg, ikke hvilket merke det står på den...

Jeg svarer Deg og Kimkong_8:

Jeg har prøvd ut både AMD (ATI) og Intel/Nvidia i mange år nå hjemme og på jobb. Ryzen virker jo spennende dog. Jeg har erfart at ikke alle High end modellering programmer ikke har optimalisert antall kjerner. Og det er litt det samme med gaming.

På rendering er saken kanskje annerledes, men slike funksjoner bruker jeg knapt. 

Og siden du, Speciale, tar det opp dette med fanboy så lurer jeg på om du selv er en. 

Og: Jeg vil ha en god kjøler for å få ned temperaturen og derav støy fra vifter. Jeg må nok ha flere vifter også. 

kimkong_8
19.06.17 23:55

Jeg har den prosessoren du ser på og 1070 kort, og jeg bruker en vifte nesten identisk med den simple du linket til. Veldig stillegående.

Komplett sine komplette gaming PCer kjører også kun en simpel vifte inne, samt en på kabinettet. Og ser ikke at det er noen negativt om dem.

Som sagt, skal du ikke overklokke så blir det ikke veldig varmt inni der.

Speciale
19.06.17 23:59
Kulumuli: Jeg svarer Deg og Kimkong_8: Jeg har prøvd ut både AMD (ATI) og Intel/Nvidia i mange år nå hjemme og på jobb. Ryzen virker jo spennende dog. Jeg har erfart at ikke alle High end modellering programmer ikke har optimalisert antall kjerner. Og det er litt det samme med gaming. På rendering er saken kanskje annerledes, men slike funksjoner bruker jeg knapt.  Og siden du, Speciale, tar det opp dette med fanboy så lurer jeg på om du selv er en.  Og: Jeg vil ha en god kjøler for å få ned temperaturen og derav støy fra vifter. Jeg må nok ha flere vifter også.

Jepp, jeg er en fanboy. Intel har ligget skuddår foran AMD i mange, mange år, og jeg har Intel-prosessorer i samtlige av mine maskiner.  Men nå har dette utjevnet seg, og AMD har kommet med kjempeprodukter i form av Ryzen. 

Men ja, du har rett i at programmer som f.eks. Solidworks og Maya fungerer dårligere på AMD, siden de kun bruker en kjerne. Vrir man blikket mot f.eks. 3ds Max, så blir det brått noe helt annet.

Hva angår gaming, så er flerkjerner virkelig på vei inn. Så skal du ha en prosessor som er tenkt å vare i 2 år, så hadde jeg garantert kjøpt Intel også. Men, om man ønsker at den skal vare i 5 år, så hadde jeg ikke vurdert Intel idag, så lenge det ikke hadde vært snakk om en 7820x eller bedre.

Hva angår kjøler, så er mer eller mindre alle aftermarket-kjølere mer enn gode nok, så lenge man ikke skal klokke, ift. temperatur. Ift støy, så må man gå litt kraftigere til verks, selv så kjøper jeg greie kjølere, og bytter ut viftene med gode vifter som støyer lite, som er regulerbare i hastighet. 

(Innlegget ble redigert 20.06.17 00:01)

Kulumuli
24.06.17 20:19

Da har jeg handlet. 

Det bel denne pakken. 

Ser at den har denne kjøleren. Vil vel være greit for nå. 

kimkong_8
26.06.17 01:21

Blir garantert fornøyd:)

Kulumuli
26.06.17 19:45
kimkong_8: Blir garantert fornøyd:)

Jeg sjekka flere steder og tror jeg gjorde et bra kjøp. Vurderte Xeon og kjøre 12GB på hodekortet. Men det ble bare masse tull og feilmeldinger å kjøre 12GB på hovedkortet. Så jeg ga opp det. 

Hmmm. Kanskje jeg burde prøve Witcher 3 på det nye oppsettet da. 

_roffe_
26.06.17 20:00
Speciale: Hva angår kjøler, så er mer eller mindre alle aftermarket-kjølere mer enn gode nok, så lenge man ikke skal klokke, ift. temperatur. Ift støy, så må man gå litt kraftigere til verks, selv så kjøper jeg greie kjølere, og bytter ut viftene med gode vifter som støyer lite, som er regulerbare i hastighet.

Mange av de "billige" kjølerene, er ofte overflaten som ligger direkte mot selve CPU'en mindre plan, slik at det lønner seg å planslipe denne siden med 1200 grads våtslipepapir på en flat glassplate..

Jeg husker for en del år tilbake så hentet jeg rundt 10-12 grader i idle, bare pga plansliping av Kjøler og CPU..

(Innlegget ble redigert 26.06.17 20:00)

Kulumuli
26.06.17 20:09
_roffe_: Mange av de "billige" kjølerene, er ofte overflaten som ligger direkte mot selve CPU'en mindre plan, slik at det lønner seg å planslipe denne siden med 1200 grads våtslipepapir på en flat glassplate..

Hvor 'billig' er det før dette blir et problem? Jeg vil ikke gå løs på min nye kjøler med mindre det er mye å tjene der. 

Speciale
26.06.17 20:52
_roffe_: Mange av de "billige" kjølerene, er ofte overflaten som ligger direkte mot selve CPU'en mindre plan, slik at det lønner seg å planslipe denne siden med 1200 grads våtslipepapir på en flat glassplate.. Jeg husker for en del år tilbake så hentet jeg rundt 10-12 grader i idle, bare pga plansliping av Kjøler og CPU..

Tja, med gode termiske egenskaper i kabinettet, så kan man fort få en for kjølig maskin da, så lenge en ikke skal drive med OC. Selv hadde jeg i utgangspunktet en for kjølig maskin, så jeg fjerne en vifte fra området der HDD'ene er. HDD trives best og holder lengst, når temperaturen er 25-40 grader. 

I utgangspunktet, så er det nettopp denne overflaten som thermisk pasta skal tette alle små riper. Har man perfekt mengde med pasta, så skal det ikke bety spesielt mye om overflaten er ru eller glatt. Merk da at det er stor forskjell i perfekt mengde pasta når den er ru og når den er glatt. 

Selv har jeg ikke giddet å bry meg. Prosessoren gir seg lenge før temperatur blir ett problem, og så lenge viftestyringen ikke gir noen lydforskjell  før cpu stiger over 70 grader, så er både plansliping og "delidding" uaktuelt og unødvendig. Faktisk, så vil en senking av temperaturen i kabinettet gjøre livet mitt dyrere. På vinterstid med 10 minusgrader ute, så holder pc'en stua mi stabilt på 18 grader. Senker jeg temperaturen i kabinettet, så vil jeg måtte bruke mer strøm for oppvarming.

_roffe_
26.06.17 21:12
Kulumuli: Hvor 'billig' er det før dette blir et problem? Jeg vil ikke gå løs på min nye kjøler med mindre det er mye å tjene der.

Hvis CPU'en holder stort sett grei temperatur, så er det egentlig ikke noe vits i å bruke tid og penger på dette..

Det er vel mest for spesiellt interesserte som skal optimalisere mest mulig..

Selv har jeg slipt både CPU og heatzink.. men dette er vel egentlig mest for moro..

I gamle dager" var det i hvert fall veldig mye å hente på å gjøre dette.. Da man regelrett kunne se ujevnhetene/rillene i flaten..

_roffe_
26.06.17 21:15
Speciale: utgangspunktet, så er det nettopp denne overflaten som thermisk pasta skal tette alle små riper. Har man perfekt mengde med pasta, så skal det ikke bety spesielt mye om overflaten er ru eller glatt. Merk da at det er stor forskjell i perfekt mengde pasta når den er ru og når den er glatt.

Det optimale er at metallflatene har best mulig kontaktoverflate.. Termisk pasta er vel og bra, men jo mindre, desto bedre..

(Innlegget ble redigert 26.06.17 21:15)

_roffe_
26.06.17 21:19
Speciale: På vinterstid med 10 minusgrader ute, så holder pc'en stua mi stabilt på 18 grader. Senker jeg temperaturen i kabinettet, så vil jeg måtte bruke mer strøm for oppvarming.

Den varmen som er i kabinettet, vil selvfølgelig ikke fordufte.. den vil bare flytte seg ut i luften i rommet pc'en oppholder seg i.

Du bruker ikke mer strøm til oppvarming dersom du klarer å få lavere temperatur på selve CPU'en..

Speciale
26.06.17 22:29
_roffe_: Den varmen som er i kabinettet, vil selvfølgelig ikke fordufte.. den vil bare flytte seg ut i luften i rommet pc'en oppholder seg i. Du bruker ikke mer strøm til oppvarming dersom du klarer å få lavere temperatur på selve CPU'en.

Ved cpu@60 grader, GPU@45 grader og ambient temperatur på 19 grader, så er airflowtemperatur ut på 33 grader ved cpu, 41 grader ved GPU og 29 grader ved PSU. Avg@Airflow ut = 34,3 grader.

Ved cpu@40 grader, GPU@38 grader og ambient temperatur på 19 grader, så er airflowtemperatur ut på 24 grader ved cpu, 37 grader ved GPU og 23 grader ved PSU. Avg@Airflow ut = 28 grader.

Altså er temperaturen som kommer ut av kabinettet gjennomsnittlig gitt med 6,3 graders forskjell, uten at strømforbruket til maskinen endres(like PWM-innstillinger). (vel, uten å ta hensyn til luftmengden de ulike viftene klarer å blåse ut, noe som nok ville ha endret tallene en god del, ettersom mesteparten av utblåset nok skjer ved vifta ved kjøleren)

Tar man da med at varmeovnen min er på 2000 watt, og står 5 meter unna, så blir resultatet at termostaten slår inn flere ganger i løpet av døgnet med kald cpu kontra varm. Ergo, større strømforbruk.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg