Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Installere ny mus

NYTT TEMA
Grammofon
GrammofonInnlegg: 2019
28.08.17 01:48

HP Pavillion g6 med Windows Vista Home Premium.

Etter rullehjulsvikt har jeg prøvd to forskjellige nye muser (med tråd og USB), som ifølge dokumentasjonen skulle være plug-and-play med Vista. Men neida. Fant ingen driver, var meldinga jeg fikk. Jeg finner heller ikke driver manuelt på nettet. Opplevde det samme med en nylig innkjøpt minnepinne. Alle USB-enhetene jeg hadde installert fra før fungerer fortsatt fint. Kan det være ei innstilling i Windows, eller noe annet som blokkerer for automatisk installering av flere USB-enheter?

(Innlegget ble redigert 28.08.17 01:52)

petterG
petterGInnlegg: 9419
28.08.17 10:15

Oppgrader fra Vista til noe fornuftig...

BirgitMoan
BirgitMoanInnlegg: 1
26.11.17 16:09

touchpad virker ikke. Må bruke datamus. Hva gjør jeg nå for å få toutchpad til å virke?

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4758
26.11.17 18:24

Det kan skyldes så mangt, men du oppgir litt lite informasjon. Du har Windows, formoder jeg. Hvilken versjon? W7? W8? W10? Hva slags PC har du? Asus? Lenovo? Acer? Annet?

Noen ting å teste (selv om jeg kanskje tenker det er litt avansert):

- HP-maskiner kan deaktivere touchpaden med et dobbeltklikk oppe i venstre hjørne. Da skal det lyse ei lampe på pekeplata.

- enkelte PC-er har kanskje en knapp for å deaktivere touchpaden.

- Sjekke kontrollpanelet, og innstillingene for touchpaden.

- Starte i sikkermodus, for å se om den funker da.

- Sjekke Enhetsbehandling, for å finne ut om PC-en i det hele tatt ser touchpaden.

- reinstallere/oppdatere driveren.

Torotto
TorottoInnlegg: 12381
26.11.17 18:46
BirgitMoan: touchpad virker ikke. Må bruke datamus. Hva gjør jeg nå for å få toutchpad til å virke?

Lager din egen tråd og sier hvilken versjon av operativsystem. (Windows 10) 

Søk på Google om andre som har tilsvarende problem hvis det er Win 10.

Eksempel er for Asus!

(Innlegget ble redigert 26.11.17 18:47)

enigma99
enigma99Innlegg: 684
12.12.17 02:56
Grammofon: Windows Vista Home Premium

En forferdelig release som ingen burde bruke lenger, på tide å bytte PC ;) (eller OS men det vil være bortkastet på en så gammel PC)

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9255
12.12.17 11:55
enigma99: eller OS men det vil være bortkastet på en så gammel PC

Har da oppgraddert flere pc'r med originalt Vista til både W7 og W10 uten problemer.

Ikke noe bortkastet det. 

Det som er bortkastet er å handle nytt med engang noe nytt er på markedet...

enigma99
enigma99Innlegg: 684
12.12.17 15:47
hillebillys: Har da oppgraddert flere pc'r med originalt Vista til både W7 og W10 uten problemer. Ikke noe bortkastet det.

Så fint. Husker du også NÅR du gjorde det ?.. Maskiner med Vista ble produsert fra 2006 til tidlig 2009. Dvs at en Vista maskin i dag er mellom 8 1/2 og 11 år gammel. 

Det er mulig du synes det er en god investering å kjøpe et nytt OS og bruke timer på å oppgradere en så gammel maskin, men det er ikke å anbefale, jeg jobber med dette..

petterG
petterGInnlegg: 9419
12.12.17 16:31
enigma99: Det er mulig du synes det er en god investering å kjøpe et nytt OS og bruke timer på å oppgradere en så gammel maskin, men det er ikke å anbefale, jeg jobber med dette..

Jeg kjører webhotell og e-postserver på en Komplett Office i20 fra 2009, som ble oppgradert fra Vista til Win 7 i januar.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9255
12.12.17 17:47
enigma99: Så fint. Husker du også NÅR du gjorde det ?.. Maskiner med Vista ble produsert fra 2006 til tidlig 2009. Dvs at en Vista maskin i dag er mellom 8 1/2 og 11 år gammel.  Det er mulig du synes det er en god investering å kjøpe et nytt OS og bruke timer på å oppgradere en så gammel maskin, men det er ikke å anbefale, jeg jobber med dette..

kjøpt på forskjellige tidspunkt, eldste ikke så lenge etter vista lansering, siste like før W7 lansering

Oppgradering til W10 har jeg aldri betalt for. (Lovlig oppgradering fra Microsoft)
Vista brukere får/fikk gratis oppgradering til W7, dermed kan en oppgradere videre til W10

Det skulle værra stop på siste del for litt siden, men oppgraderte siste for en mnd siden, med samme usb som de tidligere. Og aktiveringen blei godkjent.

Oppgradering har heller aldri tatt flere timer for meg.
Men den første vista maskinen tok lengst tid. Mest fordi jeg gikk omveien om W7

Att du jobber med det er ikke overraskende at mer salg av maskin er lønnsomt da. Men for kunden, bruke noe tid på oppgradering (Nei går ikke flere timer)

(Innlegget ble redigert 12.12.17 17:57)

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 340
16.12.17 12:07
enigma99: Det er mulig du synes det er en god investering å kjøpe et nytt OS og bruke timer på å oppgradere en så gammel maskin, men det er ikke å anbefale, jeg jobber med dette..

Windows 10 er gratis og fritt tilgjengelig på Microsoft sine egne nettsider. Det viktigste for Microsoft er å få flest mulig brukere over på Windows 10 og Microsoft Store.

Det er lisensen som benyttes for å aktivere Windows 10 du må betale for. Det eneste som skjer dersom man velger å bruke gratisversjonen, er at man får et vannmerke nede i høyre hjørne som sier at Windows ikke er aktivert, samt at man ikke får endret utseende o.l. slik man kan med en betalt versjon.

Det er ingenting galt med å bruke en 8-10 år gammel maskin så lenge den virker - Hvem har vel ikke en ThinkPad rundt denne alderen som fremdeles er like brukbar? - og bruker man den kun til surfing, epost o.l. så har det lite for seg å oppgradere bare for å oppgradere. Det er såvisst ingenting galt med å oppgradere til et bedre OS enn Vista på en slik maskin heller. Tvert om er det smart. På såpass gamle maskiner pleier jeg dog å anbefale en lettvekts-variant av Linux.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg