Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trenger hjelp til dvd-opptak på pc.

NYTT TEMA
Dimmi
DimmiInnlegg: 7841
31.10.17 11:04

Har tidligere hatt null problemer med å spille av dvd'er på min gamle pc, og ta opptak av enkelte snutter derfra til å bruke som quiz.

Men, med splitter ny pc i 10.000-kroners klassen er det bare krøll.

Noen dvd'er lar seg ikke avspille i det hele tatt (og det er ikke sonetrøbbel), mens andre hakker og går.

Har brukt VLC til opptak, og der dvd'ene fungerer lytefritt i avspilling, så er det bare tull med opptakene.

Der kommer det først 15 sekunder med bare lyden, så 15 sekunder med bare bilde (uten lyden som allerede har blitt avspilt), før det går seg til litt ute i opptaket.

Forsøkte å spille av de samme filene i Windows Media Player, med vekslende hell. Noen av de som fint avspilles i VLC lar seg ikke av spille, noen blir mer et lysbildeshow med skurrete lyd,  og andre bare stopper opp.

Har også forsøkt med en ekstern dvd-spiller/brenner uten at det hjalp noe.

Det frusterende er at det fungerer helt lytefritt på min gamle pc.

Er det noen som kan hjelpe her?

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9259
31.10.17 11:21

opptak??

Snakker du om og rippe dvd filmer og så spille av som video fil?

Hvilket program bruker du for og omgå kopisperren?

Dimmi
31.10.17 12:41
hillebillys: opptak?? Snakker du om og rippe dvd filmer og så spille av som video fil?

I VLC så er det en opptaksfunksjon, som du starter og stopper selv underveis i filmen.

Den har fungert glimrende tidligere, uten noen behov for å unngå kopisperrer.

Har akkurat funnet en side som skriver om dette problemet jeg opplever her, og det virker som det er visse innstillinger man må endre for at VLC'en skal fungere som normalt i Windows 10.

Det stemmer bra det jeg har lest så langt, iallefall.

Link

Dimmi
31.10.17 13:43

Det virker som det er Windows 10 som er problemet her.

For når jeg prøver å spille av opptakene i VLC, så kommer det først bare lyd, deretter bare bilde uten lyd, og først etter en 40-50 sekunder BÅDE lyd og bilde.

Men, når jeg prøver å spille av det samme opptaket i Windows Media Player, så er det vitterlig både lyd OG bilde fra første sekund, men det både hakker og fryser i begge deler.

Men, det virker jo som opptaket iallefall blir gjort som tidligere, og at det er noen med nye innstillinger i Windows 10-pakka som gjør at opptakene blir så vanskelige å spille av.

Men, hvor pokker finner man de avanserte innstillingene til Media Player’n?

Dimmi
31.10.17 14:54

Det hjalp heller ikke.

Problemet her virker å ligge i selve opptakene. Det er nesten som om pc'en ikke henger med på det første minuttet her. For etter et minutt med enten bare lyd ELLER bilde, så er begge deler like fint resten av snutten.

madigan
madiganInnlegg: 9252
06.11.17 18:26

Siden du har splitter ny maskin,kan det hende at du mangler noen vesentlige codeker,du vil få noen kodeker fra windows update,men ikke alle, Last ned kodec pack gratis her, ( du vil få beskjed når du trenger oppdateringer fra denne siden ):))

Link: http://vlc-codec-pack.en.lo4d.com/

evt kan du laste ned denne pakka:

http://k-lite-mega-codec-pack.en.lo4d.com/

(Innlegget ble redigert 06.11.17 18:29)

Dimmi
06.11.17 18:33
madigan: Siden du har splitter ny maskin,kan det hende at du mangler noen vesentlige codeker,du vil få noen kodeker fra windows update,men ikke alle, Last ned kodec pack gratis her, ( du vil få beskjed når du trenger oppdateringer fra denne siden )

Takk for tips.

Skal prøves.

Løsningen på problemet denne gang ble forøvrig å gjøre opptakene på den gamle pc'en, brenne opptakene på en dvd, og deretter rippe disse på den nye pc'en.

Det fungerte helt fint, men gud bedre så tungvint.

madigan
06.11.17 18:34

Maskinen krever omstart etter innstallasjon av kodec,just saying i tilfelle det ikke løser seg med n gang:))

madigan
06.11.17 18:49

Det kan også lønne seg å gå på egenskaper på selve filmfilen og endre til VLC,Microsoft vil jo helst at man bruker tv/film appen i win 10,vilket ikke støtter alt,(som vanlig) MS ser jo på alle andre konkurenter som: tja konkurenter:))

Topguy
TopguyInnlegg: 7155
07.11.17 18:40

Nei, nei nei og NEI ikke installer codec-pakke ifra 2013 som er oppført med ad-ware !!!!

Det finnes ikke kodek pakker til VLC, VLC kommer med ffmpeg biblioteket som inneholder alle kodeker du skal trenge.

Det kan være et software problem men en del tyder på at det kan være DVD-leseren din som ikke er helt på stell.

Dimmi
07.11.17 18:49
Topguy: . Det kan være et software problem men en del tyder på at det kan være DVD-leseren din som ikke er helt på stell.

Det er det neppe, for jeg testet det også med en ekstern spiller.

Og der var det akkurat det samme : Alt funker greit på gamle-PC'en, men ikke på den nye.

Og jeg har dobbeltsjekket dette med en pc nr.3 i tillegg, så det må ligge noe i overgangen fra Windows 7 til 8/10 her mener jeg.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg