Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Access: Filtrere ut siste post

NYTT TEMA
FlGARO
FlGAROInnlegg: 1677
11.11.17 18:32

MS Access 2016

Jeg blir stadig forundret over hvordan enkle operasjoner noen ganger krever mye koding for å få til, mens totalt unyttige ting kun er et tastetrykk unna i dette programmet. Nå har vel aldri Access helt hatt høy prioritert hos Microsoft, da hadde løsningene vært mye mer brukervennlig enn de er i dag, men at så mye fortsatt er ulogisk virker rart likevel.

Det jeg egentlig ønsker er en knapp i skjemaet som lager en pdf-fil av akkurat posten jeg står i. Det nærmeste jeg kom var en knapp som lagde alle postene i et skjema som pdf-fil. Da jeg egentlig ønsker en side, så fikk jeg da flere titalls sider når det var mange poster i skjemaet.

Greit. Plan B var da å lage en spørring av tabellen til skjemaet, som da valgte ut den siste posten slik at jeg får hver nye post kunne trykke på en knapp som genererte en rapport utfra spørringen og da fikk pdf-fil på posten jeg akkurat la inn. 

Dette skulle egentlig vært en smal sak, da det skulle ha vært slik at den kunne filtrert ut det høyeste autonummeret i tabellen og kun det. Men neida, ikke faen. Har søkt litt rundt omkring, og det ser ut som det er vidt forskjellige løsninger på dette i hver eneste versjon av Access, og det som fungerte i 2010, fungerer ikke i 2013 eller 2016 som jeg har. 

Det ene stedet var løsningen å skrive noe under "Vilkår" i spørringen, men i 2016 får jeg bare feilmelding. I en annen versjon, så måtte de skrive en lang kode for å få det til. 

Det jeg aller mest ønsker er selvsagt en knapp som lager pdf av gjeldende skjema, slik jeg beskrev det i første avsnitt. Alternativt mottas løsning på Plan B med takk i form av tomler.

Bare noe så enkelt som å skjule menyene og alt det der fra Access var en hodepine uten like. Microsoft må vel fatte og begripe at hvis du først har laget en database, så er du ikke veldig interessert i at brukerne skal fikle med tabellene og alt det der som ligger synlig i bakgrunnen. Det nærmeste jeg har fått til der er at den er skjult når den starter opp, men om man da går til et annet program og senere henter opp databasen som er ligget i bakgrunnen, så dukker alt av menyer og dritt opp bak igjen.

Hvorfor i helvete ikke lage en knapp som heter noe a la "Skjul alt som kan tukles med" og så får brukerne kun se skjemaer og klikke seg rundt i menyene?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg