Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan finne kommandolinjevinduet på PCen ?

NYTT TEMA
merterje
merterjeInnlegg: 1160
19.11.17 19:08

Jeg var inne på et annet forum her, og det ble nevnt kommandolinjevinduet på PCen, som jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal finne. Men under her (sitat) pkt 5 og 6 fant jeg på nettet hvordan jeg kan finne det. Men selv om jeg har W10 og tastet både CTRL pluss både C, V og A, så får jeg ikke opp noe på om kommandolinje etter mitt skjønn. Hvorfor lurer jeg på, er det andre muligheter ?? Jeg har en Lenovo G510 maskin.

Sitat :

5. CTRL+C / CTRL + V: Kopier / Lim inn. Disse hurtigtastene er velkjent i de fleste programmer. Nytt i Windows 10 er at den også kan brukes i kommandolinjevinduet (cmd.exe). Før måtte man høyreklikke med musen i kommandolinjevinduet for å få lov til å lime inn tekst.

6. CTRL + A: Velg alt. En annen velkjent hurtigtast som nå også fungerer i kommandolinjevinduet. Den velger enten all tekst på den aktuelle linje, eller all tekst i kommandolinjevinduet om linjen du står på er tom.

runesax
runesaxInnlegg: 1274
19.11.17 21:16

Disse sitatene sier bare at det fungerer å kopiere/lime inn tekst i kommandolinjen med ctrl+c/ctrl+v på lik linje som i andre programmer (f.eks. Word).

Selve kommandolinjen kan du få opp ved å f.eks. søke etter cmd i søkefeltet, deretter velge "Command Prompt" eller lignende som dukker opp i søkeresultatet.

(Innlegget ble redigert 19.11.17 21:16)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7429
20.11.17 10:55
merterje: Hvorfor lurer jeg på, er det andre muligheter ??

Du har jo alltid muligheten å spørra Google.

Om du søker etter "åpne kommandovindu windows" så får du masse treff med gode og detaljerte beskrivelsar.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 14466
20.11.17 11:22

Tenk alltid engelsk når det gjelder Windows.  Det hjelper.  Det du søker er "command prompt".

https://www.howtogeek.com/235101/10-ways-to-open-the-command-prompt-in-windows-10/

TomPadang
TomPadangInnlegg: 14466
20.11.17 11:43

Du kan enklest starte det via å trykke på forstørrelsesglasset nederst til venstre, og når et lite vindu kommer opp, skriver du "cmd" der og trykker på "Ledetekst".  "CMD" er forresten forkortelsesfilnavnet for "command".  Det idiotiske ordet "Ledetekst" burde vært erstattet med noe mer intuitivt..t, feks. "kommandovindu"

(Innlegget ble redigert 20.11.17 11:45)

BalderGalland
BalderGallandInnlegg: 587
23.11.17 14:44

Du trenger ikke en gang trykke på forstørrelsesglasset, trykker du på start-knappen er det bare å skrive inn "cmd", så kommer du automatisk inn i søkevinduet

Torotto
TorottoInnlegg: 12364
23.11.17 16:15

Eller windowsknapp + x. Vælge powershell med adm. 

Erstatter cmd. 

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 340
23.11.17 16:39

For øvrig kan det nevnes at PowerShell er overlegent mye bedre enn aldrende command prompt. (Endatil overlegent mye bedre enn Linux-terminalen.) Fest PowerShell til oppgavelinjen hvis du bruker det regelmessig, eller fest en PowerShell-flis til Start-menyen dersom du bruker det mer sjeldent.

De ti første programmene festet til oppgavelinjen kan åpnes med Windows-tasten pluss tastene 1 til 0, eller du kan bruke Window-tast pluss T for å bla kjapt gjennom alt på oppgavelinjen hvis du har flere enn ti programmer liggende der.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg