Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trådløst internett og stasjonær pc.

NYTT TEMA
Meretzki
MeretzkiInnlegg: 20
06.12.17 08:18

Vi fikk nylig fiber der jeg bor, og huseier valgte å få wifi-dekning i hele huset. 

Det gikk for så vidt greit å koble på, men det virker som om pc'n ikke er så glad i wifi. (Hadde kabel, og den fungerer på kabel.) På mobil og ps4 virker det som om dekningen er grei. Men på pc, oppstår lag. Ser at internett blir borte i noen sekunder før det er tilbake. Noen gode råd? Eller burde jeg skaffe nytt nettverkskort(USB) til pc?

Har for øvrig sjekket alt av oppdateringer o.l. PC er 3 år gammel.

fargerik
fargerikInnlegg: 47308
06.12.17 13:07

Kanskje det kan hjelpe å kjøpe en repeater som forsterker signalet.

Virker bra her hos meg.

Har bare en liten dings (Netgear) som jeg stikker inn i en kontakt, og vips! er det bra signal i deler av huset hvor ikke modemet strekker til.

(Innlegget ble redigert 06.12.17 13:13)

Torotto
TorottoInnlegg: 12124
06.12.17 14:03
Meretzki: Har for øvrig sjekket alt av oppdateringer o.l. PC er 3 år gammel.

Sjekk signalet med dette programet. 

Meretzki
06.12.17 18:22

Sjekket med NetSurveyor. 5G -netter er veldig bra, mens 2.4G nettet er lavt. 

Jeg hadde for øvrig 5G på da det begynte å gå "galt". Internett var ustabilt på pc, og sjekket samtidig internett på mobilen. Og der var den super, og fungerte.

Jeg har ei heller tilgang til kontrollenheten/router, den står i etasjen under (nesten rett under min pc), hos huseier.

Men regner med å finne en løsning. :-) 

Torotto
06.12.17 21:04

Da bør du prate med huseier og se hvordan antenner står.  Mulig de står i feil retning for deg. 

Bruke samme program for å se endring. 

Speciale
SpecialeInnlegg: 5127
07.12.17 05:20
Meretzki: Men regner med å finne en løsning. :-)

Kjøp deg ett nettverkskort fra Alfa Networks. Selv har jeg dette, og ruteren står 70 meter unna, gjennom en garasjeport i metall og treveggen i hovedhuset på andre siden av gårdstunet. Har full dekning, ingen pakketap og samme ping som hvis jeg sitter kablet ved ruteren. 

Meretzki
07.12.17 05:53

Takker for gode råd! :-)

Har fått nytt "verktøy", til å finne ut av hvor bra linja er.

Skal snakke med huseier, og om ikke annet få meg nytt (og bedre...) nettverkskort!! :-D 

fargerik
08.12.17 02:36
Speciale: Kjøp deg ett nettverkskort fra Alfa Networks. Selv har jeg dette, og ruteren står 70 meter unna, gjennom en garasjeport i metall og treveggen i hovedhuset på andre siden av gårdstunet. Har full dekning, ingen pakketap og samme ping som hvis jeg sitter kablet ved ruteren.

Er ikke dette det samme som jeg kaller en repeater, a?

Dingsen ser forøvrig bra ut, har kanskje lengre rekkevidde enn de små, hendige til å putte rett i kontakta?

Prisen var jo heller ikke avskrekkende.

Marchionni
MarchionniInnlegg: 6732
08.12.17 12:03
fargerik: Er ikke dette det samme som jeg kaller en repeater, a?

Nei, nettverkskort er en del av (Eller kobles til) PCen.

Stasjonære PCer kobles ofte til nettverk via kabel, så en standard PC er ikke alltid så godt egnet for WiFi.

fargerik
08.12.17 13:28
Marchionni: Nei, nettverkskort er en del av (Eller kobles til) PCen. Stasjonære PCer kobles ofte til nettverk via kabel, så en standard PC er ikke alltid så godt egnet for WiFi.

Den repeateren jeg sitter og ser på nå, som sender til laptopen jeg bruker akkurat nå, har også, på samme måte som dingsen du linket til tilkobling for å koble kabel fra den til en datamaskin.

Hva er egentlig forskjellen? At en stasjonær PC ikke har like bra nettverkskort inni som en ny laptop har? For jeg trenger altså ingen kabel.

Den stasjonære PC`n inne i huset her, er koblet med kabel rett inn i modemet.

Er litt nysgjerrig på det, for jeg trenger en løsning på "hytta" hvor jeg trenger en løsning for å huke meg på en nabo som ligger et stykke unna med 3 murvegger mellom og hvor kabel er utelukket.

(Innlegget ble redigert 08.12.17 13:33)

Marchionni
MarchionniInnlegg: 6732
08.12.17 15:32
fargerik: Den repeateren jeg sitter og ser på nå, som sender til laptopen jeg bruker akkurat nå, har også, på samme måte som dingsen du linket til tilkobling for å koble kabel fra den til en datamaskin. Hva er egentlig forskjellen? At en stasjonær PC ikke har like bra nettverkskort inni som en ny laptop har? For jeg trenger altså ingen kabel.

Det var riktignok ikke jeg som linket til den, men forskjellen er at nettverkskortet er en del av PCen og mottar signaler fra routeren, mens en repeater vanligvis er koblet til en stikkkontakt og egentlig bare utvider rekkeviden til routeren.  

I din situasjon er trolig repeater den beste løsningen, særlig hvis du har mulighet til å plassere den et sted mellom naboen din og der du vanligvis sitter.

(Innlegget ble redigert 08.12.17 15:34)

Torotto
08.12.17 15:35
fargerik: Er litt nysgjerrig på det, for jeg trenger en løsning på "hytta" hvor jeg trenger en løsning for å huke meg på en nabo som ligger et stykke unna med 3 murvegger mellom og hvor kabel er utelukket.

Da bør du gå for en slik! 

Kjøpes her

Kan koples slik

Manual

fargerik
08.12.17 19:07
Torotto: Da bør du gå for en slik! Kjøpes her Kan koples slik Manual

Jeg har skummet kvikt gjennom. Spørsmål...

Vil dette si at dette installeres hos naboen, eller skal antenna være hos meg?

Det ser ut til at det trengs noe kabel, og for min del ser jeg for meg noe som sender fra møne til møne, der det er fri sikt.

Røffly er det vel 100 meter eller litt mer mellom husene. Det er i Bangkok, dette. Jeg vet hvor jeg kan finne alle slike ting, men det som er vanskelig er å få dem til å forstå hva jeg vil ha. De er skikkelig dårlige til å snakke engelsk.

Fikk ingen suksess i fjor, men har planer om å få det til i januar.

(Innlegget ble redigert 08.12.17 19:11)

Torotto
08.12.17 19:37
fargerik: Vil dette si at dette installeres hos naboen, eller skal antenna være hos meg?

Ja det løsningen med repeater, trenger du en kabel for strømtilførsel Cat 5 cabel   4+5 pin  DC+  7+8 pin DC

Setter du opp denne på en stang nær naboen så vil den glimrende finne hans router og koples opp via den.  Antenne skal da gi deg sterkt nok signal i ditt hus / hytte. 

Se her

fargerik
08.12.17 20:32
Torotto: Ja det løsningen med repeater, trenger du en kabel for strømtilførsel Cat 5 cabel 4+5 pin DC+ 7+8 pin DC Setter du opp denne på en stang nær naboen så vil den glimrende finne hans router og koples opp via den. Antenne skal da gi deg sterkt nok signal i ditt hus / hytte. Se her

OK. Imponerende at du oversatte, men jeg har gitt opp å lese thai for mange år siden.

Uansett...interessant. Jeg tar med tråden og legger det fram for ungdommene når vi er på plass. Takk!

Hadde vært stas å finne en god løsning.

Nå legger vi bort meg, i tilfelle TS vil tilbake til saken sin.

Men det blir nok en situasjonsrapport dersom det årnær sæ ;-)

(Innlegget ble redigert 08.12.17 20:33)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg