Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøpe ny stasjonær PC

NYTT TEMA
cocos-
cocos-Innlegg: 3038
09.02.18 01:48

Trenger en ny stasjonær PC. Det jeg skal bruke den til er surfing på nett som nyhetssider, Facebook, Youtube, osv. Den må kunne ha minimum har 5-6 nettsider oppe samtidig og kunne laste sidene kjapt. Trenger forøvrig ikke skjerm, tastatur og mus.

Har også 4 GB ram i denne pc'en, kan f.eks flytte de til den nye? Har også en harddisk på rundt 370 gb, så  kan putte den inn som nummer 2. 

Hva tenker dere? Noen som kan hjelpe?

fargerik
fargerikInnlegg: 48528
09.02.18 01:59

Jeg kjøpte en Acer CX-605 for et drøyt år siden. i5-prossessor og en haug med tilkoblingsmuligheter, DVD-spiller, kortleser og HDMI og fandens oldemor. Grei pris hos Elkjøp.

Pakket inn i en liten boks som er plasseringsvennlig.

Kan ha masse faner åpne samtidig, og koble til TV og ha på TV samtidig med at jeg jobber med andre ting på datamonitoren.

Helt grei og rask maskin som det aldri har vært noe tull med.

Det er sikkert en drøss med like greie maskiner, men det jeg liker best er det lille kabinettet.

Så som myrsnipa sier jeg at dette er den nydeligste maskinen.

Du trenger ingen ekstra HD, kopier heller det du vil ta vare på fra den gamle over til en ekstern flashdisk. Du kan sikkert ikke flytte noe minne, men trenger det sannsynligvis heller ikke, for du får nok minne i den nye maskinen.

(Innlegget ble redigert 09.02.18 02:03)

cocos-
09.02.18 02:24
fargerik: eg kjøpte en Acer CX-605

Fantastisk, hva andre spesifikasjoner er det på den? Og med tanke på min uvitenhet rundt dette, kan du gi meg noen eksempler fra Power eller Elkjøp om hva jeg kan kjøpe?

Men godt å høre at det du nevner er det jeg er ute etter :) 

fargerik
09.02.18 06:54
cocos-: Fantastisk, hva andre spesifikasjoner er det på den? Og med tanke på min uvitenhet rundt dette, kan du gi meg noen eksempler fra Power eller Elkjøp om hva jeg kan kjøpe? Men godt å høre at det du nevner er det jeg er ute etter :)

Vel...de har sikkert ikke akkurat samme maskin lengre, men både Power og Elkjøp har en drøss med maskiner som gjør det du ønsker.

Den Acer som ligner min hos Elkjøp heter nå CX-230, men har en annen prossessor og mangler DVD- spiller. Kunne for min del sikkert kjøpt det, for DVD-spilleren bruker jeg ikke uansett.

Det beste er vel å tenke gjennom hva du har behov for og ta turen innom butikkene og kikke.

Det mest snasne for min del, er at det lar seg gjøre å få en god PC i et lite kabinett som ikke ruver så fælt i terrenget.

Jeg kjøpte i utgangspunktet en tilsvarende Lenovo-PC, men den døde etter et par uker, og de klarte ikke å finne ut hva som var feil, så da fikk jeg istedet fritt leide i butikken og kunne ta akkurat hvilken PC jeg ville som var i samme prisklasse som erstatning.

(Innlegget ble redigert 09.02.18 07:18)

cocos-
09.02.18 16:20
fargerik: Jeg kjøpte i utgangspunktet en tilsvarende Lenovo-PC, men den døde etter et par uker, og de klarte ikke å finne ut hva som var feil, så da fikk jeg istedet fritt leide i butikken og kunne ta akkurat hvilken PC jeg ville som var i samme prisklasse som erstatning.

Det var jo snasent.

Takk for svar, skal gå og se på Elkjøp nå. Regner med 8 gb ram er nok til mitt forbruk :) 

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 5872
09.02.18 16:48
cocos-: Fantastisk, hva andre spesifikasjoner er det på den? Og med tanke på min uvitenhet rundt dette, kan du gi meg noen eksempler fra Power eller Elkjøp om hva jeg kan kjøpe? Men godt å høre at det du nevner er det jeg er ute etter :)

Det å kjøpe en stasjonær pc idag, er vel noe bare gamere som trenger rå grafikk, stor hardiskplass som faktisk gjør. Jeg ville kjøpt en bærbar pc, og så bare koblet på skjerm og tastatur i den så har du akkurat samme funksjon, men kan også bare nappe ut tastatur og HDMI kabel så kan du ta med deg hele maskinen. For de tekniske spesifikkasjonene du her snakker om, dekker en vanlig bærbar pc til 5000 kr uten noe problem.

Ting som skriver, ekstra stor harddisk, DVD spiller kan lett kobles til en bærbar også ved behov.

(Innlegget ble redigert 09.02.18 16:49)

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 367
09.02.18 17:08

Jeg ville styrt unna Acer, var jeg deg; det er blant merkene med desidert flest feil. Ikke dermed sagt at du må ha skikkelig flaks for å få en maskin som ikke ryker i løpet av et halvt år, men sjansen for det er større med en Acer-maskin enn f.eks. Asus, Dell, HP og Lenovo.

Til ditt behov ville jeg prioritert en maskin med en rask SSD, typ PCIe x4 NVMe. Den behøver ikke være stor hvis du ikke lagrer en masse spill, filmer, musikk osv lokalt på din egen maskin. 120-250GB er gjerne mer enn nok i en PC som brukes kun som internettmaskin, hjemmekontoroppgaver og streamingtjenester som Netflix og Spotify.

Sjekk hvor mye plass du har brukt på den du har nå, og eventuelt om du har hatt problemer med at du ikke får plass til alt du vil på den, så får du en god idé om hva du faktisk trenger. Mange maskiner, kanskje spesielt i de billigere prisklassene, selges med uforholdsmessig store harddisker fordi det ser bra ut på papiret, men disse er typisk av tilsvarende dårlig kvalitet og en hovedårsak til at billigmaskiner ofte oppleves som trege.

8GB RAM er nok, men hvorvidt du kan flytte over RAM fra de gamle maskin til den nye kommer litt an på. Eksempelvis er DDR4 gjeldende standard så hvis din gamle RAM er DDR3, vil det ikke gå. Du finner lett maskiner med 8GB til en OK pris i dag og behovet for å putten inn 4GB ekstra er ikke pressende for ditt bruk, men du kan alltids forsøke når du får maskinen og se om det fungerer.

Å flytte harddisken din over i ny maskin, vil ikke være noe problem, men som sagt så ville jeg satt en M.2 SSD av typen PCIe x4 NVMe høyt på prioriteringslisten og ikke anbefalt en HDD til annet enn et supplement for ekstra lagringsplass. Installer Windows og alt av programmer på SSD-en og bruk HDD-en til lagring av filmer, bilder, musikk etc.

Andre ting å vurdere er hvilke tilkoblinger du behøver. Bruker du Bluetooth, minnekortleser, DVD/Blueray osv? Trenger du trådløs nettilkobling eller kan du bruke ethernetkabel? Hva slags tilkobling trenger du til monitoren din? Det er liten vits i å betale for noe du ikke kommer til å bruke, men ergerlig hvis du glemte å sjekke om maskinen har alt du trenger.

Hvis du ikke er fremmed for å sette sammen komponentene selv, kan du helt enkelt kjøpe en maskin skreddersydd til ditt behov, med komponenter av høyere kvalitet og i et så stort eller lite kabinett du måtte ønske. Å putte løse komponenter inn i et kabinett selv, er langt enklere enn det kanskje høres ut. Og om det er noen spørsmål i den sammenheng, om komponenter eller prosessen med å sette det sammen, er det jo bare å spørre (og sjekke f.eks. YouTube for videoer om hvordan det gjøres).

Sevens7ar
09.02.18 17:13
F.R.O.G: Det å kjøpe en stasjonær pc idag, er vel noe bare gamere som trenger rå grafikk, stor hardiskplass som faktisk gjør. Jeg ville kjøpt en bærbar pc, og så bare koblet på skjerm og tastatur i den så har du akkurat samme funksjon, men kan også bare nappe ut tastatur og HDMI kabel så kan du ta med deg hele maskinen. For de tekniske spesifikkasjonene du her snakker om, dekker en vanlig bærbar pc til 5000 kr uten noe problem. Ting som skriver, ekstra stor harddisk, DVD spiller kan lett kobles til en bærbar også ved behov.

På en annen side så er det ikke noe poeng i å  kjøpe en bærbar maskin med mindre man faktisk skal ta den med seg rundt omkring. At laptopper generelt har vesentlig kortere levetid enn stasjonære, er absolutt verdt å ta med i vurderingen, spesielt hvis man uansett bare skal bruke PC-en hjemme.

F.R.O.G
09.02.18 17:53
Sevens7ar: Jeg ville styrt unna Acer, var jeg deg; det er blant merkene med desidert flest feil. Ikke dermed sagt at du må ha skikkelig flaks for å få en maskin som ikke ryker i løpet av et halvt år,

Dette er bare tull, har hatt slike maskiner over mange år, og de har bare fungert! Har aldri hatt noe trøbbel med de overhodet. De har vart ut over 5 år alle sammen, med rimelig heftig bruk. Riktignok ikke stasjonære, men allikevel.

F.R.O.G
09.02.18 17:55
Sevens7ar: På en annen side så er det ikke noe poeng i å  kjøpe en bærbar maskin med mindre man faktisk skal ta den med seg rundt omkring. At laptopper generelt har vesentlig kortere levetid enn stasjonære, er absolutt verdt å ta med i vurderingen, spesielt hvis man uansett bare skal bruke PC-en hjemme.

Det hele handler om hvordan du faktisk behandler din pc, ikke noe annet. Jo en bærbar er mye mer fleksibel, men er det slik at man aldri trenger sin pc annet sted en et fast sted i boligen er jeg enig med deg, med en bærbar har man den muligheten iallefall.

Sevens7ar
09.02.18 18:27
F.R.O.G: Dette er bare tull, har hatt slike maskiner over mange år, og de har bare fungert! Har aldri hatt noe trøbbel med de overhodet. De har vart ut over 5 år alle sammen, med rimelig heftig bruk. Riktignok ikke stasjonære, men allikevel.

De fleste amerikanere blir ikke skutt og drept, men sjansen for det er større der enn i Norge eller Japan.

Acer er definitivt et merke å styre unna hvis du vil minimere risikoen for feil. Det betyr ikke at de fleste Acer-maskiner opplever feil eller at ingen maskiner fra andre merker gjør det.

F.R.O.G
09.02.18 18:30
Sevens7ar: Acer er definitivt et merke å styre unna hvis du vil minimere risikoen for feil. Det betyr ikke at de fleste Acer-maskiner opplever feil eller at ingen maskiner fra andre merker gjør det.

Jeg har brukt dette merket over mange år, har aldri opplevd dette du forteller om ! Det er bare tull alt sammen. Hvordan behandler du din pc avgjør alt, bruker du den som om det er en ryggsekk som bare kan slenges rundt, ja så oppstår feil raskt, det gjelder alle maskiner faktisk. Acer leverer godt på kvalitet og pris slik jeg opplever det. Ikke det beste du får, men veldig bra til den prisen det koster.

Selv de dyreste maskinene vil få problemer om du behandler høyteknologi som om det var en slegge.

Sevens7ar
09.02.18 19:43
F.R.O.G: Jeg har brukt dette merket over mange år, har aldri opplevd dette du forteller om ! Det er bare tull alt sammen.

Du skjønner vel det at de få maskinene du selv har hatt utgjør en forsvinnende liten del av totalsalget? Og du forstår at selv om feilprosenten er vesentlig høyere på Acer-laptoper enn andre av de store merkene så betyr ikke det at det er større sjanse for å få en som ikke virker enn en som virker, eller at det aldri er feil på maskiner av annet merke? Men når man skal kjøpe et produkt er det ofte lurt å gå etter lavest mulig feilprosent for å ha størst mulig sjanse på et problemfritt kjøp.

Det handler for øvrig ikke om hvordan maskinene behandles, men komponentkvalitet. Spesielt hovedkort har vært et problem i Acer-laptoper de siste tre-fem årene. Det er ingen som sier at du ikke kan være fornøyd med dine eller at de fleste vil oppleve problemer.

(Innlegget ble redigert 09.02.18 19:44)

F.R.O.G
09.02.18 20:09
Sevens7ar: Det handler for øvrig ikke om hvordan maskinene behandles, men komponentkvalitet. Spesielt hovedkort har vært et problem i Acer-laptoper de siste tre-fem årene. Det er ingen som sier at du ikke kan være fornøyd med dine eller at de fleste vil oppleve problemer.

Jo det handler om hvordan man behandler teknologien man får i hende! Det er alltid slik!  Så er det hva man er villig til å betale for, og hva man får igjen! Vil du betale mange tusen kroner mer for en maskin, fordi du vil ha mer kvalitet ja så er det et valg du tar, eller betale litt mindre for en maskin som gjør akkurat samme nytten, men ta litt mer hensyn til bruken ? Det handler om valg man tar, og hva man har råd til.

Jeg har brukt Acer over lang tid, og aldri opplevd en eneste negativ ting ved det. Så har jeg sett andre bruke dette som en "slagsekk" og gitt fullstendig blaffen i driftsikkerhet,men de har akkurat de samme problemene med adskillig dyrere utstyr. De tar ikke vare på tingene sine, men tror at bare de betaler en masse mer så varer det lenger, det gjør ikke det.

(Innlegget ble redigert 09.02.18 20:11)

fargerik
09.02.18 20:34
F.R.O.G: Jeg har brukt Acer over lang tid, og aldri opplevd en eneste negativ ting ved det.

Det var vel noe av mitt poeng også.

Jeg har hatt en Acer laptop som til slutt gikk ut på dato, og kjøpte altså denne Acer stasjonære som ikke vil utgå på dato på en god stund. Hakke hatt noen problemer med dem.

Nå skifter man jo datamaskin nå og da, akkurat nå sitter jeg å taster på en aldeles vidundelig Dell Inspiron 5000 laptop, som også funker som en kule.

Jeg er litt tvilende til påstander om at noen merker er mer skrøpelige enn andre, ingen tjener på å pushe dårlig kvalitet, så jevnt over er det nok sånn passe høvelig det meste.

Og går noe til helvete, så har vi jo garanti.

Men når det gjelder laptop, er jo byggekvaliteten viktig, syns jeg. En dings som man drar med seg og herjer med, mener jeg det er smart å bruke litt ekstra penger på for å få solid kvalitet på selve chassiet.

Her overbeviser Dell med denne Inspiron jeg har dratt med meg verden rundt. Dønn solid.

Og jeg kjøpte en liten en, som er lett å drasse med seg i ryggsekken.

Men uansett, jeg er også av den typen som skal ha en stasjonær datamaskin fast plassert i huset hjemme, som står på samme sted fra den blir kjøpt og til den dør av alderdom.

Og jeg bare elsker at det er slutt på disse gigantiske tårnene som ruver, og at man får snasne kraftpakker i små, plasseringsvennlige kabinetter.

(Innlegget ble redigert 09.02.18 20:49)

F.R.O.G
09.02.18 20:47
fargerik: Det var vel noe av mitt poeng også. Jeg har hatt en Acer laptop som til slutt gikk ut på dato, og kjøpte altså denne Acer stasjonære som ikke vil utgå på dato på en god stund. Hakke hatt noen problemer med dem. Nå skifter man jo datamaskin nå og da, akkurat nå sitter jeg å taster på en aldeles vidundelig Dell Inspiron 5000 laptop, som også funker som en kule. Jeg er litt tvilende til påstander om at noen merker er mer skrøpelige enn andre, ingen tjener på å pushe dårlig kvalitet, så jevnt over er det nok sånn passe høvelig det meste. Men når det gjelder laptop, er jo byggekvaliteten viktig, syns jeg. En dings som man drar med seg og herjer med, mener jeg det er smart å bruke litt ekstra penger på for å få solid kvalitet på selve chassiet. Her overbeviser Dell med denne Inspiron jeg har dratt med meg verden rundt. Dønn solid. Men uansett, jeg er også av den typen som skal ha en stasjonær datamaskin fast plassert i huset hjemme, som står på samme sted fra den blir kjøpt og til den dør av alderdom. Og jeg bare elsker at det er slutt på disse gigantiske tårnene som ruver, og at man får snasne kraftpakker i små, plasseringsvennlige kabinetter.

Før i tiden var jo det slik at man fikk mye mer for pengene for en stasjnær pc en for en laptop. Det er jo ikke slik lenger for de aller feleste, om man ikke driver med gaming. Prisene for laptoper har sunket som en stein, og for vanlig surfing er de mer en godt nok for de aller fleste. Stasjonære pc bli idag for helt spesielle behov, og det må nesten bare komme frem. Det er poenget mitt. Kommer aldri mer noengang til å kjøpe en stasjonær pc, det er bare totalt bortkastet penger for min del.

fargerik
09.02.18 20:55
F.R.O.G: Før i tiden var jo det slik at man fikk mye mer for pengene for en stasjnær pc en for en laptop. Det er jo ikke slik lenger for de aller feleste, om man ikke driver med gaming. Prisene for laptoper har sunket som en stein, og for vanlig surfing er de mer en godt nok for de aller fleste. Stasjonære pc bli idag for helt spesielle behov, og det må nesten bare komme frem. Det er poenget mitt. Kommer aldri mer noengang til å kjøpe en stasjonær pc, det er bare totalt bortkastet penger for min del.

Ja. Jeg er imponert over hvilke krefter de klarer å stappe inn i en liten laptop. Klart det holder i lange baner for de fleste.

Selv skal jeg ha en stasjonær maskin i huset PLUSS en laptop som jeg kan drasse med meg rundt.

Trenger det av praktiske grunner.

(Innlegget ble redigert 09.02.18 20:55)

TomPadang
TomPadangInnlegg: 14653
09.02.18 22:05
cocos-: Trenger en ny stasjonær PC. Det jeg skal bruke den til er surfing på nett som nyhetssider, Facebook, Youtube, osv. Den må kunne ha minimum har 5-6 nettsider oppe samtidig og kunne laste sidene kjapt. Trenger forøvrig ikke skjerm, tastatur og mus. Har også 4 GB ram i denne pc'en, kan f.eks flytte de til den nye? Har også en harddisk på rundt 370 gb, så  kan putte den inn som nummer 2.  Hva tenker dere? Noen som kan hjelpe?

Glem å pakke inn gammel RAM i ny maskin.  Det samme gjelder også harddisk.  Kjøp en maskin med kjapp SSD-disk og som har moderne rambrikker.  Spin-disker er utdatert.  Kjøp heller en ekstra SSD i etui, som du lagrer alt av viktig info på.  

Selv kjøpte jeg denne i fjor høst (hadde samme behov som deg)  https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/LE90G60007MW/lenovo-ideacentre-310-stasjonar-pc

Grei maskin som gjør jobben, har Windows 10, SSD og tilstrekkelig ram til enkle jobber.  Den er støyfri, og den er liten nok til å stå hvor som helst.

Men - du må orientere deg i markedet og sette deg inn i hva du kjøper.  Jo flere du spør - jo flere svar får du.

Torotto
TorottoInnlegg: 12590
10.02.18 11:34
fargerik: Den Acer som ligner min hos Elkjøp heter nå CX-230, men har en annen prossessor

I dette prisleie ville jeg gått for denne.  Mye bedre prosessor og en SSD på 250GB 8GB ram. 

(Med Wifi )

Tror dette er det beste kjøpet, utifra hva TS ber om. 

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7563
10.02.18 11:42
F.R.O.G: Stasjonære pc bli idag for helt spesielle behov, og det må nesten bare komme frem. Det er poenget mitt. Kommer aldri mer noengang til å kjøpe en stasjonær pc, det er bare totalt bortkastet penger for min del

Heilt enig. Alle i familien vår brukar kun laptop, også til gaming (men den blei litt dyr...).

Speciale
SpecialeInnlegg: 5181
10.02.18 15:53
F.R.O.G: Stasjonære pc bli idag for helt spesielle behov, og det må nesten bare komme frem. Det er poenget mitt. Kommer aldri mer noengang til å kjøpe en stasjonær pc, det er bare totalt bortkastet penger for min del.

For min egen del har jeg 4 stasjonære og 3 bærbare. 1 stasjonær for spill, 2 stasjonære for jobb og 1 stasjonær til TV'en mens for de bærbare, så har det mer med hvor og hva jeg skal ettersom de er i forskjellige størrelser(Tar ikke med meg en 17" hvis jeg skal på seminar, men 17" er brilliant å ha med seg på hytta). Ift. stuepcen, så vurderte jeg bærbar til det bruket, men ettersom jeg krevde at den skulle kunne spille av 4K HEVC@60fps, så bråkte alle bærbare jeg testet for mye til slikt bruk, når jeg kunne velge en stuepc som er helt vifteløs.

Men skal man ha kun 1 maskin, så er jeg enig i ditt resonnement. 

Speciale
10.02.18 15:55
cocos-: Trenger en ny stasjonær PC. Det jeg skal bruke den til er surfing på nett som nyhetssider, Facebook, Youtube, osv. Den må kunne ha minimum har 5-6 nettsider oppe samtidig og kunne laste sidene kjapt. Trenger forøvrig ikke skjerm, tastatur og mus. Har også 4 GB ram i denne pc'en, kan f.eks flytte de til den nye? Har også en harddisk på rundt 370 gb, så  kan putte den inn som nummer 2.  Hva tenker dere? Noen som kan hjelpe?

Det spørs på budsjettet ditt. Forøvrig ville jeg ha vurdert Linux fremfor Windows hvis du ikke bruker noenting som du er avhengig av Windows for å bruke.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7563
10.02.18 16:08
Speciale: Forøvrig ville jeg ha vurdert Linux fremfor Windows

Ein person som har behov for hjelp til å velga ny PC er ikkje i målgruppa for Linux.

Torotto
10.02.18 16:34
InnocentBystander: Ein person som har behov for hjelp til å velga ny PC er ikkje i målgruppa for Linux

Nei nå har vel denne tråden utviklet seg til å ikke velge Desktop og alle andre ting enn, det var hva han ønsket. 

En enkel Desktop maskin for enkle oppgaver. 

Det som slår ut da er :

1) Størrelse på SSD 128GB vs256GB. 

2) Type prosessor og hvor gammel.  6. generasjon vs 8. generasjon. 

3) Størrelse og type minne.

4) Wifi eller ikke.

5) Kvalitet på skjermkort.

Ingen tvil om at en Desktop fortsatt er mer legio, når det gjelder skifte av komponenter. 

Ofte til en billigere penge. 

Speciale
10.02.18 21:47
InnocentBystander: Ein person som har behov for hjelp til å velga ny PC er ikkje i målgruppa for Linux.

Sterkt uenig. Jeg har etterhvert installert Kubuntu på endel maskiner, til lite datakyndige venner og familie. De synes alle at det er mer brukervennlig enn Windows... 

Så lenge man ikke spiller eller bruker sær programvare som er avhengig av Windows, så er man i 2018 absolutt i målgruppa til Linux. 

Sevens7ar
10.02.18 22:11
Speciale: Sterkt uenig. Jeg har etterhvert installert Kubuntu på endel maskiner, til lite datakyndige venner og familie. De synes alle at det er mer brukervennlig enn Windows...  Så lenge man ikke spiller eller bruker sær programvare som er avhengig av Windows, så er man i 2018 absolutt i målgruppa til Linux.

Jeg har samme erfaring med å installere Linux på maskinene til venner og familie med tilnærmet null datakyndighet. Tilbakemeldingene er at de er fornøyde og faktisk finner det enklere og mer brukervennlig enn Windows.

Linux har kommet en lang vei og er noe helt annet i dag enn det inntrykket mange kanskje har fra noen år tilbake. Man trenger liksom ikke anbefale Gentoo eller Linux From Scratch og be dem sette igang selv...

(Innlegget ble redigert 10.02.18 22:11)

cocos-
11.02.18 02:33
Speciale: Det spørs på budsjettet ditt. Forøvrig ville jeg ha vurdert Linux fremfor Windows hvis du ikke bruker noenting som du er avhengig av Windows for å bruke.

Har fikset meg ny PC, men med Windows. Har tenkt på å bytte til Linux en stund, og det kan godt være jeg endrer til det i løpet av kort tid. Det virker å være veldig brukervennlig, og det er i grunn ingen programmer jeg er avhengig av som kun er til Windows. Som jeg kommer på nå, altså. Takk for tips. 

Torotto
11.02.18 10:46

I såfall kan jeg anbefale Linux mint Xfce.

https://linuxmint.com/download.php

kimkong_8
kimkong_8Innlegg: 16594
11.02.18 12:18

Mye rart i denne tråden. Hvis PC kun skal stå på et sted i leiligheten så kjøper du aldri bærbar, de holder seg dårligere, vanskeligere å oppgradere/fikse og du får MYE mindre for pengene.

Og det med at man ikke har hatt problemer med et merke er ikke god nok grunn til å fortsette der. Kjøp det beste. Acer er fulle av crapware.

Velg en god PC på komplett og endre spesifikasjonene til ting du trenger. Da har du god garanti og kan velge kun det du trenger. (Med mindre du kan/vil bygge selv, da kjøper du så klart deler og gjør det).

RamsherE
RamsherEInnlegg: 16424
11.02.18 12:26
kimkong_8: Mye rart i denne tråden. Hvis PC kun skal stå på et sted i leiligheten så kjøper du aldri bærbar, de holder seg dårligere, vanskeligere å oppgradere/fikse og du får MYE mindre for pengene. Og det med at man ikke har hatt problemer med et merke er ikke god nok grunn til å fortsette der. Kjøp det beste. Acer er fulle av crapware. Velg en god PC på komplett og endre spesifikasjonene til ting du trenger. Da har du god garanti og kan velge kun det du trenger. (Med mindre du kan/vil bygge selv, da kjøper du så klart deler og gjør det).

Spot on. Anbefaler veldig å bygge PCen din selv hvis du har mulighet til det. Hvis du kjenner noen som kan veilede deg så er det både gøy og lærerikt og hvis du i fremtiden skulle få problemer med en PC komponent, så vet du hvordan du kan bytte den selv istedenfor å sende den til reparasjon for en månedslønn. 

Klikk for å gå tilbake til toppen