Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Canal Digital HD PVR til dvd-opptaker

NYTT TEMA
Felix_25
Felix_25Innlegg: 3006
20.01.12 16:14

Fikk installert HD-PVR igår og den ble koblet til min dvd-opptaker på akkurat samme måte som forrige gang. (Jeg hadde envanlig boks fra Canal Digital).

Men når jeg skulle ta opp et program til dvd-opptakeren så fikk jeg beskjed om at det var kopisperre. Aner noen hvorfor dette skjer? Det er jo samme digitale signaler som jeg hadde på forrige boks. Boksen er ikke koblet via HDMI inn til tv, men scart.

drillern
drillernInnlegg: 6429
20.01.12 21:29
Felix_25: Fikk installert HD-PVR igår og den ble koblet til min dvd-opptaker

Det er vel til en dvd opptaker med brenner du koblet.

Hordan har du koblet mellom HD-pvr og Opptakeren(brenner) Via scart?  Mulig at du  omgår kopisperre med å bruke RCA kabel (gul video og rød/hvit Lyd)mellom de to boksene.

Sjøl bruker jeg en dreambox DM 8000HDpvr med innebygd brenner og det funker fett.

Torotto
TorottoInnlegg: 11938
20.01.12 21:53
Felix_25: Aner noen hvorfor dette skjer?

Mulig dette er årsaken:

Exspert1
Exspert1Innlegg: 166
23.01.12 10:52

Dette er en av ulempene med PVR-boks fra TV-leverandørene. Opptak lagret på slike bokser er låst til boksen og kan ikke overføres videre.

Imidlertid skal du kunne gjøre opptak av TV-sendinger direkte til DVD-opptaker på vanlig måte, via Scart. Analog overføring via Scart eller RCA gir et såpass kvalitetstap at rettighetsinnehaverne ikke anser slik kopiering som en trussel.

Exspert1
23.01.12 11:11

Lister opp noen fordeler og ulemper med hhv. PVR-boks vs. DVD-opptaker.

PVR:

Fordeler:

- Kan operere boksen uavhengig av opptak som pågår, dvs. kan se på TV, spille av opptak etc. paralelt med andre opptak som pågår.

- Kan ha flere opptak gående samtidig

- Kan pause direktesendinger

- Får ikke kvalitetstap på opptak da alt foregår digitalt.

- Svært enkel håndtering av tidsinnstilte opptak

Ulemper:

- Opptak er låst til boksen, dvs. kan ikke kopieres videre.

- Dyrt over tid, da opptakstjenesten er knyttet til månedsabonnement o.l.

DVD-opptaker:

Fordeler:

- Du får DVD-spiller/brenner, opptaker og mediaspiller i samme enhet.

- Kan ta opp fra alle analoge kilder. Kan også kopiere fra USB-kilder.

- Opptak kan fritt overføres til andre enheter, så som DVD-plater, harddisker etc.

- I motsetning til PVR er kostnad begrenset til prisen på enheten.

Ulemper:

- Kvalitetstap på opptak pga. analoge innsignaler. (Er gjort slik pga. krav fra rettighetsinnehavere.)

- TV-boks kan ikke benyttes mens opptak pågår, siden boksen må være innstilt på kanalen som skal tas opp. (DVD-opptakere er riktignok utstyrt med egen tuner, men siden ingen benytter analoge signaler lenger, vil ikke tuneren være funksjonell.) 

Exspert1
23.01.12 11:20

"Det er jo samme digitale signaler som jeg hadde på forrige boks."

Vedr. denne kommentaren kan det legges til her at DVD-opptakere normalt ikke er utstyrt med HDMI inn, nettopp pga. rettighetsproblematikken jeg har beskrevet. HDMI ut på HD-bokser er uansett utstyrt med kopisperre.

Felix_25
24.01.12 01:54

Jeg fant det ut. Jeg må faktisk ta opp sendingene først med opptakeren som er i PVR-dekoderen for så etterpå spille av opptakene mens jeg tar opp med dvd-opptakeren min :)

Felix_25
24.01.12 01:55

Altså ikke mulig å ta opp direkte med dvd opptakeren fra PVR. Men ta opp fra opptakene som ligger inne på PVR boksen. Same shit, just more work :)

Exspert1
24.01.12 08:00

Dette høres merkelig ut. Skal normalt ikke være noe problem å ta opp TV-sendinger direkte til DVD-opptaker dersom dette skjer analogt. Men jeg tviler ikke - Canal Digital kan ha gjort det slik for å vanskeliggjøre bruk av DVD-opptaker. Hvorfor vites ikke, da det uansett ikke er snakk om digital kopiering.

(Innlegget ble redigert 24.01.12 08:04)

petterG
petterGInnlegg: 9367
24.01.12 08:06
Exspert1: Men jeg tviler ikke - Canal Digital kan ha gjort det slik for å vanskeliggjøre bruk av DVD-opptaker.

Stemmer det, men det er nok ikke CD sin ide, det er rettighetsinnehaverne som forlanger at det skal være slik.

(Innlegget ble redigert 24.01.12 08:07)

Exspert1
24.01.12 08:11

Dette gjelder ikke andre leverandører jeg er kjent med, f.eks. Altibox. Opptak av TV-sendinger analogt har alltid vært tillatt. Vanlige DVD-opptakere er normalt kun beregnet for analoge opptak.  

Coach
CoachInnlegg: 73736
24.07.12 06:41
drillern: Sjøl bruker jeg en dreambox DM 8000HDpvr med innebygd brenner og det funker fett.

Dette hørtes nesten litt for interessant ut til å stemme...  en HDPVR med innebygd brenner?  Får man brent ut opptak av HD-sendinger?  Hadde jo i så fall løst en mildt sagt irriterende problemstilling...

Her får du fortelle mer!  :-p

drillern
24.07.12 07:14
Coach: Dette hørtes nesten litt for interessant ut til å stemme... en HDPVR med innebygd brenner? Får man brent ut opptak av HD-sendinger? Hadde jo i så fall løst en mildt sagt irriterende problemstilling...
Her får du fortelle mer! :-p

Greit... Den tar opp HD fra både rikstv(sinpel HD) ig canal digital (bra HD ) og fra grattiskanaler fra mange satelitter derav astra 19 øst har mye hd.Dette er en dreambox 8000HDpvr den hadde to sattelitturner ved innkjøp,som ekstrautstyr er det montert 2T hardisk og ekstra turner for bakkenett (T turner),og en anolog satelitturner ekstra.Den har desuten plass til samme dvd brenner som brukes i laptoper.så endel ekstra er mmontert for å bygge den ut,men den var forbredet for alt dette,Funger helt strålende.

http://www.dream-multimedia-tv.de/en/dm-8000-hd-pvr

(Innlegget ble redigert 24.07.12 07:15)

Coach
CoachInnlegg: 73736
26.07.12 08:37
drillern: Greit... Den tar opp HD fra både rikstv(sinpel HD) ig canal digital (bra HD ) og fra grattiskanaler fra mange satelitter derav astra 19 øst har mye hd.Dette er en dreambox 8000HDpvr den hadde to sattelitturner ved innkjøp,som ekstrautstyr er det montert 2T hardisk og ekstra turner for bakkenett (T turner),og en anolog satelitturner ekstra.Den har desuten plass til samme dvd brenner som brukes i laptoper.så endel ekstra er mmontert for å bygge den ut,men den var forbredet for alt dette,Funger helt strålende.
http://www.dream-multimedia-tv.de/en/dm-8000-hd-pvr

Fortsatt meget interessant.  :-)

Mange spørsmål som presser seg fram, jeg lar det stå til:  Den tar f. eks. parabolkort fra Canal Digital uten noe ekstra fiksfakserier?  Kortene oppdateres også greit mens de står i dreamboxen?  Ekstrautstyret er innkjøpt helt separat og selvmontert?  Softwaren er helt forberedt på disse utvidelsene?  Hvordan fungerer brenning av opptak til DVD, er det tilsvarende menysystem for dette som på en DVD-opptaker med harddisk?  Og det at man brenner HD-opptak til DVD og ikke til Blu-ray, merkes det på kvaliteten eller er det kun hvor mye man får plass til pr disk som utgjør forskjellen?

Blir litt mye på en gang her, men dette med å få tatt opp HD-innhold UTEN at det er låst til en bestemt boks er noe som har virket som en drøy barriere å komme over her i landet, og utsikten til noe slikt gjør meg litt opprømt.  ;-)

drillern
26.07.12 20:01
Coach: Hvordan fungerer brenning av opptak til DVD, er det tilsvarende menysystem for dette som på en DVD-opptaker med harddisk?

Tja,her var det endel å svare på.Orginal tar den canal digital kort med conax cam og 2 satelitturnere.Hardisk kan settes inn og må formateres til linux men det er det meny til å gjøre.Når det gjelder Dvd brenner og avspiller så må det legges inn ny software og dette må legges inn som tilleggsprogram  i software der det også kan legges inn cam,er som f.eks cccam som leser conax.Brenneing og redigering fra opptak fungere helt greit med god HD kvalitet av HD opptak,så forskjellen til bluray er kun formatet,og dermed også størrelsen på plata.

Det er også mulig å bruke utvendig ekstern  hardisker på alle Dreambokse med usb,og noen også med e-sata og de kan da kobles opp til en pc med linux men vil ikke virke i vindows.

Jeg hadde flaks og har 2 parabolkamerater som også hadde DM8000pvrHD og de lurte på om jeg ikke også ville kjøpe en slik,så jeg fikk kyndig hjelp med montering av bakkenetturner og en ekstra satelitturner og dvd spiller/brenner og de la inn ny software på den til meg med alle funksjoner på plass.Alt var gjort på en times tid.Før det brukte jeg den med conax cam og hadde montert hardisken sjøl.Etterpå virket også conax i de innebygde kortleserene også.

http://digsat.net/  

og under dreambox generelt finner du mye info,og registrerer du deg og logger inn kan du også stille spørsmål på forumet.

kingkongen
kingkongenInnlegg: 1
09.11.12 13:54

Altså, jeg har i lengere tid kunne ta opp opptakene med min pvr fra canal digital over på DVD md min dvd-opptaker. men dette er nå ikke mulig lengere, på grunn av ei sperre. 

Denne dreamboxen, vis man kjøper en sånn:
Kan jeg da bare putte inn kortet mitt fra canal digital,
Ta opp programmene jeg skal ha,
og brenne de på dvd / ekstern harddisk? 

Eller har jeg missforstått helt ?

Evt. andre løsninger ? :) 

Kongsvinger2003
Kongsvinger2003Innlegg: 5
17.07.17 19:47

Hvor mye koster en slik Dreamboks?..

petterG
petterGInnlegg: 9367
18.07.17 22:54
Kongsvinger2003: Hvor mye koster en slik Dreamboks?

Hørt om Google...?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg