Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Objektiv til Canon 600D

NYTT TEMA
knigten
knigtenInnlegg: 523
31.05.12 23:01

Jeg har akkurat investert i et Canon 600D. Jeg skal bruke denne til å filme, og kommer neppe til å knipse stillbilder. Hvilket objektiv burde være det første jeg legger penga mine i? Jeg kommer til å filme sommeren 2012 gjennom dette kameraet, og trenger derfor tips. Primæroppgavene for objektivet vil være å filme folk, typiske turistattraksjoner etc. Ikke noe fancy greier, med andre ord. Jeg har tenkt litt på 24-105 mm f/4, men er neimen ikke helt sikker.

Har du noen råd og vink? 

NorLat
NorLatInnlegg: 461
01.06.12 10:54
knigten: Canon 600D. Jeg skal bruke denne til å filme, og kommer neppe til å knipse stillbilder.

Først og fremst gratulerer med nytt kamera! Jeg er ingen Canon-mann selv, men 600D er et godt mellomklassekamera.

Et lite spørsmål: Ville det ikke være bedre å kjøpe et rent videokamera enn et speilreflekskamera hvis styrke først og fremst er stillbilder? 

Nu vel. Antakeligvis finner du snart ut at det er mye morsommere å ta stillbilder enn film:)

Så til spørsmålet ditt. Høres på meg som du igrunn trenger et allround-objektiv. Et 24-105 er godt, men hva med et 18-135mm istedet

Selv har jeg bruker jeg stort sett et 55-200mm Nikon objektiv som fulgte med når jeg i sin tid kjøpte Nikon D3000. Sammen med et  Sigma 10-20mm objektiv er jeg godt dekket til feriefotografering. Derfor vil jeg tro at et 18-135mm vil være veldig dekkende.

Min mening. Men så er jeg kun en amatørfotograf.

knigten
01.06.12 11:09

Takk for tilbakemelding. I dag leverer speilreflekskamera meget gode bilder, og brukes tilogmed i flere TV-serier. House og norske Dag ble begge filmet med Canon speilrefleks. Dessuten er speilreflekskamera i de fleste tilfeller mye billigere enn semiproffe filmkamera om man skal få fine bilder med et profesjonelt preg. Jeg vet også at TV-linjen ved skolen jeg studerer på også benytter seg av speilrefleks.

Jeg skal kikke litt på objektivene du anbefaler. Takker for fin tilbakemelding. 

Topguy
TopguyInnlegg: 6839
01.06.12 11:22

Det er nok ikke bildekvaliteten NorLat tenker på når han har reservasjoner mot spelirefleks til video. Det er nok mer egronomien og hvor enkelt og raskt det er å filme i typiske ferie/sommer situasjoner.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 2715
01.06.12 11:59
knigten: I dag leverer speilreflekskamera meget gode bilder, og brukes tilogmed i flere TV-serier.

Ein liten detalj der er at TV produksjonane tek opp lyd separat. Eg kjenner ikkje til korleis dagens speilrefleks er på dette, men det kan vera ein faktor å ta med (vår D90 har f. eks. kun mono lyd).

I verste fall kan ein supplera med ein separat lydopptakerar til ein tusenlapp.

NorLat
NorLatInnlegg: 461
01.06.12 12:21
Topguy: Det er nok mer egronomien og hvor enkelt og raskt det er å filme i typiske ferie/sommer situasjoner.

Helt riktig! Jeg har selv et Nikon D5100, som kan regnes som Nikons motstykke mot Canon 600D. Begge kameraene kommer godt ut på Dinside.no sin test av systemkameraer.

Selv synes jeg filming med kameraet er vrient, og er glad jeg har et vanlig HD videokamera til feriefilmingen. Men igjen, jeg er kun en amatør.

Litt med om speilreflekskamera brukt som videokamera kan du lese om her hos Akam. 

knigten
01.06.12 12:46
Topguy: Det er nok ikke bildekvaliteten NorLat tenker på når han har reservasjoner mot spelirefleks til video. Det er nok mer egronomien og hvor enkelt og raskt det er å filme i typiske ferie/sommer situasjoner.

Jeg formulerte meg kanskje litt feil i åpningsinnlegget. Kameraet skal brukes til mye mer enn regulær "feriefilming" på stranda i sommer. Jeg har gått til anskaffelse av en ekstern Røde shotgun pro mic som festes på kameraet, så lyd blir ikke noe problem. I tillegg har jeg planer om å kjøpe enten en skulderrigg eller et Glidecam. Ergonomisk er nok et HD-kamera mer hendig, men pris er en vesentlig faktor her. Speilreflekser gir et helt fantastisk bilde til en rimelig penge. Canon 600D går til 4.200 med kitobjektivet til Canon på Fotovideo frem til 2. juni

Selv skyter jeg en del naturfilmer på hobbybasis, men har generelt liten peiling på objektiver i den sammenheng. Har brukt skolens utstyr til nå, men når jeg avslutter studiene blir muligheten for leie av dette borte. Kikker en del på tester av forskjellige objektiver på YouTube, blant annet det NorLat anbefalte. Blir helt syke bilder, men må nok gå til anskaffelse av en følgefokus e.l.

Torotto
TorottoInnlegg: 3366
01.06.12 12:47
knigten: Har du noen råd og vink?

Ser at det du har sett på ligger på ca. kr. 8900,00

Med cropfaktor vil dette objektive dekke 38mm til 168mm

Dette objektivet 17mm til 55mm  f2.8 i hele området ( 27mm til 88mm)  Moderat widevinkel til moderat zoom (Portrettlinse )

Ettersom video krever x antall bilder pr. sekund så, mener jeg er lysstyrke er viktig for dybdeskarpehet i scener med lite lys( mindre blenderåpning)

Dette dekker vel de fleste områdene du skal filme.  Eventuelt kan du fylle opp med ett billigere 55 - x zoomobjektiv for å fylle ut eventuelle hull.

petterG
petterGInnlegg: 7725
01.06.12 17:58
knigten: House og norske Dag ble begge filmet med Canon speilrefleks.

Én episode av House.

petterG
petterGInnlegg: 7725
01.06.12 18:00
NorLat: Et 24-105 er godt, men hva med et 18-135mm istedet?

24-105 f4L er ett av de absolutt beste zoomobjektiver man finner til Canon. 18-135 er godt under middels.

Torotto
TorottoInnlegg: 3366
01.06.12 18:37
Torotto: Dette objektivet 17mm til 55mm f2.8 i hele området ( 27mm til 88mm) Moderat widevinkel til moderat zoom (Portrettlinse )

Ser  linken ble blank.

Her har du en test av de  2objektivene.

24  til 105mm f4

17 til 55mm f2.8

fcuk
fcukInnlegg: 13994
02.06.12 00:31

Dersom du kan klare deg med 28mm på den vide enden - så vil jeg på det sterkeste anbefale Tamron 28-75mm f/2.8.

Utmerket skarphet gjennom hele zoomområdet, selv med vidåpen blender - og nesten viktigst av alt for ditt tilfelle, en helt nydelig lettbetjent og nøyaktig fokusring.

Har filment med dette på D5100 - med manuell fokus, og det funket veldig bra. Prisen: 3500,-

http://www.flickr.com/photos/emmkayfive/5765620541/in/set-72157628274484679

En komplett no-brainer.

(Innlegget ble redigert 02.06.12 00:40)

McLovin
McLovinInnlegg: 7686
16.07.12 18:03

Dersom du ikke har kjøpt ditt objektiv ennå så kan jeg absolutt anbefale 24-105 L linsa. Mitt absolutt beste objektiv. Koster ca 9000 i Norge. Dersom du trenger bedre lysstyrke, dvs filme og ta bilder når det er mørkere, er 24-70 kanskje å foretrekke da F-verdien går til 2.8 vs 4.0.

Selv prioriterte jeg litt større brennvidde vs lysstyrke. Jeg tar stort sett kun bilder og har også en brukbar flash, 430EX II.

Husk og kjøp med polarisasjonsfilter til linsen, forøvrig. Det forsterker fargene fint, selv om det koster en drøy tusenlapp.

(Innlegget ble redigert 16.07.12 18:05)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg