Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Beregne toppbelasting

NYTT TEMA
promille_krapylet
promille_krapyletInnlegg: 27195
21.06.13 07:29

Hei

Har en stereobenk idag med glasshyller i lengde på 1200 mm og dybde på ca 450-500 mm.

Nederste hyllen har pr idag en toppbelasting på 40 kg, som er i overkant, platen buer nedover, så den er naturlig nok støttet opp på 4 punkter, under beina på effektforsterkeren.

Nå skal jeg ha inn enda en effektforsterker av samme type, merke og størrelse i både volum og vekt, så total toppbelasting blir da 80 uten kabler og oppgraderinger.

Så vi kan godt si 85 kg, fordelt på 8 punkter.

Hvor tykt må dette glasset være for å tåle en slik belastning uten å bøye seg?

Tar ikke sjangsen på å støtte opp mer, siden platen buer pr nå, men mindre enn før.
Antar at platen slik den ligger idag vil tåle rundt 30 kg.

Noen som vil ta beregningen?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7234
21.06.13 10:06
promille_krapylet: Noen som vil ta beregningen?

Det er så store forskjellar i glass at det trur eg neppe du får svar på her. Det kan vera at ein glassmester kan hjelpa deg med å finna fram til ein type glass som kan brukast.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9128
21.06.13 19:48

Glem det, gidder ikke og regne. Men har selv opplevd hvordan det går med glass, stereoanlegg, tv og spille musikk.

For og si det sånn. Det er ikke moro og høre ett brak når du e rpå kjøkkenet, og når du sprinter til stua, se att tv'n ligger knust på gulvet, med forsterkere, blu-ray spiller osv liggende under tv'n og pulverisert glass over alt....

Torotto
TorottoInnlegg: 11894
21.06.13 20:31

Her bør du få ett svar!

promille_krapylet
promille_krapyletInnlegg: 27195
22.06.13 02:59
hillebillys: For og si det sånn. Det er ikke moro og høre ett brak når du e rpå kjøkkenet, og når du sprinter til stua, se att tv'n ligger knust på gulvet, med forsterkere, blu-ray spiller osv liggende under tv'n og pulverisert glass over alt....

I mitt tilfelle villle det isåfall "kun" bli 2 x EC AW250 R som ramler ned...

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9128
22.06.13 13:18
promille_krapylet: I mitt tilfelle villle det isåfall "kun" bli 2 x EC AW250 R som ramler ned...

Syntes det er grunn nok jeg, til og styre unna glass. Og samtidig få noe som både er finere og mer stil over.

Disse syntes jeg passer perfekt enten på ett selv lagd skikkelig trebord. Eller lage noe i granitt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg