Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forslag til lerret og prosjektor?

NYTT TEMA
HpUnited
HpUnitedInnlegg: 1251
22.07.13 22:47

Lurer litt på å kjøpe dette. Var hos en kollega i dag som hadde kjøpt for en stund siden. han hadde då betalt ca 100 kr for elektrisk 100"++ lerret og ca 5-6000 for prosjektor. Full HD + 3D..

Noen mulighet for å få dette for 5-6000?

Forslag til hva eg bør kjøpe? 3D er ikke noe eg må ha, men er jo greit om det ikke gjør det så mye dyrere....

kom gjerne med forslag til både lerret og prosjektor :-)

Haugen
HaugenInnlegg: 14263
23.07.13 09:56
HpUnited: kom gjerne med forslag til både lerret og prosjektor :-)

Hvilken PJ(projektor) og lerret du skal ha avhenger av hvor du skal ha utstyret ditt. Avstand fra PJ til lerret. Ikke alle PJ klarer 100" på 2 meter. 

Hvor stort lerret ønsker du?
Se for deg hvor du ønsker å henge dette(hvis du ønsker lerret i taket).
Mål avstand fra linsen på PJ til lerret.

Nå har du en avstand og størrelse på lerret. Nå begynner du å lete etter PJ. Sjekk kastaavstanden til PJ. Klarer PJ lerretstørrelsen på den gitte avstanden?

Hvor skal utstyret være? I stua? Hvordan er lyskontrollen? Har du mulighet til å stenge ute lys når du skal se film?
Dersom det er mye lys når du skal se film, trenger du en lyssterk PJ. Høy lumen. 2000 lumen er som regel ganske greit. Må må likevel skru av lyset og trekke for gardiner. 

3D?
Hvis du ikke trenger det, ikke gidd. Nå er jeg ikke veldig inne på priser på 3D vs. 2D, men dersom det er penger å hente på å velge 2D, legg heller penger i et godt lerret.
Jeg har aldri blitt fascinert av 3D. Briller, du blir rar i hodet og øyne og det er veldig lite sjarmerende å se film med flere når alle sitter med disse brillene.
Skal du ha 3D, må du også ha BD-spiller som takler 3D. Har du receiver eller forsterker må også denne takle 3D. I tillegg koster 3D filmer mer enn 2D filmer.

Jeg er overbevist om at det kommer 3D hvor vi ikke har behov for briller. Eller enda bedre. Bedre oppløsning! Så god oppløsning at det virker så ekte, så ekte at det ser ut som 3D.
Du har allerede 4k-projektorer som har en oppløsing på 4096-2060 mot Full HD 1920-1080. Forløpig koster disse en del...

Benq har har gode PJ.

Når det kommer du lerret, kan du velge både hvitt og grått. Er veggene lyse og det er relativt mye lys som kan komme inn bør du velge grått lerret. Det øker sortnivået i et lyst rom.
Vil for øvrig anbefale deg å lese denne:
http://www.hjemmekino.no/Guide/Lerret-1778 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg