Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva mangler jeg?

NYTT TEMA
promille_krapylet
promille_krapyletInnlegg: 27195
06.08.13 00:29

Har ett rent stereoppsett bestående av:
2xEC AW250R brokoblet, EC Dac, ECI 4.7, og mediaavspiller typ android + android nettbrett jeg planlegger som fjernkontroll. BD spiller.

Hva mangler her?
Høytalerene er helicon 800.
Effekt ligger på ca 1000W.

petterG
petterGInnlegg: 9367
06.08.13 08:33

Troll?

Ingen med slikt utstyr trenger å spørre på VGD hva de mangler...

promille_krapylet
06.08.13 16:40
petterG: Ingen med slikt utstyr trenger å spørre på VGD hva de mangler...

Da så.

Da kan vi diskutere android nettbrett som fjernkontroll mot mediespilleren som også er android.

Skal ut og fikse meg en digitalkabel for lyden, siden den highend kabelen ikke passet, blir det standard billig kabel, siden det trolig er den eneste pluggen som passer.

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/kabler-og-adaptere/HAMA42919/hama-digital-optisk-kabel-toslink-75-cm

Mediespilleren finner nettbrettet, men jeg klarer ikke å få parret disse to..

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
06.08.13 18:00
petterG: ngen med slikt utstyr trenger å spørre på VGD hva de mangler...

også førstegang jeg har hørt om noen med slikt utstyr som planlegger og høre mp3 fra ett nettbrett igjennom anlegget også..

De fleste oppbevarer cd'ne med mer andakt en franske vineksperter lagrer vin. og er ekstremt nøye med avspilleren og kabler...

Noen er faktisk så ekstreme att dem kun vil ha vinyl for cd er digital klinisk lyd..

promille_krapylet
06.08.13 18:12
hillebillys: også førstegang jeg har hørt om noen med slikt utstyr som planlegger og høre mp3 fra ett nettbrett igjennom anlegget også..

Derfor jeg har dac.

Mp3 ligger på en ekstern harddisk som er filtrert gjennom dacen, fra medieavspilleren.

Nettbrettet er planlagt kun som fjernkontroll.

Dessuten får man ikke filmer som vinyl.

Vet hva en DAC er?? Ja?

petterG
06.08.13 20:08
promille_krapylet: Mp3 ligger på en ekstern harddisk som er filtrert gjennom dacen, fra medieavspilleren.

DU kan kjøre MP3 gjennom så mange DAC'er og dingser du bare vil - komprimerte data er vekke og kan ikke vekkes til live...

Dessuten finner du en toslink-kabel på samme side til 500, hvis pris er målet.

(Innlegget ble redigert 06.08.13 20:09)

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
06.08.13 21:02
promille_krapylet: Dessuten får man ikke filmer som vinyl.

vinyl er for musikk

utstyret ditt er soleklart best til musikk....

Kanskje for mange "det beste" 

Og mange bruker da ett slikt oppsett dedikert til musikk.

Men er nok endel som bruker det til film også.. men mp3 er litt vel blir lyd av det, men som petterG sier....  du får ikke tilbake noe som er fjernet.

Komunista
KomunistaInnlegg: 8646
06.08.13 21:56
petterG: DU kan kjøre MP3 gjennom så mange DAC'er og dingser du bare vil - komprimerte data er vekke og kan ikke vekkes til live...

...du ville bli overrasket.

promille_krapylet
06.08.13 22:56
hillebillys: utstyret ditt er soleklart best til musikk.... Kanskje for mange "det beste"

Dali er kjent som perfekte allround høytalere som fungerer til det aller meste.

Og kvaliteten på lyden her i heimen kan selvsagt aldri bli bedre enn det svakeste leddet som i mange tilfeller vil være en elendig innspilt, og komprimert mp3 ripp fra en cd som er stappet litt for full.

Normale innspillinger hvor lydopplevelsen er vektlagt ble det ett voldsomt løft med dacen fra electrocompaniet, ecd-1.

Jeg kjøpte denne brukt, og han jeg kjøpte den av var gått over til vinyl, og hadde brukt dacen mot cder og mp3er.

Grunnen for at jeg valgte stereoppsett er utelukkende fordi musikk ikke går på 5.1, 7.1 eller 9.1, og hd lyd på billig anlegg, vet jeg aldri vil klare å matche lydsignaturen jeg har her, selv på en 96kbps dårlig rippet youtube mp3.

Nå er effektene og forsterkeren oppgradert og tilpasset, så skurret på potmeteret er vekk. Alt er 100% perfekt.

Så det eneste jeg mangler nå er å få til medieavspilleren, hvor jeg fant en bedre løsning idag; Trådløs usbmus, så navigasjonen er ordnet.

Det jeg ser for meg som lyd til dacen fra mediespilleren er trolig å bruke xlr inngangen, som jeg ikke har på mediespilleren..

Det som finnes av muligheter for lyd utav MS, er hodetelefoner og optisk.

Dacen har kun 1 optisk inngang, en xlr inngang, samt 2 sca/spdif.

Nå går det optisk fra BD og HDMI til tv, men slik det ser ut nå, blir det å bytte ut fra optisk til s/pdif, siden MS ikke har samme utvalget av utganger.

http://www.geekbuying.com/item/NEO-X5-RK3066-Dual-Core-Cortex-A9-TV-Box-1GB-RAM-16GB-ROM--w--Wi-Fi---TF-Slot-XBMC-3G-Dongle-RJ45-Slot-312604.html

Det skulle finnes en uoffisiell spiller typ vlc til android som var temmelig altspisende hva format angikk.
Nyttig for endel filmer, siden all musikken jeg har enten er nedlastet, eller rippet i 320 kbps, eller FLAC, så akkurat her burde det meste av avspillere takle formatet.

Uansett, tips, råd, vink, konstruktive tilbakemeldinger og alt annet som er nyttig taes imot med stor takk.

promille_krapylet
06.08.13 23:06
petterG: Dessuten finner du en toslink-kabel på samme side til 500, hvis pris er målet.

Med en nypris på komplett anlegg, nytt ut av hyllene,  uten kabler som nærmer seg 200.000, er neppe 500 kr for en kabel den største utgiften.

Derimot så er ikke en kabel bare en kabel, det er forskjell på kabler, men det er ikke nødvendigvis pris eller merke som er avgjørende, men hvor godt skjermet den er og hvor bra ledeegenskaper den har.

Bare det å biampe høytalerene og bytte kabel til en som ikke har sælig motstand åpnet opp detaljene.
Spesielt i mellomtone, diskantområdet.

Det som er kluet uansett anlegg, er å finne kabeloppsett som passer til elektronikken.
Det blir for dumt å bruke 180.000 på kabler til ett anlegg fra jula til 3490.
Siden kabelen her neppe vil gjøre noen særlig forskjell på ett allerede elendig lydbilde.

En annen ting er jo det simple faktum at en dårlig kabel med "grei kvadrat" vil kompansere endel for en lampettledning, siden den vil lede mer.

Men igjen. Kabler kan man diskutere/kverulere til krampen tar en, hvor det kun er en faktor som aldri blir tatt opp:
Placeboeffekten av å bytte kabel. Selvsagt hadde ikke jeg merket noen forskjell av å bytte ut signalkablene mellom dac/effekter til 7000 i nypris til 4 stk av en pris til 9,90, dersom de til 9,90 hadde hatt samme ledeegenskapene.

Samtidig som kabelen til 9,90 garantert ville gitt en forskjell som er hørbar, uten placebo og andre innbilte fantaseringer om at "diskanten på 1:50, er falsk, og stemmen svikter litt når artisten går opp i falsett".

Siden disse tingene har andre faktorer i bunn, enn det kablene har.

petterG
06.08.13 23:35
promille_krapylet: Derimot så er ikke en kabel bare en kabel, det er forskjell på kabler, men det er ikke nødvendigvis pris eller merke som er avgjørende, men hvor godt skjermet den er og hvor bra ledeegenskaper den har.

Nå var det snakk om toslink her som er fiberoptisk, så der er det nok ikke store forskjellene.

Jeg har imidlertid stor fornøyelse av diskusjoner av typen monsterkabel kontra lampettledning og denslags! 

promille_krapylet
06.08.13 23:35
petterG: Jeg har imidlertid stor fornøyelse av diskusjoner av typen monsterkabel kontra lampettledning og denslags!

Egentlig en håpløs diskusjon siden kablene neppe er sammenlignbare og på anleggsiden må man opp i litt pris før man egentlig får de hørbare forskjellene! ;)

petterG
06.08.13 23:37
Komunista: ...du ville bli overrasket.

Det eneste som overrasker meg er hvor dypt placeboeffekten sitter. Jeg er klar over at en DAC til en viss grad forbedrer lyden, men det som forsvant i komprimeringen til MP3 kommer aldri tilbake. I beste fall blir det kvalifisert gjetting på hva som en gang var...

petterG
07.08.13 00:03
promille_krapylet: Egentlig en håpløs diskusjon siden kablene neppe er sammenlignbare og på anleggsiden må man opp i litt pris før man egentlig får de hørbare forskjellene!

Og når lydfrikene rundt meg diskuterer om tvunnet eller flettet høytalerkabel gir best lyd, og om den skal tvinnes medurs eller moturs og hvorvidt antall kordeler skal være oddetall eller partall, setter jeg meg tilbake og nyter min egen normalitet!!!

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62142
07.08.13 00:08
petterG: Det eneste som overrasker meg er hvor dypt placeboeffekten sitter.

Den definert mest betydningsfulle faktor for lydopplevelse fra hifianlegg verden over. 

Straks man henter frem blindtestmonsteret, så svinner de hen alle som en. Alltid. Merkelig fenomen det også.

Og her snakker vi om opplevde forskjeller i lyd, nær uansett prisklasse.

promille_krapylet
07.08.13 03:55
petterG: Og når lydfrikene rundt meg diskuterer om tvunnet eller flettet høytalerkabel gir best lyd, og om den skal tvinnes medurs eller moturs og hvorvidt antall kordeler skal være oddetall eller partall, setter jeg meg tilbake og nyter min egen normalitet!!!

En basstone har ikke samme frekvens som en diskant tone, så forskjellen på en til en annen kabel er ikke værre enn motstand og forskjellene i frekvensene.

Det er ikke sånn at en kabel er spesielt laget for diskant, eller bass, eller mellomtone, men en kabel kan åpne opp lydbildet, mens en annen fint klarer å stenge det igjen.

Itillegg er det enkelte forsterkere som får problemer med lavmotstandskabler osv.

Det er altså en verden for elkjøpanlegg og en annen verden når det heter highend i 4 ohm og man skal flytte 400-500W pr kanal.

Dacen veier sine 13 kg, og forforsterkeren veier 6.
En gulvhøytaler til ett komplett 7.1 anlegg veier kanskje 4 kg.

Det sier seg selv at kabelvalg og slike ting ikke spiller noen som helst rolle siden delefiltre, forsterker, elementer og lydgjenvinnelse aldri kan måle seg med noe annet enn usbhøytaler i grelle farger.

Å skru opp volumet på slike søpleanlegg fører kun til masse grøt i bassen, susete diskant og ett lite oppløst lydbilde siden delefilteretet ikke er særlig kresent for hvilke frekvenser som hører hjemme hvor.

Itillegg vil høytalerkabinettene ha mye resonans og påvirker lyden i negativ.

På slike anlegg vil alt høres like dårlig ut og lydsignaturen man får tilbake vil aldri endre seg, uansett hvilke kabler benytter seg av.
Skytestreng som høytalerkabel fordi isolasjonsplasten kledde fargen på gardinen vil ha samme effekt som kabel til 400 kr/m. Altså ingen.

Derimot ville jeg trolig smeltet slike kabler på anlegget mitt, siden den utgangseffekten til høytalerene er nok til å sveise stålplater.

En kortslutning her vil sveise høytalerkabelpluggen inn i utgangen. Altså noe man aldri vil klare å oppleve med ett billig anlegg, tiltross for en glossy plakat som kan fortelle kunden at "her er det utrolige 750W i en lekker designperle som leverer krystallklar lyd med ett enormt trykk", det som skjer er vel at man sprenger basselementene fordi man har for lite effekt.

Selvsagt er det masse placebo ute å går når det kommer til kabler, og selv du og jeg forstår jo at en som har kabel til 10000 kr/m, vil ha en helt annen opplevelse av det lydbildet han får, enn det du og jeg ville hatt, siden vi ikke har noe å sammenligne dette med, bortsett fra våre egne anlegg.

Men alt er likevel ikke placebo, siden highend forsterkere har ett helt annet utgangspunkt for lydsignaturen det leverer, slik at her kan en tveake lyden endel med forskjellige kabler, slik at enkelte frekvensområder vil oppleves som mer tilbaketrukket.

Dette har utelukkende med kurvene å gjøre, og ikke noe kabelen gjør, men snarere utformingen av kabelen, og eventuelt hvor godt isolert den er, samt hvilke ledeegenskaper den har.

Litt motstand forandrer lyden iforhold til lav motstand osv.

Det som er konkluksjonen på kabler uansett er at det er plenty avanse på det, men det er neppe gratis å utvikle kabler heller, slik at uten avansen vil man få en pekepinn på at utviklingsbudsjettet til black diamond, van den hul, russ andrew, nord osv, er noe høyere enn utvikling og produksjonskostnaden til ett billig 7.1 anlegg.

Forskjellige materialer gir forskjellige egenskaper, noe vi ser på blant annet kabinetter, gardiner, etc, så det å tro at dette også ikke gjelder materialvalg i en høytalerkabel sier meg at man har låst seg temmelig fast på at kabel er placebo.

promille_krapylet
07.08.13 04:03
petterG: Det eneste som overrasker meg er hvor dypt placeboeffekten sitter. Jeg er klar over at en DAC til en viss grad forbedrer lyden,
Komunista
07.08.13 08:48
petterG: Jeg er klar over at en DAC til en viss grad forbedrer lyden, men det som forsvant i komprimeringen til MP3 kommer aldri tilbake.

Jeg streamer FLAC via en Squeezebox til stereoen.

Placebo eller ei, jeg er for gammel til å få med meg de finere nyansene.

promille_krapylet
08.08.13 19:35
Komunista: Jeg streamer FLAC via en Squeezebox til stereoen.

høytalere og forsterker(e) da?

Komunista
08.08.13 22:50
promille_krapylet: høytalere og forsterker(e) da?

JBL L20T

og

Rotel RA-960BX

Gammelt, men funker for meg :)

(Innlegget ble redigert 08.08.13 23:00)

Komunista
09.08.13 10:09
promille_krapylet: høytalere og forsterker(e) da?

Rack'et er egentlig perfekt, men jeg kunne tenke meg å bytte ut  Squeezeboxen Touch som jeg har i dag, med en Transporter.

Da vil jeg tro at jeg er i mål.

Komunista
09.08.13 10:38
promille_krapylet: En annen som også hører forskjell..

En god artikkel om

Transporter

(Innlegget ble redigert 09.08.13 10:46)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg