Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Erfaringer Hi-Fi Klubben Argon DAB?

NYTT TEMA
En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 3955
10.10.15 11:41

Jeg har kjøp til bruk i familien to stykker av Hi-Fi Klubbens Argon DAB-radio. Min har fungert forholdsvis greit, men min mors har vist litt merkelig adferd. Av og til dør lyden hen på en kanal, da typisk NRK P1+; og man må skru av og på radioen for å få den kanalen til å spille igjen. Ifølge henne skjer dette en gang i blant, på min tilsvarende har det skjedd en eller to ganger... og da med #RadioRock. Spørsmålet er hvordvidt dette er noe som er noe som har med DAB-sendingene, eller om andre med dette apparatet har tilsvarende erfaringer....før jeg drar til Hi-Fi Klubben og driter meg ut.

orbixx
orbixxInnlegg: 3608
10.10.15 23:30

Jeg har 2 Argon Dab- radioer, og den ene har jeg har hatt lenge.

Aldri noen problemer, og finfin lyd.

Kanskje du burde holde inne Autotune-knappen i i 4-5 sekunder, for å få inn alle radiostasjonene på en god måte ?

(Innlegget ble redigert 10.10.15 23:31)

En_ganske_snill_mann
10.10.15 23:34
orbixx: for å få inn alle radiostasjonene på en god måte ?

Er det en god måte, og en dårlig måte?

orbixx
orbixxInnlegg: 3608
10.10.15 23:40

Jeg er ingen ekspert på området. 

Men har erfart at hvis jeg tar ut kontakten, og bare plugger på nytt i veggen får jeg ikke inn alle stasjonene.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 8993
11.10.15 11:07

Jeg hadde bare stoppet innom HiFiklubben og spurt.
Kanskje dem kjenner til det og gir deg noen tips.

Eller kanskje dem vil se på den, da ber dem deg bare og komme med den.

Spøør du dem på en normal måte om dette så får du ikke driti deg ut. Dem vil svare og hjelpe så godt dem kan.

fargerik
fargerikInnlegg: 44456
11.10.15 11:14
hillebillys: Jeg hadde bare stoppet innom HiFiklubben og spurt.
Kanskje dem kjenner til det og gir deg noen tips.

Det er jo lurt å ta det med butikken først. Jeg kjøpte en Pinell Supersound 2 som fikk trøbbel etter noe tid, og tok det opp med butikken.

Svaret var klart og enkelt:

"Denne produksjonsserien har hatt det problemet. Du får en ny".

Den nye jeg fikk fungerer prefekt.

Det var forøvrig Clas Ohlson som hadde slik enkel og grei kundeservice.

(Innlegget ble redigert 11.10.15 11:17)

En_ganske_snill_mann
25.07.16 17:46

Update:Enkelte DAB-radioer har en konstruksjonsfeil. Det gjør at noen av NRKs radiokanaler plutselig stopper opp.

Spørsmålet er om jeg har noen sak om jeg tar opp dette med Hi-Fi Klubben. Modellen det er snakk om er den som er avbildet i artikkelen; og min mor er ikke blitt noe mindre krakilsk nå, ettersom hun lenge har har vært på et korstog mot overgangen til DAB+.

fargerik
26.07.16 09:39
En_ganske_snill_mann: Spørsmålet er om jeg har noen sak om jeg tar opp dette med Hi-Fi Klubben. Modellen det er snakk om er den som er avbildet i artikkelen; og min mor er ikke blitt noe mindre krakilsk nå, ettersom hun lenge har har vært på et korstog mot overgangen til DAB+.

Kanskje de kan oppgradere programvaren? Har du en Argon med internettradio kan du kanskje fikse det selv.

Min Pinell har også internettradio, og når jeg stilte den inn på automatisk oppdatering av programvare, sluttet den å kutte på de tidspunktene.

Men det er jo som det står bare å skifte kanal og skifte tilbake igjen.

(Innlegget ble redigert 26.07.16 09:43)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 59677
26.07.16 09:42

DAB er tidenes tekniske blindspor. 

Vil aldri bli såpass bra at man kalle det brukervennlig engang. 

Og over 60% av befolkningen er med meg i et slikt standpunkt. 

fargerik
26.07.16 09:45
RickiBK: DAB er tidenes tekniske blindspor. Vil aldri bli såpass bra at man kalle det brukervennlig engang. Og over 60% av befolkningen er med meg i et slikt standpunkt.

Hvilken FM- nærradio er det egentlig du eier og driver, som har dette voldsomme engasjementet for å hate fremskrittet?

RickiBK
26.07.16 09:53
fargerik: Hvilken FM- nærradio er det egentlig du eier og driver, som har dette voldsomme engasjementet for å hate fremskrittet?

Det vidunderlige er at jeg slett ikke eier noen nærradiostasjon. 

Mitt engasjement mot dette idiotiet, er at jeg syns det er en total sløsing med midler innen kringkasting i Norge og en tåpelig satsing på et system som er så dårlig og undermåls, og som kun fører til negative effekter på alle felt. 

Hele veien fra 22 millioner radioapparater som nå MÅ på dynga, til unødige utgifter for forbrukeren som allerede har opplevd ett skifte av grunnsystem som har tvunget de til å kjøpe atter nye DAB-radioer. for ikke å snakke om at systemet træes ned over hodene på et flertall av folket som slett ikke ønsker det. 

Og til syvende og sist: Jeg er opptatt av den alminnelige forbruker som bør få slippe at udugelige byråkrater lar seg snakke rundt av flinke salgsfolk,  som i dette tilfellet, som i sin tur gir deg og meg unødige utgifter til et elendig og dårlig gjennomtenkt systemskifte inne kringkasting. 

Og kall det for all del intet fremskritt. 

Dette er i beste fall en sidevandring inn i ei blindgate. 
Vi går rett og slett baklengs inn i fremtiden med et system som knapt skulle fått forlate testbenkene hos forskerne på komprimering av data. 

Det rett og slett stinker. 

fargerik
26.07.16 10:24
RickiBK: Det vidunderlige er at jeg slett ikke eier noen nærradiostasjon. Mitt engasjement mot dette idiotiet, er at jeg syns det er en total sløsing med midler innen kringkasting i Norge og en tåpelig satsing på et system som er så dårlig og undermåls, og som kun fører til negative effekter på alle felt. Hele veien fra 22 millioner radioapparater som nå MÅ på dynga, til unødige utgifter for forbrukeren som allerede har opplevd ett skifte av grunnsystem som har tvunget de til å kjøpe atter nye DAB-radioer. for ikke å snakke om at systemet træes ned over hodene på et flertall av folket som slett ikke ønsker det. Og til syvende og sist: Jeg er opptatt av den alminnelige forbruker som bør få slippe at udugelige byråkrater lar seg snakke rundt av flinke salgsfolk, som i dette tilfellet, som i sin tur gir deg og meg unødige utgifter til et elendig og dårlig gjennomtenkt systemskifte inne kringkasting. Og kall det for all del intet fremskritt. Dette er i beste fall en sidevandring inn i ei blindgate.
Vi går rett og slett baklengs inn i fremtiden med et system som knapt skulle fått forlate testbenkene hos forskerne på komprimering av data. Det rett og slett stinker.

Og den debatten der mener du virkelig det er interessant at du tar i en tråd hvor TS tar for seg et teknisk problem ved sin radio.

Alt du skriver her er kun en gjentagelse av den samme leksa du har kommet med utallige ganger tidligere.

Begynner å bli kjedelig.

En_ganske_snill_mann
26.07.16 12:03

Takk til bidrag fra dere begge.

Jeg har en venn som arbeider i NRK og som er meget begeistret for DAB+ og de mulighetene dette systemet gir. Han er også langt over gjennomsnittet teknisk interessert og teknofil.

På den annen side er min mor, som ikke kan fatte og forstå hvorfor vi i Norge som eneste land skal kvitte oss med FM og pålegge alle å kassere fult funksjonerende utstyr og ta kostnaden med å kjøpe nytt. Hun er også en av de mange eldre som er forbannet over at man må ha to fjernkontroller for å se på kabel-tv og én av flere som ringer meg når noen har trykket på feil knapper og de ikke får inn det de skal.

Jeg personlig er litt splittet i synet på DAB+. DAB-radioen min gir meg mange flere stasjoner, og i den bilen jeg bruker som har DAB-radio er det gode mottaksforhold der jeg ha kjørt i Sør Norge. Men jeg vet at høyere frekvens - som kreves for mer data - har kortere rekkevidde og krever generelt tettere med sendere eller sterkere signaler. Videre er det jævlig pussig at jeg på kjøkkenet kan ta inn P3, men ikke i stua.... i en leilighet i andre etasje rett utenfor Ring 3 i Oslo. Så det er ikke på noen måte bra nok utbygget selv i sentrale strøk. Argumentet for å legge ned FM-båndet er at det er store vedlikeholds- og driftsugifter ved å opprettholde et nummer to nett. Dette kan godt stemme, jeg vet lite om radio-drift i praksis. Men selv da jeg i 2013 kjøpte en helt ny bil, leverte Opel denne med en radio uten DAB. Den bilen jeg har nå er fra 2006, uten DAB. Det er ikke aktuelt å sette inn noen ny radio der, eller pille med adaptere og antenner i frontruta etc. Når jeg kjører i Norge etter 2017 kommer jeg til å høre på CD'er eller Busso'en.

Men videre diskusjon om dette kan vi ta en av trådene som allerede eksisterer.

En_ganske_snill_mann
26.07.16 12:14
En_ganske_snill_mann: Takk til bidrag fra dere begge.

Takk for bidrag, selvfølgelig. :)

...og selv dét greidde jeg å skrive feil :/

(Innlegget ble redigert 26.07.16 12:14)

fargerik
26.07.16 21:17
En_ganske_snill_mann: Jeg personlig er litt splittet i synet på DAB+

Jeg tenker ikke over det, jeg hører bare på radio, jeg.

Har du så tenkt å stikke til butikken og spørre om det lar seg gjøre å oppdatere noe programvare i radioen?

En_ganske_snill_mann
26.07.16 23:59
fargerik: Har du så tenkt å stikke til butikken og spørre om det lar seg gjøre å oppdatere noe programvare i radioen?

Det skal jeg nok få til... så får vi se hva de sier på HiFi klubben.

fargerik
27.07.16 01:03
En_ganske_snill_mann: Det skal jeg nok få til... så får vi se hva de sier på HiFi klubben.

Det blir interessant å høre hva de gjør med saken.

JudasT
JudasTInnlegg: 5212
27.07.16 03:47
fargerik: Alt du skriver her er kun en gjentagelse av den samme leksa du har kommet med utallige ganger tidligere. Begynner å bli kjedelig.

Takk, i lige måde!

En_ganske_snill_mann
30.08.16 13:13
fargerik: Det blir interessant å høre hva de gjør med saken

Jo nå skal du får høre hva som har skjedd.

Jeg sendte en mail til kundeservice i HiFi-klubben 29. juli vedrørende problemet med DAB-radioen som døde, og la ved den artikkelen fra NRK og sa ifra at dette var en reklamasjonssak. Jeg fikk svar tilbake om at dette ble sendt videre til retur-ansvarlig, som skulle se på det etter helgen. Det var det siste jeg hørt der.

Så forrige uke troppet jeg opp på den lokale HiFi-klubb butikken og la frem mitt ærende. De var oppmerksomme på problemstillingen, og var villige til å bytte inn mine radioer mot er par nye som ikke hadde dette problemet. Mine gamle skulle ikke kastes, som jeg spurte om, men selges videre til kunder som ikke hørte på NRK P1 eller P1+ osv. Ettersom det ikke er noen USB eller andre datainnganger på disse, kunne de ikke oppdateres uten videre.

Videre sa denne representanten noe interessant, nemlig at de hadde fått produsert radioene til punkt og prikke etter de standarder og spesifikasjoner NRK ( eller teletilsynet eller de som har med det å gjøre) hadde gitt, og var oppgitt over at NRK senere hadde implementert sine egne rutiner som skapte problemer for det utstyret.

Jeg valgte å ikke bytte radioene, men overtok moderns og kjøpte en Tivoli til henne, som hun er superbegeistret for.

Så det ble en lykkelig slutt, og jeg fikk litt innsikt i hvilke utfordringer det er med nye standarder og teknologi som utvikler seg. Det er helt klart at man burde ha en mulighet til å oppdater firmware'n på alle slike nye enheter idag.

fargerik
02.09.16 06:07
En_ganske_snill_mann: Så det ble en lykkelig slutt, og jeg fikk litt innsikt i hvilke utfordringer det er med nye standarder og teknologi som utvikler seg. Det er helt klart at man burde ha en mulighet til å oppdater firmware'n på alle slike nye enheter idag.

Tivoli er vel også en god radio, det var bra hun ble fornøyd, da.

Men fram til Hi-fi-klubben får fikset dette, bør de jo ikke selge de radioene uten videre etter min mening. Kundene må i hvertfall informeres om at produktet har en bug. Men det er jo opp til dem.

Folk flest hører mye på NRK 1.

RickiBK
06.10.16 03:52
En_ganske_snill_mann: og min mor er ikke blitt noe mindre krakilsk nå, ettersom hun lenge har har vært på et korstog mot overgangen til DAB+.

Lytt til din mor. 

DAB er i seg selv et total feilkonstruksjon. 

Man selger forbrukerne noe som presenteres som nytt og fremtidsrettet, men tenk gjerne over dette: 

Ville du kjøpt en ny bil som kun baserer seg på 30 år gammel teknikk, men presenteres som det hotteste hotte? 

DAB er ei blindgate.Forbrukerne blir svindlet/lurt

Man får slett ikke det man blir lovet.

RickiBK
06.10.16 03:54
fargerik: Og den debatten der mener du virkelig det er interessant at du tar i en tråd hvor TS tar for seg et teknisk problem ved sin radio. Alt du skriver her er kun en gjentagelse av den samme leksa du har kommet med utallige ganger tidligere. Begynner å bli kjedelig.

Tydeligvis interessant nok til at du spiller det samme gamle hakket i plata di. 

Langt kjedeligere det hakket ditt. 

DAB er et blindspor. 

NRK-ansatte kan ikke sees på som annet enn inhabile i å uttale seg om systemet. De sitter med for mange aksjer i eventyret til det. 

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 6932
06.10.16 08:42
RickiBK: Ville du kjøpt en ny bil som kun baserer seg på 30 år gammel teknikk, men presenteres som det hotteste hotte?

DAB+ blei lansert i 2007. Det blir ni år, ikkje 30 år. Den erstattar teknologi frå 1930 tallet.

Elles så er jo heile internet basert på teknologi (IPv4) frå 1975 (41 år). Er det eit problem?

Neste oppgradering av protokollen på internet blir til IPv6 frå 1998, altså ni år eldre enn DAB+. Eg har ikkje sett at alderen er framholdt som eit problem i overgangen...

En_ganske_snill_mann
06.10.16 10:00

Det er en annen utmerket tråd for å krangle om DAB, la oss ta det der.

fargerik
06.10.16 10:37
En_ganske_snill_mann: Det er en annen utmerket tråd for å krangle om DAB, la oss ta det der.

Det er vel ikke så mye å krangle om, da.

Dab ER innført, og neste år starter stengingen av FM.

Torotto
TorottoInnlegg: 11365
06.10.16 11:50
InnocentBystander: Eg har ikkje sett at alderen er framholdt som eit problem i overgangen...

Teknologisk levealder kan gjerne brukes som ett problem, når mange milliarder skal brukes på en teknologi, som man kan forvente blir erstattet innen 10år. 

Utleie av VHS og DVD er ikke akkurat noen høydare idag.  Ikke på grunn av teknologi i seg selv, men at den ble erstattet av andre typer distribusjon. 

InnocentBystander
06.10.16 13:12
Torotto: Utleie av VHS og DVD er ikke akkurat noen høydare idag.  Ikke på grunn av teknologi i seg selv, men at den ble erstattet av andre typer distribusjon.

Men var det av den grunn feil å ta i bruk VHS og DVD?

Torotto
TorottoInnlegg: 11365
06.10.16 15:17
InnocentBystander: Men var det av den grunn feil å ta i bruk VHS og DVD?

Nei! For den gangen var det ingen umiddelbare alternativer ved lansering.

Idag har vi FM, som dekker lyttebehovet de aller fleste!  I tillegg har vi streaming over kabelnett og internett.

Så spørDAB+ utbyggingen påfører folk store ekstrautgifter og koster samfunnet mange miiloner kroner. 

I Europa rulles nå ut planer for 5G, som EU vil gjøre gratis for alle borgere og som har en stor kapasitet. 

Så spørsmålet er om vi skal gjøre samme feilen som under RiksTv utbyggingen.  Hvor det ble påpekt for liten bånnbredde til flere HD kanaler.  

Nå har RiksTV løst dette ved å puttet flere kanaler som streaming over internett og TV abonnementet  koster således 419,00 + internett (+400)

RickiBK
06.10.16 17:24
InnocentBystander: DAB+ blei lansert i 2007. Det blir ni år, ikkje 30 år. Den erstattar teknologi frå 1930 tallet. Elles så er jo heile internet basert på teknologi (IPv4) frå 1975 (41 år). Er det eit problem?

DAB+ bygger på DAB = MPEG2 = et system utviklet midt på 80-tallet. Baserer seg på forskningsprosjektet Eureka 147

Sånn tydeligere nå? 

Når det gjelder relevansen til hvor gammelt det er, så er det ikke jeg som kaller DAB/DAB+ for "fremtidens system". 

Ei heller med dagens internetprotokoll. 

Problemet er dette: DAB/DAB+ er et totalt unødvendig, unyttig og elendig system for kringkasting. En total blindvei hvor man ender opp med noe som "ingen" gidder å benytte seg av. 

ALL propagandaen rundt systemet har falt i grus for lengst. 
("CD-lyd på radio", 22 landsdekkende kanaler, støyfritt mottak og så videre) 

InnocentBystander
06.10.16 17:38
RickiBK: En total blindvei hvor man ender opp med noe som "ingen" gidder å benytte seg av.

Hei. Eg heiter "ingen".

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg