Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reklamasjonsrettigheter ved kjøp av fotoutstyr?

NYTT TEMA
M5Power
M5PowerInnlegg: 1
04.11.15 21:53

Jeg har en interessant klagesak gående..Saken gjelder et objektiv, et såkalt Canon 24-70 mk 2, pris 18300,- kjøpt hos Japan Photo i Mai 2014.

Foto var da enda bare en hobby. Men i år har jeg tatt steget og startet et enkeltpersonsforetak.

Dette objektivet ligger nå til service siden jeg fikk problemer med å få det til å virke. Fikk høre at prisen for rep blir 10000,-..han mener kjøpsloven må gjelde for næringsdrivende, da er reklamasjonstid et år, mot forbrukerkjøp 2-5 år.

Jeg mener dette må betegnes som et forbrukerkjøp, siden jeg overhodet ikke hadde noe firma da kjøpet ble gjort. Et slikt kjøp kan da ikke ha tilbakevirkende kraft? Kommer til å peise på med forbrukerrådet om jeg ikke får gjennomslag.

Hva mener dere er rett?

Foretaket ble opprettet over et år etter at objektivet ble kjøpt.

petterG
petterGInnlegg: 9320
05.11.15 17:35

Da du kjøpte objektivet var det som privatperson, altså fem års reklamasjonsrett.

Jeg vil anta at i det øyeblikket du tok det i bruk som næringsdrivende forsvant også rettighetene du hadde i forbrukerkjøpsloven. For meg hørest det logisk ut, men problemstillingen er uansett interessant.

Du kan også prøve å poste dette innlegget under "Jus" her på VGD, eller "Jus" på diskusjon.no

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9077
06.11.15 12:06

Hvordan vet Japan Foto att du er næringsdrivende nå?
Kvitteringen er vel vanlig forbruker, med ditt navn ikke firmanavn?

Dette blir litt som om borettslag styremedlem kjøper vaskemaskin til fellesvaskeriet. 

For litt senere reklamere på sin private vaskemaskin.

Spørsmålet er da bruken. På vaskemaskiner er det forholdsvis enkelt og se om maskinen er brukt i næring eller privat.

spørsmålet er om bruken av objektivet har vært profesjonelt eller privat. Noe jeg antar er langt mer komplisert og bevise den ene eller andre veien.

Spørsmålet er hvem som skal sannsynliggjøre dette. Og det er nok et jus spørsmål...

gulesider
gulesiderInnlegg: 2046
06.11.15 13:27

hillebillys. Hva mener du med "Hvordan Japanphoto vet det? 

Han sier det jo selv.
Det virker som du mener man ikke skal forholde seg til virkeligheten. 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9077
06.11.15 20:16
gulesider: hillebillys. Hva mener du med "Hvordan Japanphoto vet det?
Han sier det jo selv. Det virker som du mener man ikke skal forholde seg til virkeligheten.

"

Jeg har en interessant klagesak gående..Saken gjelder et objektiv, et såkalt Canon 24-70 mk 2, pris 18300,- kjøpt hos Japan Photo i Mai 2014.

Foto var da enda bare en hobby. Men i år har jeg tatt steget og startet et enkeltpersonsforetak.

Dette objektivet ligger nå til service siden jeg fikk problemer med å få det til å virke. Fikk høre at prisen for rep blir 10000,-..han mener kjøpsloven må gjelde for næringsdrivende, da er reklamasjonstid et år, mot forbrukerkjøp 2-5 år.

Jeg mener dette må betegnes som et forbrukerkjøp, siden jeg overhodet ikke hadde noe firma da kjøpet ble gjort. Et slikt kjøp kan da ikke ha tilbakevirkende kraft? Kommer til å peise på med forbrukerrådet om jeg ikke får gjennomslag.

Hva mener dere er rett?

Foretaket ble opprettet over et år etter at objektivet ble kjøpt."

Kan ikke helt se hvor han skirver att han har sagt til japan foto att han er næringsdrivende.

Men om det stemmer, att han har sagt det. Så er det naturlig for japan foto og behandle han som næringsdrivende.

Går du og skal reklamere for ett produkt, og sier du er næringsdrivende og har Hele eller deler av tiden brukt produktet i næring. Så vil reklamasjons reglene for næring gjelde.

Sier seg selv att butikken vil gjøre dette når kunde opplyser slik...

Jeg mener att en skal forholde seg til virkeligheten. Og sier du att du har brukt produktet i næring, selv om det kanskje er kjøpt rett før du startet den næringen. Så er det næringsreglene som gjelder...  Det er virkeligheten, hvordan produktet er brukt

(Innlegget ble redigert 06.11.15 20:18)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg