Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Altibox Tv dekodere

NYTT TEMA
PotetFlak
PotetFlakInnlegg: 414
03.09.16 08:47

Hi,

Har store problemer med min gamle VIP1963 dekoder og Altibox vil sende en ny tv dekoder.
Kan velge mellom Motorola 1853-dekoder og ADB 2720.
Noen som har erfaringer eller vet hvilken som er best?
Feks gir den ene noe bedre bilde enn den andre?Tilkoblingsmuligheter?
Stabilitet?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 6471
03.09.16 08:59
PotetFlak: Feks gir den ene noe bedre bilde enn den andre?Tilkoblingsmuligheter?
Stabilitet?

Dekoderen vil i veldig liten grad påvirka bildekvaliteten. Signalet er digitalt heile vegen gjennom dekoderen til TV.

Når det gjeld tilkopling, så er det vel bare HDMI som blir brukt? Vi har to dekoderar, og den eine har HDMI rett i TV, den andre har HDMI til receiver.

For min del ville eg bruka to kriterier: 

1 - Den som er nyast modell (sjanse for at menyar etc. er raskare)

2 - Den som er penast/minst (ingen grunn til å ha store/stygge boksar)

PotetFlak
PotetFlakInnlegg: 414
03.09.16 09:46
InnocentBystander: Dekoderen vil i veldig liten grad påvirka bildekvaliteten. Signalet er digitalt heile vegen gjennom dekoderen til TV. Når det gjeld tilkopling, så er det vel bare HDMI som blir brukt? Vi har to dekoderar, og den eine har HDMI rett i TV, den andre har HDMI til receiver. For min del ville eg bruka to kriterier:  1 - Den som er nyast modell (sjanse for at menyar etc. er raskare) 2 - Den som er penast/minst (ingen grunn til å ha store/stygge boksar)

Min gamle dekoder har feks component i tillegg til HDMI men er vel ingen som bruker component lenger så den er kanskje fjernet nå.
Har lest tidligere at selv om signalet er digitalt så må dekoder bildebehandle signalet men dette har jeg lite peiling på.
"HDMI rett i TV, den andre har HDMI til receiver."....er vel ingen forskjell på HDMI ut (bortsett fra 1,4 versjon osv)

InnocentBystander
03.09.16 10:19
PotetFlak: Har lest tidligere at selv om signalet er digitalt så må dekoder bildebehandle signalet men dette har jeg lite peiling på.

Dekoderen mottar eit koda digitalt signal og dekodar det og sender det ut gjennom HDMI porten. Dekodinga er ein reint matematisk prosess der bildet ikkje blir endra. 

petterG
petterGInnlegg: 9135
03.09.16 12:34
InnocentBystander: Dekodinga er ein reint matematisk prosess der bildet ikkje blir endra.

Nå har jeg testet en ny og en gammel dekoder fra Canal Digital kabel(på samme TV), den gamle Sagem 104 og den nye T-We Box.

Hva grunnen er aner jeg ikke, men bildekvaliteten er helt tydelig mye bedre med den nyeste dekoderen!

InnocentBystander
03.09.16 16:02
petterG: Hva grunnen er aner jeg ikke, men bildekvaliteten er helt tydelig mye bedre med den nyeste dekoderen!

Eg har ingen peiling på tradisjonelt kabel TV (sjølv om det i prinsippet er det same), men eg ser at det har vert eindel klager på Sagem boksen.

Når det er sagt, så er (som eg skreiv) mitt første kriterium alltid å velga nyaste modell. I den grad teknologien endrar seg, så vil det vera forbetring. Min erfaring med tre forskjellige HD dekoderar for Altibox er at det er ingen forskjell på bildekvaliteten. Det største problemet er at altfor mange kanalar sender med for lav båndbreidde, slik at ein lett kan se komprimerigsfeilene. Spesielt på ein 55" blir det veldig synlig.

LSP-4445
LSP-4445Innlegg: 997
03.09.16 18:16

Var en diskusjon for noen år siden der mange sa 1963 modellen var klart best på bilde kvalitet (de hadde sammenlignet) men kjipe Altibox kutta den ut for den var for dyr i produksjon.
Den er i hvert fall 4-5 ganger så stor og det samme i vekt.

InnocentBystander
03.09.16 21:34
LSP-4445: Var en diskusjon for noen år siden der mange sa 1963 modellen var klart best på bilde kvalitet (de hadde sammenlignet)

Eg er alltid skeptisk til det "mange" påstår innafor dette feltet. Det er også "mange" som påstår at dei kan se forskjell på dyre og billige HDMI kablar (og for å ha det klart: Det er teoretisk umulig for ein HDMI kabel å påvirka bildekvaliteten på den måten det blir påstått).

Altibox sine dekodear konverterar signalet frå kryptert og komprimert singal som kjem inn via nettverkskabelen til eit digitalt signal som går ut på HDMI porten. Dekodinga foregår etter ein definert formel, og vil vera lik i alle boksar.

På eit punkt kan det vera forskjell: Lagring via PVR. Det kan vera at boksane komprimerar dataene ekstra ved lagring på disk (sjølv om eg tviler, ettersom rekoding av video krev stor reknekraft).

Det største problemet med all video er komprimeringsgraden. Sitt nær ein 55" TV, så blir det pinefullt tydelig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg