Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gammel Pioneer forsterker

NYTT TEMA
pusur44017
pusur44017Innlegg: 557
17.09.16 21:24

Jeg kan veldig lite om forsterkere og høytalere og slikt så det er mulig jeg gjør helt feil, men det gjør ikke så mye i dette tilfellet.

Jeg fant en gammel Pioneer forsterker som jeg bestemte meg for å prøve sammen med et sett høytalere. Pioneeren har utgang for 4 høytalere fordelt på A og B. (ett spor av gangen) Det står noe sånt som: A, B Speaker impendance 6-16 ohm. Høytalerne er på 4 Ohm hver. Etter noen søk på nettet forsøkte jeg med disse og sørget for å holde volumet lavt nede.

Jeg plugger audio RCA til en gammel flatskjerm som jeg videre plugger en AUX kabel koblet til en mobil som spiller musikk. Jeg testet i ettertid høytalerne på et nyere anlegg som brukte 4 Ohm høytalere og de funket helt supert begge to.

Når jeg koblet til høytalerne, skrudde jeg mobilen på fullt, ignorerte TV lyden for nå og hadde forsterkeren på volum 0. Skrudde sakte opp volum på forsterkeren.

Det kom lyd i den ene høytaleren. Den er til tider klar, og til tider spraker den og det kommer ikke lyd i det hele tatt. Den er også unormalt høy for volumet den står på (ca. 0.2), veldig høyt for dette. Om jeg først skrur opp lyden, og så helt ned (av) kommer det fremdeles svak lyd utfra høytaleren. Forsøkte både A og B, lik oppførsel. Jeg kunne ikke helt finne ut hvilken variabel det var som gjorde at det sprakte.

Dette er en del av ett større anlegg, men bare forstrekeren jeg er interessert i. 

Gjør jeg noe veldig galt her (sannsynelig) eller er forstrekeren ødelagt?

-pusur

RickiBK
RickiBKInnlegg: 52436
17.09.16 22:10

Gammel forsterker, mye støv og skitt i potensiometre og sånt (Volum, Balanse, Bass og Diskant) 

Dårlig kontakt i vendere og slikt. 

Kan anbefale deg en fyr jeg vet er dyktig på sånt gammelt utstyr. 

pusur44017
17.09.16 23:33
RickiBK: Kan anbefale deg en fyr jeg vet er dyktig på sånt gammelt utstyr.

Takk, men har nærmest ingen interesse av å bruke penger på dette da jeg allerede har et musikkanlegg og egentlig bare trenger å vite om den virker eller ei fordi om den ikke virker kan den gå rett ut... Det virker logisk med støv med tanke på at jeg fant den på loftet... Mulig jeg averterer hele anlegget på finn gratis om noen henter det, kanskje noen kan ha bruk for det?

Ellers mottas videre forslag med takk, men utifra oppførselen tror jeg det er kasseringstid...

-pusur

RickiBK
17.09.16 23:36
pusur44017: Ellers

Legg den ut på finn for henting. 

Vet det er mange som kan være interessert i å ta vare på slike eldre Pioneer

Speciale
SpecialeInnlegg: 4488
19.09.16 00:30
pusur44017: Takk, men har nærmest ingen interesse av å bruke penger på dette da jeg allerede har et musikkanlegg og egentlig bare trenger å vite om den virker eller ei fordi om den ikke virker kan den gå rett ut

Jeg hadde for 15 år tilbake ett komplett Pioneer-anlegg fra 70-tallet, hvor jeg brukte forsterkeren selv, ettersom den bittelille saken klarte å dra store høyttalere utmerket. Så ble det støv i volumknappen, og det ble sånn jævla skurring. 

Så ble til slutt forsterkeren liggende på låven, og hvor det ble av resten av anlegget er det ingen som vet. Så kom det en kar som skulle se på en bil som sto på låven, og han så tilfeldigvis den forsterkeren som lå der, og når han skulle betale for bilen, så sa han at den forsterkeren som lå der nedstøvet, var verdt mye mer enn det bilen var verdt.... Enden på visa var at han kjøpte forsterker istedet for bil... Hadde han spurt om han kunne fått med forsterker på kjøpet av bilen, så hadde han glatt fått ja, så godt det finnes noen ærlige sjeler. Hadde resten av anlegget vært der, så mente han at ved rett kjøper, og i 100% stand, så hadde det vært mulig å få over 100.000 kroner. Det kostet riktignok 18.000 i 1974 eller så, men det er mye gull der ute. For en prisantydning, så er Ebay fint. Priser i grønt har blitt solgt. 

Selv har jeg begynt å lete etter gammelt sportsutstyr. Ett snowboard fra 1987 i grei stand, får man lett 5-6000 for, og det er gjerne slik som folk skal ha kastet... 

pusur44017
19.09.16 19:42
Speciale: og det er gjerne slik som folk skal ha kastet..

Det er en Pioneer SA-710, men det ser ut som om jeg så på feil boks som jeg trodde hørte til og vet ikke om den er komplett. (mulig det står et annet sted) Her ser det ut til å være alt fra 1250 til 200, ikke komplett, men de virker jo da... Hvordan er det å åpne slike? Vet ikke om det er noe vits...?

-pusur 

Speciale
19.09.16 23:01
pusur44017: Det er en Pioneer SA-710, men det ser ut som om jeg så på feil boks som jeg trodde hørte til og vet ikke om den er komplett. (mulig det står et annet sted) Her ser det ut til å være alt fra 1250 til 200, ikke komplett, men de virker jo da... Hvordan er det å åpne slike? Vet ikke om det er noe vits...?

Nå er ikke jeg ekspertise, jeg bare kommenterte utfra egen opplevelse, så jeg kan ikke svare deg på tekniske spørsmål relatert til dette.

fargerik
fargerikInnlegg: 39256
20.09.16 20:32
pusur44017: Hvordan er det å åpne slike? Vet ikke om det er noe vits...?

Du kan skru av toppdekslet, så ser du det som er inni. Jeg ville gjort det og prøvd om det nytter med kontaktspray på vendere og potmetere før jeg ga den bort.

RickiBK
06.10.16 03:43
Speciale: Hadde resten av anlegget vært der, så mente han at ved rett kjøper, og i 100% stand, så hadde det vært mulig å få over 100.000 kroner.

Aldri sett Pioneeranlegg med "liten sak av en forsterker" omsatt for slike priser. 

Radio/forsterker ender som regel opp med et par-fire tusen for 70-talls saker med rundt 100W pr kanal. 

I noen få tilfeller opp mot 6000. 

Men 100 000,-? 

Pioneer SA-710? Denne gikk for Kr. 160,-, og Denne for 760,- 

(Innlegget ble redigert 06.10.16 03:45)

petterG
petterGInnlegg: 9098
06.10.16 07:49
RickiBK: Men 100 000,-?

Aldri i verden, så bra anlegg har Pioneer aldri laget!!

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 6363
06.10.16 08:56
pusur44017: Hvordan er det å åpne slike? Vet ikke om det er noe vits...?

Eldre HIFI utstyr er relativt greit å opna og reparera. Eg fiksa sjølv utstyr frå 70 tallet i tidligare tider.

Typiske feil er (som andre har nemnt) spraking i potmeter (volumkontroll). Det kan fiksast med rensespray.

Ein annan typisk feil er at loddingar har sprukke. Kontaktar som er lodda rett på kretskort er typisk. Oppvarming med loddebolt fiksar dette. Det same kan skje på kretskortet der der er komponentar som blir varme under bruk.

Spraking kan også bety dårlig(e) transistor(ar). Denne vil typisk variera i styrke og komma og gå tilfeldig (lyd som om du krøllar cellofan). I det tilfellet må transistoren byttast. For ein elektronikkyndig er det relativt enkelt. For andre: gløm det.

Torotto
TorottoInnlegg: 9893
06.10.16 11:56
InnocentBystander: Det kan fiksast med rensespray.

De fleste typer rensespray, fungerer som på samme måte som å pisse i buksa, kortvarig glede. 

Dessuten ble det levert både lukkede og åpne skyvpotmeter og hvor problemet både kan være støv eller mekanisk slitasje. 

Dårlige loddinger kan avsløres med kuldespray. 

Så glemte du uttørkede elektrolyt kondensatorer, noe som er helt vanlig på produkter som er 30 til 40 år gamle.

(Innlegget ble redigert 06.10.16 11:57)

Speciale
06.10.16 18:42
RickiBK: Aldri sett Pioneeranlegg med "liten sak av en forsterker" omsatt for slike priser. Radio/forsterker ender som regel opp med et par-fire tusen for 70-talls saker med rundt 100W pr kanal. I noen få tilfeller opp mot 6000. Men 100 000,-? Pioneer SA-710? Denne gikk for Kr. 160,-, og Denne for 760,-

Jeg har ikke kunnskapen om vintage hifi til å vite hva som er sant eller ikke sant. Jeg har kun ordet til en person, som uten å blunke var villig til å betale for den gamle greia som lå der temmelig nedstøvet.

Forøvrig var prisen han snakket om for hele anlegget, altså med radio, kassettspiller, platespiller og høyttalere, i perfekt tilstand. Om en gjenstand mangler eller er i dårlig stand, så antar jeg at det hele blir uinteressant, slik som det er innenfor andre områder.

RickiBK
06.10.16 20:50
Speciale: Jeg har ikke kunnskapen om vintage hifi til å vite hva som er sant eller ikke sant.

I så tilfelle er jeg eier av opptil flere hundredetusener verdt i gamle Pioneeranlegg. 

Men da langt mer eksklusive anlegg enn dette med SA710. 

Et anlegg av grei kvalitet, men aldri i livet verdt 100.000,- 

Beklager. 

Et rack med SA710 besto gjerne av SA710 forsterker, 2X65 W,  TX710 tuner, CT-F7171 kassettspiller. og i enkelte tilfeller en dynamisk prosessor, som regel RG-1. Som platespiller var det i grunnen flere å velge mellom, men ingen direkte dedikerte til SA71/TX710. 

Betalte denne personen noe i nærheten av 10.000,- for det hele, så kan du betrakte deg som særdeles godt fornøyd med handelen. 

Jeg har handlet med slikt i mange mange år. 

Ikke for å være slem, men rett og slett for å 

Speciale
07.10.16 22:42
RickiBK: I så tilfelle er jeg eier av opptil flere hundredetusener verdt i gamle Pioneeranlegg. Men da langt mer eksklusive anlegg enn dette med SA710. Et anlegg av grei kvalitet, men aldri i livet verdt 100.000,- Beklager. Et rack med SA710 besto gjerne av SA710 forsterker, 2X65 W, TX710 tuner, CT-F7171 kassettspiller. og i enkelte tilfeller en dynamisk prosessor, som regel RG-1. Som platespiller var det i grunnen flere å velge mellom, men ingen direkte dedikerte til SA71/TX710. Betalte denne personen noe i nærheten av 10.000,- for det hele, så kan du betrakte deg som særdeles godt fornøyd med handelen. Jeg har handlet med slikt i mange mange år. Ikke for å være slem, men rett og slett for å

Jeg driter da i om du er slem eller ikke, om du har Pioneer for hundretusener eller ikke. Det eneste jeg tilførte tråden  i utgangspunktet er at det finnes vintage som er verdt noen kroner.  Hvorfor du henger deg opp i SA710 kan gudene vite, ettersom jeg ikke har nevnt SA710 med ett eneste ord. TS derimot har nevnt det, men jeg er ikke TS.

Jeg for min del har ikke snøring på modellbetegnelsen på den forsterkeren jeg hadde. Hva jeg fikk er ikke så viktig heller, men det var ikke store summen, men nok til at han ikke fikk råd til å kjøpe den bilen som han hadde prutet ned til 4000 kroner. (En ihjelrusten Golf GTI MK1).

RickiBK
07.10.16 22:54
Speciale: Jeg driter da i om du er slem eller ikke, om du har Pioneer for hundretusener eller ikke.

Når du uten andre referanser enn TS legger i vei, så må det da være tillatt å undre seg. 

På den annen side så er det ditt magesår at du surner over greie fakta utover dette. Plager ikke meg i det store og hele. 

J eg har som sagt handlet med slikt i flere tiår, og har så langt ikke sett et eneste vintage Pioneeranlegg gått for sekssifret beløp. 

Skulle du ha et "sjeldent" anlegg NOOB, så KAN du være i nærheten. 
Problemet er at alt fra Pioneer ble produsert i enorme mengder. 

Speciale
07.10.16 23:15
RickiBK: Når du uten andre referanser enn TS legger i vei, så må det da være tillatt å undre seg.

Legger i vei? TS hadde ikke engang nevnt modellnavnet når jeg skrev. Og du snakker om å surne? Det er da du som henger deg opp i ting og begynner med persondebatt, enda jeg har skrevet at jeg ikke har kunnskap om dette lenge før du begynte deg å henge opp i hva jeg skrev.

RickiBK
07.10.16 23:24
Speciale: Det er da du som henger deg opp i ting og begynner med persondebatt,

Du er da sannelig morsom. 

Persondebatt? 

Jeg skriver litt om hva slike anlegg faktisk kan være verdt, og du kaller det persondebatt? 

Takk til deg. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg