Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nikon D3300 Vs gopro hero 5

NYTT TEMA
Willian
WillianInnlegg: 587
21.11.16 22:39

God kveld!

Jeg har tenkt til å anskaffe med et kamera, der hensikten med kamera først og fremst er å filme.

Det er disse to (nikon D3300 og gopro hero 5) jeg nå står igjen og vurderer. Det jeg først og fremst skal filme er volleyball, fotball og "vanlige ting".  sånn sett trenger jeg kanskje ikke gopro. Men samtidig er det jo gøy å ha muligheten til å filme hvis jeg skal gjøre noe kult. Er kvaliteten til gopro så bra uansett at det ikke spiller noen rolle at kvaliteten ikke er fullt så bra som nikon? 

Setter stor pris på innspill, da jeg selv er veldig usikker selv. 

Med vennlig hilsen.

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 38458
22.11.16 01:39
Willian: God kveld! Jeg har tenkt til å anskaffe med et kamera, der hensikten med kamera først og fremst er å filme. Det er disse to (nikon D3300 og gopro hero 5) jeg nå står igjen og vurderer. Det jeg først og fremst skal filme er volleyball, fotball og "vanlige ting".  sånn sett trenger jeg kanskje ikke gopro. Men samtidig er det jo gøy å ha muligheten til å filme hvis jeg skal gjøre noe kult. Er kvaliteten til gopro så bra uansett at det ikke spiller noen rolle at kvaliteten ikke er fullt så bra som nikon?  Setter stor pris på innspill, da jeg selv er veldig usikker selv.  Med vennlig hilsen.

Goproen filmer i mye høyere oppløsning enn D3300 og kan vel således sies å ha bedre kvalitet enn D3300. 4K vs HD. Det betyr også at man vil kunne få svært mye større filer med goproen med det problemet det gir på datamaskiner og lagringsmedia. Skal du redigere så må du fort ha kraftigere PC og folk vil neppe se særlig forskjellen på HD og 4K.

Men dette er selvsagt ikke hele sannheten knyttet til kvalitet på filmene.

For det første er D3300 et stillbildekamera som også har mulighet for å filme. Som andre stillbildekameraer så er kvaliteten svært avhengig av hvilket objektiv du setter foran. Kvalitetsobjektiver koster mye. Men dersom vi tar den mer moderat gode kitobkjektivet som følger med så får vi vel en mer fornuftig sammenligning.

Goproen er mer et filmkamera som det også går an å ta bilde med dersom du absolutt har behov for det.

I tillegg til oppløsning med de fordeler og ulemper det har så vil nok D3300 gi bedre bilder i forhold til mindre forvrengning (tønneforvrengning) enn goproen. Den vil nok også gi bedre bilde med lite lys men her sliter nok begge. Filming av volleyball innendørs for eksempel kan by på problemer der begge kameraer må skru opp lyseømfintligheten for å kunne filme og da med noe dårligere kvalitet på bildene.

For filming vil ganske sikkert goproen være enklere å bruke da det meste der er automatisert. Mye kan automatiseres også på D3300 men særlig fokusen vil du nok ganske sikkert slite mer med med D3300 enn den helautomatiske goproen. Det krever rett og slett mer av filmeren å bruke D3300 enn goproen.

Lydmessig vil D3300 være best men ikke regn med topp lydkvalitet uten ekstern mikrofon.

Fordel med D3300 er selvsagt at du kan zoome men det igjen krever litt øvelse slik at du ikke mister fokusen under zoomingen.

D3300 veier klar mye mer og er større. Det betyr også at det vil være vanskeligere å holde den over lenger tid og du vil fort ønske deg et stativ. Goproen har faktisk det motsatte problemet at den er for lett og dermed blir vinglete men med litt ekstra festesystemer så vil det kunne fungere ganske bra.

Goproen er vanntett så lenge man har den i "buret" sitt mens D3300 bør du ta med deg inn når det begynner å regne en del.

Skal du først og fremst og stort sett bare filme (bilder tar du med mobilen) så bør du gå for et filmkamera og ikke et stillbildekamera. Du bør derfor ikke vurdere om du skal ha gopro eller D3300 men mer om du skal ha gopro eller  filmkameraer fra Sony, Canon eller Panasonic.

Ser du for deg at du også skal ta stillbilder så er D3300 eller lignende et mer riktig valg.

Regn med ekstrautstyr på begge systemer.

Willian
22.11.16 14:49
BornOnThe4thOfJuly: I tillegg til oppløsning med de fordeler og ulemper det har så vil nok D3300 gi bedre bilder i forhold til mindre forvrengning (tønneforvrengning) enn goproen. Den vil nok også gi bedre bilde med lite lys men her sliter nok begge. Filming av volleyball innendørs for eksempel kan by på problemer der begge kameraer må skru opp lyseømfintligheten for å kunne filme og da med noe dårligere kvalitet på bildene.

Tusen takk for godt svar!

Grunnen til at D3300 vurderes er pga en test der den anbefales til filming av volleyball. Jeg skal hovedsaklig bruke kamera til filming, så da er det kanskje lurest med gopro, ja. Evt et annet filmkamera, hvis du anbefaler noen? 

Ekstrautstyr er noe jeg skal se på, og stativ tror jeg nok jeg ender opp med. Gopro hero5 skal også ha en stabilisator som det så ut som funket veldig bra, men litt usikker på om jeg trenger den. 

At gopro er enklere å bruke er også en stor fordel. 

Tilslutt lurer jeg på om du også vet om noen gode/brukbare redigeringsprogram? Jeg har som du sikkert skjønner ikke veldig greie på det her, så trenger ikke noe veldig fancy. 

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 38458
22.11.16 16:12
Willian: Tusen takk for godt svar!
Grunnen til at D3300 vurderes er pga en test der den anbefales til filming av volleyball. Jeg skal hovedsaklig bruke kamera til filming, så da er det kanskje lurest med gopro, ja. Evt et annet filmkamera, hvis du anbefaler noen?
Ekstrautstyr er noe jeg skal se på, og stativ tror jeg nok jeg ender opp med. Gopro hero5 skal også ha en stabilisator som det så ut som funket veldig bra, men litt usikker på om jeg trenger den.
At gopro er enklere å bruke er også en stor fordel.
Tilslutt lurer jeg på om du også vet om noen gode/brukbare redigeringsprogram? Jeg har som du sikkert skjønner ikke veldig greie på det her, så trenger ikke noe veldig fancy.

D3300 er åpenbart ikke det beste kameraet til filming. Det er en budsjett-DSLR der de fleste nye og dyrere Nikon-DSLR vil være bedre enn dette sammen med alle andre nye og dyrere DSLR fra andre produsenter. I tillegg vil det for alle DSLR være veldig avgjørende hvilket objektiv (de gode er dyre) man setter på kameraet. Dette er ikke skrevet for å nedvurdere D3300 men for å si at "testen" neppe er særlig god for å vurdere de ulike alternativene.

Jeg er ikke inne i filming på noe høyt nivå selv men har både en noenlunde tilsvarende canonkamera som D3300 og gopro både 3+ svart og 4 silver. Jeg har ikke noen mer avanserte filmkameraer så der skal jeg ikke anbefale noe. Men alle de merkene jeg nevnte i forrige innlegg har meget gode videokameraer.

Min bruk er at jeg har goproene festet med enten klype eller sugekopp på et eller annet, alternativt at jeg holder goproen påmontert klype for å få litt vekt på utrustningen. Er ikke så aktiv selv så har ikke prøvd hjelmfester eller annet feste på kroppen men det ser jo ut til å fungere bra for de som gjør det.

Goproene brukes kun til filming, alternativ bilder som skal bli til timelapse. Til dette fungerer de helt fint dersom man ikke driver å finsjekker kantene av filmen og ser hvor mye forvrengning det er. Skjer det noe interessant på filmen vil ingen legge merke til det. Lyd kan man stort sett glemme når goproen er inne i huset sitt.

Mitt D3300-lignende kamera brukes stort sett bare til bilder men litt mer seriøse filmer bruker jeg den påmontert ekstern mikrofon. Den mikrofonen som er innebygd er ikke god. Filming skjer med kamera montert på stativ. Man vil slite å holde kameraet i riktig posisjon for hånd over lenger tid da det tross alt veier en del.

Når det gjelder tilbehør så er et stativ viktig for begge kameraer. Det er fristende å ikke bruke så mye penger på det men faren er da stor for at du skaffer deg et stativ som blåser veldig fort overende. Gode stativer koster dessverre over 2000 kr. Men man skal jo alltids ha et reisestativ (de dyre veier en del mer) så da kan man bruke det første stativet man kjøpte til det etter hvert.

Jeg liker denne fra Gopro. Har kjørt med den på takstativet i 110 km/t uten at noe galt skjedde og den kan festet hvor som helst. Det finnes dog en masse festeutstyr til goproen ut fra egne behov.

Tror ikke jeg skal råde deg til noe redigeringsprogram men kanskje du skulle forsøke å se om det holder med noen av de som du kan laste ned gratis. Der er jeg rimelig amatør.

Mitt råd til kjøp av kamera er å ta en tur i en butikk og få prøvd å holde de ulike modellene kamera, filmkamera og gopro for å føle litt på det. Kvaliteten på selve filmene kommer til å bli bra men noen trenger du litt mer trening for å få til enn andre.

Willian
22.11.16 17:04

Tusen takk igjen for innspill.

Skal se på andre alternativer, men må si at det frister med gopro. Til mitt bruk bør det være mer enn bra nok, og lyd er egentlig ikke spesielt viktig. Tror jeg kjører på med gratis redigeringsprogram, trenger nok ikke noe mer enn det til hobbybruk!  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg