Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Remastering

NYTT TEMA
verticalman77
verticalman77Innlegg: 765
30.04.17 15:17

Når eldre filmer kommer på Blu-ray, hvorfor blir ikke lydsporet remikset til stereo i det minste? Er det for komplisert og/eller kostbart?

petterG
petterGInnlegg: 9367
30.04.17 17:10

Da må vel originalen også være stereo... Fake stereomix blir sjelden bra.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7254
30.04.17 19:07
verticalman77: Når eldre filmer kommer på Blu-ray, hvorfor blir ikke lydsporet remikset til stereo i det minste? Er det for komplisert og/eller kostbart?

Det spørst jo på definisjonen av "eldre"...

Dersom kinofilmen i si tid var i mono, så finst det sannsynligvis ikkje originalmateriale som kan remiksast, eventuelt er det ikkje egna til å laga stereo miks. Du kan lesa litt om historien til stereo brukt på kinofilm på Wikipedia.

verticalman77
30.04.17 20:14
InnocentBystander: Dersom kinofilmen i si tid var i mono, så finst det sannsynligvis ikkje originalmateriale som kan remiksast, eventuelt er det ikkje egna til å laga stereo miks.

Jeg leste at med visse unntak var kino og TV-lyd i mono fram til midt på 70-tallet. Og jeg vet ikke hvorfor, men det var nevnt en film fra 60-tallet som hadde blitt overdubbet med ny foley for å få stereolyd. Hvis det er eneste måten, skjønner jeg bedre at monolyden beholdes hvis det ble brukt det originalt.

Torotto
TorottoInnlegg: 11941
01.05.17 01:13
verticalman77: Hvis det er eneste måten, skjønner jeg bedre at monolyden beholdes hvis det ble brukt det originalt.

Kanskje denne linken kan hjelpe litt!

Her

verticalman77
01.05.17 16:33
Torotto: Kanskje denne linken kan hjelpe litt!

Jo, det var en del interessant der.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg