Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Speilreflekskamera- en framtid ?

NYTT TEMA
orbixx
orbixxInnlegg: 3612
09.05.17 00:19

Mange store fotoprodusentene sliter økonomisk, og mye av årsaken er vel at mange tror at smarttelefoner tar like gode bilder. Og det er feil ifølge mange teststeder på nettet.

Jeg leser at store firmaer som f.eks Sony, Panasonic Lumix og Olympus satser sterkt på såkalte hybridkameraer.

Jeg har selv Nikon og Pentax speilrefleks,men må innrømme at de forholdsvis små hybridkameraene virker fristende. Spesielt Sony.

På lengre sikt; Adjø til speilreflekskamera ?

Torotto
TorottoInnlegg: 11645
09.05.17 11:15

Neppe.   

Systemkamera er jo et verktøy du kan skifte utstyr utifra. Hvilken jobb du skal ha gjort og hvor mye penger du vil satse. 

For en naturfotograf er vel ikke kamerahus det tyngste problemet?

Hus gir plass til en stor brikke, som gir bedre kvalitet spesielt under dårlige lysforhold.

Speilrefleks bruker dessuten lite strøm og er slik sett en fordel ute i felt.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9040
09.05.17 15:27

Jeg trudde nesten mellomtingene mellom mobil kamera og speilrefleks som vil forsvinne jeg..

Alt du brukte kompaktkamera til før bruker en jo nå mobilen til.

Skal en ha noe bedre en mobil, og da enten vidvinkel eller som osv.. Da tar en frem speilrefleks kameraet..

Så meg som ikke har så mye greie på det. Det er slik jeg har tenkt...

At vi "alle " har mobilkamera, og dem som trenger litt mer, supplementer mobilkameraet med ett speilreflekskamera..

annmag
annmagInnlegg: 7241
11.05.17 17:56

Det kommer vel an på hva man skal bruke kameraet til?

Jeg har valgt kompaktkamera (canon G16) fordi det er forholdsvis lite og enkelt å ha med på reise.  På reise vil speilrefleks oppleves som stort og tidkrevende å bruke for meg.

Hadde speilrefleks før med haugevis av linser.  Opplevde at jeg ikke kunne ta like raske øyeblikksbilder med det som med jeg gjør med kompaktkameraet mitt.  Var nesten som om øyeblikket var over før man fikk tatt bildet.

Beretta
BerettaInnlegg: 5214
13.05.17 13:21

Speilrefleksen slik vi kjenner det i dag, kan nok forsvinne på sikt. Iallfall billige modeller for den jevne forbruker. Men jeg har mer tro på hybridkameraene fremfor mobilene som brukbare kameraer.

Vet, og kjenner mange som fotograferer mye med mobilen og liker det. Så ja, de kan true fotobransjen dessverre. Men selv holder jeg ikke mobilen som en favoritt om bildene skal ha best mulig kvalitet.

Speilreflekser og gode hybrider kan aldri erstattes til spesialbruk. Når jeg står på et flyshow, er sterk optikk en absolutt nødvendighet.
Men et turkamera for øyeblikksbildene er de ikke.

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 3145
13.05.17 13:39

Er jo ikke alle mobiler som har kvalitetskamera da. Jeg betaler helst ikke mer enn en tusing for en mobil og da kan kameraet være nokså dårlig, som på min Samsung J3.

Tar bilder kun for moro skyld, på fjellturer og slikt. Har sans for sær hardware og av rimelige mobiler er vel Nokia/Microsoft med Zeiss optikk best. Fikk en Lumia 928 fra USA for 60-70 $, kameraet er virkelig bra og ifølge anmeldelser noe av det bedre på noen mobil. Bruker avogtil min gamle Zenit EM, helmanuelt sovjetisk speilrefleks. Man har frihet til å styre eksponeringen og når man bare har 24 bilder må man liksom skjerpe seg med komposisjon.

gjespe
gjespeInnlegg: 16082
13.05.17 13:56
annmag: Det kommer vel an på hva man skal bruke kameraet til?

Selvfølgelig kommer det an på hva man ønsker å fotografere - en mobil kan ikke sammenlignes med et godt kompaktkamera når det gjelder optikk og opptaksmuligheter.

Speilrefleksmarkedet vil nok bestå - også de rimeligere fordi folk liker de rett å slett. De føler seg litt mer proffe og har alle muligheter - også til å skifte optikk.

I dag har vi jo også de lettere micro 4/3 systemet fra Olympus og Panasonic som konkurrerer med de vanlige speilreflekskameraene i bildekvalitet. Disse er mye lettere og reise med og har et godt utvalg av god optikk.

Så er det kompaktkameraene som blir bare bedre og bedre. Spesielt Panasonic har noen meget gode modeller som kan erstatte de tunge speilrefleksene på mange områder og for reise. Modeller som LX15 og TZ90 er kjempekameraer med fantastiske bildekvaliteter. 

De fleste viser jo bildene sine kun på nettet og ikke så mange skriver ut bilder lenger. Ihvertfall ikke i meget store størrelser - så da trenger man ikke en fullformat speilrefleks.

(Innlegget ble redigert 13.05.17 13:57)

orbixx
14.05.17 00:16
gjespe: De fleste viser jo bildene sine kun på nettet og ikke så mange skriver ut bilder lenger. Ihvertfall ikke i meget store størrelser - så da trenger man ikke en fullformat speilrefleks

Jeg tror at mange som kun tar bilder med smarttelefoner vil bli sørgelig skuffet, når bildene blir skrevet ut i A4-format.

Jeg har sett flere dårlige bilder tatt med små bildebrikker, men vil ikke såre f.eks. mor eller far som har tatt bilder av godgutten eller jenta.

Ofte mye bildestøy og elendig dynamikk i bildene.

Nå har nok jeg speilrefleksgener, men må innrømme at hybridkameraer virker fristende.

Små og kjekke, og sikkert veldig funksjonelle når jeg skal ta bilder av kjære brunsnegler i hagen....:)

Den siste setningen var selvfølgelig bare tull.

annmag
annmagInnlegg: 7241
14.05.17 01:26
gjespe: Selvfølgelig kommer det an på hva man ønsker å fotografere - en mobil kan ikke sammenlignes med et godt kompaktkamera når det gjelder optikk og opptaksmuligheter.

Mobil egner seg ikke til å ta bilder med.

Speilrefleks er for meg for store å dra på.

Jeg har brukt Canon G15 og 16 til nå, men nå er også G16 utgått.....hva jeg fortsetter med vet jeg ikke, men det blir ikke speilrefleks.

Jeg bruker også kamera i forbindelse med dykking.  Da trenger jeg et kamera som kan ta gode bilder....uten at jeg er villig til å betale et femsifret beløp for et undervannshus.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9040
14.05.17 13:21
annmag: Mobil egner seg ikke til å ta bilder med.

Nå er ikke mobil begrenset til Iphone da...

Og det er fortsatt utvikling.

Det beste fotoapparatet er det du har med deg...
Det som ligger i skapet hjemme er ubrukelig...

De som velger og bruke mobil som hurtigkamera, velger da en av de mobilen som har ok kamera. Disse vet og att optikk har mer og si en MP, og selvsagt bruker en ikke mobil til og zoome..

Kombinerer da mobil med speilrefleks, ut på tur setter en da på feks 18-55 på speilrefleks kameraet, og da er det tildels klart for endel standard bilder. Bruker da mobil til øyeblikks ting, så neste type bruker speilrefleks. Og så sette seg ned og bytte objektiv ved behov for det.

Men  jeg tror nok hobby videokamera er mer utsatt en fotoapparater... For hobbyvideokameraer i forhold til pris er ikke bedre en mobilen, og de til under 10 000 har vel lite optisk zoom.

Og lite på markedet til vettug pris med 4k, noe du får på mobil fra 6000 kr..  (Uten optisk zoom)

Hobby filming er sjeldent mer en strand filming, hjemme på fest eller fra bilen i fart. Noe det sjeldent krever filmkamera til 15-20 tusen for...

fcuk
fcukInnlegg: 15271
16.05.17 08:51
hillebillys: Og lite på markedet til vettug pris med 4k, noe du får på mobil fra 6000 kr.. (Uten optisk zoom)

Kjøpte Panasonic Lumix DMC-LX100 i helgen.

mFT sensor, 24-75mm ekvivalent med lysstyrke f/1.7 til f/2.8, 5 aksers stabilisering og 4K video. Rett nok bare 12.3Mp foto, men det er gode 12.3Mp.

5700,-

Jeg kommer fra 5DMKII/D800/A7II og er rett ut sjokkert over hvor langt man har kommet med kompaktkameraene. Det beste kameraet er som de sier, det du har med deg. Sony A7II er et utrolig bra kamera, men optikken blir for kostbar og utvalget er fortsatt litt for begrenset. LX100 kan jeg ha med meg over alt uten at jeg merker det engang. A7II brukte jeg med adapter og Sigma Art, det var ikke akkurat lett å drasse på, til tross for at huset er speilløst.

Sony lager også gode crop-hus må vi huske, A6000 er virkelig konkurransedyktig på foto, men 4k-biten mangler. Oppgrader til A6300 så er videobiten på plass, så til A6500 for å få 5-aksers stabilisering.

Sony A9 viser hvor dette går, det er et virkelig alternativ til høyhastighets dSLR for pressen.

cbx750f85
cbx750f85Innlegg: 2806
19.05.17 22:54
orbixx: Jeg har selv Nikon og Pentax speilrefleks,men må innrømme at de forholdsvis små hybridkameraene virker fristende. Spesielt Sony. På lengre sikt; Adjø til speilreflekskamera ?

Tja.. ikke godt å se i krystallkula for å finne sannheten.. :-)

Men tror nok du kan være inne på noe. Om ikke helt adjø så i hvert fall mer mot spesielt fotointeresserte.. igjen.  Det var jo slik at de som hadde speilrefleks for ganske lenge siden var bare de som hadde spesiell fotointeresse. Men så var det jo en mellomperiode hvor DSLR kameraene kom i en pris som var levelig for menigmann. 

For min egen del betydde det at jeg kjøpte ett EOS350D, og levde jo fornøyd med det, og det hadde jo overlegen respons i forhold til det som var å få av kompaktkameraer. 

Men tiden går, og syntes jo etter hvert at det ble ganske mye drass  å dra på detta dråget... Ble så litt mer sporadisk, og en del mobilbilder innimellom. 

Synes ikke mobilbildene blir helt topp, selv om de har blitt bra. Dro til og anskaffet ett Canon G7x nå nylig. Og det er jo til og med bedre enn gamle speilrefleksen, spesielt i dårlig lys. Knallers bilder, og video i en burk som er lett å ta med seg. Til og med hybridkameraene hadde vært litt for stort etter våre ønsker. 

Det har fungert akkurat så bra som jeg håpet på etter mine/våre behov i heimen. 

cbx750f85
19.05.17 22:57
hillebillys: Men  jeg tror nok hobby videokamera er mer utsatt en fotoapparater... For hobbyvideokameraer i forhold til pris er ikke bedre en mobilen, og de til under 10 000 har vel lite optisk zoom.

Det tror jeg du har helt rett i. Både mobiler, og ikke minst gode kompaktkameraer tar minst like god video som dedikerte videokameraer ( i "normal" prisklasse)   Da er det jo ikke noe vist i å dra med seg en ekstra dings. 

marim
marimInnlegg: 16
23.05.17 00:28

Speilrefleks kommer nok til å henge med, i alle fall til profesjonelt bruk, du har alt fra canon 5dsr med hele 50mp til canon 6d som er rimelig fullformat for hobbyfotografen.

Så jeg vil tro det kommer til å være like mange forskjellige kamera som det er bruksområde, i alle fall ei stund til, fram til teknolgien når nye høyder.

Torotto
23.05.17 18:51

Til cbx750f85.

Tror det her utkrystalliserer seg forskjeller mellom de, som kjøpte/kjøper ett systemkamera, med en levert standard linse. 

Og de som sitter med linser for mange titalls kroner og skal ha ett nytt kamera til disse. 

Denne typen som etterspør speilrefleks er opptatt av kvalitet på kamerahus og ikke antall .Men at det er vanntett, magnesium osv.

(Innlegget ble redigert 23.05.17 18:52)

Torotto
23.05.17 23:23

Ikke antall megapixel. Falt ut.

cbx750f85
24.05.17 11:37
Torotto: Tror det her utkrystalliserer seg forskjeller mellom de, som kjøpte/kjøper ett systemkamera, med en levert standard linse.  Og de som sitter med linser for mange titalls kroner og skal ha ett nytt kamera til disse.  Denne typen som etterspør speilrefleks er opptatt av kvalitet på kamerahus og ikke antall .Men at det er vanntett, magnesium osv.

Du har nok helt rett i dette. Kjøpte ett godt objektiv etter hvert til den gamle 350-en. Og det gav ett godt løft til bildekvaliteten, og noe større zoom område... (hadde ikke mot til å forsøke fast objektiv...) 

Men som beskrevet så følte jeg etter hvert at drasset ble for stort. Veldig greit å bruke når det var noen klare fotomuligheter, men gadd ikke drasse med på tur. 

Og de du beskriver har foto som interesse, ikke bare få med seg noen gode minner på tur. 

Kan være jeg ser om jeg kan finne ett brukt teleobjektiv som kan settes på "gammer'n" så jeg har ett alternativ der jeg regner med at det kan være slike behov, og det er greit å drasse med "ett tonn" med kamerautstyr.... 

orbixx
25.05.17 00:23
cbx750f85: Du har nok helt rett i dette. Kjøpte ett godt objektiv etter hvert til den gamle 350-en. Og det gav ett godt løft til bildekvaliteten, og noe større zoom område... (hadde ikke mot til å forsøke fast objektiv...)

Så vidt jeg vet er fastobjektivene ofte av bedre kvalitet enn zoomer.

Mange kjøper et meget dyrt speilrefleks med det rimelige kitobjektivet. Og bruker ikke noe annet.

Da er det vel bedre å kjøpe et relativt rimelig kamerahus og plusse på med et fastobjektiv eller en zoom til noen tusenlapper?

I dag er de fleste speilrefleksene så bra at man vinner mest på ha et bra objektiv. Tror nå jeg.

De fleste av oss er ikke sportsfanatikere eller jakter på bilder av ulv, og trenger ikke kamerahus som tar 10-15 bilder pr. sekund.

Men all respekt for fotoproffene i skog og mark.

_roffe_
_roffe_Innlegg: 5971
25.05.17 00:28
orbixx: Så vidt jeg vet er fastobjektivene ofte av bedre kvalitet enn zoomer.

Dette henger vel sammen med at speilreflekskameraene i utgangspunkter er av såpass god kvalitet at man faktisk ser den visuelle forskjellen på objektivene..

Men som du nevner - objektivet som følger med er ikke av beste kvalitet.. Kjøp et brukt objektiv på finn.no evt på foto.no..

petterG
petterGInnlegg: 9297
25.05.17 09:41

Spander en tusenlapp eller to på en 50mm f/1.8 og du vil oppleve en helt ny verden!

_roffe_
31.05.17 18:55
petterG: Spander en tusenlapp eller to på en 50mm f/1.8 og du vil oppleve en helt ny verden!

50mm f/1.4 mener du vel?

petterG
petterGInnlegg: 9297
31.05.17 20:38
_roffe_: 50mm f/1.4 mener du vel?

Nei, fordi f/1,8 er en billig inngang for å prøve(1150,- hos Elkjøp). En pent brukt 50mm f/1,8 finner du til 500,- på finn.no.

For en ny f/1.4 må du opp i 3300,-.

Forfun
ForfunInnlegg: 5016
31.05.17 23:54

Var ute og tok action bilder av båter. Lå i en rib som kjørte i opp til 30 knop, av og til med mye sjø over båten. Mobilkamera hadde gitt veldig få brukbare bilder. Trenger moderat teleobjektiv. Finnes sikkert kompaktkamera som tåler vannsrøyt, jeg har det ikke. Mulighet til serieopptak også essensielt. Krav til bildekvalitet var forstørring opp til a1. Veldig greit med speilreflekskamera i de situasjonene. 

Sist jeg brukte speilreflekskamera var ekstremsport i dårlig lys. Også eneste alternativet jeg hadde til ok bilder. 

Naturbilder i ok lys til Facebook er mobilkamera blitt bra nok. Litt forstørring eller dårlig lys så bruker jeg ett lite kompaktkamera. 

_roffe_
01.06.17 18:22
Forfun: Trenger moderat teleobjektiv.

Selv kjøpte jeg et brukt Nikon 300mm f/2,8 ED (autofokus).. dog et uten VR men , ellers hadde det blitt økonomisk ruin.. Utrolig bra optikk i den kolossen..  Hadde funka dårlig i 30knop med litt sjøgang.. hehe...

(Innlegget ble redigert 01.06.17 18:25)

Forfun
ForfunInnlegg: 5016
01.06.17 20:31
_roffe_: Nikon 300mm f/2,8 ED (autofokus

Brukte Canon 24-105f/4,0 på Canon 7d. 105mm på crop holder når vi kunne kjøre bajas i rib'en. Skulle vi unngått å forstyrre måtte vi økt avstanden, 70-200 hadde vært mer riktig. De fleste bildene var mellom 60 og 90 mm. Vanskelig å holde det stødig nok når ribben hoppet og spratt.

God optikk er gøy. Foto var en hobby, men tiden strekker ikke lenger til.

rogerns
rogernsInnlegg: 563
20.06.17 18:09

4 år siden jeg kuttet ut speilrefleks, nå bruker jeg sony 6300, ok Olympus md- med 5 akset stabilisator som gjør at jeg kan ta blider med lukkertid ned til ett sekund på frihånd, neller bruke automatikken på Sony som smelter sammen 6 nattbilder uten bruk av stativ.

Har blitt nærmest avhengig av Oled søker som viser hvordan det virkelige bildet blir, og selvsagt bruker digitale kameraer mer strøm, men med ekstra batteri så klarer det 1000 bilder som burde holde for de aller fleste

Wizzard
WizzardInnlegg: 19949
25.06.17 02:29

Sony har ihvertfall skjønt det og følger med på utviklingen. Virker som om Nikon og Canon rett og slett ligger noen år bak med tanke på integrering til data og nettverk på speilreflekskameraene. Dog, Nikon har noe på gang.

Uansett, kjøpte et videokamera fra sony som fullt ut støtter live sending via steam f.eks, og der man kan linke det til et annet kamera som vises i et mindre bilde på samme filmen. Kan også kobles direkte til wifi eller kjøre f.eks via bluetoth sammen med mobiltelefon. Nikon har noe tilsvarende men gudameg så treg softwaren er, men dog, de har iallefall noe på gang.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg