Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Canon EOS 80 D

NYTT TEMA
sentry4
sentry4Innlegg: 3985
09.05.17 21:09

Er det noen som har erfaring med dette kameraet?  Det er på tide å skifte ut den gamle 30D'en, og jeg synes 80D virker som en god erstatning. Noen med sterke meninger?

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 39788
10.05.17 00:30
sentry4: Er det noen som har erfaring med dette kameraet?  Det er på tide å skifte ut den gamle 30D'en, og jeg synes 80D virker som en god erstatning. Noen med sterke meninger?

Ingen enormt sterke meninger men som eier av 80D så kan jeg underskrive på at kameraet er et svært godt kamera og hevder seg bra i sin klasse.

Men det er et stort utvalg av gode kameraer der ute som også er svært gode.

Har du en del Canon-objektiver så vil du ikke gjøre noe feil ved å kjøpe 80D.

Av solide oppgraderinger fra 30D så er jeg overbevist om at du vil like høyere oppløsning, mye bedre autofokussystem, Wifi, live-view med vendbar skjerm og touchscreen. i tillegg til en mengde andre mindre forbedringer.

sentry4
10.05.17 04:58

Takker! Ja, det er objektivene som gjør at jeg ikke kunne tenke meg å gå bort fra Canon., selv om Sony etter hvert er blitt utrolig bra. 

BornOnThe4thOfJuly
10.05.17 23:50
sentry4: Takker! Ja, det er objektivene som gjør at jeg ikke kunne tenke meg å gå bort fra Canon., selv om Sony etter hvert er blitt utrolig bra.

Dersom vi holder oss til Canon så er 80D et godt APS-C kamera som kan brukes til det meste av fotografering.

Det finnes imidlertid alternativer.

77D: Noe billigere men med mye av de samme tekniske løsningene men er både mindre og har dårligere byggkvalitet.

7D II: Dyrere og bedre byggkvalitet men dersom du ikke virkelig trenger den enorme skuddtakten så ville jeg valgt 80D.

70D: Forgjengeren til 80D som fortsatt er et svært godt kamera med noenlunde tilsvarende byggkvalitet som 80D men til hyggeligere pris.

Generelt så kan det være verdt å vurdere om man kan (og vil) kjøpe brukt. En god del penger å spare og stort sett plenty med liv igjen i kameraene man kjøper på bruktmarkedet.

sentry4
11.05.17 16:45

Takk for gode innspill! Oppsummeringen din er i grunnen akkurat det jeg har tenkt selv. Jeg bestilte kamera i går. Refurbished 80D fra Canon USA. Hyggelig pris og full garanti. Refurbished er i dette tilfellet enten kamera som Canon har fått i retur fra forhandler eller utstillingsmodell som har gått gjennom full sjekk hos Canon før det sendes ut. Jeg er trygg på ar dette blir bra!

BornOnThe4thOfJuly
14.05.17 13:41
sentry4: Jeg bestilte kamera i går. Refurbished 80D fra Canon USA. Hyggelig pris og full garanti.

Da er det bare å glede seg til den kommer :-)

sentry4
31.05.17 21:29

Den er kommet, og jeg gleder meg til å sette meg inn i alle funksjonene.  Fikk litt støkken da jeg skulle teste litt med  17-55mm zoom, for autofokusen var helt på bærtur og virket ikke i det hele tatt. Andre objektiver virket imidlertid fint, og etter en rens av kontaktene på objektivet fungerer alt nå som det skal.

BornOnThe4thOfJuly
05.06.17 00:12
sentry4: Den er kommet, og jeg gleder meg til å sette meg inn i alle funksjonene.  Fikk litt støkken da jeg skulle teste litt med  17-55mm zoom, for autofokusen var helt på bærtur og virket ikke i det hele tatt. Andre objektiver virket imidlertid fint, og etter en rens av kontaktene på objektivet fungerer alt nå som det skal.

Nå kan du jo lese manualen også men denne videoen dekker det meste. Hopp bare over det som ikke er nytt for deg.

Vond start skjønner jeg og jeg ville vel fått et lite panikkanfall selv også dersom det skjedde. Men fra nå av blir opplevelsen bare bedre.

sentry4
28.06.17 15:03
BornOnThe4thOfJuly: Vond start skjønner jeg og jeg ville vel fått et lite panikkanfall selv også dersom det skjedde. Men fra nå av blir opplevelsen bare bedre.

Hehe.  Problemene kom tilbake nesten med en gang, og etter litt googling og testing med andre kamerahus var det bare å bite i det sure eplet og ringe Canon kundeservice. Epost med instruksjoner og nødvendig info var på plass i innboksen før telefonsamtalen var avsluttet, og jeg pakket og sendte det avgårde torsdag ettermiddag. Objektivet ankom Canon påfølgende mandag, og samme dag fikk jeg epost med prisoverslag.  Jeg var på reise, så fikk ikke ringt dem og gitt grønt lys før på tirsdagen, og fredag ettermiddag hadde jeg det reparerte objektivet i hus.  Hele AF-modulen måtte skiftes, så det var ingen rørende billig fornøyelse, men langt rimeligere enn nytt objektiv.  Og servicen til Canon var altså upåklagelig og sto til terningkast seks!

BornOnThe4thOfJuly
28.06.17 22:39
sentry4: Hehe.  Problemene kom tilbake nesten med en gang, og etter litt googling og testing med andre kamerahus var det bare å bite i det sure eplet og ringe Canon kundeservice. Epost med instruksjoner og nødvendig info var på plass i innboksen før telefonsamtalen var avsluttet, og jeg pakket og sendte det avgårde torsdag ettermiddag. Objektivet ankom Canon påfølgende mandag, og samme dag fikk jeg epost med prisoverslag.  Jeg var på reise, så fikk ikke ringt dem og gitt grønt lys før på tirsdagen, og fredag ettermiddag hadde jeg det reparerte objektivet i hus.  Hele AF-modulen måtte skiftes, så det var ingen rørende billig fornøyelse, men langt rimeligere enn nytt objektiv.  Og servicen til Canon var altså upåklagelig og sto til terningkast seks!

Auch

Det var surt.

Sa de noe om hvordan hele AF-modulen kunne gå til helvete?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg