Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tips for lydoppsett til Videokamera

NYTT TEMA
Wizzard
WizzardInnlegg: 19962
06.06.17 03:40

Jeg har både en håndhold kamera og to go pro videokameraer som jeg
vil forbedre lyden på. Det første jeg gjorde var å kjøpe
meg en micro mic, mygg mic som det kalles. Jeg er
fornøyd med den, men den er best for å bruke stemmen til.
Å ta opp naturlyder til blir det verre med. Det er noe
jeg trenger siden filmene jeg lager er dokumentar fra forskjellige
turer.

Nå vurderer jeg en opptaker og her har jeg vurdert en Zoom h5 og
en zoom h6. Da må jeg synke lyden til filmen men det burde jo
gå greit. Finnes det noe annet på market enn disse to som duger eller
burde jeg gå for dem? Har dere kansje en ide til alternativ vei jeg kunne
bruke? Forslag?

(Innlegget ble redigert 06.06.17 03:41)

Zooloo
ZoolooInnlegg: 1852
06.06.17 15:15

Jeg hadde en lignende problemstilling, men jeg skulle filme konserter. Endte opp med å kjøpe en Røde Stereo Videomic Pro til mitt Canon EOS 5D3. Filmet nevøen min i helgen, hadde da en Gopro session 5 på scenen og EOS'en ute blandt publikum. Gikk veldig greit å synkronisere klippene med Premiere Pro (brukte lydsporene til å synke på).

Angrer litt på at jeg ikke kjøpte en Zoom i stedet. Fikk masse publikumslyd med mikrofon plassert på kamera. Hadde jeg hatt en løs opptaker kunne jeg plassert den på et mer egnet sted.

For deg som allerede har en mygg ville jeg gått for en Zoom - helst H6 da den leveres med bedre mikrofon. Hvis du skal gjøre voiceover kan du plugge inn myggen og ta opp på separat lydspor og mikse senere. Skal du ta opp fuglelyder eller lignende kan du bytte til en retningsbestemt mikrofon.

Wizzard
WizzardInnlegg: 19962
17.06.17 12:55

Jeg gikk for h5 rett og slett pga størrelsen. Jeg skal ha den med på tur og h5 er akkurat passe stor i lomma. Noe større hadde ikke gått bra. Jeg skal bruke myggen når jeg snakker under filminga og ellers bruker jeg de micen som fulgte med for å ta opp naturlyd og slikt. Men må jo prøve først og se hvordan det fungerer i praksis. Har iallefall kjørt noen sync tester og det gikk veldig bra:)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg