Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Koble effektforsterker til receiver

NYTT TEMA
SolarPanel
SolarPanelInnlegg: 4
15.06.17 18:30

Hei. Jeg har en Yamaha RXV 781 Receiver som er koblet til 4 surrond høytallere, en senterhøytaller, en subwoofer og 2 DALI
ZENSOR 5 gulvstående høytaller som jeg gjerne skulle forsterke med effektforsterkere. 
Men lurte på om hvordan man koblet effektforsterkere til receiveren, og hvor mange effektforsterkere jeg hadde trengt. Vis i det hele tatt receivern min kan kobles til effektforsterkere. Dere finner bildene til receiveren å sånt på google. Håper noen hjelper meg!  Takk! 

Tormund
TormundInnlegg: 16513
15.06.17 18:32

Forsterkeren din må ha en innebygd forforsterker hvis du skal klare å koble til en effektforsterker. Har den det?

EDIT: Etter en kjapp gjennomgang av spesifikasjonene på forsterkeren din kan det se ut som at den ikke har innebygd forforsterker.

(Innlegget ble redigert 15.06.17 18:34)

SolarPanel
15.06.17 18:36

Så det betyr at jeg ikke kan koble til en effektforsterker?

Eller kan jeg koble til en forforsterker å så koble til en effektforsterker der igjen?

(Innlegget ble redigert 15.06.17 18:39)

Tormund
15.06.17 18:42
SolarPanel: Så det betyr at jeg ikke kan koble til en effektforsterker?

Korrekt, du må nok kjøpe en forsterker med integrert forforsterker.

Tormund
15.06.17 18:44
SolarPanel: Eller kan jeg koble til en forforsterker å så koble til en effektforsterker der igjen?

Du kan selvsagt kjøpe en forforsterker for så koble den til effektforsterkeren, men da blir surroundforsterkeren din overflødig.

SolarPanel
15.06.17 18:47

Så jeg trenger ikke kjøpe effektforsterker eller forforsterker med mindre jeg kjøper en ny receiver?

Tormund
15.06.17 18:51
SolarPanel: Så jeg trenger ikke kjøpe effektforsterker eller forforsterker med mindre jeg kjøper en ny receiver?

Kjøper du en forsterker med integrert forforsterker trenger du ikke kjøpe en egen forforsterker. 

Kjøper du en stor nok surroundforsterker trenger du ikke kjøpe noe for- eller effektforsterker.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9042
15.06.17 19:35

Du trenger ikke så mye mer krefter for og drive to små 5,25" fronthøyttalere fra Dali.

Det du kanskje kan trenge er en bedre klasse surround-receiver.

En Denon AVR--X3300W kanskje  (ca 8000,-)   Obs den er egentlig bare 10-15 watt kraftigere, men det er mye mye mer med lyd en oppgitt watt.  Det sagt, er ikke garantert att du liker lyden i Denon mer en fra Yamaha....

Torotto
TorottoInnlegg: 11645
15.06.17 20:16
Tormund: EDIT: Etter en kjapp gjennomgang av spesifikasjonene på forsterkeren din kan det se ut som at den ikke har innebygd forforsterker.

dette er altså feil?  Har multikanal for forsterker som kan koples til effekt forsterker.

Her

Her

(Innlegget ble redigert 15.06.17 20:47)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 60475
15.06.17 20:38
Tormund: EDIT: Etter en kjapp gjennomgang av spesifikasjonene på forsterkeren din kan det se ut som at den ikke har innebygd forforsterker.

Om man ser på testen, så har den multikanals forforsterkerutganger. 

Og forforsterker har slike receivere nær sagt uansett, men ikke alle har utganger lagt ut for disse signalene. 

Denne forsterkeren har det i fullt monn. 

Til TS: 

Antallet effektforsterkere avhenger av hva slags effektforsterkere du velger å kjøpe. 

Denne kobler du direkte til og øker effekten til 150W/kanal. 

Yamahaen din yter max 2X95W, eller rundt regnet 7X50W reelt sett. 

Multikanalforsterkere er tricky saker. Er noe begrenset av hva de kan plukke ut av stikkontakten i veggen din. 

En 7-kanals forsterker som denne Marantzen, henter sånn omtrent 1575W fr stikket ditt når den blåser ut 7X150W. 

SolarPanel
15.06.17 21:57

Takk ricki, men bruker jeg rca-kabel til å koble fra reciever til en evt effektforsterker?

hillebillys
17.06.17 01:10
SolarPanel: men bruker jeg rca-kabel til å koble fra reciever til en evt effektforsterker?

Ja det gjør du.

Det du gjør er og finne ren god effektforsterker, stereo (Eller 2 stk mono)

Så kjøper du med kurrante rca kabler.

Du finner da rca utgang til fronthøyttalere. Bør værra godt merket.

Kobler til pluggene og samme på effektforsterkerens innganger.
Kobl så effektforsterkerens høyttalerutganger til fronthøyttalere.

Så stiller du inn dette slik du vil ha det..  (Volum avstand osv)

Ofte så holder det fint og gjøre dette kun til fronthøyttalere, selv om mange gjerne gjør dette til alle høytallera
 Men da kan en like godt droppe receiveren og kjøpe en god surround forforsterker (Men da snakker vi som-regel om en god prisøkning)

Viktigste er da og faktisk koble til en effektforsterker som er bedre en det som er i receiveren... Det vil si att effektforsterkeren da vil koste det samme eller mer en hva receiveren gjorde.

Torotto
TorottoInnlegg: 11645
17.06.17 11:11
hillebillys: Ja det gjør du.

Ja men det fikk han tips om fra manual, men ville vist ikke trykke på linken. ;-)

Her på nytt

hillebillys
20.06.17 15:16
Torotto: Ja men det fikk han tips om fra manual

Manualer er farlige greier ;)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg