Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Koble subwoofer/forsterker i bil

NYTT TEMA
SpykiAR
SpykiARInnlegg: 284
17.11.17 17:12

Hei! Hva trenger jeg av kabler og ledninger for å koble en subwoofer og en forsterker inn på anlegget i bilen? 

petterG
petterGInnlegg: 9418
17.11.17 20:37

Et ganske enkelt spørsmål, siden alle på VGD selvsagt vet hvilket anlegg du har...

RickiBK
RickiBKInnlegg: 63232
17.11.17 20:41

1 Stk litt tykk ledning for 12V forsyning til forsterkeren,

1 stk litt tynnere ledning mellom radio/spiller og forsterkeren, for å slå den på. 

1 såkalt RCA-ledning mellom spilleren og forsterkeren for å overføre signalet. Denne kobles mellom "SUB OUT" på spilleren og "SIGNAL IN" på forsterkeren. 

Good to go. 

Husk å skru forsterkeren godt fast i chassis på bilen så den får jording/blir tilkoblet minusen. 

fargerik
fargerikInnlegg: 47672
18.11.17 06:33
RickiBK: 1 Stk litt tykk ledning for 12V forsyning til forsterkeren,

Det der er viktig. Tykk ledning.

Funfact :

En gang i forrige århundre skrudde jeg fast to ekstralys på volvo`n og satte i (ulovlige)100 watt halogenpærer i dem, dro en 2,5 kvadrat ledning fra batteriet til en lampettbryter under dashbordet og rett til ekstralysene. Det tok fyr. Da lærte jeg at det er forskjell på 12V og 230V ;-)

Det hører med til historien at bilen overlevde, og at det raskt ble montert rele og styrestrøm og sånt.

(Innlegget ble redigert 18.11.17 06:40)

Torotto
TorottoInnlegg: 12350
18.11.17 15:28
fargerik: Da lærte jeg at det er forskjell på 12V og 230V ;-)

Eller  A=P/U  :-)

200/230=0,86A

200/12=17A

Men problemet ditt var ikke først og fremst kvadratet. Men dårlig sikring eller bryter som ikke tålte amp. 

(Innlegget ble redigert 18.11.17 15:28)

fargerik
18.11.17 20:27
Torotto: Men problemet ditt var ikke først og fremst kvadratet. Men dårlig sikring eller bryter som ikke tålte amp.

Jeg opererte uten sikring, og med en bryter for lampett som antagelig kom fra biltema.

Ikke bra.

Jeg har gjort andre morsomme feil med strøm, men vil helst ikke snakke om det. Moralen er som jeg alltid sier :

Bruk helst fagfolk.

Torotto
TorottoInnlegg: 12350
19.11.17 01:10

Til fargerike. Da var det batteriets fulle effekt, som brukte 2,5kv.mm som smelte sikring.

Tips til folk, som roter med bilelektrisk. Bruk aldri ring, når du skruer på batteri. 

Da kan fort en finger ryke. På ett bilverksted, var det et kar med vaskemiddel, som reddet fingeren på en mann.  Kontakt mellom ring/skruenøkkel og gods. 

(Innlegget ble redigert 19.11.17 01:11)

fargerik
19.11.17 10:14
Torotto: Tips til folk, som roter med bilelektrisk. Bruk aldri ring, når du skruer på batteri.

Et annet tips, litt OT :

Bruk aldri ring når du står på en lastelem eller et stillas og skal hoppe ned på bakken. Det har hendt at ringen og fingeren sitter igjen i noe den hengte seg fast i.

Uff, dette ble guffent

petterG
petterGInnlegg: 9418
19.11.17 14:09
fargerik: Det har hendt at ringen og fingeren sitter igjen i noe den hengte seg fast i.

Jeg har sett en flådd ringfinger, det var ikke noe særlig...

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9253
19.11.17 21:36

Ring og dreiebenk er heller ikke så lur kombinasjon, skjerf og dreiebenk er spennende

fargerik
20.11.17 02:38
hillebillys: Ring og dreiebenk er heller ikke så lur kombinasjon, skjerf og dreiebenk er spennende

Husker at en elev på maskin og mek lærte noe om langt hår og dreiebenk den gangen jeg gikk på rørleggerlinja der. Han slapp å klippe håret på den ene siden av knotten, for å si det sånn.

Vi lærer alle, men det kan være litt tøft noen ganger. Jeg lærte selv som fersk læregutt at en seksmeters lengde med to toms stålrør også kan brukes til å fjerne alle fortennene. (Ja, jeg har gebiss :-)

(Innlegget ble redigert 20.11.17 02:44)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg