Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan redigere filmer

NYTT TEMA
risbinroch
risbinrochInnlegg: 3370
24.02.03 21:00
Hei, noen som vet hvordan jeg kan få filmer fra Sony Handycam Vision ccd-trv 208e som bruker Hi8 film inn på PC? Billigste alternativ? Er forresten PC veien å gå?

Jeg spurte i en expert butikk og de sa man måtte ha et kort til PC som ville koste mellom fem og ti tusen kroner... Var ikke mulig å gjøre på noen billigere måte sa de...
risbinroch
24.02.03 21:49
Et annet spørsmål også: Er Adobe Premiere noe av det beste å bruke for å redigere film, i alle fall for amatører? Har brukt Photoshop og hvis ikke Premiere er forferdelig ulikt så skal det vel la seg gjøre å lære å bruke det...

Eller er det rett og slett et annet program som er bedre for amatører?
RikkyRally
RikkyRallyInnlegg: 4530
24.02.03 22:41
risbinroch skrev:
Jeg spurte i en expert butikk og de sa man måtte ha et kort til PC som ville koste mellom fem og ti tusen kroner... Var ikke mulig å gjøre på noen billigere måte sa de...

HAHAHAHAHA!!! :-D
Da har du jo lært at man ikke skal gå på Expert (eller Elkjøp) og spørre om data. Du trenger bare et kort med videoinngang, det koster ikke I NÆRHETEN av 5-10 lapper. Sjekk på komplett.no.

Når det gjelder Premiere er det bra, men Pinnacle Studio 8 er muligens bedre for nybegynnere.
24.02.03 23:12
Takk for svar: med videoinngang, mener du da en scart kontakt? Betjeningen på Expert butikken sa at jeg også burde kjøpe meg ny PC, har 1gHz prosessor, 230 ram og ca 20 gb ledig plass. Han mente jeg burde ha 2.4 prosessor, over 1000 ram og i alle fall over 200 gb ledig plass på maskinen... Hvis dette stemmer så blir det fryktelig dyrt isåfall...
RikkyRally
RikkyRallyInnlegg: 4530
24.02.03 23:19
Som sagt: Ikke spør om data på Expert.
Videoinngang på disse kortene er som regel s-video og/eller kompositt. Det er dårlig med plass til scart på et PCI-kort :)
Du trenger ikke så enormt bra maskin til redigering, men det er å anbefale. Rendering tar lang tid, og video tar mye plass. Så ny harddisk bør du nok kjøpe. Gjerne mer RAM også. Men hvis du ikke har det så travelt, kan du nok bruke den prosessoren du har.
25.02.03 00:04
takker og bukker for raske svar, får forhøre meg hos komplett.no da...
gdarius
gdariusInnlegg: 6700
25.02.03 08:33
Hvis du har digital utgang på kameraet, kjøp Pinnacle StudioDV med Studio 8.
Dersom du bare har analog utgang på kameraet, kjøp Pinnacle Studio AV / Studio DC10.
Personlig foretrekker jeg analog inngang/utgang selv på digitale kameraer, da disse kortene er mye mer anvendelige til andre ting (f.eks. koble til en videospiller, så har du TV-tuner).

www.bygg.tk
Yankeeman
YankeemanInnlegg: 305
26.02.03 11:07
Jeg bruker Pinnacle Studio. Meget enkelt og brukervennlig. Holder nok i massevis for oss "amatører". :-)
Brainwave
BrainwaveInnlegg: 125
26.02.03 23:14
Makan til uvitenhet du har vært utsatt for hos Expert!!!!
Bullshit fra begynnelse til slutt.

Det enkleste er, som allerede noen har nevnt, å bruke skjermkortets video-inngang
hvis noe slikt finnes. (Se etter phono - eller Y/C- plugger).
Hvis PC'en ikke er utstyrt med noe slikt, må et capture-kort (videokort) installeres.
Jeg bruker selv Pinnacle Studio DC-10 plus som har analoge inn/utganger.
Dette kostet ca. 2500 kr for 4 år siden (kanskje billigere nå).
Programvare kan du få fra kroner 0,- (finnes mye rart/tvilsomt på nettet - gratis)
til professjonelle løsninger til fantasipriser.
Jeg bruker Pinnacle Studio 8 (til kr. 790,-), og dette fungerer utmerket.
Samme pakke med DV-kort inkludert (digitalt inn/ut) koster ca. kr. 1200,-

Min første videoredigerings-PC var en 1998-modell - 450 MHz, 128 MB RAM, og 17 GB
harddisk. Et råskinn dengang, nå rimelig latterlig ytelse til videobruk.
Men det fungerte sålenge det var plass på harddisken.

Nå bruker jeg en 2100 MHz PC med 512 MB RAM, og 2 stk. 80 GB harddisker,
hvor den ene er systemdisk (inneholder operativsystem, programvare), og den andre er videodisk (slavedisk) som kun inneholder videofiler.
Kjøpt hos PS Data i desember for ca. 10000 kr.
For meg, som er entusiastisk amatør, holder dette i massevis....eller i hvert fall
foreløpig. Du får aldri nok harddiskplass når du jobber med video.
Husk at en time video fra et DV-kamera tar ca. 11 GB på harddisken.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg