Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Innspilling av høytalere

NYTT TEMA
Haugen
HaugenInnlegg: 13992
08.12.04 00:19
Hvor lenge skal man spille inn høytalere?
Er det generelt eller varierer tiden fra høytalere til høytalere?

Tenker spesielt på vanlig hjemmehøytalere og bilhøytalere.

Hvor høyt kan man spille?

Hvilken skade kan høytalerne ta om du spiller mer enn det anbefalte innspillingsvolumet?
monsanto2
monsanto2Innlegg: 3741
08.12.04 08:48
Normal innspillingstid for et par hjemmehøyttalere er et par-tre døgn med kontinuerlig drift.
Du trenger ikke spille spesielt høyt - rigg opp og sett på en vanlig radiostasjon, eller sett CD'en på repeat.

Og til dem som nå vil si at det er ingen innspillingstid, vil jeg slå fast én gang for alle:
Jo, det er et objektivt faktum!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
Cuntakinte
CuntakinteInnlegg: 540
08.12.04 09:35
Det varierer endel fra høytt. til høytt. avhengig av hvilket material som er benyttet i elementer og delefilter.

Jeg har hatt B&W høytalere som har fortsatt å forbedre seg etter 200 timers bruk.

Kostbare, komplekse konstruksjoner trenger som oftes lengre tid en de enkle og rimelige, naturlig nok.
monsanto2
monsanto2Innlegg: 3741
08.12.04 09:48
Ja, jeg har også høyttalere nå som fortsatt forbedret seg etter ganske lang tids bruk. Men det tipper jeg skyldtes at jeg ikke hadde anledning til å kjøre innspillingsperioden i ett, altså kontinuerlig.
Mitt forrige høyttalerpar, samme merke (Tannoy), var "optimaliserte" etter ca.3 døgn - jeg rigget dem opp i kjelleren og lot dem dure og gå i ett sett i 72 timer.

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
Haugen
08.12.04 10:25
Blir ikke så lett å sette en CD på repeat i bilen. I frykt for å ikke få starte dagen etter, har jeg ikke tatt sjansen på akkurat dette.

Dere sier at jeg ikke behøver å spille spesielt høyt. Men hvor høyt skal jeg egentlig spille? (bilhøytalere)
Skal jeg høre og kjenne bassen, eller blir dette for høyt?

Kan høytalerne ta skade av å bli spilt for høyt uten innspillingstid?
cbx750f85
cbx750f85Innlegg: 2715
08.12.04 11:02
Fikk ett tips i butikken jeg kjøpte mine høyttalere å sette på "hvit støy" F.eks. sette på radioen utenfor stasjon og la det dure i vei.

Ellers så var det ikke noe i veien for å spille høyt. Det er liten fare for å ødlegge høyttalerene, det er bare at lyden ikke er optimal før de er innspilt.
Panteren
PanterenInnlegg: 10766
08.12.04 13:49
Haugen.
Høytalere bør spilles inn i noen dager, eller uker. Det kan være lurt å sette pluss på minus og omvendt, slik at elementene drar seg inn, og derav myker opp
høytaler-elementene fortere.
Selv setter jeg på radio, og lar det dure i vei noen dager, med riktig polarisering.
Noen høytalermerker som "Kirkeseter", reklamerer med at de er ferdig innspilt ved kjøp.

Egen erfaring sier meg at høytalere trenger noen uker for å bli rene i lyden, og åpner seg, med enda bedre holografisk presisjon.
Ikke spill høyere enn fabrikanten anbefaler, eller skru ned dersom din forsterker er for svak, eller dårlig. Hører du forvrengning så skru ned med en gang.
Det er egentlig strømsvake forsterkere som kan øderlegge en høytaler, grunnet at signalene blir forvrengt, og da brenner ofte diskanten opp.

Husker en venn som brukte en 20 watts Rotel 920 på Patos Basic 500, diskanten ble brent i stykker etter noen måneder, han fant ut at det lønte seg å innvistere i
en bra integrert forsterker som stod i forhold til hans høytalere, og valget falt på Classe sin 100 watter.
Derimot så var Rotel 920 en meget bra forsterker til prisen, og egnet seg til lettdrevne høytalere som Kliphcs.

Sett også av noen kroner til gode kabler, som Tara Lab Phase 3, eller en av de rimeligere fra Flatline.
Lykke til.

Vennlig hilsen Panteren

Haugen
08.12.04 14:46
Heisann Panteren!

Har aldri hørt om å bytte på kablene, og sette pluss på minus og omvendt, og skjønner ikke helt hvilken forskjell det kan gjøre?

Vet ikke hvilken forsterker jeg har, men det er hvertfall en 1000W og fungerte ypperlig på de forrige høytalerne jeg hadde. Forsterkeren var derimot for sterk, eller høytalerne for svake.

Har laget en tråd om forbruk til bilstereo, hvor jeg lurer på om jeg kan sette på spilleren uten å få flatt batteri med det første, eller for svakt batteri til at det blir for stor slitasje.
Panteren
PanterenInnlegg: 10766
08.12.04 15:27
Haugen.
Det å la elementene dra seg innover fremor det motsatte, er noe som gjøres i endel HI-FI butikker, for at høytalerene skal fortere bli innspilt, dette kan også gjøres hjemme.
Det er dog tryggest å koble riktig med en gang, å la høytalerene bruke den tiden de trenger for å bli innspilt.

Er du sikker på at du har en 1000 watts forsterker, da mener jeg en forsterker
som gir 2 ganger 1000 watt i 8 ohm uten forvrengning ?

Husk at Watt=nivå, Ampere=styrke, Ohm=motstand, Volt=spenning.

Viktig at forsterker og høytalere passer sammen både med hensyn til den
musikken man liker, og at man unngår å skade høytalerne gjennom en for svak, eller for sterk forsterker, eller en som er så dårlig at den øderlegger høytalerne.

Når det gjelder bilen din, så er det viktig at batteriet er i orden og at batteriet lader godt, da kan du spille lenge og vel.
Nå som det er vinter, så kan det lønne seg å lade opp batteriet av og til, har du et batteri som bruker litt væske, så fyll destilert vann opp til indeksmerket.

Vennlig hilsen Panteren

Haugen
08.12.04 15:41
Panteren skrev:
Er du sikker på at du har en 1000 watts forsterker, da mener jeg en forsterker
som gir 2 ganger 1000 watt i 8 ohm uten forvrengning ?

--> Kan ikke så mye, så det eneste jeg vet er at jeg har en 1000watts forsterker.

Viktig at forsterker og høytalere passer sammen både med hensyn til den
musikken man liker, og at man unngår å skade høytalerne gjennom en for svak, eller for sterk forsterker, eller en som er så dårlig at den øderlegger høytalerne.

--> Det har jeg aldri tenkt på. Eller, jeg har alltid vært påpasselig med at forsterker ikke er sterkere enn hva høytalerne tåler, slik at jeg sprenger høytaleren. Men at en forsterker er for svak har jeg ikke tenkt på.

Har et 2 år gammel batteri og det lader godt, så jeg tror ikke strømtilførsel er et stort problem når motoren durer.

hifiman
hifimanInnlegg: 1426
08.12.04 18:10
Hvis det er en bilstereo så er den nok på 4 eller 2 ohms. Altså egentlig ikke mer enn 500 eller 250 watt. Men alikevel mye ja...
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg