Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Varmepumper??

NYTT TEMA
Billbabba
BillbabbaInnlegg: 10955
13.02.07 19:38
Bor på vestlandet, skal kjøpe hus.
Huset vi har sett oss ut, har ikke varmepumpe.

Vi vurderer og montere.
Synspunkter!!

Noen hevder att varmepumpe er den beste varmen en kan få, jevn fin varme, aldri tull.
(ord fra sjefen på jobben)
Han anbefaller meg å bruke en kar på Osterøy.

Men har hørt att det kan oppstå problemer når det er kaldere en -18.
Hva slags problemer?
Er det snakk om ising i den utvendige delen, så en må fjærne det stadigvekk.
Eller er det snakk om 0 varme effekt.

Eller bare litt begrenset varme, så en må/bør hjelpe til med f.eks. ved fyring osv.

Priser.

Fant en side på nett, som selger varmepumper fra 3990,- [url]http://www.trendimport.no/[/url]
boot
bootInnlegg: 2045
13.02.07 19:49
Det er absolutt et lønnsomt prosjekt så sant du ikke får noe trøbbel med pumpa. Det har vært en del tull, men det kan komme av slurv med montering. De fleste blir nok fornøyd.

Ved -20/-18 så er effektiviteten lav, men moderne maskiner gir faktisk besparelse der også. Har lest en del om dette og en del mener faktisk at det beste er å la pumpa gå selv ved lave temperaturer fremfor at den starter/stopper automatisk basert på temp.føler. Grunnen er at kaldstart av varmepumpe er like 'skadelig' (sliter litt hver gang) som ved start av iskald forbrenningsmotor pga kald olje og dårlig smøring i startøyeblikket.

Problemet er at start/stopp-styringa ikke er noe du kan bestemme selv, med mindre du modifiserer denne. Det finnes modeller som visstnok ikke stopper av lav temperatur, tror det er Sanyo (som er det samme som Argo og Technibel).

De samme mener at årsaken til at pumpa stopper ved lav temperatur er for å unngå ulønnsom kjøring, og ikke fordi den ikke tåler lav temp. Saken er jo at når pumpa er varm så har den god smøring og det er helt uproblematisk.

Det er jo også sjelden det er så kaldt særlig mange dager her i landet.
På vestlandet er det vel sjelden så kaldt i det hele tatt.
boot
13.02.07 19:51
Husk at husets romplassering kan bety mye for hvor godt systemet fungerer.
Stor avstand mellom rom og mye dører er problematisk. Det samme med flere etasjer.

Sånt kan løses med ventilasjonsystemer, men det er jo ikke bare å stappe inn i veggene i etterkant.
Billbabba
13.02.07 19:56
Ditt jeg skal flytte, er det skjeldent kaldere en -10. Men har vært -20 en og annen dag.
Informasjon av dem på jobben som bor i omerådet, og har bodd der i 20 - 30år.

Så lav effekt de 2 - 3 dagene kan jeg leve med. Men 2 - 3 dager is hakking og fanskap er noe værre.

Jeg er enig i att det å stoppe pumpa når det er "for" kaldt, kan være mer skadlig enn nytte.

Jeg har hatt Sanyo i tankene, helt til jeg så denne siden jeg viste til.
Men ser også att de billige har lavere varme effekt, men samme forbruk.

Dette med montering er vist lovlig å gjøre selv, men jeg trur det lager mer klager. Grunn feil monteringer (som du nevner)

Ser også att mange tilbyr montering av varmetråd, for å hindre ising.
Beatrix_Kiddo
Beatrix_KiddoInnlegg: 3905
15.02.07 20:25
Billbabba skrev:
Ser også att mange tilbyr montering av varmetråd, for å hindre ising.
--------------------
mange av varmepumpene kommer ferdig levert med varmekabel.
det er ett pluss.
har hatt to varmepumper,den første uten varmekabel.
det var mye pes med avising,spesielt når det var rundt null grader og høy luftfuktighet.
den nye med varmekabel har vært super.
fordelen med varmepumpe er at du får en mye jevnere innetemperatur,pluss at du sparer endel strøm.
den første jeg hadde,tjente jeg inn på 3 år.

--------------------------------------------------------------------------------------
Menn er som toaletter,enten er de opptatt,eller så er de fulle av dritt...
Shangala2
Shangala2Innlegg: 1850
15.02.07 23:35
Etter at vi fikk denne greia, er det ingen som gidder å bære ved.
Det er en fjernkontroll, og det er veeeldig lettvint.

Vi har hatt kulde ned til 19 minus, men manikken blåser fremdeles varm luft ved den temperaturen.
Jeg tror den bruker mer strøm dersom det er kaldt. Men det bare øser på med varm luft inne i huset. Skremmende lettvint!

Skjulet er fullt av ved, ovnen er en ny, rentbrennende Jøtul, men det er ikke ofte jeg ser at noen fyrer opp før jeg kommer fra jobben. Selv om de er kommet hjem fra skole og sånt.

Akkurat nå er vedkassa tom, men jeg gidder heller ikke! HEHE...

Fin maskin! Garantert! Du har alt å vinne, men pass på å ha et vedlager inne, slik at ingen må ut i skjulet for å fylle på med ved.
biggit
biggitInnlegg: 1275
16.02.07 11:00
Slenger meg på denne varmepumpetråden.

Lurer på om noen kan gi meg gode råd ang. type pumpe og plassering av denne.

Bor i et hus bygd på 60-tallet. 3 plan, dvs kjeller, 1.etg og loft. Grunnflate ca 55m2.
Trappeoppgangen er åpen vertikalt gjennom hele huset, dvs at varmen har en tendens til å samle seg i loftetasjen hvor den egentlig er "uønsket" fordi vi har soverom der.

Bor på kysten, dvs at temperaturen på vinteren varierer mellom 5-6 plussgrader og ned til 12-13 minusgrader. Når det er nede i under 10 minusgrader har vi problemer å holde huset varmt, spesielt i trappeoppgangen. Har 2 varmovner nede i gangen i 1.etg, men de klarer ikke å holde varmen. Resultatet er at alle dører fra trappegangen inn til tilstøtende rom i 3 etg må holdes lukket for å holde på varmen.

Vil ha et hus hvor jeg ikke gruer meg til å stå opp om morran fordi jeg må ned den kalde trappa for å komme meg inn på badet brrrr.

Om sommeren er problemet omvendt. Vanskelig å få temperaturen inne såpass ned at det ikke er ubehagelig, i alle fall på dager over 20 grader.

Har forstått det slik at en varmepumpe som langt på vei kan fikse begge problemer, men jeg er som sagt usikker på type, og på hvor man bør plassere inntaket for å få mest mulig effekt av varmen. Er gangen i 1.etg mest hensiktsmessig? Bør jeg gjøre andre investeringer samtidig. Tenker da på en vifte e.l. på loftet for å presse varmluften ned?

Shangala2
Shangala2Innlegg: 1850
16.02.07 20:42
Det som vil ha best virkning i trappeoppgangen vil være å isolere bedre.

Hadde selv tre plan i et hus for noen år siden, og monterte en slik propell som presset luften fra toppen og nedover. Det hjalp litt, men da den måtte stå på fullt for å ha noen effekt ble det en sjenerende trekk.

Du kan legge en ventilasjonskanal fra taket oppe til gulvet nederst med en kanalvifte i. Den kan gå hele døgnet, og suge luften oppefra og ned uten at det oppleves som trekk.

Dersom det blir varmt oppe om sommeren, kan det også tyde på at huset ikke er godt nok isolert. Smelter snøen på taket om vinteren er det ikke bra nok.

Her hos oss blir det veldig varmt i stua, men varmen kommer ikke ut i gangen. Jeg laget en ventilasjonskanal fra taket i stua over vedovnen, gjennom veggen og ned til gulvet i gangen. Når jeg starter vifta blåser det varmt som fra en vifteovn på gangen.
Det virker bra. Har ikke brukt panelovnen i gangen siden.

Det er mange muligheter!
Bessen
BessenInnlegg: 3852
17.02.07 22:56
På Vestlandet er varmepumpene brukbare, men gir ikke særlig effekt under -10 grader. Ellers i landet kan man bare glemme varmepumpene. Mest behagelig varme fås av vannbåren varme via radiatorer.
Skal man ha en skikkelig luft til luft varmepumpe blir prisen kr 20.000,-.
Men ikke glem at varmepumper er forkjølelsesmaskin nr. 1. De gir en konstant trekk i huset og bør ikke brukes der det er småbarn i boligen.
IneCha
IneChaInnlegg: 584
18.02.07 14:17
Bessen skrev: mye rart.

Javel? Bor på østlandet har enebolig fordelt på 2 etasjer med panasonic varmepumpe godt plassert i trappa mellom 1. og 2. På den måten kjører vi varmluft nedover i første om vinteren, og deilig kjølende kaldluft opp til soverommene som tidligere var rene bakeovnene om sommeren. Har hatt den i tre eller fire år, bruker hverken vedfyring eller annen oppvarming lenger (foruten varmekabler i enkelte rom). Skal være så ærlig å si at strømregninga ikke akkurat ble halvert etter at vi installerte varmepumpe (...) men fra å styre med vedbæring etter jobb og vente de 2 timene det tok til tempen krøp over 15+ for så å svette seg i søvn - til det deilige privilegiet å året rundt ha behagelig innetemp se det har vært en av våre beste investeringer :) Vi er også mye sjeldnere syke nå og jeg tror ikke det er tilfeldig. Den står programmert på 3 grader lavere dagtemp frem til 1 time før vi kommer hjem fra jobb. Og det beste: når vi er på ferie/ langhelger i vinterhalvåret er det bare å stille inn tempen til minimum (16+) og du vet det funker:)
Ikke særlig effekt under 10-?? Med respekt å melde: dette er jo direkte tull! Effekten blir mindre jo kaldere det er ute, men om det har vært ned til ca 22 kuldegrader ute, så har innetempen vår bare gått ned fra jevn 21+ til 19+ uten extra hjelp. Det skal være store forskjeller fra merke til merke så det er sikkert også noen som 'slutter' ved -10 men regner ikke med at det er kvasimodellene vi diskuterer her.
Mvh, Ine.
Rakim
RakimInnlegg: 995
18.02.07 23:03
Bessen skrev mye rart ja.

1. Før du vurderer å sette inn varmepumpe bør du forhøre med en selger. Kontakt da en autorisert selger.(ca. 80% er uatoriserte) De kommer da på befaring og sjekker om det lønner seg å montere. Er langt i fra alle hus hvor det lønner seg.

2. Hvis du får beskjed om at det vil lønne seg, (dette beregnes ut i fra strøm- og vedforbruk og planløsning i huset), så er det bare å kjøpe. Selger skal da ha beregnet om kostnadene du får blir spart inn ved lavere strømforbruk.

3. Litt info: Gassen som de nyeste pumpene bruker virker ned til -23. (Den heter RS10 eller noe i den duren) Da har den en virkningsgrad på 1 - 1. De beste pumpene har ved optimale tempraturer en virkningsgrad på over 5.

4. Valg av merke: Dette er det viktigste sammen med en autorisert forhandler. De beste pumpene er Panasonic, IVT og Thosiba. Jeg vet at Panasonic og IVT har en garanti på 5 år. Skjer det noe galt og du har brukt en autorisert forhandler så slipper du kostnader.

Til slutt: Som sagt så finnes det MANGE! useriøse forhandlere. Bruk gjerne en som har holdt på noen år. De fleste gjør gratis befaring. Ikke monter dette selv! Med mindre du har god teknisk innsikt, har de riktige verktøyene, (flenseutstyr, vakumpumpe) og får veiledning av noen som kan det. Stor andel av pumpene det er noe galt med skyldes feilmontering. Pris på montering bør ligge på 3-4000. Hør med selger om prisen du har fått inkluderer kobberrør som er lange nok til å dekke det du har bruk for.

Er det noen flere spørsmål om pumper så kan jeg skaffe mer info for de som vil det. Har litt erfaring med dette.
Rakim
18.02.07 23:06
Så litt flere spørsmål nå. Anbefales ikke kjøpe de hvor du må montere selv. Hvis du får problemer så skylder de på at den er feilmontert.

Varmen er jevn og fin og luftkvaliteten blir mye bedre. De nyeste pumpene har allergifilter og ionisering av luften.

Hør på anbefalninger av andre folk. Hvis noen har god erfaring med å kjøpe av et firma, så hør på dette. Sjekk litt rundt. Snakk med flere som har kjøpt og hva de mener.

Sørg for at pris er inkl. moms, montering, riktig lengde av kobberrør (prisen inkluderer ofte 3 m med rør).

Varmekabel i utedelen MÅ du også ha med. Mange har dette inkludert i prisen men sikkert ikke alle.
m1974
m1974Innlegg: 124
19.02.07 18:49
Heisann.

Har bare lyst til å si løp og kjøp. Har hatt ei Hitachi i tre år, og det er helt nydelig. Og at det er noen dager iløpet av året det er for kaldt til at pumpa skal ha noen særlig virkning skal du tenke for mye på. Du må tenke på alle de dagene som det svarer for seg å ha ei varmepumpe, og med det klimaet vi har her i landet er det som kjent maaaaaaaaannnnnge dager som temperaturen ligger på mellom +10 -20 grader og da er det god butikk. Spares fort inn igjen.
Billbabba
19.02.07 21:15
Rakim skrev:
Bessen skrev mye rart ja.

1. Før du vurderer å sette inn varmepumpe bør du forhøre med en selger. Kontakt da en autorisert selger.(ca. 80% er uatoriserte) De kommer da på befaring og sjekker om det lønner seg å montere. Er langt i fra alle hus hvor det lønner seg. osv.

Mye fin leseing har kommet her nå.

jeg er teknisk dyktig nok til å montere selv, da jeg er industrimekaniker av fagbrev + erfaringer med bilombygging design og utvikling av tekniske instalasjoner.
Men, jeg ønsker å bruke autorisert forhandler, som kan regne ut lønsomhet og plassering for huset, og jeg ønsker å få det montert, av hensyn til garantier.

Jeg har nok annet å bruke tiden min, i dette huset, noe må jeg sette til andre selv om jeg ville klare det selv, en skal jo bli ferdig en gang også.

Huset det er snakk om har 3 etg. men skal i hoved sak kun bruke 1etg.
de andre etg. vil bli kjeller + andre etg. som bare har soverom, som skal på sikt bli gjeste rom. Vurderer varme flyttings kanaler fra 1etg.

jeg skal fortsette med ved, men begrense bruken noe. Har ved ovn i 1etg. og 2etg.
Altså 2etg. vil benytte ved etter behov. og ha en eller annen panel ovn, for de "få" gangene etg. blir brukt.

En ting som jeg lurer på: Når jeg bruker varmepumpe for 1 etg. stilt til f.eks +21grader.
Og så fyrer opp i ovnen, reg. varmepumpe att rommet blir varmere, og da senker effekt bruken av varmepumpen??

La oss si det er kaldt ute, og pumpen må ha full effekt og holder da 19grader. jeg fyrer med ved og får glatt 25grader.
Peiser pumpa på full effekt fortsatt da, eller "bremser" den opp å legger seg på minimum effekt?

P.S. jeg ønsker å diskutere alle typer og modeller, for å finne ut hva som passer meg best, men trur jeg bør ha de dyrere og ikke disse 4 000,- sakene.
Jeg har satt til side ca 50 000,- for varme montering og system.
Rakim
19.02.07 22:44
De pumpene jeg har vært borte i har 4 hovedfunksjoner.
1.Auto
2. Heat
3. Cool
4. Fan

1. Auto:
Her stiller du inn tempraturen og så kjøler den ned hvis det blir for varmt, mens den varmer opp hvis det blir for kaldt. Den prøver å få til den tempraturen du har satt. Mao ikke så veldig økonomisk.

2. Heat.
Sette du først en tempratur. Hvis det er kaldt ute og du ønsker å ha en tempratur på 21 grader inne setter du den på 21. Da varmer den opp til 21 grader og så kutter den helt ut. Dvs at hvis du fyrer ved siden av (noe som er gunstig) og får en tempratur på over 21 grader så kutter den helt ut.

3. Cool.
Fungerer motsatt av heat. Dette brukes om sommeren hvis du ønsker lavere temp. Det en skal være klar over da er at strømregningen ikke blir lavere. Men det er smak og behag.

4. Fan:
Denne er jeg litt usikker på. Usikker på om du setter inn tempratur eller ikke. Det som skjer er at den blåser ut luft.

Anbefales bare å bruke Heat og Cool. Hvis du bare skal bruke den til oppvarming er det greit å bruke Heat når det er nødvendig, og skru den helt av om sommeren.

Hvis du bruker pumpe sammen med kanalene så er det en meget god løsning. Vet ikke så mye om kanalene men regner med at de kan stenges. Det vil være lønnsomt hvis du ikke bruker 2.etg så mye. Det som også er genialt med pumpe (hvis montert på rett sted) er at du får flyttet varmen rundt i huset. Du får meget god luftsirkulasjon.

Modeller kan jeg ikke så mye om. Vet at Panasonic HE9DKE er en av de beste på markedet. Har den beste effektfaktoren på over 5. Vet ikke om det er lang leveringstid på denne. Før jul var den utsolgt over store deler av Norge. Denne bør du få levert og montert for rundt 20-25000,-. Er ikke helt sikker på prisen nå, men kan sikkert få sjekket ca.pris om noen dager. Hvis du velger Panasonic elle IVT kan jeg fortelle deg om prisen er alt for høy eller ikke.

Håper det var svar på noen av spørsmålene. Bare å spørre igjen. Skal prøve å hjelpe deg i den grad jeg kan.

Fredd
Rakim
19.02.07 22:45
Når du kommer så langt at du bestemmer deg for modell så kan jeg sjekke litt rundt dette også. Nesten uansett type.
Billbabba
20.02.07 17:48
Rakim skrev:

osv.

Da ser det ut som dem fungerer slik jeg ønsker.

Jeg skal finne ut av den lokale forhandleren på Osterøy, sjekke hva han kan tilby.

Jeg kommer til å bruke mye tid på å finne ut av dette, samt masse andre ting jeg må finne ut av ved dette huset.
Men nå har jeg fått vite så mye, att jeg vet jeg skal ha varmepumpe. Og att jeg skal ha av de bedre typene.(dyrere)

de varme kanalene jeg har tenkt meg ut, er rett ogslett rist med kanal gjennom gulvet, og med det samme i oppe, som blir felt inn i veggen der, slik att den blåser inn i romet og ikke rett opp. disse skal kunne lukkes, og har vifte. Vet ikke om viften kan kobles via termostat.
Skalleman
SkallemanInnlegg: 5625
22.02.07 10:28
Har varmepumpe både i nåværende og forrige hus, og er meget godt fornøyd. Letvint varme. Men det er feller å gå i.

Det er stor forskjell på varmepumper. I forrige huset har vi en toppmodell fra Toshiba, og i nåværende stod det en Foma-pumpe kjøpt som selvmontering hos Byggmakker. Og Toshibaen ligger milevidt over. bedre effektivitet, særlig ved lave temperaturer. Stillere, bedre regulering.

Plasseringen er alfa og omega. Unngå at den blåser rett mot f.eks. salongen, da vil du oppleve trekk. Sørg for at den blåser slik at luften sirkulerer til flere rom.
Billbabba
22.02.07 19:00
Dette med blåse rettning sier seg selv, om en tenker seg om :-)

Veldig viktig info du kom med nå, for jeg har faktisk vurdert Foma pumpe.
Menom Toshiba eller panasonic er bedre (eller ett annet merke) så spørs det om jeg tenker å droppe Foma.
TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 20244
22.02.07 22:36
Siden jeg etterhvert kommer til å bosette meg enten langt nord eller på innlandet med sine kalde vintre, vil jeg nok når tiden kommer vurdere bergvarmepumper i stedet for luft-til-luftvarmepumper som er mest kjent nå..

http://www.vvsaktuelt.no/xp/pub/venstre/varme_energi/178988

En bergvarmepumpe vil ikke skru seg av når temperaturen vandrer på nedsiden av -20, i motsetning til luftvarmepumpene.. En fordel. Problemet er at det er færre bergvarmepumper å velge mellom, og ikke minst, færre tilbydere. Prisene er også sikkert noe stivere på kort sikt, i og med at det må borres minst 10 meter ned i jorda og det må jo jobbes litt mer, en luftvarmepumpe trenger kun montering inn i veggen.

*Gnafs gnafs*
gosjameg
gosjamegInnlegg: 23
22.02.07 22:48
Den forhandleren du har i tankene, fører Panasonic varmepumper.
Har selv vurdert å få inn en sånn, men så lenge vi har gratis ved, ser vi ingen hensikt med det. Det eneste måtte være om sommeren om det er svært varmt.
Billbabba
23.02.07 17:31
gosjameg skrev:
Den forhandleren du har i tankene, fører Panasonic varmepumper.
Har selv vurdert å få inn en sånn, men så lenge vi har gratis ved, ser vi ingen hensikt med det. Det eneste måtte være om sommeren om det er svært varmt.

Da er nok muligheten stor for Panasonic.

Gratis ved kunne vært noe ja :--)
gosjameg
23.02.07 18:07
Billbabba skrev:
Da er nok muligheten stor for Panasonic.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Muligheten er stor for det, om man er venn med en bonde. Du kan jo tilby deg å rydde litt på beitemark og sånt mot å få veden. Det trengs jo svært mange steder. Vi fikk tilbudet, og det funker bra for begge perter :o)
Billbabba
23.02.07 18:29
gosjameg skrev:
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Muligheten er stor for det, om man er venn med en bonde. Du kan jo tilby deg å rydde litt på beitemark og sånt mot å få veden. Det trengs jo svært mange steder. Vi fikk tilbudet, og det funker bra for begge perter :o)

Den muligheten trur jeg er ganske stor. En får se :-)
gosjameg
23.02.07 18:33
Billbabba skrev:
gosjameg skrev:
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Den muligheten trur jeg er ganske stor. En får se :-)
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Ønsker deg lykke til både med varmepumpe og vedhogst, da :o)
Fint å bo på landet.
Bessen
24.02.07 02:26
Gratis ved kan dere bare glemme. Tid er penger. Bruk heller tiden på sosial omgang, f.eks. med barna.
Betalte selv kr. 1.500,- for 2.000 liter knusktørr fjellbjørk levert helt inn i vedbingen i kjelleren. Regn ut selv timebetalingen ved å gjøre jobben selv.
Ang. varmepumper, så er 19 grader for lavt ved minus 20 ute, så du må ha tilleggsvarme, f.eks. ved.
Og jeg understreker at trekk både ved varme og avkjøling er helsefarlig.
Billbabba
24.02.07 10:41
Da må jeg bare spørre.
Tar du med barna i bilen? også på lengre turer?

Og det nødvendige ved hogsten tar 1 helg å hogge.
1 helg 16T må jo bruke timelønn som på jobben ikke sant -skatt.
ikke alle tjener så godt som deg.

så 10 X 108 = 1080,-

Og i tillegg så kommer en seg ut av sofaen, trent litt.

Og hvem sier att familien ikke kan bli med?

Dette er jo en flott tur i skogen, som er virklig bra for barna.

selv om en sparer kun 500,-
så får en 10" totalt med trening, 10T kos med familien i skogen, for mens en jobber, så leker barna og kona, lager i stand mat for oss, så både lunsj og middag blir tatt i skogen.

Dette er jo kvalitets dager, uten like.

og vi får ca 3 500l i stede for 2 000l
gosjameg
24.02.07 17:27
Billbabba skrev:
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Helt enig med deg. Muligens tat vedhogsten mer enn en helg, da det både skal kvistes og ryddes. Kvister legges i fine dunger.
Men dette er noe som hele familien kan delta i. Barna kan godt rydde kvist, og utmark et et fint sted å leke.
Man kan i tillegg lage kaffebål, om man vil. Grille pølser kan man også.
Frisk luft og følelsen av å ha laget sin egen ved er verd mange poeng..

Stå på! :-)
boot
27.02.07 06:33
19 grader inne er vel 19 grader, helt uavhengig av hva du har ute.
Men hvis pumpa ikke klarer å oppnå 19, men det var kanskje det du mente.
Bessen
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg