Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Utendørs varmekabel.

NYTT TEMA
Yaken
YakenInnlegg: 198
12.11.07 20:54
Har letet på nettet etter litt info om varmekabel for oppkjørsel utendørs, men finner ikke noe å bli klok på.
Det har seg sånn jeg har en styggbratt bakke opp til huset og i den forbindelse vurderer vi å få lagt ned varmekabler i hjulsporene for snø/is smelting. Så jeg lurte på om det er noen som vet hva noe slikt koster sånn ca pr meter og evt driftskostnader?
Takker på forhånd for alle innspill.
magzz
magzzInnlegg: 154
12.11.07 22:40
"Yaken skrev:
Har letet på nettet etter litt info om varmekabel for oppkjørsel utendørs, men finner ikke noe å bli klok på.
Det har seg sånn jeg har en styggbratt bakke opp til huset og i den forbindelse vurderer vi å få lagt ned varmekabler i hjulsporene for snø/is smelting. Så jeg lurte på om det er noen som vet hva noe slikt koster sånn ca pr meter og evt driftskostnader?
Takker på forhånd for alle innspill."

Ta kontakt med et elektrofirma (eller fler) og be om forslag til løsning og pris på jobben. Pleier å være litt omfattende med ekstra kurser i sikringsskapet og en fornuftig styring av kablene. Er jo anbefalt med 300 w/m2, så da er det greit at de ikke står på i tide og utide.

-magzz
boot
bootInnlegg: 2045
13.11.07 07:14
Kan det legges bare i hjulsporene? Hva med midtsonen, vil ikke den kunne bli for høy og skrape oppi?
Link-86
Link-86Innlegg: 8280
13.11.07 21:28
Hei.

Jeg har vært borti samme situasjon for noen år siden damin oppkjørsel gikk fra grus til asfalt. Jeg ville ha kabler, men naboen sa nei. Jeg forhørte meg med en elektrikkervenn. Han sa ikke priser, men jeg forstod at det ike er noen enkel oppgave. Jeg forstod det slik at man burde ha hele området og ikke bare hjulsporene pga måten asfalten vil sette seg på over tid (husk dette var helt ny asfalt) Og det var vist litt av en gravejobb også skjønte jeg. Man måtte ned en del centimeter og asfalten kunne bare legges under spesielle forhold.

gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
13.11.07 22:39
Naboen har også en slik styggbratt bakke, og jeg ser at det er litt av en jobb å måke og strø.

Tror nok det ville bli lettere med et skikkelig varmeanlegg, vi har snakket litt om det, og vi tror det vil merkes på strømregningen.

Dersom prisen ikke spiller noen rolle, er det veldig, veldig enkelt, mange legger bare kabler i hjulsporene, og noen legger i hele oppkjørselen.

Personlig er jeg skeptisk til å bruke dyrebar energi til å smelte snø, det er liksom litt luksus over det, men for all del, det er jo opp til hver og en.

Jeg er rørlegger, og driver endel med litt større prosjekter, og i store bygg er det faktisk som regel et varmeoverskudd til og med om vinteren. Da pumper vi varmen inn i vann og glykol, legger rør i bakken og bruker overskuddsvarmen til å smelte is og snø med vannbåren snøsmelting.

Men slik er det ikke i en enebolig. Det kreves mye energi for å smelte vekk kong vinter. Er du rik?
Bessen
BessenInnlegg: 3852
14.11.07 02:50
Yaken skrev:
--------------------------------------
Det hele er avgjørende av hvor i landet du bor og hvor store snømengder og lav temeratur det er der i et gjennomsnittsår. Å legge kabler bare i hjulsporene er ikke å anbefale, men i tilfelle lite snø så bør de være 50 cm. brede. Regn med en fastpris til elektrikeren på kr. 10.000,- og så ca. kr.700,- pr. kvm. for kabler med 100 W pr. kvm. Disse bør stå på stort sett hele vinteren, men går du opp til 300 W med temperaturføler, så kan disse slå seg på ved behov og strømforbruket kan nok reduseres noe.
Regn med et strømforbruk på kr. 300.- pr. kvm. pr. vintersesong, men her er det svære usikkerhetsmomenter ute å går, jfr. hva strømprisen blir.

Og ikke glem grunnarbeidene og event. asfalt/belegningsstein.

Nei man må være velstående for å ha Røkke-oppkjørsel.
To kamerater av meg la ut rør til varmekabler når de bygde, men la aldri kablene pga. kostnadene.
Snøskuffel ?
.................................................
" det enkle er oftest det beste "
boot
bootInnlegg: 2045
14.11.07 06:56
Økonomisk sett kan det lønne seg veldig å velge bolig uten sånne behov :)

Glad jeg ikke trenger sånt.
Hvis sånt må stå på hele vinteren er det ikke mange som er lystne på regningene.

Men det er naturligvis forskjell på 5-10 m vei og f.eks. 100....grøss.
Skalleman
SkallemanInnlegg: 5623
14.11.07 10:34
Dette er jo en glimrende anledning til å kjøpe deg firehjulstrekker.
Skalleman
14.11.07 10:50

Her har du en som har gjort det. Adressen og huset skulle tyde på økonomi litt over snittet.
http://www.pilgrim.no/referanser/Privat-vei/Privat-vei-varmekabler.htm

Her er en leverandør
http://www.elektroplast.no/sider/varmeioppkjorsel.htm

Utifra det som stod hos leverandøren tok jeg et kjapt regnestykke:
20 meter vei, behov 30 dager, 50 øre pr. kwh gir en årspris på i underkant av 1000 kroner. Ikke så galt det, eller har jeg bomma med noe?

Du setter ikke på kablene om høsten og lar de stå på til våren. Enten har du temperatur og fuktighets-sensor for automatisk styring, eller du slår på ved behov.
karte
karteInnlegg: 718
14.11.07 10:52
Skalleman skrev:
Dette er jo en glimrende anledning til å kjøpe deg firehjulstrekker.

"Det er så bratt bort' hos pappa og der er jeg stadig vekk,
så til vinter'n skal jeg ha meg en med fir'hjulstrekk" :-)
(Øystein Sunde)
Bessen
14.11.07 12:25
Skalleman skrev:
Du setter ikke på kablene om høsten og lar de stå på til våren. Enten har du temperatur og fuktighets-sensor for automatisk styring, eller du slår på ved behov.
---------------------------------------------
Dette er så til de grader avhengig av hvor man bor at det neppe kan settes opp et regnestykke uten å kalkulere det for hvert enkelt tilfelle.
Så regnestykket mitt forutsetter skikkelig vinter i innlandsstrøk med temperaturer ned mot kanskje 20 minus. Da nytter det ikke å skru på kablene natta over.

Den oppkjørselen du linket til så ikke særlig snøfri ut og så du hvordan det så ut nederst i bakken ?
susilu
susiluInnlegg: 34911
14.11.07 13:27
Skallemann, den reklamen fra elektriker, med pris 5500 må vel være bare for selve den elektriske tilkoblingen?
Jeg går ut fra at man i tillegg må ha noen til å grave opp veien og evt asfaltere etterpå? Man kan vel ikke ha hvilket dekke som helst?

Jeg innbiller meg at det er mye billigere å bygge tak over veien.
Skalleman
14.11.07 13:42
susilu skrev:
Skallemann, den reklamen fra elektriker, med pris 5500 må vel være bare for selve den elektriske tilkoblingen?

Selvsagt. Grunnarbeid kommer i tillegg. Det er jo som med legging av rør. Rørene er en veldig liten del av det hele. Det er grøften som koster. Om du skal grave opp to striper, for så å asfaltere, blir kvadratmeterprisen for asfalten forferdelig høy. Ville tro at det billigst om du har brukbar asfalt, er å frese ned spor for kablene for så å legge på betong eller en annen guffe i sporene etterpå. Men dette må man spør fagfolk om, for å få ordentlige priser på.
Skalleman
14.11.07 13:48
I -20 behøver du ikke varmekabler, for da er det ikke noe å smelte bort. Tørr Poenget med varmekabelen er ikke at du skal kunne gå barbeint for å hente avisa, men for å smelte bort isen/snøen som ligger der. Og kommer det ikke ny snø, så behøver du heller ikke tine. Det er derfor man har fuktsensor. Kablene står kun på ved fuktig mark.
Bessen
14.11.07 13:59
susilu skrev:
-----------------------------------------
Kr. 5.500,- er vel kun for kablene og så kommer arbeidspenger til elektriker i tillegg. Kanskje må det legges opp en ekstra kurs fra sikringsskapet.
Og så kommer alle andre utgifter på toppen av det.
Skalleman
14.11.07 14:03
Ser forøvrig at trådstarter bor i Bergen, så da er neppe -20 grader noe stort problem.
Bessen
14.11.07 14:16
Skalleman skrev:
Ser forøvrig at trådstarter bor i Bergen, så da er neppe -20 grader noe stort problem.
-------------------------------------
Nei, neppe. Problemet er sludd og regn som fryser på om natten. Og da blir det virkelig sleipt.
Skalleman
14.11.07 14:28
Bessen skrev:
Nei, neppe. Problemet er sludd og regn som fryser på om natten. Og da blir det virkelig sleipt.

Men det er ikke så forferdelig mange dagene i året. Så strømregningen blir ikke så astronomisk som man kanskje skulle tro om man bare har en fornuftig styring på det hele. Anleggskostnadene er det som er kostnaden. Særlig politisk korrekt er det nok ikke å installere noe slikt. Om du er på et fortau med varmekabler så se etter en rund metalldings (ca 5 cm i diameter) som er støpt inn i asfalten. det er fuktighetsmåleren. Den skjekker om det er vann/is/snø på fortauet, så ikke den står og vamer på tørt fortau. I en tidligere jobb, hadde vi varmekabler på en del av gårdsplassen hvor det skulle kjøres truck. Det var ganske heftig med watt, men operasjonstiden var ikke så forferdelig høy.
magzz
magzzInnlegg: 154
14.11.07 20:18
"Skalleman skrev:
I en tidligere jobb, hadde vi varmekabler på en del av gårdsplassen hvor det skulle kjøres truck. Det var ganske heftig med watt, men operasjonstiden var ikke så forferdelig høy."

Nettopp. Derfor anbefaling om 300w/m2 for å tine kjapt. Problemet er effektbehovet. Ved en oppkjørsel på 20 meter med 2 x 50 cm brede spor blir det fort 6000 watt. Som igjen stiller krav til kapasiteten i sikringsskapet osv.

-magzz
Skalleman
14.11.07 23:10
Nå var det en diger plass beregnet for pålastning av to vogntog samtidig. Blir noe helt annet med to striper i oppkjørselen. Men er enig, anleggskostandene kan bli store.

Men alt detteer synsing. Ta kontakt med det rette firmaet, og få en pris på hele pakka. Hadde vært artig med tilbakemelding hit om hvordan det går.
bcaa
bcaaInnlegg: 8283
14.12.07 03:18
Finnes det alternativer til rene elektriske løsninger? Hva med f.eks. oljefyring? Vet at dette brukes bl.a. for å varme opp kunstgressbaner, men er mulig at det blir litt vanskeligere når det er snakk om bakker, og det er kanskje ikke like raskt å få igang heller.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg