Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Effektiv mosemorder

NYTT TEMA
Altimeter
AltimeterInnlegg: 3234
02.05.08 06:35
Har den del flater som det vært år gror mose på. har som regel høytrykkspylet dette fekk, men begynner å bli lei, blir så mye søl.
Finnes det noe middel som kan sprayes eller legges på mosen slik at den dør av seg selv. funke roundup på dette?

Nemi_5
Nemi_5Innlegg: 1803
02.05.08 11:02
Altiimeter,

ville vel ikke brukt roundup for å fjerne mosepartier. Roundups ”fordeler” og minussider finner du under denne linken http://www.info-roundup.no/gode-raad

Er også betenkt når det gjelder øvrige mosefjerningsmidler, men unntak der det stort sett er ”mose over alt”. Da skal for eksempel Bayers ”Trim Strø-lett Mosefjerner” være effektivt - i alle fall ifølge noen naboer som har brukt dette med godt resultat. Mosen vil da svis ned og dø i løpet av noen få dager. Virker best når mosen er i god vekst, dvs om våren og på sensommeren. Ser det finnes en rekke lignende midler i handelen, så hvorvidt det ene er bedre enn det andre, har jeg ingen formening om.

Å forebygge mose derimot, er fullt mulig (min erfaring). Det betyr å finne ut hvordan jordsmonnet er og ev. forbedre dette og/eller å bruke gjødsel som stimulerer til god gressvekst og hindrer mose og ugress å få overtaket, men det er jo et annet spørsmål.

Lykke til:-)
Nemi_5
02.05.08 11:06
[url)http://www.info-roundup.no/gode-raad">http://www.info-roundup.no/gode-raad[/url]
Nemi_5
02.05.08 11:08
Phu, tuller fælt med link i dag, ser det ut til:)

http://www.info-roundup.no/gode-raad
Altimeter
02.05.08 11:20
Takker for flott innspill Nemi :)

Mosen som jeg skal fjerne er på betong og asfalt, så da er det kanskje ikke så dumt med det middelet du nevner. Ser at roundup ikke skal benyttes ved slike tilfeller.
Når det gjelder selve plenen så tror jeg nok at slaget er tapt. så har tenkt å fjerne den siden som er utsatt mest. der er det nå sa gale at jeg trenger bare å snitte opp endene og rulle hele mosepleddet sammen.

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 19282
02.05.08 12:13
Selv ganske stygge plener kan reddes fra mosen, men det kreves en del jobb over et par sesonger:

For det første må du ikke bare gjødsle, du må kalke. Mosen liker surt miljø, så kalk forstyrrer den kraftig. Spør på et hagesenter om når og hvor mye og hvordan du skal kalke/gjødsle.

Det kan også lønne seg å leie en motorisert mosefjerner. Denne har gjerne tenner som stikker opp jorda og lufter plenen slik at gresset får bedre vekstforhold. Kombinert med mosefjerningsmiddel, kanskje et tynt lag med ny, frisk kompostjord og en runde med såing av gressplenfrø skulle forholdene bli lagt til rette for å bli kvitt det meste av mosen.

*Gnafs gnafs*
Altimeter
02.05.08 20:35
Ugh, masse arbeid med andre ord:/
Får prøve med kalk på de plassene den ikke har overtatt helt:)

Takker for innspillet.

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 19282
02.05.08 20:40
Nja, du kan klare deg med et par dagers arbeid to-tre ganger i løpet av sesongen. Kalk, gjødsel og gressfrø kan du spre med sånn gjødslingsvogn, og da går det relativt kjapt unna. Men ta deg tiden til å spørre om råd på et hagesenter. De vet det meste om sånne problemer og kan skreddersy et opplegg som passer din hage.

*Gnafs gnafs*
tapetkniv
tapetknivInnlegg: 297
05.05.08 23:52
Jeg skal kjøpe meg en mosefjerner imorgen, som skal fungere rimelig bra etter hva jeg har hørt fra kunder.. Heter GTI mosefjerner, koster 250,. og virker temmelig enkel i bruk, kobler bare på en standard slangekobling og vannet fra slangen ordner doseringen. Rekker til ca 200km2.

Har fortstått det slik at middelet ødelegger mosen og gjødsler plenen, skal gi deg en rapport når jeg har fått testet det :)
Altimeter
06.05.08 10:04
Hmm. Det hørtes interesant ut. Hvor får en kjøpt dette?

Var på en hagebutikk her om dagen, og ble anbefalt plenrens, samt og gjødlse med fullgjødsel en og to uker etter på. Så får se hvordan dette går.

tapetkniv
tapetknivInnlegg: 297
07.05.08 00:21
Skal ha den på Jernia :)
Fikk desverre ikke prøvd den, så jeg vet egentlig ikke hvor god den er..
Bessen
BessenInnlegg: 3852
07.05.08 01:15
Altimeter skrev:
Mosen som jeg skal fjerne er på betong og asfalt, så da er det kanskje ikke så dumt med det middelet du nevner.
-----------------------------------------
Ser at noen roter seg bort i fjerning av mose i plen, men det dreier seg altså her om betong og asfalt. Det beste rådet her er svært så billig og effektivt: Salt, grovsalt.
Ha en håndfull salt pr. liter og løs opp i lunkent vann under omrøring og spray på vertikalt i tørt vær ( ikke la det komme på plantene ) og strø på med tørt salt horisentalt. La det virke noen dager og gå så på med høyttrykksspyleren: Mose borte !
.................................................
" det enkle er oftest det beste "
DonCamillo
DonCamilloInnlegg: 1514
08.05.08 22:46
tapetkniv skrev:
Jeg skal kjøpe meg en mosefjerner imorgen, som skal fungere rimelig bra etter hva jeg har hørt fra kunder.. Heter GTI mosefjerner, koster 250,. og virker temmelig enkel i bruk, kobler bare på en standard slangekobling og vannet fra slangen ordner doseringen. Rekker til ca 200km2.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Dette kan du tjene penger på! En maskin til kr 250.- som fjerner mosen i en stor norsk kommune må jo være en bra investering! Det blir jo utgifter til slange etterhvert da, men .... Eller var det bare en tyrkleif?
John_A
John_AInnlegg: 3
20.05.12 17:42

Jeg anbefaler på det sterkeste å få fjernet mosen med en jernrive evt plenlufter, så bruke kalksalpeter på plena.

Styr unna unødvendig vanning av plena. kalksalpeter løser seg opp selv i bare sola :)

Kan garantere fart på gresset .

ps, mosen trives hvis gresset blir klippet for kort..anbefalt lngde på gresset er min 4 cm.

ulefos
ulefosInnlegg: 63228
20.05.12 23:33
Altimeter: Ugh, masse arbeid med andre ord:/ Får prøve med kalk på de plassene den ikke har overtatt helt:)

da skal jeg gjøre det verre for deg, mosen trives der det er skygge, så har du grantrær som skygger for hagen har du også mose, men du kan også dra fordeler av at jorda er sur, og plante surjordsplanter som Rhododendron

Link-86
Link-86Innlegg: 6492
21.05.12 08:46

Siden det er på asfalt/betong ville jeg gjort følgende. Skrap av alt løst og høytrykkspyl det rent.  Få tak i noe kobber og lag en balje med vann. Påfør vannet når området er i skyggen. Kobbervann tar slikt lett. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg