Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Klipping av ligusterhekk.

NYTT TEMA
Bessen
BessenInnlegg: 3852
15.07.08 18:52
Har svært mye ligusterhekk i nabolaget. Det var visst svært så in i perioden fra 1945 til 1955, da husene her ble bygget.
Vanligvis har vi klippet i september, så begynte noen i august, men nå i år begynte den første 10. juli og da følger de andre med og nå klippes det overalt her.
Vi benytter oss av et firma til klippingen og de kommer normalt i september en gang. Formannen der sier at liguster egentlig bør klippes på ettervinteren.

Men: Nå har vi felles hekk mot naboene i sør og nord. De har striglet halvparten av hekken på sin side, vi strigler i september og jeg er sikker på at naboenes hekker vokser minst en halvmeter til den tid og da ser det unektelig noe merkelig ut.

Noen som vet når egentlig ligusterhekk skal klippes ?
Bessen
15.07.08 19:03
--------------------------------
Jeg mente vel egentlig om det er noen som vet når ligusterhekk bør klippes.
kjøsskatta
kjøsskattaInnlegg: 9414
15.07.08 20:11
Bessen skrev:
--------------------------------
Jeg mente vel egentlig om det er noen som vet når ligusterhekk bør klippes.

-------------

Vi klipper vår etter sommerferien, ca august.
Da blir den klippet ganske kraftig tilbake. Vi former den ikke men klipper den firkantig

ex umuligejulie
Bessen
15.07.08 21:04
Klipper selv kraftig tilbake og firkantig. Den ser litt snau ut da, men blir ben og gir bedre utsyn. Har flinke folk som vi har brukt lenge, så de kjenner hekken utenat.

Men er dere enige i at naboene våre klipper for tidlig ? Vi er tross alt i den beste vekstperioden, kalt høysommer og det kan vokse kraftig ennå her i sør.
Satte f.eks. ut nye planter på kirkegården i går.
monsanto3
monsanto3Innlegg: 2330
18.07.08 00:05
Bessen skrev:

"Men er dere enige i at naboene våre klipper for tidlig ? Vi er tross alt i den beste vekstperioden, kalt høysommer og det kan vokse kraftig ennå her i sør."

Nei, det kan jeg ikke være enig med deg i.

Jeg plantet ligusterhekk (Ligusterum Vulgaris, altså vanlig liguster) for omtrent 15 år siden. Den har vokst seg stor og frodig, til tross for ganske sur og leirholdig jord.

Jeg klipper den ganske kraftig ned midt på sommeren og trimmer den lett sent på høsten.
Min erfaring er at liguster er svært hardfør - den tåler det meste av klipping og trimming.

At du og dine naboer er i utakt mht. estetisk utforming av nabolaget er jo en annen sak...

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
Bessen
18.07.08 10:46
monsato3:
Her hos oss er det normalt å klippe kun én gang i året. Ser at det er noen som klipper flere ganger og også de som trimmer hekken snorbein omtrent hver gang de klipper plenen, så jeg er ikke i tvil om at ligusterhekk tåler klippingen, det er det estetiske som plager meg ang. de hekkene som vi har på deling med naboene.

Ellers kan folk klippe når de vil for min del, eller la være å klippe.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg