Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skyvedører

NYTT TEMA
Link-86
Link-86Innlegg: 9053
06.11.08 14:12
Har 2 skyvedører i huset mitt som gjør meg -med jevne mellomrom sprø. Patenten er slikt at det står 2 tapper opp av døren som skal henge på en skinne som er festet med muttere. Problemet er bare at disse med jevne mellomrøm løsner og marginen på å skru det sammen er så liten at listverk må av og jeg irriterer meg grønn over så mye unødvendig arbeid som kunen vært unngått. Har noen tips eller erfaringer med hvordan man enkelt kan fikse dette eller bytte de ut for sen saks skyld?
elektrikern
elektrikernInnlegg: 39
06.11.08 16:58
Mulig at jeg har misforstått problemet men jeg tror dette løser problemet ditt.Kommer du til og får skrudd på en mutter til på hver tapp? Stramme den godt inntil den andre.Da vil de ikke skru seg av. Kan også bruke skruelim.
Braute
BrauteInnlegg: 1325
06.11.08 17:08
Sjekk denne linken: http://www.diplomatdorrar.se/Documents/Monteringsanvisningar/Nya/Montering_pocket_95.pdf bilde 10.

Her ser du altså at disse 2 "tappene" du sier stikker opp fra døren, isteden er to små gjengestag som er skrudd opp i hver sin "lekebil" i skinnen, og skal skrues fast med muttere i noen beslag på dørbladet.
Jeg har ikke vært borti problemet med at mutterene løsner til stadighet tidligere, og regner derfor med at du bare må sørge for å låse dem mot hverandre som vist på tegningen.
Link-86
06.11.08 20:21
Det er bare en skrue som må strammes for selve justeringen skjønner du. Skikkelig 80 talls patent. Den linken som Braute linket til er akurat hva jeg trenger. Prinsippet er det samme jeg har, men bare mye bedre utført rent praktisk. Takk for hjelpen.
Link-86
06.11.08 23:34
Har sett mer på patenten og sammenlignet med nyere modell som jeg har sett her ikveld. Patenten min er helt elendig iforhold. Min er en form for ala frank treskrue som ligger på en "kopp" som glir på en tynn skinne og strammes derfor kun med den ene skrues som til stadig løsner. Vedtatt ikveld: nye skyvedører. Takk for hjelpen folkens. Noen som har erfaringer med priser/om kan kan gjøre en slik jobb selv? Har sett litt løst på Byggmakker en gang ,men så ikke noe der så må kansje mer på Sentrum bygg etc?
Braute
BrauteInnlegg: 1325
07.11.08 00:12
Jeg vet ikke hvor mye du må skifte ut for å få montert en ny dør, men om hele pocketkarmen må ut, så er det ganske omfattende.
Hva med å justere døra riktig, for så å kline litt superlim (araldit e.l.) på skruene. Kanskje til og med litt silikon gjør susen. En loddebolt og litt loddetinn er kanskje også en enda bedre løsning.
Sånn bare for å holde det hele på plass mener jeg...

Dersom skinnen i toppkarmen er lik, så kan du jo forsøke å bare bytte ut til den "lekebil-patenten". Da er det jo bare å skifte ut beslagene på toppen av dørbladet eventuelt.
Et sett "lekebiler" og beslag vil jeg tro at du kan bestille i de fleste byggevarehandlere.

Jeg ville ihvertfall vært villig til å forsøke det meste fremfor å demontere veggen for å skifte hele karmen.
gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
14.11.08 19:04

Jeg skal montere (snekkerne skal montere) skyvedør til dassen oppe. Jeg skal sjekke nøye kvaliteten på oppheng og skinner.

Sånne detaljer er viktige, det er kjedelig å oppleve at det ikke fungerer.

stianmcfadden
stianmcfaddenInnlegg: 1
15.12.14 11:55

Hei, Braute. Du har ikke tilfeldigvis en oppdatert link til den siden? Har sammen problemet som Link-86.

(Innlegget ble redigert 15.12.14 11:55)

petterG
petterGInnlegg: 9297
15.12.14 17:59
stianmcfadden: Hei, Braute. Du har ikke tilfeldigvis en oppdatert link til den siden? Har sammen problemet som Link-86.

Hvis du sjekker profilen ser du at Braute ikke har vært aktiv siden 04.11.2009...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg