Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Montere lampe. Hvor skal blå og brun ledning?

NYTT TEMA
trultema
trultemaInnlegg: 30
12.11.08 19:18

Hei

Jeg har kjøpt ny lampe som jeg skal montere opp over kjøkkenbordet.

Det jeg lurer på er hvilken av den blå og den brune ledningen som skal i L og i N på lampa.

Noen som kan hjelpe?

(Innlegget ble redigert 12.11.08 19:19)

Rudi
RudiInnlegg: 3291
12.11.08 19:57

Blå skal på N og brun på L! Det ville ikke hatt noe å sagt uansett, men det er regelen :)

Rudi
RudiInnlegg: 3291
12.11.08 19:58

Blå skal på N og brun på L! Det ville ikke hatt noe å sagt uansett, men det er regelen :)

Ugress
UgressInnlegg: 7122
12.11.08 21:02

Hehe, stod akkurat og lurte på det samme her for litt siden, ringte og konsulterte en "ekspert" og fikk til svar at en del av disse "reglene" var beregnet til bruk i andre land hvor farge hadde noe å si.

Men hva står L og N for?

UtenKontroll
UtenKontrollInnlegg: 7222
12.11.08 21:03

Det er som sagt revnende likegyldig. Dette trenger du bare ha kontroll på i en koblingsboks, for å vite hva som er tilførsel, hva som skal til bryter, hva som skal til takpunkt osv.

I eldre installasjoner er i hovedsak begge lederne svarte. Kronglete å holde styr på

Ugress
12.11.08 21:25

Jeg har ikke skjønt det nye forumkonseptet enda, så: var det meg du svarte når du skreiv at det er revnende likegyldig? Skjønner jo at L og N ikke har så mye å si, lurte bare på hva det stod for. Hender jeg får økt forståelse for ting når jeg skjønner hva eventuelle forkortelser står for.

UtenKontroll
UtenKontrollInnlegg: 7222
12.11.08 21:30

Svarte ikke deg nei. La inn ett nytt innlegg i tråden i feltet under siste innlegg. Vet foreløpig ikke hva det innebærer, men regner med man svarer trådstarter ved å skrive der.

Ellers vet jeg ikke hva L og N står for

(Innlegget ble redigert 12.11.08 21:31)

trultema
trultemaInnlegg: 30
12.11.08 21:34

Tusen takk for svar. :)

Lalapalala
LalapalalaInnlegg: 4668
12.11.08 21:50

Hei.

L står for faseleder, og N står for nøytral leder.

Ugress
12.11.08 22:14

Takker for svar, lalapalala. Ble dessverre ikke så mye klokere, men så er man ikke elektriker heller. Generelt sett er jeg tilhenger av å overlate fagarbeid til fagfolk, men såvidt jeg har forstått det går denne slags "arbeid" i kategorien av ting man har lov til å gjøre selv.

Haense
HaenseInnlegg: 6508
12.11.08 23:06

Som andre har sagt her, L er faseleder og N er nøytralleder. Usikker på hva L er forkortelse for. 

Grunnen til at det står slik og at de skal være adskilte med farger er hvis du har 400V i huset ditt, og ikke vanlig 230 volts anlegg(selv om du har 400 volt inn til huset ditt så er det fortsatt 230 volt i stikkontaktene/lamper etc). Det er kùn Norge og ett annet land i verden som har vanlig 230V anlegg, jeg tror det andre landet er Moldova.

Grunnen til det er at nøytrallederen (N) gjør til at de 400 voltene som kommer inn i huset blir "nøytralisert" via jord. Da blir spenningen 230 volt, slik som på det gamle 230 volts anlegget som vi har brukt i alle år i Norge. Nøytralleder (N)skal ALDRI brytes før faselederen (L)

Grunnen er enkel.

Ved 400 volts anlegg så fører lederne strømmen slik;

L = 400 volt 

N = jordpotensialet.

Når disse kommer sammen inn i f. eks. en lampe så blir spenningen 230 på grunn av jordpotensialet til N-leder. Ikke spør, det bare blir slik. :)

Så selv om du har 400 volt inn i huset ditt, så er fortsatt spenningen på lampen eller i stikkontakten 230 volt, akkurat som det gamle 230 volt anlegget som har vært standard i Norge.

Grunnen til at de adskilles med farger er fordi at N-leder ALDRI må brytes før L-lederen. Hvis N-leder brytes før så vil lederne miste jordpotensialet og istedet for at apparatet (lampen/stikkontakten) for 230 volt så blir spenningen den som L-lederen fører. Altså 400 volt. Dette ødelegger utstyret og lager i mange tilfeller en kraftig smell i tillegg. :) Dette er i tillegg veldig brannfarlig.

Derfor kan aldri N-leder brytes i brytere som har enpolt brudd, bare topolt brudd (da brytes de samtidig og det er ikke farlig). Og for å gjøre det enkelt så er nøytrallederen ALLTID blå slik at det ikke kan bli misforståelser. 

Det begynner å bli litt seint, så dette ble veldig rotete. Beklager det! :)

krollar
krollarInnlegg: 906
13.11.08 00:14

Svar til tråden, og kanskje spesiel til Haense som jeg mener ikke har full kontroll.

Som andre har sagt er opererer vi i Norge med flytende jord(bortsett fra på veldig nye nett), og dermed vil de fleste steder være 230V mellom to faser og 133V mellom fase og nøytralpunkt(som IKKE er det samme som jord, men stort sett ganske nærme).

Derfor tar man stort sett ut spenning mellom to faser, og hvilken som er N og hvilken som er L er revnende likegyldig på alle mulige områder da begge fasene har samme potensial i forhold til nøytralpunkt og man vet ikke hvordan de forholder seg i forhold til jord, men det er i begge tilfeller rundt 130V.

Om man derimot er i et område som kjører 400V mellom fasene og dermed 230V mellom fase og nøytralpunkt vil man ha en annen situasjon. Da tar man ut spenning mellom en fase og nøytralpunkt. Her vil spenningen mellom fase og jord være rundt 230V, mens spenningen mellom nøytral og jord være 0(så lenge vi har et symmetrisk nett).

L-lederen fører altså i ingen tilfeller 400V, men dersom man kobler fra nøytrallederen først, vil det fremdeles være spenning i den komponenten man jobber med. Om man derimot skrur løs L-leder først vil man koble fra spenningen, og gjøre sin egen jobb videre mye tryggere.

Chrialdo
ChrialdoInnlegg: 4157
13.11.08 01:06

Herregud folkens. Er det om å gjøre å skryte mest av det dere tror dere har peiling på?

SVaret til trådstarter er enkelt. Det spiller ingen rolle hvor du kobler blå og brun ledning.

Hilsen eletriker.

lampe
lampeInnlegg: 8628
13.11.08 01:46
UtenKontroll: Ellers vet jeg ikke hva L og N står for

Live og Neutral?

neo_emtor
neo_emtorInnlegg: 702
13.11.08 06:33
Ugress: Men hva står L og N for?

L=Live, N=Neutral

Diktor
DiktorInnlegg: 11461
13.11.08 15:31
Chrialdo: SVaret til trådstarter er enkelt. Det spiller ingen rolle hvor du kobler blå og brun ledning. Hilsen eletriker.

Elektriker?

Det er vanlig å benytte enpolede brytere inne. Så i en sokkel for en lampe er det forskjell mellom N og L i forhold til jord når bryteren er av. Det "står strøm på N" i lampepunktet og man får støt hvis man er borte i den blå lederen og jord samtidig (hvis ikke noen som deg har surret med fargene). Men ikke mellom jord og sort/brun/hvit. Det vil fortelle deg at det er forskjell.

Du skal aldri bryte nøytralleder. Inn på bryteren brun, ut sort eller hvit eventuellt blå som da egentlig skal merkes hvit i lampepunktet. Det er greit å ha litt mere kontroll på elektriske annlegg enn "det er ikke så nøye".

Hilsen en "ikke-elektriker".

Haense
13.11.08 15:52

Svar til tråden, og kanskje spesiel til Haense som jeg mener ikke har full kontroll.

(...) Om man derimot er i et område som kjører 400V mellom fasene og dermed 230V mellom fase og nøytralpunkt vil man ha en annen situasjon. Da tar man ut spenning mellom en fase og nøytralpunkt. Her vil spenningen mellom fase og jord være rundt 230V, mens spenningen mellom nøytral og jord være 0(så lenge vi har et symmetrisk nett).

L-lederen fører altså i ingen tilfeller 400V, men dersom man kobler fra nøytrallederen først, vil det fremdeles være spenning i den komponenten man jobber med. Om man derimot skrur løs L-leder først vil man koble fra spenningen, og gjøre sin egen jobb videre mye tryggere.

------------------

Du har rett. Jeg forklarte ikke sammenhengen helt korrekt i går hva angår 400 volts anlegg. Dette har med belastninger å gjøre, og skjevheter i komponentene som er montert (PC, varmeovn, annen elektronikk etc). I verste fall vil kontakter/lamper etc. ha en spenning på seg på ca. 400 volt, hvis man kobler fra nøytralleder. Les dette avsnittet fra Trainor, de forklarer mye bedre enn jeg gjorde i går. Dette går litt utenom trådens tema.

"Dersom forbindelsen mellom PE og N-leder frakobles når det er spenning på anlegget, vil belastningene bli liggende på serie. 

Den påtrykte spenningen vil da dele (spenningsdeling) seg over de ulike belastningene. 

Eksempel: 
Har vi en PC med en ohmsk belastning på 100 ohm og en varmeovn på 1 ohm, og normert spenning er på 400 V, vil spenningen over belastningene bli på henholdsvis: 

Upc = 396 V 
Uvarmeovn = 3,96 V 

I = U / (Rpc + Rva) = 400 / (100 + 1) = 3,96 A 

Upc = I * Rpc = 3,96 * 100 = 396 V 

Vi ser av eksemplet at PC`en i værste tilfelle kan risikere å få en påtrykt spenning på 396 V, med det resultat at denne kan bli skadet og ødelagt. 

Det har vært mange eksempler på hvor forbindelsen mellom N-leder og PE har blitt fjernet eller har mistet forbindelsen, hvor følgende av dette er at man har fått ødelagt utstyr for store beløp. 

Konklusjon: 
Man må aldri fjerne forbindelsen mellom N-leder og PE når det er spenning på anlegget. 
Man må først frakoble spenningen, så kan man fjerne forbindelsen mellom N-leder og PE. 
Ved innkobling må forbindelsen mellom N-leder og PE etableres først, før spenningen innkobles."

Det jeg ikke skrev i går, er at for at det skal bli 396 volt spenning i kontakten/lampen, så må det kobles i serie og få potensiale mellom to faser gjennom den ødelagte nøytrallederen. Ikke bare èn. Dette får man ved brudd i n-leder.

gdarius
gdariusInnlegg: 6700
13.11.08 18:19
Diktor: Så i en sokkel for en lampe er det forskjell mellom N og L i forhold til jord når bryteren er av. Det "står strøm på N" i lampepunktet og man får støt hvis man er borte i den blå lederen og jord samtidig (hvis ikke noen som deg har surret med fargene). Men ikke mellom jord og sort/brun/hvit. Det vil fortelle deg at det er forskjell.

Jeg regner med at dette gjelder når man har et fast lampepunkt (som da har sammenheng med en koblingsboks satt opp av elektriker). Dersom man har et støpsel med ledning, vil man jo endre polariteten dersom man snur stikkontakten opp ned...

I andre land er det jo ofte en tredje pinne på støpslene, som gjør at de bare kan settes i én vei.

Diktor
DiktorInnlegg: 11461
14.11.08 09:55
gdarius: Jeg regner med at dette gjelder når man har et fast lampepunkt (som da har sammenheng med en koblingsboks satt opp av elektriker). Dersom man har et støpsel med ledning, vil man jo endre polariteten dersom man snur stikkontakten opp ned...

Det er riktig. Men når man har en kontakt eller topolet bryter så kobler man bort hele "kretsen". Det fast monterte anlegget og kontaktene er et grensesnitt mot elektriske apparater man kobler til. Ledningen til kontakten er en folengelse av utstyret man kobler til anlegget. Med en lampe koblet til et støpsel som har en enpolet bryter er det forskjell på N og L, men man har ikke kontroll på fargekodingen i lampettledingen. En av lederne vil det "stå strøm på" og kan kortsluttes. Kluet er bare å ha kontroll på det fastmotnerte anlegget og koble ut en hel kurs når man skal skru på noe. Hvis man kun skrur av en bryter og ikke vet om den er enpolet eller topolet, kan man få en karamell hvis man kommer bort i jord og den blå lederen (hvis ikke noen har rotet med fargekodingen).

krollar
krollarInnlegg: 906
16.11.08 14:33
Haense: Det jeg ikke skrev i går, er at for at det skal bli 396 volt spenning i kontakten/lampen, så må det kobles i serie og få potensiale mellom to faser gjennom den ødelagte nøytrallederen. Ikke bare èn. Dette får man ved brudd i n-leder.

Hvordan skal du få til å koble dette i serie? Da skal du jukse noe grusomt med koblingene dine.

Dette er jo også gitt at man kobler til 400V, noe man aldri gjør, selv om dette såklart KAN skje om elektrikeren din gjør en generaltabbe og antar at du har 230V inn i huset og dermed kobler kursene katastrofalt galt. I et slikt tilfelle tror jeg ikke brun og blå lampeleder er det du bryr deg mest om.

Haense
20.11.08 20:41
krollar: Hvordan skal du få til å koble dette i serie? Da skal du jukse noe grusomt med koblingene dine.

Du siterer det siste avsnittet mitt, men har du lest det jeg sakset fra Trainor som forklaring?

Det legges i serie mellom fasene automatisk ved brudd i N-leder. Da vil ikke N-lederen få det potensialet til at det blir 230 volt, og man kan i worst case scenario få opp mot 400 volt liggende på utstyret man har plugget i stikkontakten. Jeg har ikke tegningene til å vise det slik at det enklest mulig kan forstås, men det er nå engang slik.

Haense
20.11.08 20:43
krollar: Dette er jo også gitt at man kobler til 400V, noe man aldri gjør, selv om dette såklart KAN skje om elektrikeren din gjør en generaltabbe og antar at du har 230V inn i huset og dermed kobler kursene katastrofalt galt. I et slikt tilfelle tror jeg ikke brun og blå lampeleder er det du bryr deg mest om.

Hva mener du med dette?

elektrikern
elektrikernInnlegg: 39
26.11.08 21:46
Haense: Det legges i serie mellom fasene automatisk ved brudd i N-leder. Da vil ikke N-lederen få det potensialet til at det blir 230 volt, og man kan i worst case scenario få opp mot 400 volt liggende på utstyret man har plugget i stikkontakten. Jeg har ikke tegningene til å vise det slik at det enklest mulig kan forstås, men det er nå engang slik.

Dette med at en kan få 400 volt på utstyret ved brudd i N-leder, det vil kun forekomme hvis bruddet er før siste sikringen(kurssikringa). Brytes N-leder ute i installasjonen vil det bare bli mørkt og strømløst. Det er kun hvis N-lederen brytes ved inntaket eller i fordelingene dette problemet oppstår. Etter kurssikringene har vi jo bare en fase, N og PE-leder. Kan ikke bli for høy spenning ved brudd der.   OK hvis du har trefasekurser +N. Men disse er svært sjelden brukt til enfasebelastninger.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 20392
23.01.11 22:58

Jeg drar denne opp.

Skal skifte ut baderomsvifta.

Har brun+blå ledning og en "boks" med 3 hull i på selve vifta. Hvilke ledninger skal hvor.....

På den vifte jeg skiftet ut var brun ledning i hull nr. 1 og blå ledning i hull nr. 2, men ble plutselig usikker på om det er riktig.

petterG
petterGInnlegg: 8052
23.01.11 23:49
VivaLV: På den vifte jeg skiftet ut var brun ledning i hull nr. 1 og blå ledning i hull nr. 2, men ble plutselig usikker på om det er riktig.

Ring elektriker når du ikke har peiling. Ett av "hulla" er nok jord.

sentry4
sentry4Innlegg: 2796
24.01.11 23:51
trultema: Jeg har kjøpt ny lampe som jeg skal montere opp over kjøkkenbordet. Det jeg lurer på er hvilken av den blå og den brune ledningen som skal i L og i N på lampa.

Litt off topic, men ganske fornøyelig å lese tråden og se hvordan ovenstående spørsmål etter hvert utvikler seg til en diskusjon der et av innleggene bl.a inneholder følgende forklaring (eller -virring, alt etter som):

Eksempel: 
Har vi en PC med en ohmsk belastning på 100 ohm og en varmeovn på 1 ohm, og normert spenning er på 400 V, vil spenningen over belastningene bli på henholdsvis: 

Upc = 396 V 
Uvarmeovn = 3,96 V 

I = U / (Rpc + Rva) = 400 / (100 + 1) = 3,96 A 

Upc = I * Rpc = 3,96 * 100 = 396 V 

Vi ser av eksemplet at PC`en i værste tilfelle kan risikere å få en påtrykt spenning på 396 V, med det resultat at denne kan bli skadet og ødelagt. 

;-)

(Innlegget ble redigert 24.01.11 23:52)

stiglars
stiglarsInnlegg: 1052
25.01.11 07:27

Det som er det morsome er jo att det er mange forstå seg påere,i ei lampe så er det det samme hvor en setter den blå/brune ledningen. Så lenge en ikke setter den strøm førende leder på jording punktet.

DraxxuS
DraxxuSInnlegg: 828
25.01.11 18:43
Ugress: Takker for svar, lalapalala. Ble dessverre ikke så mye klokere, men så er man ikke elektriker heller. Generelt sett er jeg tilhenger av å overlate fagarbeid til fagfolk, men såvidt jeg har forstått det går denne slags "arbeid" i kategorien av ting man har lov til å gjøre selv.

Vel, Nei. :P Du har egentlig ikke lov å gjøre dette selv, men ingen kommer til å stoppe deg :) Regelen for hva man kan gjøre selv er at alt som er fast tilkoblet det elektriske anlegget må gjøres av en fagman. Det vil f.eks si lampen du setter opp i takboken. Det du derimot har lov til er f.eks lampett med bryter og plugg til stikkontakt.

I lampen din er det mest sannsynligvis hopp som happ hvor du setter hvem. så lenge det er på N og L og ikke jord seffers. Vært hjemme hos en del på jordfeilsøk der man finner jordfeil i ting man har gjort selv. Er riktig som noen sier her at Nøytal ikke skal brytes, men det er bare i TN og TT (Litt usikker på TT) nett, bare i IT det ikke er et krav. Gidder ikke forklare hvorfor, og "nett" er måten anlegget ditt er koblet på (veldig enkel forklaring) :P

DraxxuS
DraxxuSInnlegg: 828
25.01.11 18:46
VivaLV: Jeg drar denne opp. Skal skifte ut baderomsvifta. Har brun+blå ledning og en "boks" med 3 hull i på selve vifta. Hvilke ledninger skal hvor..... På den vifte jeg skiftet ut var brun ledning i hull nr. 1 og blå ledning i hull nr. 2, men ble plutselig usikker på om det er riktig.

Det enkleste for det er å koble dem til der de var. Men blå er normalt "N" og brun normalt "L"...og antar at koblingsbiten i din vifte har N, L og Jord. Så sant det er en ren av og på vifte vel å merke..

Ugress
25.01.11 19:36
DraxxuS: Vel, Nei. :P Du har egentlig ikke lov å gjøre dette selv, men ingen kommer til å stoppe deg :) Regelen for hva man kan gjøre selv er at alt som er fast tilkoblet det elektriske anlegget må gjøres av en fagman. Det vil f.eks si lampen du setter opp i takboken. Det du derimot har lov til er f.eks lampett med bryter og plugg til stikkontakt.

Fillern. Det er så lenge siden jeg skreiv forrige innlegg i denne tråden at jeg ikke husker hvem "eksperten" jeg ringte til var heller. Men det var antakeligvis h*n som sa at det var greit å gjøre slikt selv.

Men lampa henger nå og lyser riktig så bra, så ledningene er i alle fall riktig kobla ... uavhengig av hvem som har gjort det (jeg antar at det ikke var fagpersonell, for da hadde jeg nok huska regningen).

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg