Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøp av snøfreser, Mareritt eller glede?

NYTT TEMA
Mittliv
MittlivInnlegg: 8
13.01.09 15:12

Hva skal man kjøpe?

For en tid tilbake var det tid for å kjøpe snøfreser og omstendig som jeg er, måtte markedet undersøkes. Det ble en omfattende prosess, og med så mye arbeid nedlagt er det på sin plass at det publiseres så andre slipper å gå hele veien igjen. Jeg har valgt min snøfreser, men prøver her å være så objektiv som mulig.
Det første som slo meg var det totale fravær av en seriøs objektiv test der maskinene ble satt opp mot hverandre i praksis. Dette burde være en oppgave for TV2, NRK og alle andre som skryter av å kunne hjelpe oss, men det er vel viktigere å teste en hårføner til 200kr enn å kjøre en objektiv test på snøfresere til 10-20 000kr. Vel, nok om det : )

Jeg vil her ta for meg følgende:
hvilke segmenter finnes?
Hva kjennetegner segmentene?
Hva er viktig når man kjøper snøfreser?
Hva skal man se etter?
Er det noen som skiller seg ut?

jeg fant ut at det var 3 grupper snøfresere:
- Budjett fresere
- Midiumpris
- Premium

Budsjett fersere
Her var det mye rart, men fellesnevner er usansynlig lav pris og liten eller ingen service på salgssted. I tillegg var det veldig liten info å få om opprinnelse, produksjonssted og kvalitet. 
Her er det bare en ting å si: Er det for godt til å være sant, er det som oftest det........

Midiumpris
Dette segmentet er tydligvis det som selger mest, men det krever igjen mye undersøkelser for å plukke det beste, siden alle påstår at de har det beste produktet. Her er det alikevel lettere å orientere seg hvis man har tid, siden man stort sett har med seriøse forhandlere å gjøre- Produsentene av maskinene i dette segmentet har mer eller mindre bra nettsider. Midium segmentet består av mange aktører med like priser og noe varierende kvalitet, men i hovedsak utføres service på selgers sted og man får maskinen tilbake innen rimelig tid.
Maskinene i dette segmentet er langt fra feilfrie og er ofte preget av "høvling" dvs. at løsningene som er valgt, er dimensjonert for å holde akurat. Dette gir utslag i sikkring av vitale deler, som i sin tur gir jevnlig kjøp av brytebolter som koster sin vekt i gull, og det er ikke uvanlig at de selges i 10 pakninger.
Løsningen som mange kjøpere velger etterhvert, er å sette inn vanlige bolter fra redskapskassa. Enden på visa er som oftest at man kjører i filler snekka som overfører kraften fra motor til freseragregatet fordi sikkringen er fjernet. (DETTE BLIR DYRT) jeg har fått oppgitt at denne delen koster 3-4 000kr, og det er ikke en uvanlig skade.
Kastelengde er også et hett tema i forskjellige forum, og i dette segmentet er det store avvik fra oppgitt kastelengde og det som er reelt. Oppgitt kastelengde er oppgitt mtp optimale forhold og det er det skjelden man har. For å skille klinten fra hveten vil jeg på slutten av innlegget beskrive et par momenter som man kan sjekke for å vurdere kvaliteten .

Premium
Premiumsegmentet i Norge er noe enklere å orientere seg i siden det er få aktører.
Det består i hovedsak av Snøfresere av høy kvalitet, høy pris og meget god service. Her kan du velge mellom hjul eller belter, hydrostat eller tradisjonell drift. Det er 3 leverandører som utmerker seg i dette segmentet og det er Honda, Yanmar og TORO.
De 2 første kjenner de fleste pga markedsføringen og man betaler kanskje en uforholdsmessig høy pris for å vedlikeholde denne, mens Toro har valgt å holde en lavere pris på bekostning av markedsføringen. Dette gjør at de kan levere premium maskiner i samme prisområdet som midiumsegmentet.
Når man kommer inn i dette segmentet får man straks inntrykk av at følelser og satus veier tyngre enn i de andre segmentene, og der kommer Honda ut som en klar vinner. Men dette betyr ikke nødvendigvis at Honda er overlegene Toro og Yanmar, det betyr bare at de har bygd merkenavnet på en riktig måte.
Underdimensjonering er ikke noe problem i dette segmentet der alle er påkostet og tåler en real omgang i brøytekanten uten at brytebolter knekker.
Kort sagt vil du skjelden oppleve at snø eller klumper, være seg tørr eller våt, tvinge deg ned på kne for å sette i nye brytebolter.
Ingen av disse 3 vil være noe dårlig kjøp.

Hva er viktig når man skal kjøpe freser?
Tidligere var Honda i en særklasse når det gjalt motorer siden de hele veien har opperert med 4takts motorer når andre har kjørt på 2takts motorer. Nå i dag der denne forskjellen utjevnet siden alle leverer 4takts motorer på sine maskiner.(importforbud  på 2 takts motorer til EU/EØS pga forurensing fra 2006)

De ellementene som får de fleste til å se rødt er følgende:

Brytebolter som ryker på de verst tenkelige tidspunkter

- Dette er som nevnt et problem på maskiner i budsjett og medium segmentet, men det er forskjeller innen segmentene også.

Budsjett segmentet ønsker jeg ikke å komme inn på en gang, siden jeg ser det som totalt bortkastet å bruke 5-10 000kr på en 8hk snøfreser som bare vil meg vondt.

I medium segmentet er det noen aktører som skiller seg positivt ut og Ariens er en av dem.
Dette merket er det mest solgte i Norge og det har med kvalitet/pris å gjøre, samt at de har lang fartstid med mange utsalgssteder.
Dette gjør dem alikevel ikke til det beste kjøpet, men maskinene tåler en trøkk og bryteboltene varer lengere en de fleste i sitt segment. Ellers er segmentet preget av Johnsred, Murray, Partner, og Stiga. Disse oppererer i nedre del av segmentet men har stort sett et greit serviceapparat, men mye feil pga noe dårligere kvalitet.

Freseren kaster ikke ved våt snø

I veldig mange tilfeller ender man opp med en freser som i beste fall gulper snøen ut 1 meter fra maskinen eller den tetter seg totalt.
Dette er et problem for nesten alle leverandører uansett pris.

Dette oppstår pga prinsippet som brukes på snøfresere fra Honda, til biligste budsjett freser.
Det hele dreier seg om komprimering, hvor innmateren (den store skovelen fremst) mater snøen inn i en mindre trommel hvor utkasteren sitter. Hensikten med dette er å komprimere snøen for å få kastet den lengre.
I siste fase presser utkasteren snøen ut igjennom en åpning på størrelse med en knyttneve. Dette fungerer mer eller mindre utmerket på tørr snø som inneholder mye luft. Problemer oppstår når snøen er våt og ikke kan komprimeres noe særlig. Snøen har ingen annen vei å ta enn ut den lille åpningen, og når den ikke klarer å håndtere mengden starter morroa.

Det er en produsent som har gjort noe med dette og det er Toro. De har et patent som sørger for at overskytende snø blir resirkulert i stedenfor å ødelegge kastelengden. Dette gjør at den kaster tilnærmet likt uansett snøtype.
Hvorfor har ikke de andre dette systemet? svaret er at det er patentbeskyttet

Tips ved kjøp av freser
Kvaliteten på konstruksjonen kan du fort se ved å sette foten på hjørnet øverst på innmateren og presse lett diagonalt (beklager dette forhandlere :) Det du da vil se er at på de med dårligst kvalitet vil hele innmaterhuset vri seg uten at du presser noe hardt.
Mitt råd er: hold deg unna de som er myke siden dette gir en indikasjon på resten av kvaliteten

Vurder størrelsen på snekka. den sitter i midten foran på skovelen og er en aluminiumsklump  :) Kort sagt forholder det seg slik at jo mindre den er, jo større er sjangsen for et høyt forbruk av brytebolter.

Dette er de viktigste sjekkpunktene etter min mening.

Utstyr som varme i håndtak garanterer kun våte hender og fordeler med store kontra små hjul vil ikke spille noen rolle siden det er minimale forskjeller og de er som oftest tilpasset freseren.
Lys, ikke lys - frikobling, ikke frikobling - El-starter, ikke El-starter osv handler i bunn og grunn bare om handikap eller latskap ; )

Er det noen som skiller seg ut?
Ja, det er det. Honda, Yanmar og MTD leverer fresere med belter, noe som kan være kjekt hvis du må forsere trapper, men dette bør kombineres med hydrostatdrift pga at de ellers vil være meget tunge å håndtere. Dermed er man kommet opp i relativt høy prisklasse eks Honda HS 760 veil.pris kr 29.610,-
Ellers er den en som skiller seg ut, og det er TORO med PowerMax serien. Dette er et merke som i USA selges dyrere enn sammenlignbare Honda fresere, men som i Norge har holdt en lav profil markedsføringsmessig. Kvaliteten hører hjemme i premiumsegmentet og de er priset på linje med mediumsegmentet. Toro har også de eneste maskinene som ikke tetter seg ved bløt snø, samt at forbruk av brytebolter er nesten fraværende.

Jeg valgte til slutt en Toro PowerMax 826 OE 8hk til kr 15.995,- pga disse egenskapene. Honda var lenge med i bildet, men da jeg fant ut at en tilsvarende Honda kostet veil ca kr 25.000,- , gjør samme jobb og at Toro'en ikke tetter seg ble valget lett.

Utfallet for deg som ser etter freser blir kanskje ikke det samme, men ta den med i beregningen og gjør deg opp en mening.

Denne siden er en av mange i USA
http://www.consumersearch.com/snow-blowers

Her er leverandørene rangert etter Kvalitet og popularitet
http://www.top-consumer.com/snow-blower/top-snow-blower-brands?gclid=CP2D05HXgZgCFUwb3godBgVUCg

NB!! selv om det ikke ser sånn ut, er dette faktisk uavhengige sider. Consumersearch er den største og mest seriøse i USA, men for å se hele rapporten må man betale en ett lite abonement.

Håper dette laaaange innlegget kan være til hjelp for noen.

MVH
JH

Someone
SomeoneInnlegg: 23139
13.01.09 15:41
Mittliv: men det er vel viktigere å teste en hårføner til 200kr enn å kjøre en objektiv test på snøfresere til 10-20 000kr. Vel, nok om det

Nå selges det vesentlig flere hårfønere enn snøfresere her i landet, så det har nok noe med det å kjøre. Snøfreserkjøpere er en relativt liten gruppe, selv her i landet

Mittliv
14.01.09 18:51
Someone: Nå selges det vesentlig flere hårfønere enn snøfresere her i landet, så det har nok noe med det å kjøre. Snøfreserkjøpere er en relativt liten gruppe, selv her i landet

Joda det kan nok stemme det, men det selges etter det jeg vet mellom 6-10.000 snøfresere i året, og de fleste koster omtrent det samme selv om kvalitetsforskjellene er enormt store. Jeg vet ikke hvor mange kroner det legges i hårfønere i året, men for snøfresere vil jeg tro ca 100 mill i omsetning totalt og det bør noen ta tak i.

fakta_på_bordet
fakta_på_bordetInnlegg: 161
15.01.09 00:58

kjøpte meg en canadiana 8 hk med brigs og stratton motor og starter vanvittig lett, har ikke gått noen bolter, men den klarer ikke slaps...

kram snø går helt fint..

jeg for min del valgte lys og det angrer jeg ikek på...

ronander
ronanderInnlegg: 5246
15.01.09 23:09

Vi kan snakkes om 5 år. Min far har Toro til 17 000, jeg har Honda til 22 000 kr, men min er tre år eldre. Gjett hvem som har hatt flest feil? (tips: Jeg har ikke hatt feil på min)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 29187
16.01.09 02:12

Stol på golobal oppvarming-prekenene så blir det midnre og mindre behov for snøfreser, så man trenger kanskje ikke en som er veldig holdbar?

coldman
coldmanInnlegg: 3499
16.01.09 02:28

Meget bra innlegg! Enig det burde vært en test.

Har et spørsmål til deg. Har du funnet sammenheng mellom lang kastelengde og dårlig(ere) kapasitet?
Jeg har inntrykk av det, og jeg synes at produsentene legger for mye vekt på kastelengde siden dette har blitt en slags feilaktig målestokk på ytelse og kapasitet.  Det hele går ganske enkelt ut på utveksling. Jo raskere utkasterviften går, jo lengere kaster den selvfølgelig, men det avhenger at motoren klarer å drive den med max turtall. Blir belastningen for stor, må man redusere farten fremover. En freser med mer utveksling vil dermed ta unna mer snø, men ikke kaste den like langt. Som en konsekvens av dette synes jeg også fresebredden har krympet litt de siste år, (mindre snø å ta unna) med mindre man beveger seg i premiumklassen.

ArrowsFA17
ArrowsFA17Innlegg: 1
01.02.09 20:05

Hei Mitt Liv

Det beste innlegget jeg til nå har funnet på nettet om Snøfresere, med mindre du er ansatt hos Hako (importør av TORO)

Burde ikke noen tipse f.eks bladet Motor at det er ca. 60 - 100.000 Nordmenn som venter på en seriøs test av Snøfresere???

Jeg har vel som deg prøvet de fleste snøfresere, men jeg er ikke enig i alt du sier. TORO er en veldig bra snøfreser til en veldig hyggelig pris, ca 10.000,- eller mer rimeligere enn tilsvarende fra Honda. Men TORO leveres ikke med belter som jeg  mener er et must. Bl.a. fordi snøfresere med hjul klatrer oppover når de møter motstand mens beltedrevne søker nedover. Og når du har ca 150-200 m2 gårdsplass du vil ha helt ren ned til belegningsstenene er det kun beltedrift som gjelder. Når du i tillegg skal parkere fresen i en fliselagt garage er det ikke noe morsomt å få ødelagt flisene av kjettinger.

Jeg har nå en Honda HS 622 TS, men pga et spesielt problem at jeg må kaste snøen i lengderetning på gårdsplassen  min og over noen natusstensmurer kaster ikke Honda HS 622 TS langt og høyt nok selv om Honda påstår den kaster 14 m. DET GJØR DEN IKKE! Men jeg testet HS 760 TS senest i går OG DEN KASTER LENGRE ENN 14M. selv om Honda påstår de kaster like langt. En hybrid av Honda med utkastsystemet til TORO måtte jo være det ultimate alternativet?

Yanmar er også veldig bra fresere, men de koster omtrent det samme som Honda... Og en dag skal man jo selge den og da er ikke jeg i tvil om hvilken man får best pris for. Sjekk FINN.no Brukte Honda fresere blir solgt med en gang  (selv med stiv bruktpris).

ronander
ronanderInnlegg: 5246
01.02.09 23:50
ArrowsFA17: Jeg har nå en Honda HS 622 TS, men pga et spesielt problem at jeg må kaste snøen i lengderetning på gårdsplassen  min og over noen natusstensmurer kaster ikke Honda HS 622 TS langt og høyt nok selv om Honda påstår den kaster 14 m. DET GJØR DEN IKKE

Min kaster langt. Har samme fresen som deg, men har ikke målt antall meter. :-)

ulefos
ulefosInnlegg: 78521
02.02.09 10:30

hva er galt med sørlandsskuffe, jeg bruker det og har hverken problemer med start eller brytebolter, trim gir det også

DYMOTURBO
DYMOTURBOInnlegg: 1
03.02.09 19:55
ulefos: hva er galt med sørlandsskuffe, jeg bruker det og har hverken problemer med start eller brytebolter, trim gir det også

Dette er da enkelt... eller? Snøskuffe er greit om du har et areal som er rimelig greit å bruke snøskuffe på, og at helse og tid gir deg mulighet for nettopp det. samt at snøen bare skal flytte bortover, og ikke oppover og bort..

Du skjønner det, at det finnes endel innkjørsler, gårdsplasser som er større en at det er praktisk mulig å benytte skuffe. Da må man, og det er enkelt å forstå, ha maskinelt utstyr..

Selv med maskin som ikke sliter på brytebolter, så kan det faktisk være nokså my trim i å svinge rundt omkring med en 100kg maskin, selv om den har både framover og bakover drift. Og bare så det er klart, og dette er også enkelt hvis man tenker seg om, så er det ikke noe problem med brytebolter! Hvis man ikke hadde de, hadde det blitt problemer med ødelagt drev, gir og motorer.. De løser i stedet problemet med det, og er i grunn enkle å skifte ut. Dete r bare bryet med å gjøre det, i snø, kulde og grunnet plaseringen er det ofte å måtte bøye seg og grabbe rundt. Men som Du sier, det er trim i det også!

Og, jeg har en TORO PowerMax 826OE, med lys. Og er mega fornøyd! Så naboer som lå og masa med fastkjørt snø, (Ariens freser, som ville stort sett dra på et hjul..) på flata i 20 cm snø for en uke siden- mens jeg tok en sving rundt huset opp en bakke i kramsnø og rimelig bratt bakke! Uten problemer. Det er bare å avpasse farten etter forholdene. Måker man snø, må man bruke hue, før kroppen..

På verandaen har jeg en Partner freser, den absolutt minste til 3990,- . (SB210)  ettrinns, som gjør en vakker jobb med å kaste snøen over rekkverket og ut på plenen.. Ikke noen maskin for større jobber, men til verandaen, med gummi på skovlene, gjør den nettopp det den skal. Det hadde nok hvert en Toro her også, men de var ikek å oppdrive da jeg skulle ha en.. Så i snøen og vinteren  spiser selv fanden istapper..

Rett verktøy til rett jobb. Ganske enkelt.

Alt er nå klargjort for et nytt snøfall, smurt, full av bensin, og klar til dyst!

(Innlegget ble redigert 03.02.09 19:57)

flamme22
flamme22Innlegg: 6
14.11.09 18:16

Veldig bra innlegg, JH.

Kenneth, Drammen

Glee
GleeInnlegg: 5039
15.11.09 19:33

Anbefaler å handle slikt på Felleskjøpet. Der er det vant til å ha delelager og har kompetente folk. Rep av traktorer er det naturlig nok mest av om sommeren, så om vinteren har de kapasitet på verksetede.

Var innom og så at årest modell kom med en egen spesialdesignet stakepinne for å stake opp tett utkaster.

sl500
sl500Innlegg: 8783
17.11.09 21:56
ulefos: hva er galt med sørlandsskuffe, jeg bruker det og har hverken problemer med start eller brytebolter, trim gir det også

Du bruker sikkert en saks for å klippe plenen også.
Sikkert flott trim uten start problemer sellv om brytebolten(ryggen) kan ryke 

Glee
17.11.09 22:51

Har byggd ny garasje, nå med strøm, og byttet ut den gamle muren som bestod av runde elvesteiner med en i stablesteinsblokker.

Skal bli gøy å kunne starte fresen i en tørr garasje (tidligere måtte jeg legge en presenning over den inne i garasjen for at den ikke skulle bli for våt...) med elstart, og kunne frese ute uten å måtte risikere å møte på en stein som har hoppet ut av muren...

Ymstammen
YmstammenInnlegg: 436
24.11.09 17:22

Jeg har nettopp kjøpt en Toro snøfres fra naboen min. Den kjøpte han ny for 4-5 år siden (kostet da mellom 16 000 - 19 000, han husket ikke nøyaktig) Han brukte fresen 1 vinter, før den ble kjørt i garasjen, og så flyttet de. Fresen har stått ubrukt i 3-4 år.  Jeg gikk bortover i garasjen for noen uker siden. Tømte den for gammel bensin, og fylte i ny. Den startet med en gang:) (den gikk riktignok litt ujevnt noen minutter til den ble varm). Så jeg har et meget godt inntrykk av Toro som merke når det gjelder kvalitet. Når det gjelder det som ble skrevet lenger opp, om at belter er det eneste som gjelder, fordi fresere med vanlig hjul ikke klarer å frese gjennom hardpakket snø, men bare kjører over, så har selvfølgelig Toro en løsning for dette også. Powershift! Denne funksjonen gjør at man med et enkelt grep flytter hjulene på snøfresen, og dermed også tyngdepunktet slik at man får mye mer vekt på hjulene, og dermed også freser dypere... Naboen skrøt ihvertfall av denne funksjonen..

maxg
maxgInnlegg: 6258
25.11.09 11:10
Ymstammen: Så jeg har et meget godt inntrykk av Toro som merke når det gjelder kvalitet. Når det gjelder det som ble skrevet lenger opp, om at belter er det eneste som gjelder, fordi fresere med vanlig hjul ikke klarer å frese gjennom hardpakket snø, men bare kjører over, så har selvfølgelig Toro en løsning for dette også. Powershift! Denne funksjonen gjør at man med et enkelt grep flytter hjulene på snøfresen, og dermed også tyngdepunktet slik at man får mye mer vekt på hjulene, og dermed også freser dypere... Naboen skrøt ihvertfall av denne funksjonen..

Vent til den brukt 4-5 år. Jeg har eid 2 stk Norlett, 1 stiga, 1 toro og 1 honda.

Hvis du har den sideventilerte briggs motoren så har du en forgasser som er bare søppel. Det er en grunn til at det finnes side opp og ned med grunninnstillinger av luft,tomgang og dyse til disse. Og når du har gjort alt riktig så begynner motoren å jage fordi turtallsregulatoren har tatt kvelden. Når den er byttet så er det fjærspennet på regulatoren som er feil. Så er igang igjen. Opplagring av akslinger i girkasse er stort sett glidelager som blir slarket etter kort tid. Hvis du ikke setter inn med fett hver gang.

Alle løsninger på disse krever mye vedlikehold smøring. Fra lager til justering på utkastertuten. Den må fettes og legges inntill ofte for å ikke glippe.

Desverre så er det bare honda som funker over tid for vanlige folk. Dessverre fordi Berema beregner seg blodpriser. 500 kr for en starthåndtak i plast og 50 kr for en 8 mm brytepinne er røveri. Honda har løsninger som funker , man finner de på andre også men da er man over på proffmarkedet.

Som en mekaniker sa. HONDA er hora. Du kan sende en honda til analfabet uten peiling og han får garantert start. Briggs/techumse og andre US motorer er primadonnanen. Den krever erfaring og følelser for å virker etterhvert som det blir slark og lekasjer. Hvor mange har ikke fått formaninger fra fra eierene ved lån av typen. 1/2 choke, pump 2 ganger med primern, 3/4 gass osv. Ikke for mye gass for da drukner motoren og pluggen må tørkes. Arva min Honda etter svigermor , den er fra 1986 og har stått ute i 17 år. Vedlikehold har ikke vært utført overhode. Brukte noen timer på oljeskift, reimskifte og generellt vedlikehold. Har brukt nå i 3 år uten et feilslag

Glee
25.11.09 22:10
maxg: Som en mekaniker sa. HONDA er hora. Du kan sende en honda til analfabet uten peiling og han får garantert start. Briggs/techumse og andre US motorer er primadonnanen. Den krever erfaring og følelser for å virker etterhvert som det blir slark og lekasjer. Hvor mange har ikke fått formaninger fra fra eierene ved lån av typen. 1/2 choke, pump 2 ganger med primern, 3/4 gass osv. Ikke for mye gass for da drukner motoren og pluggen må tørkes. Arva min Honda etter svigermor , den er fra 1986 og har stått ute i 17 år. Vedlikehold har ikke vært utført overhode. Brukte noen timer på oljeskift, reimskifte og generellt vedlikehold. Har brukt nå i 3 år uten et feilslag

Kjøpte min Canadiana (som egentlig er en Murray) som har Techumsen motor etter råd fra faren til en kompis. Han hadde kjøpt sin fra Felleskjøpet en snøvinter på slutten av 80-tallet (han var så desperat etter å hive snøskuffa at han gikk den hjem (et par kilometer).

For å slippe å bytte brytebolter har han erstattet dem med stålbolter. Denne fresen (som rett nok er en 12 hesters) har blandt annet spist en leca-blokk, men funker fortsatt...

coldman
coldmanInnlegg: 3499
27.11.09 13:38

Gikk over til vanlige stålbolter på en gammel Ariens for mange mange år siden. Men 8 mm røk også nå og da, så jeg boret opp til 10 mm bolter... holder helt fint og den spiser både stein og vedkubber, hehe. Men det er også utgaven med en enorm stålsnekke i front som antagelig kunne vært brukt i stedet for differensial på en bil.

maxg
maxgInnlegg: 6258
30.11.09 12:52
Mittliv: Hva skal man kjøpe?

Du har glemt en. Hvis man skal fjerne snøen kun 1 gang i vinter og denne klarer nok våt snø også.

nummelin
nummelinInnlegg: 1
13.12.09 09:57
Mittliv: Hva skal man kjøpe? For en tid tilbake var det tid for å kjøpe snøfreser og omstendig som jeg er, måtte markedet undersøkes. Det ble en omfattende prosess, og med så mye arbeid nedlagt er det på sin plass at det publiseres så andre slipper å gå hele veien igjen. Jeg har valgt min snøfreser, men prøver her å være så objektiv som mulig.
Det første som slo meg var det totale fravær av en seriøs objektiv test der maskinene ble satt opp mot hverandre i praksis. Dette burde være en oppgave for TV2, NRK og alle andre som skryter av å kunne hjelpe oss, men det er vel viktigere å teste en hårføner til 200kr enn å kjøre en objektiv test på snøfresere til 10-20 000kr. Vel, nok om det : )

Har et tips til de som vil ha en problemfri vinter, kjøp snøfreser med hydrostat drift.

Forbruketestene som er tatt i USA går ofte på kjøperenes erfaringer og pris og må taes med en klype salt. Det blir nesten som å sammenligne chrysler med toyota.  Om noen er i tvil, honda er mye dyrere en toro i usa også.

Men for deg som er ute etter en grei freser er toro et godt valg for de som ikke vil legge en litenformue i en snøfres.Synes selv den kaster for kort i forhold til motoreffekt, men så kaster den  bra i sørpe. Man kan vel ikke få i pose og sekk:) Da synes jeg det er mange andre merker som er minst like bra som denne, som f.eks ariens, mtd, yardman...

Om jeg og skulle legge inn litt snikreklame: Sjekk ut hvor mange brukte honda du finner på finn.no;)

Men om du vil i premiusegmentet koster det noen kroner ekstra.

Glee
14.12.09 23:24
nummelin: Om jeg og skulle legge inn litt snikreklame: Sjekk ut hvor mange brukte honda du finner på finn.no;) Men om du vil i premiusegmentet koster det noen kroner ekstra.

Denne: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20230163 må enten ha feil pris eller så må det være noe annet gærn't...

Det jeg savner er et gir på 2.trinnet.

Et høygir når jeg har lett snø som skal hives langt, og et lavt gir når jeg har tung / mye snø.

Mittliv
15.12.09 10:06
Glee: Denne: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20230163 må enten ha feil pris eller så må det være noe annet gærn't... Det jeg savner er et gir på 2.trinnet. Et høygir når jeg har lett snø som skal hives langt, og et lavt gir når jeg har tung

: ) du må nok legge til en 0 der....

Mittliv
15.12.09 10:07
flamme22: Veldig bra innlegg, JH. Kenneth, Drammen

Takk

Mittliv
15.12.09 10:09
Glee: Anbefaler å handle slikt på Felleskjøpet. Der er det vant til å ha delelager og har kompetente folk. Rep av traktorer er det naturlig nok mest av om sommeren, så om vinteren har de kapasitet på verksetede. Var innom og så at årest modell kom med en egen spesialdesignet stakepinne for å stake opp tett utkaster.

LOL, og ikke minst en spesialdesignet pose med plass til mange brytebolter : )

Mittliv
03.01.12 23:09

Nye tester av TORO POWERMAX og fremdeles like fornøyd : )

http://www.snowblower.com/manufacturer/toro-power-max-826-oxe-review-1362.html

fargerik
fargerikInnlegg: 23015
04.01.12 09:30
Mittliv: Nye tester av TORO POWERMAX og fremdeles like fornøyd : )

Ny verdensrekord i å være minst aktiv i debattforum? Har du vært på jordomseiling?

(Innlegget ble redigert 04.01.12 09:31)

knutset
knutsetInnlegg: 4236
05.01.12 22:47

Enig med deg fargerik, men dette er en lærerik tråd. Så egentlig er det fint at gode tråder hentes fram fra glemselen. Selvsagt bruker de fleste søkefunksjonen for å finne fram til god info.

Kjøpte selv en et-trins snøfreser i 2010, bare pga at det var Hondamerke som jeg ellers har gode erfaringer med. Ville selvsagt kløpt en 2-trins, men alt var utsolgt på den tiden. Det lille jeg brukte den i Desember og Januar for et år siden tilfredsstilte meg da den var lett å jobbe med i tillegg til at den kastet snøen langt. 

Ser ikke ut til at jeg får bruk for snøfreseren i år, syntes det var gøy å måke snø maskinelt, er vel slutt ang snø nå i noen år da jeg har kjøpt meg et nytt leketøy.

(Innlegget ble redigert 05.01.12 22:53)

fargerik
fargerikInnlegg: 23015
06.01.12 00:37

Enig med deg fargerik, men dette er en lærerik tråd. Så egentlig er det fint at gode tråder hentes fram fra glemselen. Selvsagt bruker de fleste søkefunksjonen for å finne fram til god info.

---------------------------------------------------------------------------

hehehe....det var Mittliv (8 innlegg) som startet tråden. I januar 2009. Og det syns jeg var ganske festlig.

RascoAndersen
RascoAndersenInnlegg: 1
08.09.13 14:07

Vurderer å kjøpe meg en som ny 3 års gammel Ariens Modell ST 26 LE Compact , 8 hk Briggs & Stratton med 220VAC og elektrisk starter. for kr 7000,- - Ny pris 18.000 - Noen her som har erfaring vedrørende denne type maskin? 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg