Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Drypping fra avløpsrøret opp til loftet

NYTT TEMA
toreriko
torerikoInnlegg: 64
11.02.09 11:29

på loftet i mitt nye hus går avløpsrøret fra badet videre opp på loftet og ut igjennom pipehatten, sikkert en form for lufting. problemet er at det drypper vann fra denne og jeg trodde det var en lekkasje. men begynner å lurer om det er kondens siden det går ofte varm damp opp i rørene til det kalde loftet. vil det hjelpe og isslorer røret??eller hva bør jeg gjøre? dømmer ca 1 liter hva fra en bakk 1 gang pr måned. vet ikke åssen det blir om sommeren så først lekasjen sent i høst

Gynt
GyntInnlegg: 1445
11.02.09 12:23

Avløpsrøret går fra badet og opp på loftet? Sikker på at du ikke mener ventilasjonskanalen fra badet? Eller er det luftingen på avløpet du mener? Det kommer neppe så mye varm damp i luftingen fra avløpet (!) Uansett vil det sikkert hjelpe å isolere røret. 1 l/måned høres mye ut. Sikker på at det er kondens og ikke lekkasje fra pipen?

UtenKontroll
UtenKontrollInnlegg: 7221
11.02.09 12:43

Det må vel være luftingen fra avløpet det snakkes om her. Har til gode å se noen spy kloakken sin ut over taket.

Kunne kanskje være en tanke for de med torvtak?

Det burde være fort gjort å finne ut kondens eller ikke, kommer det vann ned selv når det ikke regner... ?

Hvor mye snø har du på taket ditt? Ligger snøen over hetten på taket blir denne tett og luftingen går ikke som den skal

bjoro
bjoroInnlegg: 28305
11.02.09 12:44

Dersom det drypper fra avløpet og opp til taket---da vill jeg snudd huset

gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
11.02.09 14:40
toreriko: på loftet i mitt nye hus går avløpsrøret fra badet videre opp på loftet og ut igjennom pipehatten, sikkert en form for lufting. problemet er at det drypper vann fra denne og jeg trodde det var en lekkasje. men begynner å lurer om det er kondens siden det går ofte varm damp opp i rørene til det kalde loftet.

Det er veldig sannsynlig at det er kondens.

Du forteller ikke hvor gammelt det er, og heller ikke om røret er av plast eller jern.

Plastrør kondenserer mer enn rør av støpejern, og små rør kondenserer mer enn store rør.

Koblingen mellom røret og takhatten MÅ være riktig, nemlig sånn at stussen fra takhatten går inni røret og ikke utenpå. Er røret puttet inni stussen ovenfra sier det seg selv at både kondens og regnvann lekker inn i skjøten.

Sjekk først om det er riktig koblet, og dersom det er riktig skal du isolere røret, og passe på at hele røret er isolert godt helt opp i takhatten.

Det er vanskelig å isolere riktig, det er faktisk et eget fag. Vi rørleggere bruker profesjonelle isolatører dersom det skal være nøye.

Jeg tror du klarer å isolere dette selv. Dra til byggmakker og kjøp randsydd matte, og surr det rundt og så surrer du tape eller ståltråd rundt for å holde det på plass.

Jalla2
Jalla2Innlegg: 9040
11.02.09 14:47
toreriko: sikkert en form for lufting.

Ja det kalles "Soilrør" og er utlufting av avløpssystemet ditt - samt at det sørger for at det ikke blir undertrykk i systemet når du drar ned i klosettet - uten soilrør kunne du risikert at f.eks. kloakken hadde lettere for å stoppe seg til fordi du ikke får nok bevegelse på det som skal igjennom systemet. Som sådan bør det ikke være kondensproblematikk i dette røret (da det ikke er en luftekanal for baderommet). Jeg tror du skal ta en tur på loftet og se på gjennomgangene gjennom taket, det kan være at du har en liten lekkasje/dårlig tetting, alternativt ta kontakt med de som installerte avløpssystemet ditt.

Du skriver at det går "varm damp" opp i røret, men da skulle kondensen være på innsiden av røret - når dampen treffer den kalde rørveggen (kald luft er "tørrere" enn varm også). Er det noen bøyer/"knær" på røret hvor det er mulig at det kan samle seg kondens?

(Innlegget ble redigert 11.02.09 14:53)

gammel_mann
11.02.09 16:36
Jalla2: Ja det kalles "Soilrør" og er utlufting av avløpssystemet ditt - samt at det sørger for at det ikke blir undertrykk i systemet når du drar ned i klosettet - uten soilrør kunne du risikert at f.eks. kloakken hadde lettere for å stoppe seg til fordi du ikke får nok bevegelse på det som skal igjennom systemet. Som sådan bør det ikke være kondensproblematikk i dette røret (da det ikke er en luftekanal for baderommet). Jeg tror du skal ta en tur på loftet og se på gjennomgangene gjennom taket, det kan være at du har en liten lekkasje/dårlig tetting, alternativt ta kontakt med de som installerte avløpssystemet ditt. Du skriver at det går "varm damp" opp i røret, men da skulle kondensen være på innsiden av røret - når dampen treffer den kalde rørveggen (kald luft er "tørrere" enn varm også). Er det noen bøyer/"knær" på røret hvor det er mulig at det kan samle seg kondens?

Du har mye rett i forklaringen, men jeg må pirke littegrann.

Et "soilrør" er et rør som er laget av støpejern, de var i vanlig bruk i alle hus frem til PVC plast overtok på syttitallet. Røret som sørger for å ventilere avløpet kalles "lufting over tak".

Det heter lufting over tak eller bare lufterør om det er laget av soil, eller plast for den del. I riktig gamle dager brukte de noen ganger kun et tynt galvanisert stålrør, f. eks. 1" eller 1 1/4" og avsluttet gjerne røret under en taksten. Tynne rør kan rime igjen, og dermed mister de effekten.

I store bygg brukes det fremdeles rør av støpejern, men nå heter de "duktile støpejernsrør".

Som du sier er det litt rart at det skal bli kondens på et varmt rør i et kaldt rom, så min første tanke er at problemet kan ligge i selve takhatten. Kanskje koblingen er feil, slik at kondens fra takhatten kommer ned.

Jalla2
11.02.09 17:40
gammel_mann: Som du sier er det litt rart at det skal bli kondens på et varmt rør i et kaldt rom, så min første tanke er at problemet kan ligge i selve takhatten.

Ja, ja jeg bor i et eldre hus og har faktisk avløpslufting både med soilrør og plast (deler av avløpssystemet er nytt).

Nok om det: Det jeg sa var at kondensasjonen ville finne sted inne i røret (varm fuktig luft mot kaldt rør) - jeg tror ikke utluftingsrøret blir oppvarmet av den sporadiske dampen som kommer. Derimot kan man risikere at det rimer på en skorstein, - noe man ofte motvirker med isolasjon av selve røykrøret/røykgangen....

La oss enes om terminologien "utlufting".

Tror nok vi har et eksempel på litt slurvete håndverk når det gjelder området rundt takhatten til utluftingen, ja.

roanol
roanolInnlegg: 1878
11.02.09 19:43

Røret kalles for lufting, og alle nyere og mange eldre hus har det. Veldig normalt at lufting føres over tak, og eller ut av husvegg på loft (min 2m fra nærmeste vinndu). Og i noen hus avsluttes røret inn på loft o.l. med en ventil på som kalles durgo, en lukkeventil som kun slipper luft inn i avløpssystemet og ikke ut. Har man ikke lufting kan man få vakum i rørene, og da risikerer du at vannlåsene suges tom rundt om i huset og man kan bli plaget med "klukking" og lukt. Du kan kondensisolere røret med Cellegummi, noe som er veldig enkelt og fort gjort.

Men se etter om det er skader på skøyter o.l. før du begynner å isolere.

lykke til

Rørlegger

(Innlegget ble redigert 11.02.09 19:50)

toreriko
11.02.09 19:55

Neida i begynnelsen tenkte jeg på en lekasje... men etter nærmere øyesyn kan jeg ikke se hvor lekasjen skulle komme ifra. pipehaten er jo en orginal pipe som er i helplast (eller en type hard plast/etelller annet) som er issolert inni med noe lignende fugeskum til vinduer. denner var helt fuktig når jeg klemte på den.men vis det skulle lekke inn i utluftingen fra utsiden ville jeg tro det ville bare renne inn i røret og ned i avløpet. har ikke registrert at det kommer verken mer eller mindre av avhenglig av om det regner eller ikke..synes det er ganske jevt vann i bakken på loftet. men vis det skulle være kondens ville dette da tørket opp i løpet av en sommer??? for et vil vel ikke bli noe kondens om sommeren??? for eks...?

Ble litt feil å si nye hus! for huset er fra 1980 men for meg er det nykjøpt for 1 år siden.

(Innlegget ble redigert 11.02.09 19:57)

roanol
12.02.09 01:08
gammel_mann: Som du sier er det litt rart at det skal bli kondens på et varmt rør i et kaldt rom, så min første tanke er at problemet kan ligge i selve takhatten

Dette er feil. Det er veldig vanlig om loftet er kaldt at det blir kondens. For hvordan temp. tror du går igjenom røret når man dusjer, bader, vasker opp eller vasker klær? Dampen fra varmvannet vandrer jo opp luftingen og ut og da er det ganske vanlig at det blir kondens på røret. I dag brukes plastrør som er laget av PP (Polypropylen)

(Innlegget ble redigert 12.02.09 01:12)

gammel_mann
12.02.09 09:07
roanol: Dette er feil. Det er veldig vanlig om loftet er kaldt at det blir kondens. For hvordan temp. tror du går igjenom røret når man dusjer, bader, vasker opp eller vasker klær? Dampen fra varmvannet vandrer jo opp luftingen og ut og da er det ganske vanlig at det blir kondens på røret. I dag brukes plastrør som er laget av PP (Polypropylen)

Feil? Det var bombastisk tale, forklar dette slik at alle forstår det. Forklar at det kondenserer utenpå et rør som inneholder noe som er varmere enn omgivelsene.

Jeg har nemlig ingen forklaring på et så spesielt fenomen.

Se for deg et fuktig rom, tenk deg et kaldtvannsrør og et varmtvannsrør som ligger åpent på veggen. Hvilket rør blir det kondens på? Varmtvannsrøret?

Jeg tror du blander litt her. Tynne lufterør som ikke er isolert kondenserer på innsiden, dvs. at de "rimer igjen" så de blir tette av rim INNVENDIG. Når dette pågår over en lang kald vinter kan røret bli så tett av rim at luftingen ikke fungerer, og da kan det hende at avløpene ikke fungerer som de skal, at vann suges ut av vannlåser, etc.

Alle rørleggere vet selvfølgelig at PVC forlengst er erstattet av PP, bortsett fra enkelte produkter som MÅ limes (GF og sånt som brukes som trykkrør).

Vet du grunnen til at PVC ikke ønskes brukt? Det vet jeg...

gammel_mann
12.02.09 09:14

OK, jeg skal ikke gjøre det mer mystisk enn det er.

PVC er et flott materiale, men som det fremgår av denne artikkelen er det produksjonen av dette som er problematisk, det blir en del giftige biprodukter.

Jeg er sjeleglad for å slippe å lime rør, rensevæska og limet er sterke saker, det er stoffer som spiser hjerneceller.

Slutt å lime, og må du lime, bruk verneutstyr og behold de indre organer.

http://www.vorhaug.net/politikk/ist/is/intsos/serie1/is66/spm_miljoskadelig_prod.html

roanol
12.02.09 11:00
gammel_mann: Feil? Det var bombastisk tale, forklar dette slik at alle forstår det. Forklar at det kondenserer utenpå et rør som inneholder noe som er varmere enn omgivelsene. Jeg har nemlig ingen forklaring på et så spesielt fenomen. Se for deg et fuktig rom, tenk deg et kaldtvannsrør og et varmtvannsrør som ligger åpent på veggen. Hvilket rør blir det kondens på? Varmtvannsrøret? Jeg tror du blander litt her. Tynne lufterør som ikke er isolert kondenserer på innsiden, dvs. at de "rimer igjen" så de blir tette av rim INNVENDIG. Når dette pågår over en lang kald vinter kan røret bli så tett av rim at luftingen ikke fungerer, og da kan det hende at avløpene ikke fungerer som de skal, at vann suges ut av vannlåser, etc. Alle rørleggere vet selvfølgelig at PVC forlengst er erstattet av PP, bortsett fra enkelte produkter som MÅ limes (GF og sånt som brukes som trykkrør). Vet du grunnen til at PVC ikke ønskes brukt? Det vet jeg...

Feil igjen, hvordan plast tror du rørene som legges i grunnen og har større ringstivhet enn vanlig PP har?

PVC-plast er stivet og lett å farge. PVC brukes til takrenner, hageslanger, trykkledninger for vann og til

isolasjon i elektriske ledninger. Regntøy lages ofte av PVC.

Det ble brukt ABS plast i boliger før, men brukes ikke lenger til rør på grunn av at materialet er følsomt for UV-lys, noe som medfører at materialet er uegnet ute da det gulner, eldes raskt og blir sprøtt.

Men dette er da ikke en konkuranse om hvem som vet mest

Gynt
GyntInnlegg: 1445
12.02.09 11:06
roanol: Men dette er da ikke en konkuranse om hvem som vet mest

Forhåpentligvis kan dere faget deres begge to!

toreriko
12.02.09 11:14

ok men poenget mitt er er det uatuelt at det er kodens??? vil det mest sannsynlig være en lekasje? vi snakker ca 1 liter vann i mnd.. kansje et drypp i minuttet. kan ikke se det er noen form for lekkasje. men det er klart vis dere mener at det ikke lages kodens på utsiden av et plast rør som går opp på et kaldt loft så må det jo lekke en plass

roanol
12.02.09 11:20
toreriko: ok men poenget mitt er er det uatuelt at det er kodens??? vil det mest sannsynlig være en lekasje? vi snakker ca 1 liter vann i mnd.. kansje et drypp i minuttet. kan ikke se det er noen form for lekkasje. men det er klart vis dere mener at det ikke lages kodens på utsiden av et plast rør som går opp på et kaldt loft så må det jo lekke en plass

Hvordan rør er det som går der? Er det motfall på røret?

Og uansett før isolasjon må det sjekkes for lekaser, dårlige skøyter o.l.  Og en dråppe vann kan vandre langt på et rør før det drypper ned på gulvet. Er det kondens er det som regel fult på hele røret, og ikke bare på en plass.

toreriko
12.02.09 11:54

nei dråpen kommer i fra pipehatten... så renner den et stykke ned på røret før den treffer gulvet. rører går en 2,5 meter bortover i rommet og ned der. det er ikke noen tegn på kondens langs røret. så da kan man kanasje utelukke kodens? hva menes med motfall??

roanol
12.02.09 13:10
toreriko: nei dråpen kommer i fra pipehatten... så renner den et stykke ned på røret før den treffer gulvet. rører går en 2,5 meter bortover i rommet og ned der. det er ikke noen tegn på kondens langs røret. så da kan man kanasje utelukke kodens? hva menes med motfall??

Da er det mye sansynlig at du har lekasje i en kobling og-eller sprekk i røret en plass. motfall menes at hallingen på røret er feil vei i forhold til den veien vannet skal renne.

gammel_mann
12.02.09 16:34
roanol: Feil igjen, hvordan plast tror du rørene som legges i grunnen og har større ringstivhet enn vanlig PP har? PVC-plast er stivet og lett å farge. PVC brukes til takrenner, hageslanger, trykkledninger for vann og til isolasjon i elektriske ledninger. Regntøy lages ofte av PVC.

Feil?

Du har vel ikke drukket?

Jeg kan ikke se av trådstarters spørsmål at det er spørsmål om rør i grunnen?

Hva er ringstivhetens relevans til lekkasje i takhatten, tro?

PVC er utfaset i sanitæranlegg, basta, det er på grunn av at PP er mindre miljøfiendtlig å produsere.

Trådstarters hus er såpass nytt at det sannsynligvis er PP, og dersom det kommer vann fra takhatten tror jeg vi kan konkludere med at det er en håndverker som har slurvet litt.

Moral: Bruk fagfolk.

Jalla2
12.02.09 16:57

Nå ble det litt vel mye "rør" her gitt.......

(Innlegget ble redigert 12.02.09 16:58)

roanol
12.02.09 18:21
gammel_mann: PVC er utfaset i sanitæranlegg, basta, det er på grunn av at PP er mindre miljøfiendtlig å produsere.

Sakelig å spørre om man har drukket, men jeg skal med motbevise deg.

1. Sanitæranlegg er et ledningssystemet som ligger i eller ved en bygning.

Et sanitæranlegg omfatter vann og avløpsledninger med tilhørende utstyr og tappearmaturer, I tillegg til utvendige ledninger fra kommunal tilkytningspunkt. Sånt, der har vi frisket opp hva et sanitær anlegg er.

2.PVC eksisterer i beste velgående, i form av ringstive avløpsrør, trykkrør for vann o.l., og sist men ikke minst det nyeste og råeste på markede, aquasilent, et pvc basert støysvakt avløpsrør for eneboliger og industri. Bare sjekk linken, de rørene er på vei full fart til Norge mens jeg skriver. Så konklusjonen kan egentlig være at man burde sjekke fakta før man begynner med personangrep.

http://eco-pipelife.com/media/generic/pdfs/Aquasilent_English_12-05-06.pdf

Og ja, han burde få en fagmann å se på den mulige lekasjen.

Braute
BrauteInnlegg: 1325
12.02.09 18:47
toreriko: på loftet i mitt nye hus går avløpsrøret fra badet videre opp på loftet og ut igjennom pipehatten, sikkert en form for lufting. problemet er at det drypper vann fra denne og jeg trodde det var en lekkasje. men begynner å lurer om det er kondens siden det går ofte varm damp opp i rørene til det kalde loftet. vil det hjelpe og isslorer røret??eller hva bør jeg gjøre? dømmer ca 1 liter hva fra en bakk 1 gang pr måned. vet ikke åssen det blir om sommeren så først lekasjen sent i høst

Jeg tror du har helt rett i din kondensteori.
Dersom ikke dette røret er isolert på noe vis i det kalde loftsrommet, dannes det kondens på røret.

Har vært borti problemet flere ganger, og løsningen har stort sett vært å isolere røret.

roanol
12.02.09 19:05
Braute: Dersom ikke dette røret er isolert på noe vis i det kalde loftsrommet, dannes det kondens på røret. Har vært borti problemet flere ganger, og løsningen har stort sett vært å isolere røret.

Har enda ikke opplevd at det kun dannes kondens lokalt på et rør. Om røret ligger i et rom og forholdene til at det skal komme kondens er det, blir hele røret fuktig.

toreriko
12.02.09 23:44

røret er ikke isloret nei. men den delen som det drypper ifra er den delen som er inni pipehatten der er en eller anne form for isolering. kan minne om fugeskum. kan virker som fugeskummet rett og slett har sugd til seg fuktighet. vet ikke om røret i pipa er mer utsatt for kulde en for eks røret som er inne på loftet.

nattsyklist
nattsyklistInnlegg: 2458
12.02.09 23:59

Er det slik at utluftingsrøret er avsluttet i pipehatten, slik at varm, fuktig luft fra det strømmer mot den kalde innsiden av ventilasjonshatten og at dråper derfra faller ned på loftet, i stedet for å renne helt ned og ut på utsiden av taket? Ofte forekommende feil i en altfor åpen ventilasjonshatt, kan det være det i ditt tilfelle også?

Synd det ikke går å tegne her..

gammel_mann
13.02.09 00:27
roanol: 1. Sanitæranlegg er et ledningssystemet som ligger i eller ved en bygning. Et sanitæranlegg omfatter vann og avløpsledninger med tilhørende utstyr og tappearmaturer, I tillegg til utvendige ledninger fra kommunal tilkytningspunkt. Sånt, der har vi frisket opp hva et sanitær anlegg er.  

Dette er gull for trådstarter, din info er akkurat det som er viktig info som er relevant til lekkasje i takhatten.

Det er betryggende å innse at PVC er på full fart inn, det er en flott plast, så vi vil gjerne bruke det.

Forøvrig trøkker jeg til med et lite personangrep til på tampen...er du sikker på at du ikke er påvirket?

nattsyklist
nattsyklistInnlegg: 2458
13.02.09 00:29
gammel_mann: Det er betryggende å innse at PVC er på full fart inn, det er en flott plast, så vi vil gjerne bruke det.

Fint å bruke ja, men ikke når det brenner!

gammel_mann
13.02.09 00:42

Jeg har lyst til å følge opp miljøaspektet, siden vi er ferdig med takhatten til trådstarter. PVC er faset veldig ut, og disse rakkerne der ute i havet lager ganske fine andre greier. Hurra for smart teknologi og kjemi!

http://www.forskningsradet.no/servlet/Satellite?blobcol=urldata&blobheader=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1192364330529&cachecontrol=5%3A0%3A0+*%2F*%2F*&ssbinary=true

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg